Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D eller 5D Mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

worldwithnomirrors

Avslutat medlemskap
Funderar på vilken av de här jag ska köpa. Vad är den största skillnaden på dem? Och hur är det med objektiv, funkar alla Canon-objektiv till båda?

Och en helt annan fråga, vad står IS för och vad innebär det om en kamera har eller inte har det?

Tack på förhand!

Vad har du tänkt att fotografera mest?
Väldigt kortfattat så är 7D mest lämpad som sportkamera, kanske naturfoto om djuren rör sig (fåglar t.ex.). Autofokusen är mycket snabbare än 5D.

5D är bättre till naturbilder och porträttbilder, fast 7D fungerar utmärkt till det också.

IS står för att objektivet (ingen av de kamerorna du pratar om har det inbyggt) har "anti-skak" och reducerar skakningar som uppstår när man håller i kameran och tar bilder.

Funderar på vilken av de här jag ska köpa. Vad är den största skillnaden på dem? Och hur är det med objektiv, funkar alla Canon-objektiv till båda?

Och en helt annan fråga, vad står IS för och vad innebär det om en kamera har eller inte har det?

Tack på förhand![/QUOTE

7D - crop-sensor
5D - fullformat
Det finns fler skillnader. Ta en koll på båda hos http://www.dpreview.com/

7D kan använda både EF och EF-S optik d.v.s i princip alla Canon-gluggar.
5D kan endast använda EF-optik.

IS = Image Stabilizer. Finns i optiken hos Canon. Vissa bygger in det i kameran.
Innebär att man kan använda längre slutartider utan att det blir suddigt.

Canon objektiv kan delas in i två serier, EF och EF-S, där EF-objektiven passar på alla kameror med EF-fattning som 5DMkII och 7D medan EF-S objektiven bara passar på s.k. cropkameror som 7D och alltså inte på Fullformatskameror som 5DMkII.

Enkel förklaring

Tack på förhand!

5DII =Fullformat = Sensorstorlek 24x36 mm
7D = 22,3 mm x 14,9 mm (APS-C)

5DII: Bättre bildkvalité speciellt vid höga ISO Långsam AF Lägre hastighet vid bildserier.
7D : Bättre AF Hög hastighet vid bildserier.

Slutsats: Action/sport = 7D Landskap Macro mm = 5DII

Tack för alla svar!

Canon objektiv kan delas in i två serier, EF och EF-S, där EF-objektiven passar på alla kameror med EF-fattning som 5DMkII och 7D medan EF-S objektiven bara passar på s.k. cropkameror som 7D och alltså inte på Fullformatskameror som 5DMkII.

Hmm, då innebär det alltså att om jag köper en 5D Mark II så passar inte exempelvis ett Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS? Hur vet jag vilka kameror som är cropkameror och fullformatskameror? Och vad är det för skillnad på dom?

Hmm, då innebär det alltså att om jag köper en 5D Mark II så passar inte exempelvis ett Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS?
Korrekt.

Hur vet jag vilka kameror som är cropkameror och fullformatskameror? Och vad är det för skillnad på dom?
Vilka som är vad får man ta reda på. Att fråga här är en variant, en annan är att kolla in siter som pratar om kameror (dpreview.com nämndes i ett tidigare inlägg).
Skillnaden är att sensorn har olika storlek (cropkamera har mindre sensor, och med ett EF-objektiv så innebär det att den tar ett mindre utsnitt av vad objektivet kan ge, därav att man kallar dem cropkameror). Skillnaden är också att en cropkamera har mindre spegel, vilket tillåter objektiv som har den bakersta linsen längre in i spegelhuset, Canon har valt att kalla dessa objektiv EF-S.

Mvh,
Richard

Tack för alla svar!

Hmm, då innebär det alltså att om jag köper en 5D Mark II så passar inte exempelvis ett Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS? Hur vet jag vilka kameror som är cropkameror och fullformatskameror? Och vad är det för skillnad på dom?

Precis, du kan inte använda det objektivet på en 5D MarkII
Alla kameror i serierna xxxD (Typ 600D) och xxD (60D) samt 7D är cropkameror.
Fullformat är 5D och 1DS.
Skillnaden beskrevs här ovanför i ett inlägg och det är sensorformatet som skiljer.

Precis, du kan inte använda det objektivet på en 5D MarkII
Alla kameror i serierna xxxD (Typ 600D) och xxD (60D) samt 7D är cropkameror.
Fullformat är 5D och 1DS.
Skillnaden beskrevs här ovanför i ett inlägg och det är sensorformatet som skiljer.

Okej, tack! Nu blev det genast lite tydligare :)

Vad blir det för skillnad på bilderna med en cropkamera jämfört med en fullformatskamera?

Tänk också på att du förlorar tele när du kör fullformat som 5D MKII eftersom 300mm på 5D MK II är 300mm. På 7D blir det 300 x 1,6 = 480mm

Om du inte behöver tele och snabb AF vid djurfotografering eller sport så kan du skippa 7D och kör 5D MK II istället pga bättre brus där samt större sensor.

Annars kör på 7D! Det är en väldigt bra kamerahus och den har även bättre vädertät än 5D MK II. Ett tips du behöver bara se upp för hålet i inbyggd blixt där vatten får inte läcka in.

Kör du enbart landskap och studio så tycker jag att du ska välja 5D MK II. Kör du allt möjligt så kör på 7D eller varför inte skaffa båda? :)

Okej, tack! Nu blev det genast lite tydligare :)

Vad blir det för skillnad på bilderna med en cropkamera jämfört med en fullformatskamera?

Lite svårt att beskriva eftersom det finns andra skillnader beroende på modell och vilka finesser som finns. En sak är att med en crop-kamera kommer du lite "närmare" motivet om du använder samma objektiv. En FF-format kamera är bättre om du plåtar mycket vidvinkel och vill ha tillgång till ett större utbud av ljusstarka objektiv.

Tänk också på att du förlorar tele när du kör fullformat som 5D MKII eftersom 300mm på 5D MK II är 300mm. På 7D blir det 300 x 1,6 = 480mm

Om du inte behöver tele och snabb AF vid djurfotografering eller sport så kan du skippa 7D och kör 5D MK II istället pga bättre brus där samt större sensor.

Annars kör på 7D! Det är en väldigt bra kamerahus och den har även bättre vädertät än 5D MK II. Ett tips du behöver bara se upp för hålet i inbyggd blixt där vatten får inte läcka in.

Kör du enbart landskap och studio så tycker jag att du ska välja 5D MK II. Kör du allt möjligt så kör på 7D eller varför inte skaffa båda? :)

Okej, men då känns det ju som att det lutar mer mot en 7D faktiskt. Haha, båda, säger du? Nej bannemej, nån måtta får det vara ;) Men tack som fan för hjälpen! :)

Visst "förlorar man tele" med en 5D MKII jämfört med en 7D, men med en 7D är det ju i stället så att "man förlorar vidvinkel"...

Men med en 5D "förlorar man pengar" i jämförelsen.

Båda kamerorna är ganska avancerade/dyra, jämfört med vad man kan köpa och ändå få god kvalitet på bilderna.
Dina frågor antyder att du knappt har en aning om vad det är du har behov av.

Nu är det förvisso inget fel på att köpa bra grejor att börja med, men det blir lättare för dig att få vederhäftiga svar om vad du bör titta på att införskaffa om du istället ger lite bakgrund om vad du fotograferar hittills, och med vad, samt vad det är du vill uppnå i framtiden. Istället för att börja med rent tekniska frågor.

Det är ju en sanning med modifikation.
Det fordras en mycket lång utläggning för att förklara alla detaljer varför set är en "saning med modifikation" och den ger jag mig inte in på här men det finns mycket att sätta sig in i innan man gör sitt val.
7D beskär bilden (indirekt) i kameran genom att bara at tillvara en inre del av den bildcirkel ett EF-objektiv ritar upp.
5DII kan utnytja "hela" bildcirkeln. Eftersom 5D har fler pix kan Du beskära bilden efteråt istället och återta en del av den förlorade brännvidden bara genom detta.

Genom den mindre sensorn så behöver Du mer skarptecknande objektiv eftersom bilderna förstoras mer för att komma till samma slutformat som för en FF-kamera. Jag vill inte ta en debatt om detta här men jag råder Dig att läsa på om detta. Det finns mängder av diskussioner här som berör området. Bilda Dig en egen uppfattning.

Visst "förlorar man tele" med en 5D MKII jämfört med en 7D, men med en 7D är det ju i stället så att "man förlorar vidvinkel"...

Men med en 5D "förlorar man pengar" i jämförelsen.

En bra sak att tänka på också:
Man förlorar inte lika mycket i vidvinkel som man gör med tele. Man måste ha 12mm fullformat objektiv för att slå 10mm till 1,6x crop kamerahus. Alltså 16-35mm (EF) motsvarar 10-22mm (EFS) Men såg att Sigma har ett objektiv (8-16mm) som ger ungefär 12,8mm på 8mm (1,6x crop inräknad) så det skiljer bara 0,8mm. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si816C

Det är ju en sanning med modifikation.
Det fordras en mycket lång utläggning för att förklara alla detaljer varför set är en "saning med modifikation" och den ger jag mig inte in på här men det finns mycket att sätta sig in i innan man gör sitt val.
7D beskär bilden (indirekt) i kameran genom att bara at tillvara en inre del av den bildcirkel ett EF-objektiv ritar upp.
5DII kan utnytja "hela" bildcirkeln. Eftersom 5D har fler pix kan Du beskära bilden efteråt istället och återta en del av den förlorade brännvidden bara genom detta.

Genom den mindre sensorn så behöver Du mer skarptecknande objektiv eftersom bilderna förstoras mer för att komma till samma slutformat som för en FF-kamera. Jag vill inte ta en debatt om detta här men jag råder Dig att läsa på om detta. Det finns mängder av diskussioner här som berör området. Bilda Dig en egen uppfattning.

Jag är intresserad av att diskutera det här.

7D och 5D MK II skiljer en del i pixlar men 5D MK II kommer inte i närheten om man beskär bilden så det motsvarar 7D. Alltså 7D vinner i längden ändå. Men du har rätt när det gäller objektiv, man måste ha ett bra objektiv annars syns kvalitet direkt eftersom det är 1,6x crop kamerahus som förstorar bilden. Kör man med canon gluggar så är det inget problem. Kör man med tredje part objektiv speciellt Sigma då kan det vara knepigt. Har upplevt det själv. Även 5D MK II behöver man bra gluggar eftersom det är fullformat och ofta billig objektiv ger sämre kantskärpa och vinjettering.

Allt gott

Senast ändrad:
Jag är intresserad av att diskutera det här.

7D och 5D MK II skiljer en del i pixlar men 5D MK II kommer inte i närheten om man beskär bilden så det motsvarar 7D. Alltså 7D vinner i längden ändå. Men du har rätt när det gäller objektiv, man måste ha ett bra objektiv annars syns kvalitet direkt eftersom det är 1,6x crop kamerahus som förstorar bilden. Kör man med canon gluggar så är det inget problem. Kör man med tredje part objektiv speciellt Sigma då kan det vara knepigt. Har upplevt det själv. Även 5D MK II behöver man bra gluggar eftersom det är fullformat och ofta billig objektiv ger sämre kantskärpa och vinjettering.

Allt gott

Du ska få ett svar för att trådägaren ska förstå att detta vär värt att studera mer än såhär.

Jag påstår inget men vill att frågeställaren ska läsa på lite mer än bara sända ut en fråga i en tråd. Slumpen avgör så mycket vilka som svarar och FS innehåller så många profstyckare som inte redovisar egen bakgrund och egna bilder utan tycker diskussionen är så rolig att man intar vilken ståndpunkt som helst för att kunna vara med i en tråd.

Glöm inte att klicka på namnet på var och en som gör ett inlägg och se om de redovisar någon fotografering som ger stöd åt att de kan det de uttalar sig om.

En kamera används sälla så ensidigt som det blir när man diskuterar en specifik egenskap.
Båda kamrorna har för och nackdelar i jämförelse med varandra. Ska kameran dominerande användas inom ett specifikt område blir det en annan sak. Då kan man vilja ha en specialdesignad kamera.

Jag har hela tiden 3 kameror att jämföra eftersom jag har en 5D Mark II, en son som har 7D och en son som har D50. Vi lagrar alla våra bilder på gemensam NAS.

Sedan ska man inte glömma att kamerahus är en sak och objektiv är en annan sak. Hur mycket av AF-tiden styrs av objektivet och hur mycket av kameran? Märker betydande skillnader mellan objektiven och av hur ljust det är. AF-motorn sitter i objektiven och fokuskontrollen i kamerahuset. Ljusstarka objektiv fokuserar snabbare än ljussvaga. Korta objektiv fokuserar snabbare än långa. Skarptecknande objektiv fokuserar snabbare än suddiga. Olika exemplar av samma kamera fokuserar olika snabbt.

I de flesta situationer vinner 5D Mark II enligt vår uppfattning men den är inte bäst på allt, så är det.
Sedan kan man ju fundera på hur det kan säljas så många kameror av 5D när den både är äldre och kamerahuset är 42% dyrare än kamerahuset till 7D (Dustin priser).

En 7D och en 5D är verkligen helt olika kameror som är kungar på sin nisch men gör bort sig lite på övriga områden som redan nämnts.

För en nybörjare som ändå dina frågor antyder att du är så skulle jag satsa på en 7D alternativt en 550D som har samma bildsensor. Jag har båda(+5D) och det som skiljer mellan 7D och 550D är storleken, handhavandet och autofokusprestanda.

Jag lånar ofta ut min 7D till ickefotokunniga polare. Länkar till ett galleri där de flesta bilder är tagna av en vän till mig, hade ställt in kameran på Av åt honom och valt en ISO som verkade rimlig. Det enda han gjorde var att byta fokuspunkt. Jag är tveksam till att min 5D eller min(sambons) 550D hade gett samma bra resultat för någon som inte är van, just för att autofokusen på 7D är så bra.

http://mjonssonfoto.se/?page_id=6&album=11&gallery=11

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar