Annons

Canon 5D - old news eller köpa?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Haraldus skrev:
...Förresten, är det inte lite besynnerligt att du funderar på att köpa en 5D när det redan ligger en sådan i din kameraväska?
/Harald

Om du har läst hela tråden så skulle du inte behöva ställa frågan...
Kameran är köpt ja. Men sen ställer jag följdfrågan:

Och nu börjar man bli sugen på ny optik, ett vidvinkel till att börja med.

Vad tycker ni om: EF 16-35/2.8L USM II ? Är det att rekommendera till en 5D för bra vidvinkelbilder?

Jag fotar ju mycket översiktsbilder på rum i lägenheter och ofta är det små rum där man vill få med så mycket som möjligt på en översikt (fotar från varje hörn av ett rum).

Och har någon provat:
TS-E 24/3,5L (Tilt/shift-objektiv)?


Det är bara en fortsättning på tråden, som det ofta blir i forum.
 
???
Så här startade du ju tråden:
***
Canon 5D - old news eller köpa?!
Funderar på att köpa en Canon 5D. Är den "för gammal" på marknaden för att ha ett värde på längre sikt eller är något nytt på den fronten på väg? Vad jag vet så är 5D enda kameran med "full sensor"...?

Om man ska välja ett zoom-objektiv till den, vilket rekommenderas?

I dagsläget har jag en 20D som börjat krångla och jag fotar mycket med 10-22 mm och 17-85 mm.

Någon som kan ge råd och tips?
***
Sedan skrev någon en del om vidvinkelobjektiv och det kommenterade du så här:
***
Det känns lite som att vi kommer ifrån ämnet i fråga, att fokusera på vidvinkeloptik...eller är det bara jag som inte är fullständig nörd...? ;)
***
Jag har letat efter bra zoomobjektiv och vidvinklar till Canon FF. Den bästa zoomen jag hittat är 24-70/2.8L. Från 35 mm och uppåt är det som ett med fast brännvidd. Min erfarenhet är att de flesta vidvinklarna ger dålig eller usel kanskärpa och för mycket CA. Har dock kört en del med Sigmas 14 mm inomhus och det har funkat bra men ger ofta för överdrivna effekter. Canon borde göra några L-vidvinklar i området 18 - 50 mm som tecknar ut FF och som inte har en massa CA.
Se även denna blogg:
http://www.fotosidan.se/blogs/chasid/11574.htm#comments
/Harald



annelito skrev:
Om du har läst hela tråden så skulle du inte behöva ställa frågan...
Kameran är köpt ja. Men sen ställer jag följdfrågan:

Och nu börjar man bli sugen på ny optik, ett vidvinkel till att börja med.

Vad tycker ni om: EF 16-35/2.8L USM II ? Är det att rekommendera till en 5D för bra vidvinkelbilder?

Jag fotar ju mycket översiktsbilder på rum i lägenheter och ofta är det små rum där man vill få med så mycket som möjligt på en översikt (fotar från varje hörn av ett rum).

Och har någon provat:
TS-E 24/3,5L (Tilt/shift-objektiv)?


Det är bara en fortsättning på tråden, som det ofta blir i forum.
 
annelito skrev:
Om du har läst hela tråden så skulle du inte behöva ställa frågan...
Kameran är köpt ja. Men sen ställer jag följdfrågan:

Och nu börjar man bli sugen på ny optik, ett vidvinkel till att börja med.

Vad tycker ni om: EF 16-35/2.8L USM II ? Är det att rekommendera till en 5D för bra vidvinkelbilder?

Jag fotar ju mycket översiktsbilder på rum i lägenheter och ofta är det små rum där man vill få med så mycket som möjligt på en översikt (fotar från varje hörn av ett rum).

Och har någon provat:
TS-E 24/3,5L (Tilt/shift-objektiv)?


Det är bara en fortsättning på tråden, som det ofta blir i forum.

Jag har ett rakt svar-nej till 16-35.

Jag har testat objektivet, min kollega har det, det är påtagligt oskarpt i hörn och kanter med 5d.I en annan tråd har även andra vidimerat samma resultat med 5d. 3 olika gluggar uppvisar liknande brister vad det gäller skärpa.
Det passar mao bättre på en 1dmk3 som har en mindre sensoryta.
Även så säger Canons yrkesfotorepresentant i Sverige.Sedan är det upp till dig att bedömma om du anser det tillräckligt bra eller inte.
Jag har valt bort det till mina kameror.

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag har ett rakt svar-nej till 16-35.

Jag har testat objektivet, min kollega har det, det är påtagligt oskarpt i hörn och kanter med 5d.I en annan tråd har även andra vidimerat samma resultat med 5d. 3 olika gluggar uppvisar liknande brister vad det gäller skärpa.
Det passar mao bättre på en 1dmk3 som har en mindre sensoryta.
Även så säger Canons yrkesfotorepresentant i Sverige.Sedan är det upp till dig att bedömma om du anser det tillräckligt bra eller inte.
Jag har valt bort det till mina kameror.

Mikael

Och jag vill fylla på med ett halvkrokigt svar. Inkludera 24-105/4.0 L is usm som en mindre kul optik på 5D eller vilken kamera som helst som har sensoryta motsvarande 24x36.

Har provat 2 exemplar: För mycket bildfältskrökning, vinjettering, mer kantoskärpa än acceptabelt. Ändå säljs den som kitoptik till 5D. Minst en ÅF skriver rakt ut i sina annonser för 5D att denna optik inte ger bra resultat med den kameran och rekommenderar 24-70/2.8 L usm istället.

17-40/4.0L usm ingen höjdare heller. T o m Sigmas 15-30 är bättre sett i relation till priset.

I själva verket är det förbaskat svårt att rekommendera någon vidvinkelzoom överhuvudtaget till en 5D eller 1DsMkII. I alla fall när det gäller brännvidsområdet under 24mm. Om 24 mm räcker är valet enkelt: 24-70/2.8L usm, även om inte det är perfekt heller så är det minst dåligt.

Klarar du dig med 28mm så finns ett bra ekonomialternativ i Tamron 28-75/2.8 XR Di.

Lennart

PS. Anne! Trådar är till för att spinnas vidare och tar ibland annan riktning. Och du spann den vidare på ett logiskt sätt, tycker jag.DS
 
Det ryktas en del om en 7D till vintern som skulle i princip vara en 40D med 12 Mpixlar full format eller om så vill en 5D som har bättre AF, live view mm. Tror att det kan stämma bra. Canon vill nog komma fram med något som ska svara mot Nikons D300 och D3.
 
Den annars så kritiske Mark Welsh gav 16-35 II ett klart godkänt i sitt test mot Olympus 18 mm och Leica 19 mm.

http://www.16-9.net/lens_tests/canon1635ii_a/c1635ii_a1.html

Tidigare har han utnämnt Contax N 17-35 till den bästa vidvinkelzoomen för fullformat (småbild), men är noga med att påpeka att alla zoomlinser presterar olika bra på olika brännvidd varför det till sist handlar om den bästa kompromissen. Contaxen bör exempelvis inte användas över 24 mm, utan är bäst mellan 21-23 mm.

Att säga att Canons 16-35 är dålig tycker jag är direkt felaktigt, konkurrenterna presterar faktiskt inte så mycket bättre. Problemet är och förblir att det är ett mycket extremt brännviddsomfång med de problem som de optiska konstruktionen då medför. Vi får istället andra fördelar från Canonlinsen, som låg CA, zoom och autofokus mm. Jämfört med min tidigare 17-40 är 16-35II klart skarpare och har ett extremt lågt ljusbortfall i hörnen, även om skärpan tveklöst avtar mot hörnen (men duger klart för min typ av fotografering).

Skall vi vara realistiska vad är egentligen alternativet?

/Daniel
 
matnyttige skrev:
Det ryktas en del om en 7D till vintern som skulle i princip vara en 40D med 12 Mpixlar full format eller om så vill en 5D som har bättre AF, live view mm. Tror att det kan stämma bra. Canon vill nog komma fram med något som ska svara mot Nikons D300 och D3.

Det går så många rykten. Det ligger inget otroligt i det här heller. Men det kan inte bygga på en hottad 40D. Spegelhuset är för litet. Däremot 5D chassit med de 40D-finesser du nämner och liknande tätning.

Personligen tror jag Canon isåfall också dräper till med samma pixeldensitet som 40D har och på en FF-sensor borde det väl bli kanske 16 mp (cirka...har inte räknestickan tillgänglig).
Och det är väl inte enbart av godo. Hade gärna sett nuvarande pixelantal även i en ny XD (eller vad den nu kommer att döpas till), 100% sökartäckning, magnesium även i bottenkåpan, Nikons smartare minneskortlucka, lättare åtkomliga kontaktanslutningar, utvändig X-sync, lite rappare AF. Liveview kan jag leva utan, men det är väl ett oundvikligt mode som kanske blir bra med tiden. 4-5 bps är väl inte otroligt heller.

Men vi får väl se!

Lennart
 
Egentligen tycker jag det är märkligt hur många bra bilder folk lyckats åstadkomma under alla år - trots undermålig teknik.

Skärpa i hörnen och lågt brus i all ära, och visst behövs det för en del, men ska vi vara ärliga så är det väl inte många som blivit kända som bra fotografer för att de fotograferat skarpa och brusfria tegelväggar?
 
Lite beroende på vad man gör. Ibland krävs det kvalitet rakt upp och ner,skärpa från kant till kant och inte något konstnärstjaffs, men jag skall meddela mina kunder att jag från och med nu kommer att plåta med en kompaktkamera och lite vaselin.

Om du tittar tillbaka i tiden så fanns det "kända" fotografer som sprang benen av sig efter det att flera också "kända" krigsfotografer använde Nikonobjektiv på leicorna, inte var det för att få suddigare bilder.
Så det var likadant förr.
Mikael
 
AFE skrev:
Egentligen tycker jag det är märkligt hur många bra bilder folk lyckats åstadkomma under alla år - trots undermålig teknik.

Skärpa i hörnen och lågt brus i all ära, och visst behövs det för en del, men ska vi vara ärliga så är det väl inte många som blivit kända som bra fotografer för att de fotograferat skarpa och brusfria tegelväggar?

Hoppsan! En av mina favoritteser. Ett evangelium jag blivit lite utfryst för i en del trådar. Men i ärlighetens namn så testar man väl sin utrustning ordentligt. Själv börjar jag alltid plåta "naturliga tredimensionella motiv" (alltså vanlig hederlig fotografering) när jag skaffat något nytt. Märker jag då att det ser okej ut så stannar det vid det. I annat fall blir det nog lite tegelstrukturer eller liknande.

Och förvisso upptäcker jag nu, när jag går igenom gamla papperskopior och negativ/dior att jag har plåtat med "undermålig" utrustning större delen av mitt yrkesverksamma liv. D v s om jag börjar titta efter kantskärpa, kornighet (ungefär som brus). Men jag är stolt över de bilderna för många av dem är riktigt bra och därför får man verkligen anstränga sig för att upptäcka dessa "deffekter" som det digitala intåget gjort oss uppmärksamma på. Orsak: Motiven är bra. M a o så håller jag med dig till fullo.

Men det bor en liten f-n i mig som vill tänja lite tekniska gränser. Därför blir jag kluven och kan inte låta bli att testa...och testa igen. Det är ju aldrig fel om man någon enstaka gång skulle lyckas att göra både en riktigt talande bild med hög teknisk perfektion.

Kanske vi skulle ta och skicka in våra plåtade tegelväggar till kritikpoolerna? :):)

Ha det bra/Lennart
 
macrobild skrev:
Lite beroende på vad man gör. Ibland krävs det kvalitet rakt upp och ner,skärpa från kant till kant och inte något konstnärstjaffs, men jag skall meddela mina kunder att jag från och med nu kommer att plåta med en kompaktkamera och lite vaselin.

Om du tittar tillbaka i tiden så fanns det "kända" fotografer som sprang benen av sig efter det att flera också "kända" krigsfotografer använde Nikonobjektiv på leicorna, inte var det för att få suddigare bilder.
Så det var likadant förr.
Mikael

Om du åsyftar Koreakriget har jag definitivt för mig att Nikon F (made in occupied Japan) gjorde entré och helt enkelt "överlevde" nära granatträffarna, liksom kamerans optiker,när Leicaoptikerna inte höll. Alltså mindre med skärpa att göra. Rätta mig om jag har fel, men drn storyn har jag hört från så många håll att antingen är den sann-eller också en vandringssägen.

Lennart
 
macrobild skrev:
Lite beroende på vad man gör. Ibland krävs det kvalitet rakt upp och ner,skärpa från kant till kant och inte något konstnärstjaffs, men jag skall meddela mina kunder att jag från och med nu kommer att plåta med en kompaktkamera och lite vaselin.

Mitt påhopp var inte spikrakt riktat mot dig, Mikael, men kanske lite på snedden ;)

Självklart finns det situationer när man måste ha så skarpa bilder som möjligt, t.ex. inom medicinsk eller polisiär fotografering. Som det diskuteras här på FS ibland kan dock många tro att inte ens den bästa gluggen med röd ring (eller guldring om det är Nikon) duger.

Diskussionerna om bildkvalitet i den här tråden (och alla andra liknande trådar) är förmodligen egentligen totalt ointressanta för över 90% av sveriges hobbyfotografer. Ändå läser de dessa trådar och tror att de MÅSTE ha en 24-70/2,8 eller 70-200/2,8 eller vad det nu är, för att bilderna ska bli bra.

Jag vill bara återigen belysa att den tekniska kvaliteten på bilder från digitalkameror blir bra nästan helt oberoende på vad man använder ...

AFE
 
Efter...

...ha läst och själv skrivit en del av de senaste inläggen skulle det inte förvåna mig det minsta om nästa trend skulle bli att ha så simpel utrustning som möjligt.

Är så pass gammal att jag kommer ihåg hur Renault på 50-talet (jag var jävligt liten då) skapade en bil som i princip saknade all form av bekvämlighet och finesser. Motorsvag, en växelspak i form av ett L-format ogalvat rör och stolar som påminde om fällstrandstolar. Det fanns visserligen ratt, 4 hjul och en liten, liten motor. Sen var det inte mycket mer. "Skrytbilen" kallades den. Det blev högsta status för alla välbeställda människor att ha just den bilen. Ett sätt att visa något. Däremot om någon ur proletariatet köpte den så var de "fattiglappar".

Sedan 70-talet. Dokumentärfotografi. Inga kameraremmar här inte. Varför det när det fanns snören att knyta fast i kameraöglorna. Och så skulle man tejpa över kameramärket (men bara om det var en "fin" kamera). Stod det Practica på den så skulle den inte tejpas. Svart var synonymt med proffsgrejor så det var viktigt att ha silverkromade kåpor.

80-talet. Minoxkameran (för 35mm film) och sotiga cafébilder. Automatspegelreflexer hade kommit in bland yrkesmodellerna (Nikon F3), men "alla" plåtade manuellt (utom när ingen såg dem). Och sedan kom autofokus på yrkeskamerorna: Oh nej, AF använder vi inte. (utom när vi tror att ingen märker det).

M a o: Omvänd snobbism.

Nu verkar alla ha så oförskämt gott ställt att vi skapar problem av ickeproblem. Fan, alla verkar kunna skaffa det senaste av proffsmodellerna och så skiter vi ned oss av rädsla över om den modellen håller måttet eller inte INNAN fanskapet ens kommit ut på marknaden.

Så egentligen tror jag det är läge just för trenden simplaste utrustning. Historien löper ju i spiraler som bekant.

Det kommer att bli "vulgärt" att gå omkring med en kamera ur 1D-serien eller D2/D3-serien. Gärna lite ihoptejpade halvspruckna instegsmodeller från 2003-2004 och de gråvita teleobjektiven måste målas i en grov svart färg.
"Nej, PASM-ratten har jag slängt, den var bara i vägen".
De verkliga storfräsarna kommer att för onämnbara summor skaffa vintagemodeller av Coolpix 850 med paralellportsanslutning.

Jag menar, i tidevarv när folk kan betal 35.000:- för en veckas "kurs" i andlighet som består i att sova på kvistigt trägolv i en dragig barack och äta svältföda under tiden de lyssnar på någon guru (som inom sig skrattar åt de dumma jäklarna till deltagare medan kassaaparaten i skallen gör ett överslag hur mycket han lurat till sig) som manar till sorts ceremoni som utmanar vårt stigande behov av något (kanske för att människan förlorat sig själv, vad vet jag).

Så varför inte. Kasten mellan olika trender är ofta ytterligheter. 35000:- för en vecka "Bygg din egen hålkamera och fotografera Gud" Sovsäck medtages och vi lever på svamp, bär och barkbröd och härbärget är ett stall.

Även inom fotografin. Tycker det är jättekul att man inte fotograferar pornografi längre. Det är "fine art" istället. Undrar vad för eufemismer som kommer sedan.

Vad ska jag säga nästa gång jag med exv en 1DMkIII (med fungerande AF) varit och plåtat en trafikolycka. Kanske: "Jag plåtade en installation".

Undrar om de som skapar bilder genom att måla och teckna uppfinner lika många nya problem som vi fotografer tenderar att göra ibland.

Slutligen: Var detta inlägg årets värsta OT?

Lennart
 
aasaboe skrev:
OT -kanske. I övrigt håller jag det för att vara årets bästa!

Generationsgemenskap kanske? ;-)

*LOL* Så kann man ju stridas om topicen oxå..... Jag tycker Lennart är mer ON enn dom flästa.

Samma hur man vrider och vänder på sej; så har man röven bak.
Mvh Erik J
 
fujicanon skrev:
*LOL* Så kann man ju stridas om topicen oxå..... Jag tycker Lennart är mer ON enn dom flästa.

Samma hur man vrider och vänder på sej; så har man röven bak.
Mvh Erik J

Håller definitivt med om det där "mer ON än de flesta". Och det är så härligt med folk som har röven bak och inte upptill... ;-)

Beträffande det sista; placeringen har kanske med livserfarenhet att göra?
 
Tack, go vänner!

Det är bara en sak: Önskar att jag alltid kunde leva som jag lär också. Ibland hamnar även min röv mellan skulderbladen.

Lennart
 
Photocon skrev:

Önskar att jag alltid kunde leva som jag lär också. Ibland hamnar även min röv mellan skulderbladen.

Lennart

Hehe, jo det känner man igen. Tur att man är gammal nog att inse det (ibland i alla fall) och till och med våga stå för det.
 
Re: Nåt gemensamt??

fujicanon skrev:
Detta värkar som starten på ett nytt sällskap.

Den Gamla Skolan
/Erik J

Ja jäklar Erik... som sista instans före upptagandet i DFS, Döda Fotografers Sällskap.

Nä, bäst att sluta nu innan man åker på varning för struntsnack utanför ämnet misstänker jag.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar