Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70D, natur och sportkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja. 7D är prisvärd nu när den fasas ut från marknaden.
70D är bättre att filma med men för stillbilder när det rör på sig så är 7D fortfarande mycket bra.

Jag skulle idag köpa 7D begagnad då den är billigare i regel än 70D beg. Köp då ett relativt sent ex med ganska få exponeringar. Det är, skulle jag vilja påstå, köparens marknad på beg 7D.

Bildkvaliten är ungefär detsamma, men jag har hört att 70D sensor gör det lite lättare att fixa brus i efterhand än 7Dn.

70D har lite mer grejer än vad 7Dn har, som t.ex utvikbar skärm (som jag idag inte vill vara utan), WIFI, touch screen. Och såklart nya AF systemet DUAL PIXEL.

Det som talar för 7Dn är byggkvaliten och bättre buffer.

Jag väljer 70D alla dagar i veckan före 7D

Jo jag kom på, 70D och film plus Live View, då skall det väl helst vara dom speciella STM-objektiven är det inte så, autofokusen vid filmning riskerar att hacka en del annars. TS tänker väl att använda sina objektiv för 450D, men för stillbilder skall det väl gå bra.

//Bengt.

Jag skulle idag köpa 7D begagnad då den är billigare i regel än 70D beg. Köp då ett relativt sent ex med ganska få exponeringar. Det är, skulle jag vilja påstå, köparens marknad på beg 7D.

Du har ju koll på Canonsystemet Fredrik, blev överraskad när Foto testade 7DMKII och att dom då även gör ett test av hur autofokusen klarar av att ta fokus under mörkare förhållande, gamla 7D gav upp redan vid -0,5 EV. 7DMKII var bättre men att Canons uppgivna -3EV inte stämmer, Pentax K3 och Olympus OM-DE-M 1 och Pannans GH4 klarade av detta testa bättre än MKII. Pentax K3 uppger också -3EV vilket då verkar att stämma bättre, övriga vet jag inte vad som sägs i manualen.

Jag tror jag minns det testet, Bengt. Det stämmer att på stilla motiv, som det var frågan om, så fungerade kontrastavkännande AF bättre (även de spegellösa som har PDAF går över till CDAF i dåligt ljus) i dåligt ljus. Situationen är en annan på rörliga motiv då de små PDAF sensorerna i spegellösa samlar för lite ljus för att hänga med (på t ex EM-1 är varje PDAF sensor 1/16.000.000 av sensorytan).

Förvånad blev jag vad gäller gamla 7D, då jag plöjt igenom så många tester om 7D och kan inte dra mig till minnes någon kritik mot det låga -0,5EV. Numera talas det mycket om att kunna ta Fokus under mörkare förhållande, det har liksom stegrats när mer och mer spegellösa kameror släpps. Nu är det mycket sant att dom spegellösa har problem med fokusen under mörkare förhållande inte tu tal om annat, vet inte om dom kan lösa det på något sätt, men man läser mera om hur AF beter sig i mörker i alla fall, så dom spegelösa skall inte bli för kaxiga av sig.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar