Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70D, natur och sportkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

lezismore

Ny medlem
Är ny på forumet , o tänkte höra med er om Canon EOS 70D. Jag har för nuvarande EOS 450D, o har under de senaste året funderat på att uppgradera. Jag kommer att arbeta en del med fotografering i mitt framtida jobb (studerar atm) och har haft ögonen på 70D ett tag.

Nu undrar jag, funkar den som natur/sportkamera? Eller finns det någon bättre?
Eftersom jag är student kan jag inte gå upp till alltför dyra kamerahus, o tanken är att satsa på bättre objektiv efter att jag köpt huset. Känner att 450D är något slö och har för få ISO alternativ.

Kom gärna med egna erfarenheter av den och förslag på andra kameror om de är bättre!

Jag håller med Erland. En viktig vattendelare mellan 7D modellerna och 70D är att 70D har pilligare reglage (ffa bakre skrollhjulet) som gör den mycket svårare att sköta med handskar på. Sedan är 7D/7DII i metall medan 70D är i plast. Skall man inte filmna eller är beroende av vinklingsbar skärm erbjuder 70D få fördelar över den äldre 7D och det har inte skett någon större förändring i sensorprestanda för stillbilder dememellan.

Det skulle väl vara WiFi då.

Jag rangordnar dem så här:
  1. EOS 7D Mk II
  2. EOS 70D
  3. EOS 7D

Baserat på att användningen är "allround", dvs man har hyfsat god nytta av alla finesserna i respektive kamera. För den som är mer snäv i sitt användningssätt kan det vara annorlunda.

Nu frågar ju TS uttryckligen om sport/naturkamera, inte vilken som är bäst allround eller bäst för att filma eller ...

Ja, det har du rätt i. Jag skulle ändå välja EOS 70D framför EOS 7D (vilket jag också har gjort) eftersom den förra är en flera år senare modell än den senare (med allt vad det innebär). Om priset inte spelar något roll skulle jag förstås välja EOS 7D Mk II.

Nu menar ni Canonägare alltså att utvecklingen har stått still för den kända tillverkaren, efter som ni rekommenderar en 6 år gammal modell som om bara 5 år är så gammal som 11 år. gamla 7D väger nära in på 1kg och jag tror inte att den unga kvinnan skall slå i spik med kameran.

TS har också använt en 450D under 5 år så nog vore en 70D en mycket god kamera, Martin Agfors har prisat autofokusen hos 70D med tanke på prisbild för klassen, och visst tusan kan man dra i väg ett antal bilder med bara händer om det är 10 grader kallt, är det 20 grader kallt då stannar jag nog hemma och kollar på någon god film.

70D har också funnits en tid nu, är det ingen efterföljare på gång månn tro. Sedan uppfattade jag inte TS som att hon enbart är ute efter en Sport/Natur-kamera utan att en tänkbar 70D skulle klara sig ganska så bra på den fronten.

//Bengt.

Ja, det har du rätt i. Jag skulle ändå välja EOS 70D framför EOS 7D (vilket jag också har gjort) eftersom den förra är en flera år senare modell än den senare (med allt vad det innebär). Om priset inte spelar något roll skulle jag förstås välja EOS 7D Mk II.

Fast i fallet Canon och stillbild, vad innebär det i praktiken i verklig stillbildsprestanda, att 70D är nyare? Ungefär samma brus, samma AF modul mm. Det är ffa inom filmning och wifi som det märks att 70D är nyare. Om dessa egenskaper inte värdesätts, och man inte vill ha vridbar skärm, varför skulle man då välja 70D? Hos andra tillverkare där sensorutvecklingen för stillbild gjort större framsteg skulle jag hålla med, men inte i det här fallet.

Fast i fallet Canon och stillbild, vad innebär det i praktiken i verklig stillbildsprestanda, att 70D är nyare? Ungefär samma brus, samma AF modul mm. Det är ffa inom filmning och wifi som det märks att 70D är nyare. Om dessa egenskaper inte värdesätts, och man inte vill ha vridbar skärm, varför skulle man då välja 70D? Hos andra tillverkare där sensorutvecklingen för stillbild gjort större framsteg skulle jag hålla med, men inte i det här fallet.

7D har ett ganska tråkigt bandbrus som syns vid låga isotal, på 70D (och 7D mk II) har jag för mig att Canon lyckats få bort det. Synd på bandbruset för i övrigt är 7D en mycket trevlig kamera.

Nu menar ni Canonägare alltså att utvecklingen har stått still för den kända tillverkaren, efter som ni rekommenderar en 6 år gammal modell ...

Nej, nya 7D mkII är en på alla punkter bättre kamera än gamla 7D och är den modell jag själv skulle köpa. Men den är också mycket dyrare.

Gamla 7D är fortfarande en utmärkt kamera och har vissa fördelar mot 70D, t ex bättre sökare och den imho oundgängliga fyrvägskontrollen, som ger möjlighet att snabbt och intuitivt byta fokuspunkt.

Det är inte heller någon som avrått från att köpa 70D, det är en mycket bra kamera och lite smidigare än 7D-modellerna.

Största problemet med 70D kontra en 7D är just bskre skrollhjulet. Hos 7D är det ett stort hjul som går utmärkt att snurra runt med hanskar på. På 60D och sedermera 70D är det en tunn ring med en fyrvägskontroll innanför som gör den pillig även utan handskar. Detta var nog det enda sättet för Canon att få till alla knappar på ett mindre kamerahus och samtidigt få plats med en fullt vridbar TFT skärm. Skillnaden i praktiken är större än den beskrivs. Man bör klämma innan köp.

Största problemet med 70D kontra en 7D är just bskre skrollhjulet. Hos 7D är det ett stort hjul som går utmärkt att snurra runt med hanskar på. På 60D och sedermera 70D är det en tunn ring med en fyrvägskontroll innanför som gör den pillig även utan handskar. Detta var nog det enda sättet för Canon att få till alla knappar på ett mindre kamerahus och samtidigt få plats med en fullt vridbar TFT skärm. Skillnaden i praktiken är större än den beskrivs. Man bör klämma innan köp.

Har 7D och 7DmarkII touchskärm?
På min 70D används det bakre hjulet endast till bländarjustering vid helt manuell expo. och det går utmärkt även med tjocka vantar på efter lite träning.

Alla andra inställningar (blixtstyrning etc.)görs ju på touchskärmen (med avsedd vante om det är kallt)
Har aldrig använt det lilla korset inne i hjulet.

Har 7D och 7DmarkII touchskärm?
På min 70D används det bakre hjulet endast till bländarjustering vid helt manuell expo. och det går utmärkt även med tjocka vantar på efter lite träning.

Alla andra inställningar (blixtstyrning etc.)görs ju på touchskärmen (med avsedd vante om det är kallt)
Har aldrig använt det lilla korset inne i hjulet.

Jag har aldrig stött på en touchskärm som möjliggör allt detta med ögat mot sökaren med läderhandskar på, men stämmer det är det ju bara bra och skulle i så fall ersätta skrollhjulet (använder själv aldrig touchfunktion, med vissa undantag).

Jag har aldrig stött på en touchskärm som möjliggör allt detta med ögat mot sökaren med läderhandskar på, men stämmer det är det ju bara bra och skulle i så fall ersätta skrollhjulet (använder själv aldrig touchfunktion, med vissa undantag).

Förvisso, men som tur är så sitter ju inte kameran fastlimmad vid ansiktet. Val av handske går ju att anpassa efter övrig utrustning och väderlek..
Sedan så föredrar ju vissa ett arbetssätt framför ett annat och det där är ju upp till var och en. Och tur är väl det.

Hittade en bra jämförelse mellan 70 och 7mk2 här http://www.digitalrev.com/article/canon-7d-mark-ii-vs/Mjg4MzI4MTU2
Den kokar ner i att TS borde välja 7dmk2 om huvudsyftet är sports and wildlife....

Väderskydd?

Hur viktigt anser ni det vara med väderskyddade kameror?
TS kommer ju att använda kameran i sitt yrke och kan därför inte alltid välja dagar eller rätt väder.
I mitt tycke borde därför både gamla och nya 7D vara ett bättre val för yrkes-bruk.
Med vänlig hälsning
Mikael

Hur viktigt anser ni det vara med väderskyddade kameror?
TS kommer ju att använda kameran i sitt yrke och kan därför inte alltid välja dagar eller rätt väder.
I mitt tycke borde därför både gamla och nya 7D vara ett bättre val för yrkes-bruk.

EOS 70D har ungefär samma nivå av "väderskydd" som EOS 7D, enligt Bryan Carnathans test av 70D. Jag gissar att EOS 7D Mk II har lite mer skydd.

Om man inte har ett väderskyddat objektiv monterat så blir skarven mellan objektivet och kameran en svag punkt som man bör undvika att utsätta för vatten (åtminstone vara lite försiktig med).

Oj, tack för alla svar!

Ska försöka tydliggöra varför jag ställer frågan. Jag studerar till journalist men tänker bättra på mina fotograf-kunskaper för en större chans till att få vara ute på fältet. Så i mitt framtida yrke kommer jag inte kunna bestämma speciellt mycket om jag vill fota någon speciell dag eller i något speciellt väder. Får jag ett jobb måste jag fixa bilder, oavsett väderlek.

Har också kikat på 7D, men det finns en liten hake när man studerar. Ekonomin är väldigt knaper och med två egna hundar ligger plånboken redan på bristningsgräns. (köpet kommer antagligen ske i sommar när jag jobbar och har mer pengar att röra mig med)

Jag funderar över 70D just för att det är en (förhoppningsvis) rejäl uppgradering från den jag har nu, även om jag är medveten om att 70D funnits ute på marknaden ett tag. Min tanke är alltså att få en bättre kamera, med lite fler möjligheter till att avancera och använda både på fritid och i yrket.
Får ibland förfrågningar om att fota andras hundar eller vara med på evenemang med hund i fokus.
Därav frågan till om 70D är passande natur/sportkamera. Den kanske inte är den mest optimala, men just nu behöver jag inte heller det utan bara en som ger bättre bilder och mer experimentella möjligheter. En 7D Mark hade suttit riktigt fint, men det får i sånt fall vänta...

Nu vet jag inte vilka objektiv TS har, men är det bara t ex 18-55 och kanske 55-250 så kan man även överväga att byta system då objektiven inte är så dyra att man är bunden. Ett bra alternativ, om man inte skall filma, är då en beg Nikon D700 för 5000-6000:-. Då kan man fota på riktigt höga ISO t ex inomhus (mycket hundtävlingar är inomhus) eller i mörker ute. AF är i proffsklass (från Nikon D3). Det finns även möjlighet att mecka med bildfilerna en hel del då sensorn har ett stort dynamiskt omfång.

Tillräckligt bra.

70D´s mindre scrollhjul är fortfarande tillräckligt bra att användas med vantar. Knapparna använder jag nästan aldrig (är istället för den lilla joustickpinnen på 7D). Fotar man inte i högarktisk miljö med dubbla jättevantar så fungerar 70D utmärkt även på vintern.

Canon 7D

Är väl part i målet, har gamla 7D. När det t.ex. djur i rörelse och det går fort då funkar 7D bra. Priset på 70D och gamla 7D ligger ganska lika. Så handlar det om sport och natur, djur i rörelse så håller jag på 7D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar