Annons

Canon 7D inställninga visar ej på LCD

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomte0

Aktiv medlem
Hej!
Jag har något strul på min Canon 7D!
Det är så att Fotograferingsinställningarna visas inte på LCD men Meny, info och bilderna visas på LCD.
När jag trycker på Q-knappen (Direkkontrollsknappen) så visas inställningarna men om jag vill hoppa in på AF-drive, ISO eller ljusmätmetod/vitbalansering så släcks LCD!
Kollar i manualen efter vad det kan bero på men hittar inget!

Firmware varation 1.2.5

Vad kan det va för fel?!
Tackar i förhand för hjälpen

Mvh / Johan
 
Q-knappen är väl tänkt att fungera som så att du trycker först en gång på den och använder den sen som en fyrvägskontroll för att välja vilken inställning du vill ändra, vilket du gör med bakre ratten. Kan tänka mig att LCDn släcks om du istället börjar justera inställningarna via knapparna vid toppskärmen.
 
OKej, Men då beter den sej lite som det ska!
Förut när jag startar min kamera då har LCD också startat, vilket den inte göra i nu läget, man ser bara att den gör sensor rengörning.

Sen när jag använder Q-knappen kommer jag in inställningarna men då har jag bara behövt använda knapparna vid toppskämen för att komma in till dom inställningarna sen bara att ratta runt lite.
I nu läge när jag använder Q-knappen måste jag använda joysticken sen trycka på SET för att komma in till den inställningen.
 
skulle tro att det bara är att trycka på info knappen några gånger så kommer info rutan upp med alla inställningar när du startar kameran. Och sen om du vill ändra någon trycker man Q-knappen.
Finns ett läge där den visar inställningarna hela tiden och då kan man även trycka på knapparna vid lilla displayen utan att den stora släcks ner.
Så funkar min 60D och dom är ju nästan lika i mjukvaran.
 
Helt logiskt är det inte.

Trycker man Q - ja då väljer man inställningar med "joysticken", när man står på rätt val kan man välja med de båda hjulen. Alternativt kan man trycka SET och få en förtydliga skärmbild just för det valet och där välja med hjulet.

Om man struntar i Q så kan man istället trycka INFO. Då får man upp inställningarna, därefter kan man trycka på någon av knapparna vid toppdisplayen och sedan göra inställningar.

Jag har sagt det förr - bäst fungerande det på 400D! Tryck på den knapp du vill ändra, menyn tänds, fortsätt tryck för val. Sätt kameran till ögat, menyn släcks automatiskt och det är bara att fota. Men det var väl för enkelt...
 
...
Jag har sagt det förr - bäst fungerande det på 400D! Tryck på den knapp du vill ändra, menyn tänds, fortsätt tryck för val. Sätt kameran till ögat, menyn släcks automatiskt och det är bara att fota. Men det var väl för enkelt...

Nästan allt som går att göra i Q-menyn går att göra med knapparn vid toppdisplayen på 7D.
När man vant sig behöver man inte ens ta kameran från ögat.
Försökt med det på 400D:)



Petter ...
 
Nästan allt som går att göra i Q-menyn går att göra med knapparn vid toppdisplayen på 7D.
När man vant sig behöver man inte ens ta kameran från ögat.
Försökt med det på 400D:)



Petter ...

När man trycker på ISO är det ju kanon eftersom värdena visas i sökaren. Tänk vad trevligt det hade varit om det även gällde de andra knapparna! DÅ kunde man verkligen styra det mesta utan att ta kameran från ögat. För egen del har jag inte tillräckligt gott minne/fotar för sällan för att kunna alla knapparna och dess olika val utan att kika.
 
skulle tro att det bara är att trycka på info knappen några gånger så kommer info rutan upp med alla inställningar när du startar kameran. Och sen om du vill ändra någon trycker man Q-knappen.
Finns ett läge där den visar inställningarna hela tiden och då kan man även trycka på knapparna vid lilla displayen utan att den stora släcks ner.
....

Precis så är det. Tryck på INFO tills du ser vad du vill ha där. Kommer åter när du startar kameran. Toppdisplayen är en relik från den tid då LCDn inte kunde visa allt mycket överskådligare. Däremot är de små knapparna ovanför bra för att slippa Q-knapp + navigering. Alla (nästan) grundinställningar finns åtkomliga med ett snabbt tryck däruppe.
 
Lite smått pinsamt att jag såg det nu när ni skriver det hehe!
Jag har inte haft 7D så länge så har inte riktigt hunnit blivit allt för bekväm i den.
För det är så som ni säger när man tycker på INFO för jag har ju samtidigt pilat lite i de när jag vart ute och plåtat, Sen har det blivit någon liten vana att inställningspanelen ska synas när man startar! =P
Men nu har man fått börjat lära sej lite med att bara använda toppskärmen med att göra inställningar innan jag fick reda på att det vara bara trycka på INFO ett par gånger.

Gick ifrån min 400D så instämmer lite i det som AFJ säger, gillar den sensor styrda LCD men det är bara att blicka framåt.
 
Bakre skärmen är ett batteriglufsande påfund, som bara behövs för inställningar om man av någon anledning inte kan se inställningspanelen på ovansidan.
 
...som ett brev på posten ;-)

Ja herr Persson har ju sin uppfattning klar! Den dagen har får lika taskig syn som jag så ändrar han nog uppfattning! :)

Allvarligt talat, argumenten om strömslukande tycker jag är löjligt idag. Jag har aldrig (ta i trä) råkat ut för batteritorsk i "fält".

Bortsett från att den lilla top-displayen är löjligt liten sitter den ju i fel vinkel. Om man ändå skall ta kameran från ögat känns det betydligt naturligare att sänka den i brösthöjd och hålla den bekvämt i 45 graders vinkel än att kolla på den från "ovanifrån".
 
Min uppfattning har inget med saken att göra. Men jag kan ju inte försumma ett tillfälle att få igång en debatt med högvälborne herr Frank! ;-)

Dessutom skrev jag ju att den bakre fungerar bra när man av någon anledning inte kan se den på ovansidan. Halvblindhet får väl anses vara ett giltigt skäl.

Jag som ibland fotograferar idrott en vecka i sträck utan ström till batteriladdning får vara rädd om mina fyra LP-E6.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.