Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 600D eller Canon 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att köpa 60D som första kamera för flera tusen mer bara för att få snabbare slutartid och en liten display på toppen känns fortfarande som hål i huvet...om man inte har rika päron.
De pengarna ska man lägga på optik istället.

Ja så tänker jag nu, kan ju lika gärna köpa ett objektiv för 3000:- istället för att slösa 3000:- kr mer på 60D som tar lika bra bilder men som har lite mer funktioner som jag knappt kommer att använda.

Jag trodde att kamerorna tog bättre bilder ju mer dyra dom va, men det är ju objektiven. Det är bara mer funktioner på de dyrare ? Eller?

Ja så tänker jag nu, kan ju lika gärna köpa ett objektiv för 3000:- istället för att slösa 3000:- kr mer på 60D som tar lika bra bilder men som har lite mer funktioner som jag knappt kommer att använda.

Jag trodde att kamerorna tog bättre bilder ju mer dyra dom va, men det är ju objektiven. Det är bara mer funktioner på de dyrare ? Eller?

Nja. Kvaliteten på bilderna blir nog lika bra.

Min mening varför man bör köpa 60D är för att den är enklare att fotografera med...skulle jag tro.

Köpte 60D som första kamera och skulle faktiskt inte kunna tänka mig ha en kamera utan dubbla scrollhjul och top-displayen. Handhavandet kan jag inte tänka mig hur det ska gå till utan det extra scrollhjulet.

Men visst, är ekonomin ansträngd så kanske man nu bör köpa sig en 600D.

då kanske du inte har tittat så noga? 60D har mycket bättre sökare, snabbare af och kontroller som gör det mycket enklare att justera kamerans inställningar. Skillnaderna mellan kamerorna finns alltså på mycket grundläggande och betydelsefulla områden.
"Den enda jag ser"
Gör inte det här till en dickmätartävling. Du kan mest. Jag ger mig.
Varför inte dissa alla föreslagna modeller och rekommendera 1D istället!

Åsså över till diskussionen ifall en ung tjej med begränsad budget verkligen behöver en prismasökare, topp-display och en autofokus som är mindre än en mikrosekund snabbare än den utomordenliga som redan finns i 600D, för flera tusen mer...som sin första kamera!
Jag tycker inte det. Skillnaden mellan 600D och 60D är, enligt mig, consumer/prosumer...eller ett objektiv!

Vasses, för att komplicera det hela, har du kollat på 650D? Den har DIGIC5 istället för DIGIC4 (som ovanstående kameror har). Bättre kvalité som jag har läst.

Är fotografen som tar bilderna.Men fotar du stillastående motiv så är 600d bra nog men ska du fota lite sport eller djur som springer så är 60d lättare att få till bra bilder

Om man har två stycken 600D, så är allt betydligt lättare och snabbare. Den ena har tele och den andra har kortare brännvidder. Händer något på fågelbrädet eller i skogskanten eller bland fjärilarna, så har man genast laddat med lämpligt objektiv.

Varför inte dissa alla föreslagna modeller och rekommendera 1D istället!

T ex för att jag (till skillnad från en del andra) inte tycker att det finns någon anledning att "dissa" eller "rekommendera" någon modell. Däremot är det viktigt att påpeka att det finns ganska väsentliga skillnader mellan de två nämnda modellerna. Hur viktiga dessa är för TS, speciellt i relation till priset, lägger jag mig inte i.

Att jag vet vilken jag skulle ha valt är en helt annan sak.

T ex för att jag (till skillnad från en del andra) inte tycker att det finns någon anledning att "dissa" eller "rekommendera" någon modell. Däremot är det viktigt att påpeka att det finns ganska väsentliga skillnader mellan de två nämnda modellerna. Hur viktiga dessa är för TS, speciellt i relation till priset, lägger jag mig inte i.

Att jag vet vilken jag skulle ha valt är en helt annan sak.

Okej vi kan undvika att ge råd till ts nu då, men blev bara intresserad, vilken hade du valt? =)

Om pengar saknar betydelse är det dyrare kamerahuset att föredra. Märket är ju detsamma , så det dyrare har dyrare komponenter och är på så sätt bättre. Om man i framtiden skall ha en proffskamera, så är 600D en lösning, som är en hel del olika de dyrare kamerorna. Blir man helt van och inlärd med 600D, så känns de dyrare något klumpigare och bakvända. Man utbildar sig till en skicklig 600D användare, men kunskapen blir lätt till en liten barlast då man får en proffsigare kamera att hantera.

Elektronisk vattenpass

60D har en elektronisk vattenpass, för mig är det viktigt då jag har själv väldigt svårt att få till det rätt.

Idag säljer Japan Foto 60D för 6999:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar