Annons

Canon 7D - Filmtråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur fokuserar ni?
Jag har lite problem med att fokusera automatiskt, Det kan vara att det är lite mörkt här hemma och kameran har svårt att fokusera pga det kanske?
Manuellt fungerar det toppen bra.
 
Windows?

I VLC player finns det en inställning som får mina filmer att flyta på som smör i solsken.
Gå in i verktyg sen inställningar. Gå in bland inmatning och kodekar.Scrolla ner till skip loop filtering for h.264 decoding, välj ALLA eller always på engelska.
Detta är fantamej det enda som funkat när jag velat spela upp mina 5d mark 2 filer i ursprungsformat.
Mpeg streamclip ett klockrent lättanvänt konverteringsprogran som borde kosta ett par tusen men är helt GRATIS! Gör att du kan klippa i filerna i t ex premiere pro etc
Lycka till

Går det att klippa filmerna i Windows movie maker efter att man konvereterat med Streamclip?
 
Går det att klippa filmerna i Windows movie maker efter att man konvereterat med Streamclip?

Det går att klippa dem i Movie Maker utan konvertering. MOV-ändelsen stöds inte men om man väljer "Alla"-filtyper så går det att importera filmerna från en 7D rakt av. Sedan är det bara att klippa som vanligt.
 
Ok

Det går att klippa dem i Movie Maker utan konvertering. MOV-ändelsen stöds inte men om man väljer "Alla"-filtyper så går det att importera filmerna från en 7D rakt av. Sedan är det bara att klippa som vanligt.

Ok, låter ju bra. Men hur blir kvalitén om man låter youtube/vimeo konvertera filerna (efter klipp i Moviemaker) jämfört om man hade gjort de själv i det fristående programmet (och sedan lagt upp på weben). Misstänker att Windowsprogrammet inte är helt optimalt och att det kanske sabbar kvalitén lite?

PS jag kanske cyklar
 
Jag har ingen som helst aning.

Jag använder filmningen väldigt sparsamt och har helt sonika kört dem genom movie maker eftersom det är det enda jag kan. Det verkar dock rätt så instabilt när jag använder filerna från kameran.

Finns säker många bättre verktyg.
 
Redigering/format mm.

Hmm det här var svårare än jag trodde. Har kollat runt lite grann efter att ha tagit några testsekvenser med kameran. Här på FS (inte minst i 5D filmtråden) finns några fina exempel på redigerade filmer (se tex Henrik Jonssons inlägg #221 i 5D-tråden!).

Jag filmade rätt mycket för några år sedan och redigerade (i all enkelhet) sen på datorn (PAL/DVD-kvalitet handlade det om då). Jag lade på lite text, klippte lite bland sekvenserna och lade på något ljudspår då och då. Det var enkelt med den mjukvara Sony skickade med videokameran - inlärningströskeln var låg!

Men nu, vilken djungel det är ang. format! Kan konstatera att .mov-filerna är tungrodda på min (hyffsat kraftfulla) dator som för så många andra.

Har någon hittat någon bra guide "Redigering av film från 7D för Dummies" el.dyl? Jag vill inte degradera kvaliten nämnvärt, HD vill man ju ha när kameran är såpass kapabel att ta riktigt bra film. 720 är nog helt ok i en övergångsperiod om det nu skulle förenkla processen/val av redigeringsprogram/konverterare.

Tacksam för input! :)
 
Funderar på att gå från 40D till 7D efter årsskiftet. Är sugen på att filma lite. Främst barnen.
Hur har Ni andra gjort med microfon? Duger den inbyggda eller kör Ni med extern? Om extern, vilken?

/L

Jag kör med en extern mikrofon. Det är en audio-technica PRO 24-CM som jag köpt för 1395:-. Den passar bra till 7D och jag skruvar fast den i blixtfästet. Då jag filmar med ett 17-55/2,8is på frihand så är en extern mikrofon nödvändig då man annars hör bildstabiliseringen väldigt tydligt. Nu hörs den inte alls.

Problemet som jag har är att det brusar ganska mycket om jag filmar i en tyst miljö. Jag fick svaret av en på Scandinavian Photo att det inte var något fel på mikrofonen utan att det är kameran som förstärker upp ljudet för att hitta något ljud att spela in. Har ni andra samma problem om ni använder extern mikrofon?

Ev. kan lösningen vara att ladda ner ett program från http://magiclantern.wikia.com/wiki/Magic_Lantern_Firmware_Wiki så jag kan ställa in ljudnivån manuellt. Än så länge finns det dock bara i en version för EOS 5DmkII.
 

Jag inbillade mig att Canon skickat med något program man kunde använda. Det finns något "Movie Edit Task" som man kan dra igång från Zoombrowser men det verkar extremt basic och dessutom lyckades jag inte ens utföra kommandot "Cut Movie", det resulterade i "Can not cut this movie".

Men visst måste väl det finnas massor av programvara som klarar av att hantera filmerna på ett vettig vis?
 
Jag har gjort några smågrejor (<3min) enligt följande recept:
1. köp värstingdator (i7)
2. mov-filerna direkt i Premiere
3. prova minst 7-8 olika exportinställningar innan slutresultatet blev det förväntade

Kanske inte ett arbetsflöde som håller för längre projekt.
Just filformat verkar vara den stora frågan, och det finns verkligen många valmöjligheter. Jag tror att man får börja med att fråga sig i vilket format man vill ha slutresultatet och sen konvertera råmaterialet till något med samma upplösning som dessutom passar ens redigeringsprogram och som din hårdvara orkar med.
 
MOV i sig är kanske inte det som direkt gör det tungrott utan H.264 i sig att decodera. Sedan tycker jag att Canon kunde valt MPEG-4 containern som ISO satt standard för men Final Cut ägare är nog glada :)

H.264 och MPEG-2 är inga bra/optimala redigeringsformat, beroende på hur filen är uppbyggd. I PC världen är AVI (så okomprimerat som möjligt) tror jag bäst men även här är det en djungel.

Vad jag sett hitintills så har de som filmat med systemkamerorna trankoderat, decoderat och sedan encodat till nytt format.

Förutom Premiere så kan Canopus vara ett alternativ. Kolla även Datormagazinets hemsida, de skev om redigeringsprogram så där kanske finns med gratis redigeringsprogram.

Sedan gällande slutformat så får man titta på var/hur det ska visas DVD-video (helst MPEG-2) Blu-ray (helst H.264) heller från dator standard MPEG-4 format.

Digitalvideo är komplext inget tal om det.
 
Tack för kommentarer och input. Nu har jag suttit med Adobe Premiere och ett antal program till i några timmar och kan konstatera att det funkar att redigera filmerna, även om det är full HD/.mov. Men det är knyckigt. Har testat lite olika exportformat, men inget blir lika bra som .mov.

Återstår då konvertering för att få ett mer användbart format. Har bl.a. kört det rekommenderade MPEG-Streamclip och det är verkligen ett strippat program men det är snabbt och det fungerar "ok". Men mina filer som AVI betydligt mörkare och kontrastrikare, så någon okontrollerbar manöver utförs i konverteringen. Ska möjligen lägga till att jag bara filmat i dåligt ljus än så länge.

Ville också se vad YouTube gör med HD-filmer så jag lade upp en darrig 40 sekundersfilm där. Vänta er ABSOLUT INGENTING om ni klickar på länken. Men det är iaf ett första start-to-finish försök. Skit-in-skit-ut, så enkelt är det - totalt 4 konverteringar har skett här. Men håll till godo, det kan bara bli bättre :)

http://www.youtube.com/watch?v=JOiccPyTSa8
 
Kul!

Du skrev på filmen "Av f3.5, 1EV underexponerat"

Jag har för mig att i Av läget så sätts alla exponeringsparametrar automatiskt och att det endast är i M-läget som man kan sätta bländare och tid.

Men jag kanske kommer ihåg fel? Har inte provat så mycket själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.