Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D Mark II

Det är värt att notera att Fujifilm även är bättre än Sony och Nikon på höga ISO. Det beror på att Fujifilm använder ett eget färgfilter framför sensorn.

Läste på dpreview att fuji eventuellt kör med brusreducering av raw-filen. Vet någon om det stämmer? Isåfall kan det ju förklara den höga prestandan jämfört med obehandlade raw från andra kameror...

Text från dpreview:
...and they're no match for the very smooth X-Pro1 (which may well be doing some noise reduction as part of the processing applied to its Raw files)

(hmm, det här kanske glider bort lite långt från 7d2 diskussionen, men det kan kanske vara intressant eftersom man jämför 7d2 med fuji)

Läste på dpreview att fuji eventuellt kör med brusreducering av raw-filen. Vet någon om det stämmer? Isåfall kan det ju förklara den höga prestandan jämfört med obehandlade raw från andra kameror...

Viss brusreduceringen sker nog även hos andra, men vad Fujifilm själva säger är att deras färgfilter alltid ger alla tre färgerna rött, grönt och blått på varje pixelrad och att de därför får bättre data att analysera än Sony, Pentax och Nikon.

Man får inte glömma bort att 7Dii är en starkt nischad kamera och inte helt rättvist att jämföra med andra kameror som kanske "bara" fokuserar på bra bild, vill man ha mycket sensor, fina detaljer och lågt brus kan man gå på den billigare 6D.

Sedan spelar handhavandet och byggkvaliteten roll i mina kameraögon, tex 5DMKiii är helt suverän att jobba med, som den fina skärmen och snabbreglagen och dom bitarna verkar föras vidare till 7Dii?

Tycker inte att det behövs några ursäkter för 7DMKII ( utan att nu veta allt om den ) gamla 7D med D300s och även Pentax, kameror som är 4-6 år gamla gav väldigt bra bildkvalitet, lite sämre lågljusegenskaper än det allra senaste, annars har det väl inte hänt några dramatiska skillnader.

Alla möjliga bilder av skilda motiv har ju tagits med dessa kameror, 7DMKII kommer att leverera ännu lite bättre och kommer i dom flesta tester att bli garanterat toppklassad. Gamla D300 var så fullproppad av finesser att någon testare hittade nya efter 3 veckor ( här fick alltså testaren tillgång till kameran under 3 veckor )

//Bengt.

Viss brusreduceringen sker nog även hos andra, men vad Fujifilm själva säger är att deras färgfilter alltid ger alla tre färgerna rött, grönt och blått på varje pixelrad och att de därför får bättre data att analysera än Sony, Pentax och Nikon.

När man väl jämför bilder tagna i mörk miljö med en Canon 5DMKIII så är den faktiskt bättre än Fuji-X-PRO1. För att vara en APS-C kamera är Fuji bra men den är inte outstanding på något sätt.
Dessa färgfilter ger också en mycket dålig upplösning i foliage bilder eller en så kallat vattenfärgseffekt.

När man väl jämför bilder tagna i mörk miljö med en Canon 5DMKIII så är den faktiskt bättre än Fuji-X-PRO1. För att vara en APS-C kamera är Fuji bra men den är inte outstanding på något sätt.
Dessa färgfilter ger också en mycket dålig upplösning i foliage bilder eller en så kallat vattenfärgseffekt.

Det är väl helt väntat att en småbildskamera har bättre signal/brus-förhållande än en kamera med hälften så stor sensor?

Det är Canons APS-C-kameror man ska jämföra X-PRO1 med om man vill veta om Fujis sensorteknik har några fördelar jämfört med Canons.

Det är väl helt väntat att en småbildskamera har bättre signal/brus-förhållande än en kamera med hälften så stor sensor?

Det är Canons APS-C-kameror man ska jämföra X-PRO1 med om man vill veta om Fujis sensorteknik har några fördelar jämfört med Canons.

Fuji har ingen egen sensorteknik, de använder Sony och Toshiba sensorer med sina egna färgfilter och egen mjukvara/programvara

Precis som med andra kameror får vi vänta till en mängd vanliga fotografer har fått sina kameror och fotat med dem ett tag. Då brukar forumen fyllas av både positiva och negativa kommentarer.
Genom den mängd kommentarer som kommer brukar det vara lätt att bedöma om kameran är något som passar en själv.
Dessa bedömningar som görs utifrån spexar och första tester av pre-produktions exemplar brukar inte ge mycket.

Tänker på Canon 50D som haussades till skyarna här på fotosidan ända till folk började få sina egna ex. Detta på grund av bildkvalitén och framförallt att bruset var en besvikelse.
Kameran gick från en fin pralin till en surkart på några månader.
Det har väldigt många släpp av tidigare kameror visat med all tydlighet.
Det gäller ju förresten alla typer av produkter.
Även egenskaper som handhavande, ergonomi, tillförlitlighet och mycket annat är viktiga egenskaper för en bra kamera.
Inte bara hur bildfilen ser ut när man gluttar i 100% på sin kalibrerade skärm.
Detta är en läxa jag lärt mig efter att läst fotosidan och liknande forum under de 15 år jag fotat digitalt.
Lite tålamod gentlemen, kameran börjar väl levereras i November? Ett bra underlag för att bedöma allt utom tillförlitlighet bör väl finnas kring årsskiftet.

Idag är det sällan smart att vara först med en ny teknikpryl. För det första för man betala extra för det. För det andra är man testkanin och skall hitta alla buggar och svagheter som tillverkarens egna tester inte hittat.
För det tredje köper man oftast grisen i säcken.
Så det kostar extra att dingla med det senaste inför dreglande kompisar.
Om det sedan gäller kameror, bilar, telefoner eller datorer.
Att hålla habegäret i schack och ha is i magen är ett gott råd för att undvika surkart och en besvikelse.

Klokt talat

Det där var mycket klokt talat. Tyvärr är suget ibland starkare än förnuftet. (Talar av egen erfarenhet)

Våra sinnen uppfattar färger och bilder väldigt olika från varje individ. Jag tror att dom som är intresserade av Canon 7D MK II ska försöka att få prova den på någon fotoaffär med eget minneskort, åka hem och betrakta bilderna i datorn och fundera över "passar bilderna mig". Alla fabrikat (har i mina ögon) sin egen bildstil, många klagar över att Canon inte har något bra DR...................men vadå? Tror 7D MK II är en superb kamera!

Idag är det sällan smart att vara först med en ny teknikpryl. För det första för man betala extra för det. För det andra är man testkanin och skall hitta alla buggar och svagheter som tillverkarens egna tester inte hittat.
För det tredje köper man oftast grisen i säcken.

Håller med!

...och ändå kunde jag inte hålla mig från att beställa en igår... :)

En bidragande faktor är att jag är både teknik och köpgalen, sen tror jag den kommer komplettera min 5d2 bra (ville främst åt bra AF och högre pixeldensitet för att ha möjlighet att beskära mer vid telefoto)

Det är ett bra statement som många gånger gäller prylar generellt. Sedan ser våra behov olika ut, jag har köpt kameraprylar på inrådan av andra och det har inte stämt ändå. Att läsa sig till vad som står kanske gör att "felköpen" blir färre?

Ju dyrare pryl desto viktigare är det givetvis att tänka efter före.
Speciellt gäller det allt med mycket teknik. Det är så många lagmässiga regeländringar samt konstant tekniska förändringar av komponenter bland leverantörerna att nästan varje batch av en produkt skiljer sig från den förra.

Nya produkter innehåller oftast också komponenter och mjukvara av en ny och föga testad generation.
Alla har bråttom till marknaden så man har ju inte tid att uthållighetstesta den nya tekniken.
Så man får försöka labmässigt att simulera en åldring.

Det misslyckas man många gånger med.
Det finns gott om exempel där mobiltelefoner och fickdatorer som producerats i miljontals exemplar gått sönder till 100% och inte ett fungerande exemplar finns kvar efter 12 månader.

Så det finns goda skäl att ta det lite lugnt numera med att köpa det senaste. Skall vi dessutom sluta konsumera 3,7 jordklot per år i Europa så får vi också tänka på att köpa kvalitet och behålla prylarna längre. Kanske tråkigt men tyvärr sant.
Vår bil måste hålla längre, så också vår kamera och vi måste byta mer sällan vad det än gäller.
Nu har jag inte mycket hopp om att mänskligheten klarar den omställningen.

Fast av ren egoism så bör man ju sträva efter att köpa det som man också långsiktigt är nöjd med.Vad andra tycker spelar åtminstone mig mindre roll. OM jag är nöjd är jag tillfreds och andra får tycka vad de vill.
Det värsta jag vet är att ha blivit blåst. En produkt har blivit rosad och lyft till skyarna och efter ett tag börjar alla inse produkten har en mängd brister.

Jag har alltid haft en ekonomi som gör att jag kan klara ett felköp av en kamera. Det svider men inte minst i egot men får inga större ekonomiska konsekvenser.
Många man läser om har sparat och strävat månader för att få ihop till köpet.
Om köpet då visar sig vara ett felgrepp så svider det förstås ändå värre.
Så låt oss ta det lite lugnt och se vad 7DMKII är. Svaret har vi som sagt inom 2-3 månader. Att just nu ställa sig på köplistan är lika dumt som att sabla ner kameran därför Canon har mindre dynamiskt omfång.
Det sistnämnda påminner om småpojkars sätt att bedöma bilar.
Den som har högst antal km/h på hastighetsmätaren måste vara bäst.
Åtminstone har jag fler kriterier för vad som är en bra kamera än vad DXO mäter.
DXO har mäter t.ex inte nödvändig upplösning för en skapt 50X70 print, DR för att inte blåsa högdagrarna eller skuggorna en normal dag eller speciellt inte när det bästa fotografiska ljuset infinner sig både morgon och kväll.
Det nämner inget om träffsäkerheten i AF mm. mm.
Så vem är dum nog att tro att man kan mäta fram den bästa bilen genom att mäta 0.100. 100-0 och bästa mängd km per liter och avösa vilken bil som är bäst.
Är det så vi köper bilar? Hur är det med rost? Pris för reservdelar? Känsla att köra och mycken mer omätbar data?

Så ge varandra lite utrymme. Den enes bästa kamera måste inte vara detsamma som grannens.

40D-50D och 7D är mycket trevliga att hålla i, FF-MKII:an har ett otroligt skönt grepp, sedan har dom blivit lite mindre som 6D ( spara vikt förmodligen ) Nya 7D går nog inte i från dom fina traditionerna.

Diskussionerna har varit uppe vad man får i marginalen när man betalar 7-8000 kr mera för en viss modell, normal iso och en billig kamera ger både i går och i dag mycket fina bilder, så där kan det vara farligt att jämföra vanlig bildkvalitet vid vanliga alldagliga motiv, Så den dyra kameran överträffar inte den billiga på alla plan liksom.

Hur bra kan en kamera bli egentligen.

//Bengt.

Mycket klokt har sagts. Jag vill lägga till en parentes: jag tycker mig märka genom åren att, bortsett från barnsjukdomar, så prisas ofta en ny produkt de förstaånaderna bara för att sågas efter 6-12 mån och då ersättaren kommer är den gamla inte alls så bra. Den bästa recensionen av produkten kommer då efterföljaren släpps för då kan man i recensionen läsa om alla brister föregångaren hade som nu fixats till. Jag håller mig 1-2 generationer back begagnat och får min uppfattning genom bedömningen av efterföljaren.

Diskussionerna har varit uppe vad man får i marginalen när man betalar 7-8000 kr mera för en viss modell, normal iso och en billig kamera ger både i går och i dag mycket fina bilder, så där kan det vara farligt att jämföra vanlig bildkvalitet vid vanliga alldagliga motiv, Så den dyra kameran överträf

En del funktioner kan vara väldigt avgörande för vissa. Det finns inte många kameror på marknaden som klarar 10 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus. För en canonfotograf som fotograferar sport eller fåglar kan detta vara viktigt. Troligen är autofokusprestandan också viktig för denne fotograf. Då kan då valen stå mellan:

beg 1D Mark III (knappast bättre bildkvalitet och af än 7D Mark II)
beg 1D Mark IV (ungefär samma pris, antaglien, sämre af, oklart om skillnader bildkvalitet mot 7D Mark II)
ny 7D Mark II (garanti, modern och antagligen snabb och precis autofokus)

En del funktioner kan vara väldigt avgörande för vissa. Det finns inte många kameror på marknaden som klarar 10 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus. För en canonfotograf som fotograferar sport eller fåglar kan detta vara viktigt. Troligen är autofokusprestandan också viktig för denne fotograf. Då kan då valen stå mellan:

beg 1D Mark III (knappast bättre bildkvalitet och af än 7D Mark II)
beg 1D Mark IV (ungefär samma pris, antaglien, sämre af, oklart om skillnader bildkvalitet mot 7D Mark II)
ny 7D Mark II (garanti, modern och antagligen snabb och precis autofokus)

Ditt slutord där Magnus är just vad jag menar. "Antagligen bättre AF". Det är just det som är min huvudpunkt.
Vi minns väl skandalen med 1DMKIII och dess dåliga autofokus, Canon fick hur mycket kritik som helst och nu nämner du den som mest exakt.
De jobbade som satan för att 1DX skulle bli en killer på det området.
Så vitt jag vet är den det också. 5dMKIII har bra AF även på flygande fågel fast bara 60% av 10 bilder per sekund.
7DmkII har alla chanser att vara bra men vi vet det inte ännu. Det är ännu bara skryt i marknadsföringen och i specar.
Låt oss först se vad den presterar i det som brukar kallas verkligheten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar