ANNONS
Annons

Canon 7D Mark II

Mycket klokt har sagts. Jag vill lägga till en parentes: jag tycker mig märka genom åren att, bortsett från barnsjukdomar, så prisas ofta en ny produkt de förstaånaderna bara för att sågas efter 6-12 mån och då ersättaren kommer är den gamla inte alls så bra. Den bästa recensionen av produkten kommer då efterföljaren släpps för då kan man i recensionen läsa om alla brister föregångaren hade som nu fixats till. Jag håller mig 1-2 generationer back begagnat och får min uppfattning genom bedömningen av efterföljaren.

Precis så är det, Vi kan se hur nu 1D MKIV får på moppe gång på gång, vid lanseringen och följande färska tester var dess autofokus enastående, Nikons D7000 är ett annat exempel, nu kommer det fram flera svagheter med AF och problem som ägare under längre tid upptäcker.

//Bengt.

En del funktioner kan vara väldigt avgörande för vissa. Det finns inte många kameror på marknaden som klarar 10 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus. För en canonfotograf som fotograferar sport eller fåglar kan detta vara viktigt. Troligen är autofokusprestandan också viktig för denne fotograf. Då kan då valen stå mellan:

beg 1D Mark III (knappast bättre bildkvalitet och af än 7D Mark II)
beg 1D Mark IV (ungefär samma pris, antaglien, sämre af, oklart om skillnader bildkvalitet mot 7D Mark II)
ny 7D Mark II (garanti, modern och antagligen snabb och precis autofokus)

Kan tycka att det var synd att Canon gick i från sin APS-H sensor, inbyggd stabil crop på 1,3 som då ges per automatik, så duktiga som Canon är med brusstädning och sina fina Rawhanterare, borde inte den lilla storleksskillnaden på sensorn ställa till några större besvär.

//Bengt.

Givitvis är det klokt att vänta en tid med att inhandla en ny produkt, lyckligtvis är inte alla så kloka för då finge de kloka aldrig nåra andras erfarenheter att luta sig mot och finge aldrig något nytt.
Jo jag hyllar den kloka principen, men jag köpte min 7D direkt den kom av den handlare som kunde få fram den i tid till min afrikaresa. Och jag har ingen anledning att ångra mig, men det kostade mer än om jag kunnat vänta. Valutaläget var då ogynnsamt plus att kameror är dyrast i början, nu kan man köpa en ny 7D för under halva priset jag då fick betala.
Barnsjukdomar: jodå den trådlösa blixtstyrningen fungerade inte som den skulle, så det blev att skicka in den för åtgärd. Inget större bekymmer då jag varit klok nog att behålla min gamla kamera.

Kan tycka att det var synd att Canon gick i från sin APS-H sensor, inbyggd stabil crop på 1,3 som då ges per automatik, så duktiga som Canon är med brusstädning och sina fina Rawhanterare, borde inte den lilla storleksskillnaden på sensorn ställa till några större besvär.

Trots fördelen med "inbyggd telekonverter" tappade Canon en massa kunder när Nikon kom med en snabb fullformatare. Inget snack om vad de flesta kunderna vill ha.

Sen är det rätt logiskt att hålla sig till de sensorformat som man har anpassade objektiv för.

Jag tror Scott Kelby fick utlösning minst 3ggr, kära nån vad upphetsad karln var, han dribblade om batterilivslängden så kompisen fick bryta av han.

//Bengt.

14999kr på Japan Photo

Är det läge att slå till? Andra listpriser enligt prisjakt ligger runt 17000.

Edit:
Såg nu att det är europeisk garanti ( vad betyder det vid eventuell service? ) och att det inte var skandinavisk manual. Men för mig duger det med engelsk.

Edit igen: Kan man i denna "europeiska" kamera ställa in Svenska som menyspråk tro?

Senast ändrad:
Ganska många av oss gör nog det.

Varför? Det handlar om upplösning. Själv anser jag en 24x36 sensor med så hög upplösning att en crop med lätthet kan tas ut motsvarande 22,5Mp från en 24x36mm sensor jämfört med Canons APS 20Mp och en crop factor på 1.6 är att föredra framför en så kallad APS kamera, detta kan göras redan idag. Sony kommer snart med nästa generation av sensorer vilket betyder 54Mp till ett pris som inte överstiger APS formatet hos en Canon kamera med särskilt mycket. Canon harvar runt i en 500-180nm tillverkningsprocess för 24x36mm och APS jämfört med 90 eller till och med 65nm hos konkurenterna som nu har även BSI i APS att tillgå och med högre upplösning än vad Canon kan åstadkomma med sin nuvarande teknik.
Det är med andra ord märkligt att inte Canon kan åstadkomma en 24x36 sensor med tillräckligt hög upplösning så att en crop motsvarande den du är ute efter är möjlig och samtidigt ha en hög upplösning för oss som tycker om 24x36mm formatet.

Varför? Det handlar om upplösning. Själv anser jag en 24x36 sensor med så hög upplösning att en crop med lätthet kan tas ut motsvarande 22,5Mp från en 24x36mm sensor jämfört med Canons APS 20Mp och en crop factor på 1.6 /../

Hoppsan, en liten räknevurpa. Du tänker på 36 Mp Nikon m.fl. Räcker inte med att bara ta genom 1.6. Du får räkna på en area. Beskär du Nikons 36 Mp med motsvarande av en Canon 7D Mark II får du 14 Mp.

Photo Ninja tillåter att läsa Canon 7D Mark II rawfiler. Ser rätt trevligt ut måste jag säga! Såklart inte som en FF om man räknar på hela sensorn. Det tillsammans med en bra autofokus och sin snabbhet kommer nog sälja en hel del.

tack , det gick lite fort i estimeringen
oavsett så har 24x36 sensorn snart tagit över APS, vi får snart reda på var tex Nikon 750 landar i pris, just nu så är det ca 2000 som skiljer mellan D750 och 7Dmk2

tack , det gick lite fort i estimeringen
oavsett så har 24x36 sensorn snart tagit över APS, vi får snart reda på var tex Nikon 750 landar i pris, just nu så är det ca 2000 som skiljer mellan D750 och 7Dmk2

Jag ser inte att FF-sensorer kommer att "ta över" vad gäller upplösning. Fler pixlar är alltid bättre och det finns ingen anledning att tro att APS-C-sensorer inte kommer att öka i upplösning också. När 50MP FF-sensorerna kommer får vi säkert se 30MP+ APS-C sensorer. Det kommer alltid att vara billigare att tillverka APS-C sensorer dessutom så det är nog mer sannolikt att dessa kommer ligga lite före.

/P

Därmed inte sagt att man föredrar den mindre sensorn - det är förstås ekonomiska skäl som ligger bakom detta.

Hej det behöver inte alls vara ekonomiska skäl till att man väljer apc
Jag väljer det för att jag kan fota fåglar med väldigt hög detaljgrad och
Att min utrustning väger mycket mindre jag kommer ganska mycket
Närmre med mitt 500 mm tele
/ Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar