Det är ett bra statement som många gånger gäller prylar generellt. Sedan ser våra behov olika ut, jag har köpt kameraprylar på inrådan av andra och det har inte stämt ändå. Att läsa sig till vad som står kanske gör att "felköpen" blir färre?
Ju dyrare pryl desto viktigare är det givetvis att tänka efter före.
Speciellt gäller det allt med mycket teknik. Det är så många lagmässiga regeländringar samt konstant tekniska förändringar av komponenter bland leverantörerna att nästan varje batch av en produkt skiljer sig från den förra.
Nya produkter innehåller oftast också komponenter och mjukvara av en ny och föga testad generation.
Alla har bråttom till marknaden så man har ju inte tid att uthållighetstesta den nya tekniken.
Så man får försöka labmässigt att simulera en åldring.
Det misslyckas man många gånger med.
Det finns gott om exempel där mobiltelefoner och fickdatorer som producerats i miljontals exemplar gått sönder till 100% och inte ett fungerande exemplar finns kvar efter 12 månader.
Så det finns goda skäl att ta det lite lugnt numera med att köpa det senaste. Skall vi dessutom sluta konsumera 3,7 jordklot per år i Europa så får vi också tänka på att köpa kvalitet och behålla prylarna längre. Kanske tråkigt men tyvärr sant.
Vår bil måste hålla längre, så också vår kamera och vi måste byta mer sällan vad det än gäller.
Nu har jag inte mycket hopp om att mänskligheten klarar den omställningen.
Fast av ren egoism så bör man ju sträva efter att köpa det som man också långsiktigt är nöjd med.Vad andra tycker spelar åtminstone mig mindre roll. OM jag är nöjd är jag tillfreds och andra får tycka vad de vill.
Det värsta jag vet är att ha blivit blåst. En produkt har blivit rosad och lyft till skyarna och efter ett tag börjar alla inse produkten har en mängd brister.
Jag har alltid haft en ekonomi som gör att jag kan klara ett felköp av en kamera. Det svider men inte minst i egot men får inga större ekonomiska konsekvenser.
Många man läser om har sparat och strävat månader för att få ihop till köpet.
Om köpet då visar sig vara ett felgrepp så svider det förstås ändå värre.
Så låt oss ta det lite lugnt och se vad 7DMKII är. Svaret har vi som sagt inom 2-3 månader. Att just nu ställa sig på köplistan är lika dumt som att sabla ner kameran därför Canon har mindre dynamiskt omfång.
Det sistnämnda påminner om småpojkars sätt att bedöma bilar.
Den som har högst antal km/h på hastighetsmätaren måste vara bäst.
Åtminstone har jag fler kriterier för vad som är en bra kamera än vad DXO mäter.
DXO har mäter t.ex inte nödvändig upplösning för en skapt 50X70 print, DR för att inte blåsa högdagrarna eller skuggorna en normal dag eller speciellt inte när det bästa fotografiska ljuset infinner sig både morgon och kväll.
Det nämner inget om träffsäkerheten i AF mm. mm.
Så vem är dum nog att tro att man kan mäta fram den bästa bilen genom att mäta 0.100. 100-0 och bästa mängd km per liter och avösa vilken bil som är bäst.
Är det så vi köper bilar? Hur är det med rost? Pris för reservdelar? Känsla att köra och mycken mer omätbar data?
Så ge varandra lite utrymme. Den enes bästa kamera måste inte vara detsamma som grannens.