ANNONS
Annons

Canon 7D - Filmtråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har säkert rätt där. Jag satte F3.5 innan och eftersom Av var läget tänkte jag den använder det. Antagligen viktigt få koll på det för att kunna få bra "filmiskt" skärpedjup, inte minst vid omfokuseringar. Skärpeskalan (om den finns) på objektivet - kommer få en revival nu för dom som filmar med sina kameror. Här är det inget sånt... bergis. Men jag satt i bilen på väg hem från landet så hade/har inte örnkoll. Har läst på lite mer efter det. ISO är en bra bit över "normal" här, så mycket vet jag, men för film är det inget som helst problem. En viktig grej däremot (tycker jag) är att ratten (den stora på baksidan) kontrollerar EV+/- (även i Av läget). Utan den hade kameran försökt exponera som dagsljus fast solen så gott som hade gått ner.

En viktig grej däremot (tycker jag) är att ratten (den stora på baksidan) kontrollerar EV+/- (även i Av läget). Utan den hade kameran försökt exponera som dagsljus fast solen så gott som hade gått ner.

OK, det visste jag inte, jag måste nog läsa på lite mer.

Går det att i efterhand (i kameran och/eller Premier) se vilket ISO, bländare och tid som använts på filmen?

Enda tillfället (jag hittat) då ISO visas är det när du ställer in kameran. Tryck på INFO-knappen tills mest info syns i displayen, då syns det där.

I Premiere kan jag inte hitta det, ska jag gissa så tror jag inte "EXIF" för filmer bevarar en sån parameter, men det är alltså bara en gissning. I playback i kameran kan jag inte heller hitta det (kollade nu).

Det går också att ändra EV i realtid, alltså under filmning - vilket är bra om man nu får för sig att ha konstnärliga ambitioner och vill vrida kameran till olika ljusförhållanden under samma sekvens... :)

Ska man filma i 25 eller 24 fps förresten. 24 är ju det nya som 5DMkII saknade men nu fått (och 7D hade med från början). Vad är och varför är det bäst, nån som begripit?

Ska man filma i 25 eller 24 fps förresten. 24 är ju det nya som 5DMkII saknade men nu fått (och 7D hade med från början). Vad är och varför är det bäst, nån som begripit?

Ingendera är bäst. De har bara olika historiska orsaker. 24 bilder/sek är standarden för vanlig rullfilm, det som biofilmindustrin använder. 25 bilder/sek är Europeisk tvstandard, som videobranchen använder. 30 bilder/sek är på motsvarande sätt Amerikansk/Japansk tvstandard. 50/60 bilder/sekund är HD varianterna av Europeisk och Amerikansk/Japansk tvstandard. Att Europa och Amerika/Japan har olika hastighet har i sin tur med frekvensen som används i de olika elnäten (vägguttagen) att göra, 50 Hz i Europa och 60 Hz i Amerika/Japan.

Att konvertera mellan dessa olika hastigheter är ganska svårt, förutom möjligen 24<->25 där man dubblerar/tar bort en bild varje sekund (ger dock små ryck i filmen).

Av detta skäl är den mest lämpliga hastigheten den slutresultatet (visningskopian) skall ha, eller om du kombinerar med filmmaterial från andra källor deras hastighet.

"rätt/bäst" för de flest är att använda 25 bilder/s och 1/50s i slutartid samt valfri bländare för det skärpedjupet man vill ha. Långsammare slutartid kan ge rörelseoskärpa och snabbare slutartid kan ge en stroboskopliknande hackig rörelse men kan fungera bra vid långsamma motiv. 1/50s kan även vara olämpligt vid filmning i lysrörsbelysning då många lysrör blinkar vid just den frekvensen. 50bilder/s kan vara bättre vid snabbrörliga motiv eller om du vill kunna spela upp filmen i halva hastigheten för en slow-motion-effekt.

Det är lite synd att det inte finns fler valmöjligheter vad gäller upplösning. Vill man ha 25 fps så är man ju bunden till högsta upplösningen vilket oftast är för mycket om målet är att göra en liten snutt som man kan maila eller lägga upp för nedladdning till vänner och släktingar.

Det är lite synd att det inte finns fler valmöjligheter vad gäller upplösning. Vill man ha 25 fps så är man ju bunden till högsta upplösningen vilket oftast är för mycket om målet är att göra en liten snutt som man kan maila eller lägga upp för nedladdning till vänner och släktingar.

Personligen föredrar jag att filma/skapa fil i en högre kvalitet och sedan transkodera med exvl MediaCoder till ett mer behändigt skicka format. Tillverkarna kör nog lite safe för att veta att det ska gå att spela upp snyggt på skärm och ligga så nära TV/Video standarderna som möjligt.

Fast med tanke på hur mycket plats filmfilerna tar tycker jag ändå att det vore en fördel att kunna välja "rätt" upplösning och frame rate redan från början. För mig handlar filmningen bara om en "kul grej" och jag vill helst undvika att installera programvara och lägga till ytterligare steg i processen.

Exempel på videofilmer tagna med 7D

Nu under mellandagarna har jag kopplat av med (snacka om yrkesskadad ;-)!) ett rent hobbyprojekt och redigerat lite video från det jag fångat under hösten.

EOS 7D har jag använt för att göra filmen om veterantraktorplöjning, http://www.youtube.com/watch?v=BsTyAVlrjac

EOS 7D användes också för att göra videon med barockmusikensemblen som finns på
http://www.youtube.com/watch?v=bBhFMEod6Jc

http://www.youtube.com/watch?v=Mt0GLip1fwM kan du se några minuters film tagen främst med en EOS 5D MKII vid seglingen i Valencia med en av de svenska båtarna i Americas Cup.

Och på http://www.youtube.com/watch?v=SToQ7NnwUDs hittar du två minuter med marknadsreportage från Lovö som också tagit med en 5D MKII.

Samtliga filmer kom till av en ren slump och helt oplanerat, vid tillfällen då jag egentligen var där för att ta stillbilder. Ljudet kommer från de inbyggda mikrofonerna.

Kul med nya filmexempel. Du som ju gjort flera, det vore intressant (inte bara för mig tror jag) att höra lite om hur du hanterat formaten och konverteringarna? Vad YouTube gör vet ingen, så jag menar alltså processen från att du tar över .mov-filen från kameran till det du har som färdig HD film före uppladdning till YT.

Kul med nya filmexempel. Du som ju gjort flera, det vore intressant (inte bara för mig tror jag) att höra lite om hur du hanterat formaten och konverteringarna? Vad YouTube gör vet ingen, så jag menar alltså processen från att du tar över .mov-filen från kameran till det du har som färdig HD film före uppladdning till YT.

De filmer som du kan se från mig på Youtube (kontonamn olandsfoto) är rena hobbyproduktioner. Jag borde kanske sätta mig bättre in i hur man definierar projekten och på vilket sätt de bästa ska sparas, men .... ;-)!

Under flera år så har jag jobbat med video i VGA-format, filmat med en enkel "stillbildskamera" som alltid funnits med i fickan (se t ex filmen från Hjälmare Kanal). Och då har det räckt med Premiere Elements för redigeringen som jag sen sparat i mpeg eller avi-format och lagt upp på Revver, Vimeo eller Youtube.

Men så fort som jag gick över till 720 eller 1080 så pallade inte Premiere för jobbet, även om jag har en mycket kraftfull dator. Det verkar som om Premiere Elements bara kan utnyttja 2 GB internminne så minneskrascharna blev för besvärliga.

Så nu använder jag Premier Pro genomgående. En del videosekvenser har jag konverterat från 1080 till 720 för att redigeringen ska gå smidigare eller för att jag kombinerat Eos-kamerafiler med de från en fickkamera som ger 720 ifrån sig. Alla de jobben sparas sen slutligen i mpegformat, 1080 eller 720 i upplösning beroende på utgångsmaterialet.

Fortfarande har jag inte hitta något bra sätt att enkelt bestämma vilket projektformat som ska användas, det kan jag inte bli riktigt klok på. Det kan ses på några filmer som fått en onödig svart ram som egentligen inte borde finnas där.

Som sagt, rena hobbyprojekt som gjorts bara för min egen skull, i jobbet har jag gudskelov tillgång till mer professionella redskap och folk som kan yrket :)!

En bra förklaring till skillnaden med att filma i 30 respektive 25 bilder per sekund kan du läsa i tidningen Monitor här:
http://www.tidningenmonitor.se/PDF/mon_01_10_dslr_konvertering.pdf

Monitor har också en utmärkt artikel om filming med DSLR-kameror som du kan läsa här:

http://www.tidningenmonitor.se/PDF/mon_01_10_dslr_video.pdf

Är det inte någon här som har erfarenhet av att använda extern mikrofon till 7D? Även om ljudet totalt sett är bättre än från den inbyggda mikrofonen så får jag ett tydligt brus när jag filmar i tysta lokaler. Jag tror att detta beror på att mikrofonen fångar upp det lilla bakgrundsbrus som alltid finns och kamerans automatik då tror att det ska vara ett ljud och förstärker upp det. Kan resonemanget stämma och har ni haft samma problem? Är det någon som har en lösning på hur man kan "tvätta" bort bruset i efterhand?

Är det inte någon här som har erfarenhet av att använda extern mikrofon till 7D? Även om ljudet totalt sett är bättre än från den inbyggda mikrofonen så får jag ett tydligt brus när jag filmar i tysta lokaler. Jag tror att detta beror på att mikrofonen fångar upp det lilla bakgrundsbrus som alltid finns och kamerans automatik då tror att det ska vara ett ljud och förstärker upp det. Kan resonemanget stämma och har ni haft samma problem? Är det någon som har en lösning på hur man kan "tvätta" bort bruset i efterhand?

Kolla först om det finns en automatisk gain inställning i kameran och stäng av den eller se om det finns ett tröskelvärde när den ska börja jobba så att den inte förstärker svaga ljudsignaler.

Om du har ett redigeringsprogram så finns det kanske ett noisereduction plug alternativt kan man "rita" in nivåförändringar och därmed sänka ljudnivån.

Om en extren mikrofon hjälper vet jag inte, beror på signalvägen i kameran och inbyggda mikens skärmning.

Ljudnivåregleringen i de här kamerorna är alltid automatisk. Är det tyst drar den på förstärkningen.

Ett sätt att komma ifrån den automatiska ljudregleringen är att använda ett tillbehör som både eliminerar den och som har XLR-kontakter (med fantommatning) som passar mer professionella mikrofoner, t ex
http://www.lrtv.se/beachtek-dxa5d-p-274.html
Med Beachteks system så skickas en "ohörbar" ton överlagrat till kamerans mikrofoningång vilket gör att ljudnivån kan hållas konstant.

De mikrofoner jag testat tar upp ljud från kameran om de placeras på den.
Ett annat, i mitt tycke bättre sätt, är att använda en extern inspelningsutrustning med inställbar nivåreglering och sätta den en bit från själva kameran, jag använder själv en Zoom H4N numera,
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=H4n
Den kan dels kopplas direkt till kameran, dels spela in ljudet separat och sen kan man utnyttja kameramikrofonens ljud för synkronisering.

Använder man FinalCut ellerSony Vegas Pro så finns ett bra program som sköter synkroniseringen automatiskt, PluralEyes
http://www.singularsoftware.com/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar