JOOO skrev:
Är det några som lurar folk så är det väl de som gör digitalkompaktkameror med +5 Mp (dvs i princip alla)...? dessutom tycker jag kamerahandlarna och media bidrar med sitt minst lika mycket.
Har svårt att tänka mig att alla kameratillverkare inkl Canon inte tar till megapixel argumentet om de kan tjäna en slant på det...
Naturligtvis är det så, påstår inget annat men jag anser att Canon går lite i frontlinjen för det.
För att nämna lite av nackdelarna så är det väl fortfarande så att mindre pixlar kommer att generera mindre brus alldeles oavsett om bruset är okej. Detta i sin tur leder till min bildfiler vilket leder till mindre utrymmesbehov.
Eftersom det idag saknas bra backupsystem för hemmabruk så betraktar jag det som en nackdel med stora filer.
Det där med fullframe kan jag tycka är lite krystat. Visst det finns de som gillar att hålla på med korta skärpedjup, för egen del tycker jag att APS-C formatet duger och förstår inte varför man inte kör mellanformat om nu skärpedjupet är så viktigt.
Det är väl för övrigt inget problem vad jag känner till, någon undrade. Dock anser jag att Canons 5D lanseras vid fel tidpunkt. Jag tycker att 1D står sig bra i konkurrensen mot Nikon som det främst handlar om. Jag hade drämt till med en 5D efter det att Nikon kommit med något för att hota 20D t ex. Ytterst få kommer att välja Canon pga 5D, med ytterst få menar jag i stort sett bara en och annan yrkesfotograf tillsammans med någon amatör med mycket pengar.
Det är ren service gentemot redan befintliga Canonfotografer liksom. Det ska de väl ha heder iofs för.
När det gäller konsp.teorier och annat så tycker jag inte det. Bara att Nikon och KM hitills varit mer sansade. Nu har ju Nikon oxå 7MP kameror och KM kommer med en 8MP kompakt. Lika tokigt hos dem som hos Canon. KM:s modell får dock AS till ett hyggligt pris vilket kanske kan locka några.
Ytterligare några femöringar från min sida.
Mvh
Maverick