Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D sågas ner??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Canon 5D sågas ner??

Bertil Lindgren skrev:
men men... dom som skrivit är ju Fuji S3 användare...

/b

Ja, de försöker desperat bevisa att deras dyra 6MP-kamera är bäst i världen.. ;)

Visst är det en bra kamera.. för den som har tid..och ork att redigera RAWfiler på 24MB..

Fredrik?

Marknaden efterfrågar pixlar.. canon tillverkar pixlar.. när det sedan kommer ut på marknaden så måste man hitta fel på pixelnivå.. istället för att använda kameran, framkalla bilder med den.. Att titta på en bild från 5D i 100% på skärmen motsvarar ju att glo på en 100x130cm utskrift.. på 40 cm håll.. Detta är ju inget Canon-specifikt.. utan öht..
 
Nja, jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om att marknaden efterfrågar pixlar. Det kommer en och annan vilsen själ som tror att det behöver så mycket pixlar det bara kan uppbringa. Fast när man berättar om för och nackdelar så brukar de flesta gå ner lite i pixlar.

Nu är det väl lite skillnad iofs mellan användare till DSLR och kompakt. Men även hos DSLR-köpare så är det inte någon självklarhet att välja en Canon pga det högre pixelantalet. Hos kompaktköparna så skulle jag vilja påstå att de flesta mångpixelkamerorna har floppat hittills. Kanske kan KonicaMinoltas nya X1:a locka fler men jag är tveksam.

Personligen har jag lite svårt att se det klyftiga i att lansera en 5D just nu. Men jag är å andra sidan inte marknadsförare av världsklass heller.

Min uppfattning är att Canon går i bräschen för att lura folk till att köpa många pixlar i onödan. Nikon verkar ha en mer sansad inställning liksom KM. För det är min uppfattning att båda skulle kunna leverera mer om de ville. Canon skaffar sig bara billiga poäng, fast det är klart att billiga poäng är poäng de med.

Mvh
Maverick
 
Grejen med 5D är i första hand inte antalet pixlar, utan att den är fullframe.
Jag är egentligen fullt nöjd med min 8 Mp i min 350D, däremot har jag ända sedan min analoga lades på hyllan saknat de möjligheter till 'oskärpedjup' och vidvinkel som en fullframe har. För att inte tala om bilden i sökaren!

Fast annars kan jag hålla med kommentarerna i ovan refererade dpreviewforum.
Bilderna ser faktiskt inget vidare ut, både CA och utbrända högdagrar syns ganska tydligt på flera bilder, även i de förminskade bilderna som man bläddrar emellan.
 
Maverick skrev:
Nja, jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om att marknaden efterfrågar pixlar. Det kommer en och annan vilsen själ som tror att det behöver så mycket pixlar det bara kan uppbringa. Fast när man berättar om för och nackdelar så brukar de flesta gå ner lite i pixlar.

Nu är det väl lite skillnad iofs mellan användare till DSLR och kompakt. Men även hos DSLR-köpare så är det inte någon självklarhet att välja en Canon pga det högre pixelantalet. Hos kompaktköparna så skulle jag vilja påstå att de flesta mångpixelkamerorna har floppat hittills. Kanske kan KonicaMinoltas nya X1:a locka fler men jag är tveksam.

Personligen har jag lite svårt att se det klyftiga i att lansera en 5D just nu. Men jag är å andra sidan inte marknadsförare av världsklass heller.

Min uppfattning är att Canon går i bräschen för att lura folk till att köpa många pixlar i onödan. Nikon verkar ha en mer sansad inställning liksom KM. För det är min uppfattning att båda skulle kunna leverera mer om de ville. Canon skaffar sig bara billiga poäng, fast det är klart att billiga poäng är poäng de med.

Mvh
Maverick


Varför skulle fler pixlar göra kameran sämre? Det verkar ju dessutom vara lägre pixeltäthet på den här kameran än tidigare så det vanliga argumentet angående pixeltäthet funkar inte här. Vad är problemet egentligen, dina argument är inte riktigt logiska.

Den här kameran är (på pappret) ett stort steg framåt och verkligen inget försök att lura köpare som jagar pixlar skulle jag vilja säga.
 
Maverick skrev:

Min uppfattning är att Canon går i bräschen för att lura folk till att köpa många pixlar i onödan. Nikon verkar ha en mer sansad inställning liksom KM. För det är min uppfattning att båda skulle kunna leverera mer om de ville. Canon skaffar sig bara billiga poäng, fast det är klart att billiga poäng är poäng de med.

Mvh
Maverick
Är det några som lurar folk så är det väl de som gör digitalkompaktkameror med +5 Mp (dvs i princip alla)...? dessutom tycker jag kamerahandlarna och media bidrar med sitt minst lika mycket.
Har svårt att tänka mig att alla kameratillverkare inkl Canon inte tar till megapixel argumentet om de kan tjäna en slant på det...
 
Senast ändrad:
Maverick skrev:
Min uppfattning är att Canon går i bräschen för att lura folk till att köpa många pixlar i onödan. Nikon verkar ha en mer sansad inställning liksom KM. För det är min uppfattning att båda skulle kunna leverera mer om de ville. Canon skaffar sig bara billiga poäng, fast det är klart att billiga poäng är poäng de med.

The good guys vs the bad guys alltså... Som BMW vs Mercedes. Eller Stockholm vs Göteborg...

Varning "Sammansvärjningsteori" här...
 
Jag tror att många väntat länge på att Canon ska släppa en budget FF-kamera. Den här kameran vänder sig knappast till folk som jagar megapixlar och skulle de göra det på den här budgetnivån så finns det ju en med 16,7MP. Lite kul är det ändå att de lägger upplösningen lite lagom över d2x. En fin touch av Canon :)
 
JOOO skrev:
Är det några som lurar folk så är det väl de som gör digitalkompaktkameror med +5 Mp (dvs i princip alla)...? dessutom tycker jag kamerahandlarna och media bidrar med sitt minst lika mycket.
Har svårt att tänka mig att alla kameratillverkare inkl Canon inte tar till megapixel argumentet om de kan tjäna en slant på det...

Naturligtvis är det så, påstår inget annat men jag anser att Canon går lite i frontlinjen för det.

För att nämna lite av nackdelarna så är det väl fortfarande så att mindre pixlar kommer att generera mindre brus alldeles oavsett om bruset är okej. Detta i sin tur leder till min bildfiler vilket leder till mindre utrymmesbehov.

Eftersom det idag saknas bra backupsystem för hemmabruk så betraktar jag det som en nackdel med stora filer.

Det där med fullframe kan jag tycka är lite krystat. Visst det finns de som gillar att hålla på med korta skärpedjup, för egen del tycker jag att APS-C formatet duger och förstår inte varför man inte kör mellanformat om nu skärpedjupet är så viktigt.

Det är väl för övrigt inget problem vad jag känner till, någon undrade. Dock anser jag att Canons 5D lanseras vid fel tidpunkt. Jag tycker att 1D står sig bra i konkurrensen mot Nikon som det främst handlar om. Jag hade drämt till med en 5D efter det att Nikon kommit med något för att hota 20D t ex. Ytterst få kommer att välja Canon pga 5D, med ytterst få menar jag i stort sett bara en och annan yrkesfotograf tillsammans med någon amatör med mycket pengar.

Det är ren service gentemot redan befintliga Canonfotografer liksom. Det ska de väl ha heder iofs för.

När det gäller konsp.teorier och annat så tycker jag inte det. Bara att Nikon och KM hitills varit mer sansade. Nu har ju Nikon oxå 7MP kameror och KM kommer med en 8MP kompakt. Lika tokigt hos dem som hos Canon. KM:s modell får dock AS till ett hyggligt pris vilket kanske kan locka några.

Ytterligare några femöringar från min sida.

Mvh
Maverick
 
Vad var det för fel på dom bilderna???

Jag tyckte dom såg bra ut, såg inget dåligt i dom.Han måste ha rökt på han som gjorde den recensionen
 
paco skrev:
Jag tror att många väntat länge på att Canon ska släppa en budget FF-kamera. Den här kameran vänder sig knappast till folk som jagar megapixlar och skulle de göra det på den här budgetnivån så finns det ju en med 16,7MP. Lite kul är det ändå att de lägger upplösningen lite lagom över d2x. En fin touch av Canon :)

Om man ser till helheten i bilden, dvs detaljåtergivning från mitt till hörn och kanter, så behöver Canon lägga D5 på samma pixelantal som Canon 1DSMK2 för att komma i närheten av den detaljåtergivning d2x har och återger över hela bildytan.
Ser man till vad 1dsmk2 uppvisar med flertal objektiv så tror jag inte du kommer att se en förfärlig stor skillnad i upplösning över hela bildytan om du jämför exv 20D med nya D5.

Mikael
 
Senast ändrad:
Jag tycker det ser ut som att Phil alltid bränner högdagrarna i sina testbilder!
Till och med min gamla D60 visar visar bättre och det kan ju ändå inte vara sant?

Jag väntar med att utala mig om kameran innan jag sett riktiga utskrifter.
 
macrobild skrev:
Om man ser till helheten i bilden, dvs detaljåtergivning från mitt till hörn och kanter, så behöver Canon lägga D5 på samma pixelantal som Canon 1DSMK2 för att komma i närheten av den detaljåtergivning d2x har och återger över hela bildytan...
Hur tänker du då?
Med det resonemanget så har en (film)-mellanformatare samma upplösning som en (film) småbildskamera.
Givetvis så måste man ju anpassa brännvidden på objektivet så att lika stor del av motivet kommer med på bilden.
 
Carlos skrev:
Hur tänker du då?
Med det resonemanget så har en (film)-mellanformatare samma upplösning som en (film) småbildskamera.
Givetvis så måste man ju anpassa brännvidden på objektivet så att lika stor del av motivet kommer med på bilden.

Förändrar inte det faktum att dagens ff sensor har problem med kanterna med vv gluggar. Och mig veterligen så har inte Canon någon speciell märkvädig lineup när det gäller vv gluggar.

jag ser 2 fördelar med ff. dina ff gluggar har samma brännvid på din slr och dslr, samt skärpedjupet.

Att det skulle vara bättre för vv förstår jag inte. För det första så är dagens ff sensorer knappast det bästa för vidvinkel. för det andra så kräver den extremt mycket av optiken. Och som sagt Canon har ju ingen imponerande samling av kvalitets gluggar när det gäller vidvinkel...

så om man nu måsta beskära kanterna för att få en skarp bild över hela ytan(gällande vidvinkel) , så vad har man då för nytta av ff inte nog med att du beskär bilden du förlorar nu ocksp pixlar...

finns både för och nackdelar.
Det som är skrattretande är att plötsligt är ff det bästa som hänt... 1dsMK II har funnits ett tag...

det som är nytt med 5d är priset...

/P.L
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.