Kul med nya filmexempel. Du som ju gjort flera, det vore intressant (inte bara för mig tror jag) att höra lite om hur du hanterat formaten och konverteringarna? Vad YouTube gör vet ingen, så jag menar alltså processen från att du tar över .mov-filen från kameran till det du har som färdig HD film före uppladdning till YT.
De filmer som du kan se från mig på Youtube (kontonamn olandsfoto) är rena hobbyproduktioner. Jag borde kanske sätta mig bättre in i hur man definierar projekten och på vilket sätt de bästa ska sparas, men .... ;-)!
Under flera år så har jag jobbat med video i VGA-format, filmat med en enkel "stillbildskamera" som alltid funnits med i fickan (se t ex filmen från Hjälmare Kanal). Och då har det räckt med Premiere Elements för redigeringen som jag sen sparat i mpeg eller avi-format och lagt upp på Revver, Vimeo eller Youtube.
Men så fort som jag gick över till 720 eller 1080 så pallade inte Premiere för jobbet, även om jag har en mycket kraftfull dator. Det verkar som om Premiere Elements bara kan utnyttja 2 GB internminne så minneskrascharna blev för besvärliga.
Så nu använder jag Premier Pro genomgående. En del videosekvenser har jag konverterat från 1080 till 720 för att redigeringen ska gå smidigare eller för att jag kombinerat Eos-kamerafiler med de från en fickkamera som ger 720 ifrån sig. Alla de jobben sparas sen slutligen i mpegformat, 1080 eller 720 i upplösning beroende på utgångsmaterialet.
Fortfarande har jag inte hitta något bra sätt att enkelt bestämma vilket projektformat som ska användas, det kan jag inte bli riktigt klok på. Det kan ses på några filmer som fått en onödig svart ram som egentligen inte borde finnas där.
Som sagt, rena hobbyprojekt som gjorts bara för min egen skull, i jobbet har jag gudskelov tillgång till mer professionella redskap och folk som kan yrket
!