Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
jag funderar på antingen MK2 igen(sålde min gamla) eller 6D men har svårt att bestämma mig.

kollar man på dxomark så ser man att 6Dn har bättre dynamiskt omfång än MK3 och det är ju lite imponerande.

är det nån här som har bytt från MK2 till 6D och kan komma med synpunkter om skillnaderna ni upplever?
eller varför inte bytt upp sig från 60D till 6D?
Kanske denna tråd kan hjälpa dig lite:

"What is the 6d actually good at (*positive* fact list)?"
http://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=11309.0

Välj och vraka:
https://www.google.se/search?q=6d+v...hrome.0.57j62l3.6687&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Mvh
Pär
 
tackar!

har läst lite och alla som testat 6D är lyriska så det vill man ju också bli eller hur.
därför blir det en 6D

jag ser enbart fördelar med den jämfört med MK2
 
tackar!

har läst lite och alla som testat 6D är lyriska så det vill man ju också bli eller hur.
därför blir det en 6D

jag ser enbart fördelar med den jämfört med MK2
Om du läst lite har jag läst massor! :) Dpreview, Canonrumors, Fred Miranda o.s.v. Jag delar din uppfattning till 100% Patrik! Är själv väldigt sugen på en 6D.

Pär
 
tackar!

har läst lite och alla som testat 6D är lyriska så det vill man ju också bli eller hur.
därför blir det en 6D

jag ser enbart fördelar med den jämfört med MK2

Enda pro för 5DII jag kan komma på är:
- lite mer välbyggd, känns mer gedigen
- större o tyngre (kan räknas som nackdel)
- kör CF, fördel om man har andra CF kameror, annars nackdel
- Blixtsynk på 1/250 jmf 1/180
- kortaste slutartid på 1/4000s jmf 1/8000
- tycker bättre om baksidans knappar/vred på 5DII
- billigare

Annars pro på allt mot 5D

Älskar att kunna ta upp alla kamerans bilder i iPhonen och bläddra igenom via WiFi, spara i telefonen och tex direkt kunna lägga ut på facebook.

Betydligt mindre brus och bandning.

Kunna köpa Sandisk SD kort för filmning 64GB för hundralappar, jämfört med dyrt CF-kort.

Liten o smidig.

Trevligt batterigrepp.

Tysta läget (liksom 5DIII) är guld värt vid många tillfällen.

Betydligt bättte AF (mittpunkten tar tom när man själv knappt ser..)

osv osv
 
"I just got the 6D, shot some photos, and import the raw in LR 4.3.

I pushed the exposure by 1.2 stop and the shadow areas showed visible banding already at iso 100 and 200."

http://forums.dpreview.com/forums/post/50769076

Något man ska oroa sig över som spekulant?

Pär

Beror väl på hur ofta du underexponerar dina bilder för att sen lyfta. Som Nikon-människa som alltid gör det så skulle jag iaf aldrig kunna leva med det.
Som jämförelse så funkar det att höjja iso 100 bilder från t ex D800, D600 och D7000 typ 6 steg utan att få nån banding.
 
]
Något man ska oroa sig över som spekulant?
Pär

det där har jag varit med om flera gånger med flera kameror så det är ingen nyhet.
är bilden underexponerad från början och ljuset är lite dåligt så blir det skit om man ökar exponeringen i post.
det låter mer som det är skit bakom knapparna :)

jag har fått lära mig att det är bättre att ha lite för hög exponering och sen ev justera ner den i camera raw eller annat program än tvärtom.
särskilt om det är svagt ljus.
men ok det optimala är ju att pricka exponeringen från början.
 
Enda pro för 5DII jag kan komma på är:
Betydligt mindre brus och bandning.

Kunna köpa Sandisk SD kort för filmning 64GB för hundralappar, jämfört med dyrt CF-kort.

kul att du är nöjd!
du har ingen möjlighet att ta några bilder i ex svagt ljus vid lite högre ISOn och posta dom här så kan man snoka lite :)
gärna RAW då.

det vore intressant att jämföra bruset med MK2n och hur det skiljer sig när man lägger på brusreducering.

det där med SD kort är ju guld värt.
jag håller med

Edit: om du kan ta några RAW bilder så har jag en FTP som jag kan lägga upp dom på om det är fler som vill kolla.
då får du maila dom en och en isåfall (10mb är max åt gången tror jag)
min mail är: [email protected]
 
kul att du är nöjd!
du har ingen möjlighet att ta några bilder i ex svagt ljus vid lite högre ISOn och posta dom här så kan man snoka lite :)
gärna RAW då.

det vore intressant att jämföra bruset med MK2n och hur det skiljer sig när man lägger på brusreducering.

det där med SD kort är ju guld värt.
jag håller med

Edit: om du kan ta några RAW bilder så har jag en FTP som jag kan lägga upp dom på om det är fler som vill kolla.
då får du maila dom en och en isåfall (10mb är max åt gången tror jag)
min mail är: [email protected]

Det ska jag kunna göra. Sov dock bara 2 timmar inatt och har barnhämtning idag, så får bli framåt helgen.

Vad gäller dpreview diskussionen om bandning vid iso 100 så är det lite märkligt att hans länk till exempelbild inte fungerar...
 
Vad gäller dpreview diskussionen om bandning vid iso 100 så är det lite märkligt att hans länk till exempelbild inte fungerar...

kanon!
du kan ju försöka återskapa det dom hade problem med

ta en bild i svagt ljus som är underexponerad 1 steg
öka sen exponeringen två steg så den blir 1 steg överexponerad.

försök även få med riktigt mörka ställen på bilden

så ska vi se om vi kan få fram nån bandning.


Edit:
Magic Lantern på gång
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1257516
 
Senast ändrad:
Ja, jag tycker att det ser bra ut. Man kan eventuellt se något sorts lila stick i det mörka området om man tittar riktigt noggrant, men ingenting som ser ut som band. Att betänka är att jag ökat med 2EV, en bra bit mer än de 1.2 som angavs på dpreview forumet.

Jag har inte haft den så pass länge själv så att jag kan säga av erfarenhet om det är ett problem eller ej, men detta test tycker jag inte visar på något sådant.
 
Jag ser inget speciellt Jakob? Ser väl bra ut snarare?

håller med
jag tror nästan det skulle se sämre ut på MK2n.
du får ju upp dom mörka detaljerna(och skiten ;)) perfekt.
inga bandningar i dom mörka delarna vad jag kan se.

det bästa vore om nån kunde jämföra 6Dn och MK2n/3an sida vid sida med samma inställningar så man ser skillnaderna.
 
fan det är ju bara idiot jämförelser på nätet mellan MK3 och 6D med en massa specs.
jag vill se RAW bilder och jämföra dom båda men inte enda testsida lyckas skaka fram bilder från kamerorna.
fan går det inte att ta kort med 6Dn eller vad är det frågan om ;)?

det är ju som man skulle testa en Ferrari och strunta i att provköra den.
jäkla stolpskott alltså ;)

posta en länk om ni stöter på ett test mellan 6D och MK2 eller MK3 med BILDER.
specsen vet jag om redan.
 
fan det är ju bara idiot jämförelser på nätet mellan MK3 och 6D med en massa specs.
jag vill se RAW bilder och jämföra dom båda men inte enda testsida lyckas skaka fram bilder från kamerorna.
fan går det inte att ta kort med 6Dn eller vad är det frågan om ;)?

posta en länk om ni stöter på ett test mellan 6D och MK2 eller MK3 med BILDER.
jag skiter totalt i siffror
det är inte därför jag köper en kamera ;)
Duger Dpreviews förhandstitt på RAW där du själv kan ställa in vilken ISO du vill kolla på? Finns några fler sidor att bläddra mellan. Dock få rena bild vs bild jämförelser då recensionen inte är klar.

http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-6d/11

Pär
 
Duger Dpreviews förhandstitt på RAW där du själv kan ställa in vilken ISO du vill kolla på? Finns några fler sidor att bläddra mellan. Dock få rena bild vs bild jämförelser då recensionen inte är klar.

http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-6d/11

Pär

nej det duger inte
jag vill ha bilder som inte är riggade i en studio.

sen är väl bilden från MK2n flera år gammal?
det räcker att det är lite mer damm på prylarna nu så blir det missvisande skärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.