Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på att D600 ligger på tredje plats i DxO:s lista över bästa sensorn någonsin (efter D800E och D800) och kameran med den bästa Canon-sensorn, EOS 5DMkIII, ligger på trettonde plats, så skulle det nog krävas ett mindre mirakel för att inte D600 skulle visa sig ha en i det mesta bättre bildsensor än 6D.[1]

Notera att jag inte skriver "bättre" utan vidare kvalifikationer. Med tanke på hur bra EOS 5DMkIII presterar på höga ISO-inställningar jämfört med D800 så kommer det att bli mycket intressant att se motsvarande jämförelse mellan EOS 6D och D600.

[1] "... and the Germans have outlawed miracles."

Kolla dessa länkar:

http://www.youtube.com/watch?v=08XiuYUvBX4

http://www.youtube.com/watch?v=C5wCSSEi3rs
 
Måste ju vara bättre att spara till 5d mk3, 18 eller 25 är ju typ samma.

Håller med, bara 7000:- skillnad. Ingenting..

Och varför skull nån vilja köpa 50/1.8 när man bara behöver lägga till 2300:- för att få 1.4

Eller 100/2.8 Makro, när man kan få med IS och L för drygt 3000:- till.

Och varför har dom inte fasat ut 70-200/4L när man kan få den något skarpare och med IS för bara 5200:- mer?????

Obegripligt...

Nej, som tex bröllopskamera är 6D nära ultimat och det 5DMKIII trumfar över vid dom tillfällena är möjligheten att skriva till två minneskort. Annars har 6D:
- Något mindre brus på höga iso
- Möjlighet att få bilder till annan enhet snabbt, för att kunna tex visa
- Lättare att hitta fokus i mörk dunkel kyrka (5DIII har snabbare följande AF och fler fps, bra vid tex sport, men det behövs ju knappast vid Bröllop).
- Mindre och lättare

Blir inte riktigt klok på alla sajter som säger att 6D är bra som första FF eller som backup för en 5DIII, men inte passar så bra som första kamera för proffs. För inte mindre än 1 år sen var 5DII en perfekt huvudkamera enligt dom flesta.

Jag lutar nog mer åt att det måste vara bättre som bröllopsfotograf att ha 2st 6D hus istället för en 6D och en 5D. Måste ändå vara smidigare med två hus som fungerar exakt lika och har reglagen på samma ställe???
Dessutom blir det betydligt lättare att hantera bilderna efteråt, när dom kommer från "samma" sensor.
 
Jag lutar nog mer åt att det måste vara bättre som bröllopsfotograf att ha 2st 6D hus istället för en 6D och en 5D. Måste ändå vara smidigare med två hus som fungerar exakt lika och har reglagen på samma ställe???
Dessutom blir det betydligt lättare att hantera bilderna efteråt, när dom kommer från "samma" sensor.

Japp, antingen två 5D3 eller två 6D. På tal om bildfilerna, någon som vet om dom skiljer sig något i karaktär? Jag gillar SKARPT vad Canon har lyckats åstadkomma med Mark 3:an - känns nästan som gamla "femman" igen.
 
Såg att en utförlig recension kommit upp på TDP. Sajten är väl "lite" av Canon-ryggdunkare men jag tycker i alla fall att det är intressant läsning.
 
Ja det var en rejäl genomgång - orkade inte läsa allt men överlag positivt.

Ni som har kameran, vad är ert intryck av AF?

Jag förstår att den inte är riktigt lika vass som på 5D3 men hur upplevs det i praktiken? Får ni många bilder ur fokus eller känns den pålitlig?
 
Ja det var en rejäl genomgång - orkade inte läsa allt men överlag positivt.

Ni som har kameran, vad är ert intryck av AF?

Jag förstår att den inte är riktigt lika vass som på 5D3 men hur upplevs det i praktiken? Får ni många bilder ur fokus eller känns den pålitlig?

Jag har väl inte direkt provocerat AF'en men jag får nog säga att överlag så träffar den rätt. Om några veckor kommer jag få testa den mer skarpt då det ska fotas bröllop.
 
Tittade på begagnatmarknaden här i Japan där jag bor. 10000 för en 6D och 18000 för en ny 5DIII. Synd man är student, men att sälja sin gamla 5D till förmån för en 6D hade varit trevligt.
 
Jag har nu testat Canon 6D ordentligt och är väldigt nöjd med kamerahus! Nu är det bara sportfotografering som kvarstår att testa med Canon 6D :) Ska fotografera en allsvenska match under våren och då kommer jag att testa Canon 6D också. Ni hittar mina tester med Canon 6D på min blogg här på fotosidan.
 
Nu är det bara sportfotografering som kvarstår att testa med Canon 6D :)

Jag är nyfiken på hur 6D klarar av innebandy, har du möjlighet att testa?
Såg i din väska att du har en 7D och skulle gärna vilja ha lite jämförelser mellan de 2, jag har en sån idag och funderar på att uppgradera.

Jag fotar en del innebandy emellanåt och klarar kameran det så räknar jag med att ishockey, basket och fotboll inte är något problem heller.
 
Enligt produktinfon är det (minst) 28st här på fotosidan som äger en 6D. Jag önskar att få höra kommentarer från er ägare tack! :)
 
Enligt produktinfon är det (minst) 28st här på fotosidan som äger en 6D. Jag önskar att få höra kommentarer från er ägare tack! :)

Makalös mörkerkamera tillsammans med 35/2 IS, men inte hunnit trsta så mycket.
AF mittpunkten är iallafall ljusår böttre än 5DII och som jag kommer ihåg med 5DIII minst lika bra som denne.
 
Jag fotade slalom och hopp igår utan problem med Canon 6D + 70-200 4L IS. Kommer att lägga upp bilder på min blogg när jag har tid. AF hänger med utan problem, det är bara antal bilder per sekund som man kan sakna hos 6D jämför med 7D eller 1D Mark serie.

Fotar tyvärr inte innebandy, vet inte var jag hittar det heller här i Örebro :) men annars har jag allsvenskan fotbollmatcher under våren att fota :) Då ser jag fram emot att testa 6D ännu mer inom sportdelen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.