Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D eller 5D Mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller väldigt mycket med Henry.

Det finns så många sanningar och åsikter. En köpare måste själv bilda sig en uppfattning om vad som är bäst för just denne för tillfället. Entydiga svar på frågorna finns inte, delvis pga att även objektiv varierar i kvalitet t o m från exemplar till exemplar om man hårddrar det.

Läs på mer, förstå vad du vill göra. Ingen enskild kamera är bäst på allt för alla.

Vill man krångla till det gör man upp en långsiktig plan för vad man skaffar efter hand.. man kan köpaprecis hur mycket prylar som helst. Lite mera låst blir man av "EF-begränsningen" på fullformatare men det finns objektiv så det räcker ändå..

Väljer man mellan just dessa två, 7D och 5D2, så är enligt min uppfattning 7D sportigare och 5D2 mera för långsamma motiv och sämre ljus. Därför blev det 5D2 för mig och jag har aldrig ångrat mig.

Rusa inte iväg och bara köp. Tänk till ordentligt!

//Johan

Beror nog helt på vad man i huvudsak avser att fotografera.
Båda klarar nog det mesta men de har olika områden de är bäst på.
För mig som nästan uteslutande fotar fåglar och motorsport var valet lätt med 7D pga:
*1.6 crop sensor
*Hastigheten vid sekvenstagning
*AF (inte bara hastigheten utan även inställningsmöjligheterna)

Henry: Bra skrivet!

Ja precis det beror väldigt mycket på vad man fotograferar. Det finns faktiskt ett annat alternativ också som 1D Mark serie som är också väldigt bra.

Själv funderar jag på att slå till 5D MK III om AF är tillräcklig snabb på den. Samt om det är mer megapixlar än 21 så kanske man kommer i närhet 7D. Vi får se när 5D Mark III släpps :)

När man inte vet vilken genre man ska satsa på så är 7D bättre val då kan man fota allround och inga krångel med AF. Om man vet vilken genre man ska satsa på så välj kamerahus efter behov.

Allt gott

Henry: Bra skrivet!

Ja precis det beror väldigt mycket på vad man fotograferar. Det finns faktiskt ett annat alternativ också som 1D Mark serie som är också väldigt bra.

Själv funderar jag på att slå till 5D MK III om AF är tillräcklig snabb på den. Samt om det är mer megapixlar än 21 så kanske man kommer i närhet 7D. Vi får se när 5D Mark III släpps :)

När man inte vet vilken genre man ska satsa på så är 7D bättre val då kan man fota allround och inga krångel med AF. Om man vet vilken genre man ska satsa på så välj kamerahus efter behov.

Allt gott

Tack!

:) Du kund inte avhålla Dig från att göra ett slag för 7D i alla fall.
Om man inte vet vad man ska fotografera så kan man lika gärna välja 5D Mark II. Jag äger ingen blixt eftersom jag tycker foton med blixten på kameran blir förskräckliga och att montera upp blixtbelysning i goda vänners lag förstör festen.
Med 5D2 tar jag alldeles utmärkta foton utan blixt så fort det finns en lampa tänd i rummet. Där vill jag påstå att 7D ligger hästlängder efter. Men man får kosta på sig ljusstarka objektiv. Använder bara f/1,4 objektiv till den fotograferingen. Tittar jag igenom min fotosamling på privatbilder och familjebilder tas den dominerande mängden under sådana förhållanden.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/59/5913ec5c657ab52a3442ce7fa0256d0e.jpg

7D beskär bilden (indirekt) i kameran genom att bara at tillvara en inre del av den bildcirkel ett EF-objektiv ritar upp.
5DII kan utnytja "hela" bildcirkeln. Eftersom 5D har fler pix kan Du beskära bilden efteråt istället och återta en del av den förlorade brännvidden bara genom detta.

EOS 7D har högre pixeldensitet än EOS 5DII så det går inte att kompensera helt och hållet med ovanstående förfarande. Jag håller dock helt med om att man bör kolla upp sånt här om man väljer mellan två kameror med olika sensorstorlek. Med två andra kameror kan skillnaden ge en fördel åt andra hållet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar