Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D - Filmtråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att gå från 40D till 7D efter årsskiftet. Är sugen på att filma lite. Främst barnen.
Hur har Ni andra gjort med microfon? Duger den inbyggda eller kör Ni med extern? Om extern, vilken?

/L

Hej,

Hur många bilder/sekund skall man filma med 24 eller 25?
Förstod det som att 24 är jättebra och alla 5D mk II saknar detta något hemskt?
Varför är det bättre med 24?

//Erik

24 & 25b/s ser mindre ut som hemvideo eller filmer gjorda för TV. Slutartiden är viktig också.

Exempel på video/TV-filmsutseende:
http://vimeo.com/channels/chosenfilmworks

En multimiljondollarfilm som ser ut som skit är Public Enemies av Michael Mann. Mann verkar totalt ha tappat det (Collateral och framåt), men denna senaste var extremt irriterande video-aktig.

Klockrent kanske är att ta i! :)

Jag har aldrig använt Vimeo, håller på reggar mig nu, skall se om jag lyckas få upp det.

Jag körde autofokus innan jag startade filmen, jag har ställt in så att den använder den vanligt AF-en, inte kontrasten.

Vimeo är som youtube fast med HD.
Jag såg att det kom någon pik att vimeo konverterar till 24\25 fps.
Jag vet inte om det stämmer men det är dock ändå mycket bättre än youtube

Riktigt bra! Vad hade du för glugg och kamerainställningar på den video?

Ja, att man kan ha nytta av filmfunktionen tycker jag är uppenbart. Förstår inte de som dissar den möjligheten.

Jag skall titta lite närmare på RipBot264, tack för tipset.

Den är filmad med en 50 1,4 på P läget :) är inte så insatt på olika inställningar med filmningen.. tänkte beställa den här och se om man blir lite klokare

http://www.faktabocker.se/App/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=DV901

Den är filmad med en 50 1,4 på P läget :) är inte så insatt på olika inställningar med filmningen.. tänkte beställa den här och se om man blir lite klokare

http://www.faktabocker.se/App/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=DV901

Om jag fattat rätt så ger P, Av och Tv alla samma resultat - kameran väljer alla inställningar automatiskt.

Det är bara om man väljer M som man kan kontrollera slutare, tid och ISO.

Så är det i alla fall på 7D - tror jag...

Följer denna tråd med stort intresse, är totalt ny på det här med att filma med en stillbildskamera vilket jag tydligen inte är ensam om. Men många kloka skallar ihop ni vet så blir det nog hur bra som helst!

//R

Jag går i planerna att skaffa en 7D både för foto och film. Idag sitter jag "dock" på en 13" Macbook alu, inköpt i maj (inten ya MBP alltså). Vad tror ni om möjligheterna att redigera HD-material på den eller är det bara att glömma?

Vimeo är som youtube fast med HD.
Jag såg att det kom någon pik att vimeo konverterar till 24\25 fps.
Jag vet inte om det stämmer men det är dock ändå mycket bättre än youtube

?
Youtube har haft HD-möjlighet BRA länge nu. Samma upplösning, lika bra eller högre bitrate, minst lika bra transcoding. Nackdelen är att man inte kan låtar tittarna ladda hem originalfilen från youtube, men å andra sidan är det gratis oavsett hur mycket man laddar upp/levererar.

Jag går i planerna att skaffa en 7D både för foto och film. Idag sitter jag "dock" på en 13" Macbook alu, inköpt i maj (inten ya MBP alltså). Vad tror ni om möjligheterna att redigera HD-material på den eller är det bara att glömma?

De flesta som redigerar video från 5D/7D etc på OS X låter Final Cut transcoda videomaterialet från Canons tunga h.264-format till Apples ProRes-codec. Då går det alldeles utmärkt att redigera i realtid på din laptop.

Ni som har koll på 7D. Finns det *någon* form av AF i video mode eller? Fick min 7d häromdan och ska plöja manualen men vill kolla lite här också.

Jag läste om dessa inställningar på något forum men för mig på min jobbdatorer gjorde det ingen skillnad, full HD spelar upp hackigt i VLC. På hemdatorn funkar det fint med Quicktime player.

Ladda ner senaste VLC eller KMplayer, leta upp inställningen snabb avkodning både för MPEG och H.264 så ska det flyta på bra. Varför har Canon valt MOV?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar