Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 700D eller Panasonic Lumix FZ200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lianneli

Ny medlem
Men kära nån, tänker kanske ni. Det gör jag oxå :) Jag vet att det är två helt skilda kameror. Men ÄNDÅ! Jag tänkte först köpa FZ200 för jag tyckte den var bra, rätt bra bilder, bra zoom, bra video, många leksaker... Men bildkvalitén är ju inte så där jättebra. Jag tycker mycket om att fota, har egentligen alltid drömt om en systemkamera där jag verkligen kan förändra den typ av bild jag vill försöka ta. Dock lite besvärligare med ett gäng objektiv, i alla fall tre. Mer att släpa på och tyngre... Kommer jag verkligen vilja ta med mig allt? Eller sitter jag där ändå och inte kan ta den bild jag vill för jag ides inte ta med mig hela väskan..

Jag beställde Pannan och ångrade mig i samma stund, nu har den kommit och det är skarpt läge. I alla tester jag har kollat på har den sämre bildkvalité. Så är det bara - men, den har ju fått mycket bra betyg. Där den verkar vara begränsad är att den tar inte så bra svartvita bilder. Det verkar vara svårt att få bra bilder med kort skärpedjup som är ljusstarka. Upplever oskärpa och att dom är mörka.

Jag vet att det är lite av en omöjlig fråga, men jag blir snart lite galen faktiskt. Behöver hjälp, kloka ord, erfarenheter av er. Snälla hoppas nån kan hjälpa mig i mitt velande och den ångest jag har att bestämma mig.
 
Men kära nån, tänker kanske ni. Det gör jag oxå :) Jag vet att det är två helt skilda kameror. Men ÄNDÅ! Jag tänkte först köpa FZ200 för jag tyckte den var bra, rätt bra bilder, bra zoom, bra video, många leksaker... Men bildkvalitén är ju inte så där jättebra. Jag tycker mycket om att fota, har egentligen alltid drömt om en systemkamera där jag verkligen kan förändra den typ av bild jag vill försöka ta. Dock lite besvärligare med ett gäng objektiv, i alla fall tre. Mer att släpa på och tyngre... Kommer jag verkligen vilja ta med mig allt? Eller sitter jag där ändå och inte kan ta den bild jag vill för jag ides inte ta med mig hela väskan..

Jag beställde Pannan och ångrade mig i samma stund, nu har den kommit och det är skarpt läge. I alla tester jag har kollat på har den sämre bildkvalité. Så är det bara - men, den har ju fått mycket bra betyg. Där den verkar vara begränsad är att den tar inte så bra svartvita bilder. Det verkar vara svårt att få bra bilder med kort skärpedjup som är ljusstarka. Upplever oskärpa och att dom är mörka.

Jag vet att det är lite av en omöjlig fråga, men jag blir snart lite galen faktiskt. Behöver hjälp, kloka ord, erfarenheter av er. Snälla hoppas nån kan hjälpa mig i mitt velande och den ångest jag har att bestämma mig.
Problemet med långzoomare är att dom har små sensorer och kroknar betänkligt när det blir mörkare (sämre ljusförhållanden), jag tycker inte att det är nåt att ha som första kamera möjligtvis som komplement..............................Om jag vore dig skulle jag satsa på en Pentax K5 II med 18-135 objektiv en kamera som är vädertätad och ger fantastiska bilder.
 
Det som en superzoomkompakt har väldigt svårt att leverera jf med systemkamera:
1. Snabb följande autofokus (AF) då motivet rör sig
2. Bilder för större utskrift (säg A4 eller större) vid sämre ljus (mulen dag eller mörkare)
3. Oskärpa - d v s tunnt skärpedjup
4. F u i eventuellt HDR läge blir dynamiska omfånget (toner mellan svart och vitt i bilden) betydligt mindre.

Å andra sidan, blir frågan den att är maximala teleläget som FZ200 erbjuder viktigt så är ljusförlusten mellan en överkomlig zoom som når ekvivalent 450-480mm (säg 70-300 zoom) med f/5,6 i teleläget inte så stor med FZ200 då den har f/2,8 rakt igenom. Sedan slipper man damm på sensorn (åtminstone utifrån vid objektivbyte) i FZ200.

Frågorna blir, som jag ser det:
1. Är dessa brister mot en systemkamera avgörande för TS?
2. Behövs maxteleläget hos FZ200 för TS?

Om man vill ha ett kraftigt tele och inte hämmas av bristerna hos FZ200 kan man säkert få många bra bilder med den. Man kan ju lära sig fotografera med den och om några år då man vet mer vad man vill fotografera och vilka finktioner och brännvidder man använder, då kan man köpa en systemkamera. FZ200 tillhör ju ändå toppskicktet bland superzoomkompakter.
 
Om du vill fotografera: köp en systemkamera
Om du vill dokumentera så duger Panasonic FZ200

Eller så köper du kompromiss och, dvs en spegellössystemkamera. Finns många alternativ från Nikon, Olympus och Panasonic m.fl. Då är det enkelt att få med många objektiv.

I en väska där jag hade en EOS 450 med 17-70 har jag idag en Panasonic GX1 och fyra objektiv.
 
Stod inför ett liknande val för 4 år sen, köpte då en långzoom från Panasonic. Var nöjd med kameran överlag, den är relativt smidig att ha med sig och man behöver aldrig tänka på vilket objektiv som ska med.
Dock är man, som tidigare nämnts, begränsad med kameran.

Jag bytte nyligen till systemkamera och fortsätter att utvecklas inom foto.
En systemkamera medför dock lätt extra kostnader efter som det finns så mycket objektiv och tillbehör att välja på.

Tror du att ditt fotointresse kommer finnas kvar om några år och att du har viljan att lära dig grunderna i foto, satsa på systemkameran.
 
Tack snälla för era kloka råd! Det kommer bli så - en systemkamera. Jag tycker så mycket om att fota och har gjort det i många år (har en G10:a) och intressen kommer med största sannolighet att växa sig ännu större (speciellt med en systemkamera) - och då kan jag och kameran utvecklas tillsammans, vilket blir svårare med en Panna.

Tack snälla igen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.