ANNONS
Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
6D Adobe Camera RAW

Hämtade min 6D igår men kunde inte öppna bilderna i Photoshop, helt klart ett bakslag. Måste gå via Canons mjukvaror. Hoppas på att Adobe skyndar på med en lösning.

Hämtade min 6D igår men kunde inte öppna bilderna i Photoshop, helt klart ett bakslag. Måste gå via Canons mjukvaror. Hoppas på att Adobe skyndar på med en lösning.

Likväl något man vetat så något bakslag är det väl ändå inte :)

Det verkar väl vara så att när kamerorna släpps som Adobe får tillgång till det som de behöver för att ge dem stöd eller nåt. Det är väl fortfarande bara beta version till Nikon D600 till exempel.

Cyberphotos bilder är JPEG direkt ur kameran. Det säger inte hela sanningen om kamerans kapacitet. Bruset är riktigt lågt på höga ISO-inställningar, men den aggressiva brusreduceringen har smetat ut en del detaljer.

Ett ordentligt jämförande test av EOS 6D och D600 med RAW-filer vore mycket intressant.

Jag håller med dig, men bra ser det ut - och Cyberphoto har både bilder med och utan brusreducering. Desutom går det att hitta samma testbilder med tex. D4, Eos 5D III och Eos X.

Trevlig hälg
Johannes

6D Adobe Camera RAW

Likväl något man vetat så något bakslag är det väl ändå inte :)

Det verkar väl vara så att när kamerorna släpps som Adobe får tillgång till det som de behöver för att ge dem stöd eller nåt. Det är väl fortfarande bara beta version till Nikon D600 till exempel.

OK. Hoppades att Canon och Adobe hade ett proaktivt samarbete när det gäller de ensiffriga kamerorna.

Tyvärr verkar det inte vara så om jag förstått rätt. Man tycker ju att Canon/Nikon tjänar på om stödet finns från release. Nån som är mer insatt får väl rätta mig :)

Dom vill ju sällan släppa information till almänheten om en ny kamera innan lansering, och om man ger info till extern part, tex Adobe, är ju risken större att nyheten om en kommande kamera läcker ut.

Dom vill ju sällan släppa information till almänheten om en ny kamera innan lansering, och om man ger info till extern part, tex Adobe, är ju risken större att nyheten om en kommande kamera läcker ut.

Fast när det gäller Canon så dröjjer det ju ändå flera månader frånatt dom visar upp kameran tills allmänheten får hem kameran. Alltså har dom massa tid på sig att styra upp grejer till Adobe.

Att det brukar ta flera månader från annonsering till säljstart kan bero på att mjukvaran inte är klar när kameran annonseras.

Kan det vara så attCanon finslipar mjukvaran till RAW in i det sista, och därför inte ger Adobe alla specar förrän strax innan försäljning?

Hursom så är det tråkigt...

Brukar fristående RAW-konverteringsprogrammakare (som t.ex. Adobe) få specifikationer på RAW-formaten från kameratillverkare, eller måste de reverse-engineera formaten?

En gång i tiden förlitade sig "alla" på att Dave Coffin (dcraw) bakåtingenjörade råformat från nya kameror.

Brukar fristående RAW-konverteringsprogrammakare (som t.ex. Adobe) få specifikationer på RAW-formaten från kameratillverkare, eller måste de reverse-engineera formaten?

En gång i tiden förlitade sig "alla" på att Dave Coffin (dcraw) bakåtingenjörade råformat från nya kameror.

Kameratillverkarna kan ju inte ha något att förlora på att Adobe får specarna så att kunderna blir nöjda.

Adobe reverseingeneerar! Finns väl inga kameratillverkare som gett ut sina källkoder för konkurrerande företag?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar