Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt produktinfon är det (minst) 28st här på fotosidan som äger en 6D. Jag önskar att få höra kommentarer från er ägare tack! :)

Jag är extremt nöjd med min 6'a. Fotar mest rätt stillastående motiv så en lite långsammare AF/serietagning är inget problem. Har faktiskt funderingar på att köpa en till i år, får se om jag gör slag i saken :)

Anledingen till min extrema nöjdhet då? Ja, hade jag haft en FF (eller småbild eller FX) så hade jag kanske inte varit lika lyrisk. Men nu har jag inte det :)

När jag för några veckor sedan fotade i en kyrka så var det bra att kunna gå upp lite i ISO. Innan hade jag fotat porträtt på brudparet och där märkte jag också skillnad på skärpedjupet jämfört med min 7D...

Det enda "problemet" som jag märkt är att man inte får kortare slutartiden ärn 1/4000... Hamnade där igår när jag fotade lite på Gunnebo slott. Tittade på bilden senare i datorn och den är lite överexponerad, men fullt användbar.
 
Eller sänka ISO? Sällan kör jag högre än 1/4000.

En 6D är ju en underbara kamera! En av de bästa Canon har gjort. 5DmarkIII däremot inte!
 
Blända ner, kanske?

Har du tex 85/1.2 och vill ha kort skärpedjup, soligt och det är mycket snö eller sand i motivet, så får du (ungefär):
f1.2
Iso 50
1/16000s

Hände inte ofta, men utan gråfilter använde jag ibland 1/16000s på min 1D.
Med 1/8000s blir det 1 steg överexponerat, men vid 1/4000s blir det lite väl utfrätt..
 
Vad är fel med 5DIII?

Jag hade nog en stor förväntad på den kameran. Det blev en besvikelse så nu väntar jag istället på en som presterar lika bra som en D600 eller D800. Canon 6D närmar ju sig den punkten när det gäller iso egenskaper.

En steg rätt riktning av Canon. Annars skulle det inte se bra ut för Canon i framtiden då de har "fastnat" i ISO-träsket och inte alls hängt med i utvecklingen om man jämför med Nikon.

6D som jag tycker är bra, iso-egenskaper mot 5dmarkIII och även wifi.
 
Har du tex 85/1.2 och vill ha kort skärpedjup, soligt och det är mycket snö eller sand i motivet, så får du (ungefär):
f1.2
Iso 50
1/16000s

Hände inte ofta, men utan gråfilter hamnade jag ibland på 1/16000s på min 1D.
Med 1/8000s blir det 1 steg överexponerat, men vid 1/4000s blir det lite väl utfrätt..

I mitt fall körde jag med Sigmas nya 35 1,4 på full öppning. Men som sagt, bilden gick att använda :)
 
Har du jämfört med EOS 6D? Är 6D mycket bättre än 5DIII?

Du kan ju kolla lite runt, se olika bilder när det gäller prestanda samt DXOmark. och jämföra så ser du att 6D sensor är en aning bättre än vad 5D mark III presterar.

Föreställ dig om 6D hade samma prestanda som en 5D mark III, AF, slutartid osv så skulle alla välja 6D utan att ens blinka!
 
Har du jämfört med EOS 6D? Är 6D mycket bättre än 5DIII?

Jag tyckte inte det var någon större skillnad, men har inte haft båda samtidigt och har därför inte kunnat jämföra under samma förhållanden. Möjligtvis att 6D har 1/3 försprång, men inte mer än så.

Lite irriterande att kontrollerna dom emellan är rätt olika.
Om jag behövde två kameror att arbeta med samtidigt skulle jag nog hellre vilja ha 2st 6D än 1st av varje.
 
Jag tyckte inte det var någon större skillnad, men har inte haft båda samtidigt och har därför inte kunnat jämföra under samma förhållanden. Möjligtvis att 6D har 1/3 försprång, men inte mer än så.

Lite irriterande att kontrollerna dom emellan är rätt olika.
Om jag behövde två kameror att arbeta med samtidigt skulle jag nog hellre vilja ha 2st 6D än 1st av varje.

Ja, det är ju sant som du säger. Egentligen ej någon större skillnad, bara tekniska biten, fördjupar och då ser man en aning skillnad.

Men vem kollar på bilderna? förstorar och kollar brus etc.

Men jag hoppas verkligen att Canon kommer att överraska oss inom 1-2 år och spöar D600/D800 ordentligt!
 
Du kan ju kolla lite runt, se olika bilder när det gäller prestanda samt DXOmark. och jämföra så ser du att 6D sensor är en aning bättre än vad 5D mark III presterar.
Det är inte direkt några gigantiska skillnader enligt DxOmark (jag har tagit med en kamera som höjer sig lite över de båda Canonkamerorna som jämförelse). Jag tvivlar på att man ser någon skillnad i praktiken. Finns det bildexempel någonstans som visar en verklig fördel för EOS 6D jämfört med EOS 5DIII?

Jämförelsen jag länkar till ovan säger dock inte så mycket om signal/brus-förhållandet vid hög förstärkning. Nån som vet var man kan hitta en bra sådan jämförelse?

Föreställ dig om 6D hade samma prestanda som en 5D mark III, AF, slutartid osv så skulle alla välja 6D utan att ens blinka!

Ja, det är väl helt givet, speciellt med tanke på prisskillnaden ...
 
Nähe, DxOmark kör tydligen med icke-persistenta länkar så man kommer inte till rätt sida när man klickar på länkarna ovan.

Hursomhelst så valde jag EOS 6D, EOS 5DIII och D600 i jämförelsegrunkan på DxOmark. Sen får man klicka vidare för att se att brusnivåerna knappt skiljer sig åt för de tre kamerorna vid högre förstärkning, förutom att de båda Canonkamerorna är marginellt bättre än D600 på extremt höga ISO.
 
jag funderar på antingen MK2 igen(sålde min gamla) eller 6D men har svårt att bestämma mig.

kollar man på dxomark så ser man att 6Dn har bättre dynamiskt omfång än MK3 och det är ju lite imponerande.

är det nån här som har bytt från MK2 till 6D och kan komma med synpunkter om skillnaderna ni upplever?
eller varför inte bytt upp sig från 60D till 6D?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.