Advertisement

Annons

Canon 5D - old news eller köpa?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Det beror ju på vad du menar och lägger i orden testa objektiv ?? Om du bara menar jämföra olika objektiv som du skrev senare så har ju jag också gjort det med minst lika många som du skrev. Men menar du mer seriösa och riktiga mätningar av objektiven så har jag inte gjort det. Men jag bor ju i samma stad (Lund) som den mest kända testaren i hela världen kommer från (Lars kjellberg) så det räcker långt att kolla hans ordentliga tester. Och läsa hans artiklar.

Ta en titt på min profil är du snäll, Lars och jag har genomfört ett stort antal artiklar och tester under årens lopp och kamperat ihop under ett antal Photokinor.
Vänligen bemöt mig istället.
Mikael

Senast ändrad:
Photocon skrev:
Ang långa telen etc: Självklart! OM optikerna klarar/matchar sensorn. Men en beskärning innebär ju bara att bilden återger en del av vad sensorn presterat. Gör du ett utsnitt av bilden på 40% blir inte detaljåtergivningen bättre av det om optiken bara klarar av en linjeupplösning som matchar pixeldensiteten hos en given 10 mp sensor. Även om nu optiken sitter på en 16 mp kamera med samma pixeldensitet. Men klarar den 16 mp så är det ju jättebra och då stämmer ditt resonemang.

Sedan: Nu har du inte läst ordentligt igen. Jag har inte skrivit att jag inte trodde att det fanns någon optik som kan matcha en 16Mp kamera.
Jag skrev: "Personligen har jag ff inte sett någon optik som fullt ut klarar att återge vad en 1dsMkII-sensor kan fånga upp. Inte ens de med röda ringar på".

Alltså JAG personligen har inte sett! Mina 24-70/2.8L usm och 70-200/2.8L is usm kan det inte.Men de klarar att återge mer än 10-12mp förvisso.

Däremot finns det optiker som kan det. Exv några Zeissgluggar. Och sannolikt fler jag inte känner till. Men nämn några ur Canons standardsortiment som verkligen kan det, är du snäll!

Sedan om exemplet bara var teori och inte verklighet så är det ointressant enligt din åsikt.

Men det håller inte jag med om. Exemplet skulle de facto visa sig vara verklighet om det genomfördes. Det är bara det att då måste vi veta exakt att optiken bara kan återge just det som nämns i exemplet först. Men fråga någon som har apparaturen att mäta upp en optik så får vi se om teorin inte håller i praktiken också.

I övrigt: Ha det bra/Lennart

Jag har redan nämnt några objektiv, så läs vad jag skrev där.
Och beskärningen missförstod du nog helt. Det är ju därför det är bra att ha många MP när man bara återger en del av hela sensorn vid beskärningen.
Jag pratar om att plåta i verkliga livet. Ni mer om att teoretiskt få den bästa kvaliteten på bilden. Man beskär av estetiska skäl, inte för att öka den tekniska kvaliteten

macrobild skrev:
Ta en titt på min profil är du snäll, Lars och jag har genomfört ett stort antal artiklar och tester under årens lopp och kamperat ihop under ett antal Photokinor.
Vänligen bemöt mig istället.
Mikael

Det är ju bra. Då måste du ju ha lärt dig mycket

Lars Johnsson skrev:
Och beskärningen missförstod du nog helt. Det är ju därför det är bra att ha många MP när man bara återger en del av hela sensorn vid beskärningen.
Jag pratar om att plåta i verkliga livet. Ni mer om att teoretiskt få den bästa kvaliteten på bilden. Man beskär av estetiska skäl, inte för att öka den tekniska kvaliteten

Lars
Jag har varit yrkesverksam fotograf i Lund sedan 1984, är det att fotografera i verkliga livet ?
Mikael

macrobild skrev:
Ja de flesta dyrare objektiven är är bra över 50mm, men exv Björn Rörslett påvisade stor skilnad i kant med supertelen , se Björns test och då både med Canon och Nikonobjektiv.D2x jämförd med 1dsmk2

Skilnaden i mitten var knappt mätbar mellan d2x och 1dsmk2 (1dsmk2 har något högre upplösning i mitten) medan kantvärdena sjönk hos Canon, så även där fick man inte full upplösning av 1dsmk2 sensor.
Själv fick jag samma resultat när jag testade/jämförde 1dsmk2 mot d2x och vidvinkelobjektiv, något högre i mitten men sämre upplösning ut mot kanter och hörn,
Mikael

I princip inget objektiv är lika bra över hela bilden. Om man underkänner de som inte är det så kan man använda 2MP kameror istället för 8-10 också.

Jag har redan svarat, flertal av de objektiv du nämner fungerar väl på en 5d.
Vi andra som även vill fotografera med något vidvinkligare objektiv har det svårare
Mikael

macrobild skrev:
Du börjar bli tjatig, jag har inbjudit dig att vara med och se hur 24 och 35 uppträder på 5d .
Mikael

Jag har använt alla tre objektiven på 5D.

Man måste också vara realistisk och inse att vidvinkel objetiven inte blir lika bra som något längre brännvidder

Lars Johnsson skrev:

Jo, det kan vara så att vi på något underligt vis pratar förbi varandra. Jag märker det återigen på ditt svar här. Ibland når man inte fram med argumenten helt enkelt.

Och jag plåtar i verkliga livet samt beskär av estetiska skäl. Jag ser ingen motsägelse/konflikt i att göra det och samtidigt försöka lära mig hur olika faktorer påverkar för att uppnå bästa kvalitet.

Sedan tycker jag att det är kul att du tilltalar mig ömsom med "du" och ömsom med "ni". Vad menar du med ni? Blanda inte ihop mina skrönor med Risedals! Han kan betydligt mer än jag på det teoretiska och praktiska planet när det gäller objektivs samverkan med kamerasensorer.

Kanske vi ska lämna tillbaks tråden till de som önskar fortsätta diskutera 5D-kamerans aktualitet.

Rent upplysningsvis: Jag har varit pressfotograf i 20 år som antälld och antar att det också är att fotografera i verkliga livet. Samt museifotograf och är ff yrkesverksam, men som egen rörelseidkare. Så det handlar inte bara om teori och snack för min del. MEN, det går ändå knappt en dag utan att man lär sig något nytt!

Gonatt/Lennart

Lars Johnsson skrev:
Jag har använt alla tre objektiven på 5D.

Man måste också vara realistisk och inse att vidvinkel objetiven inte blir lika bra som något längre brännvidder

Om en zoom 24-70 är bättre över hela ytan på bl 5.6 än vad 24/1,4 och 35/1,4 är så är min bedömning att Canon bör omdesigna dessa.
God natt
Mikael

Senast ändrad:
Re: Re: 1ds modellerna

Photocon skrev:

LCD-skärmen är dess akilleshäl vad gäller att snabbt se om bilden är skarp. För att få den i zoomlägen måste en customfunktion ställas in.

Hur är det med customfunktionen som gör att du kan zooma in på bilden?

Går det att se där hur skarp bilden blivit?

Jag fick tag på denna sköna kamera till ett väldigt bra pris. Var tvungen att byta ut kortläsaren men efter det funkar den finfint.

tack för ordet

Re: Re: Re: 1ds modellerna

dudek53 skrev:
Photocon skrev:

LCD-skärmen är dess akilleshäl vad gäller att snabbt se om bilden är skarp. För att få den i zoomlägen måste en customfunktion ställas in.

Hur är det med customfunktionen som gör att du kan zooma in på bilden?

Går det att se där hur skarp bilden blivit?

Jag fick tag på denna sköna kamera till ett väldigt bra pris. Var tvungen att byta ut kortläsaren men efter det funkar den finfint.

tack för ordet

Jo, det går hyfsat att se det. Zoomfunktionen delar in bilden i 9 (har jag för mig) delar som man bläddrar mellan genom den stora inmatningsratten. I realiteten innebär det zoom 9x. Det enda jag hade att klaga på över den var att mn fick leta ganska bra i manualen för att hitta vilken Cfn som skulle ställas in. För i normalläge visar displayen bara helbild utan förstoring vilka knappar man än trycker på.

Å andra sidan upplevde jag kamerans AF så pricksäker att jag sällan behövde bekymra mig om oskärpa, såvida jag inte klantat mig ordentligt.

Om jag fick min tillbaks idag skulle jag inte hysa några betänkligheter att använda den för väldigt kritisk fotografering. Däremot är extrabatteri ett måste, då 1Ds käkar mer ström än dess efterföljare.

Ska man vara lite kritisk mot dagens 2,5"-skärmar så är det: Det går att zooma så långt på dem att man i de sista lägena hamnar förbi displayens upplösning och upplever bilden som oskarp eller detaljfattig fast den inte är det.

Är du nöjd med kameran i övrigt tycker jag du ska behålla den för det är ett av de mest gedigna kamerabyggen som gjorts någonsin. Kanske för gedigen, då tyngden är betydande. men det är faktiskt batteriet på nästan 400 gram som skapar vikten. Och detsamma gäller 1DsMkII/1DMkII/1DMkIIn. Ibland är tyngden en stor fordel. Med en lätt kamera och tung glugg är det lättare att få skakningsoskärpa, anser jag.

Mvh/Lennart

Re: Re: Re: Re: 1ds modellerna

Photocon skrev:
Jo, det går hyfsat att se det. Zoomfunktionen delar in bilden i 9 (har jag för mig) delar som man bläddrar mellan genom den stora inmatningsratten. I realiteten innebär det zoom 9x. Det enda jag hade att klaga på över den var att mn fick leta ganska bra i manualen för att hitta vilken Cfn som skulle ställas in. För i normalläge visar displayen bara helbild utan förstoring vilka knappar man än trycker på.

Å andra sidan upplevde jag kamerans AF så pricksäker att jag sällan behövde bekymra mig om oskärpa, såvida jag inte klantat mig ordentligt.

Om jag fick min tillbaks idag skulle jag inte hysa några betänkligheter att använda den för väldigt kritisk fotografering. Däremot är extrabatteri ett måste, då 1Ds käkar mer ström än dess efterföljare.

Ska man vara lite kritisk mot dagens 2,5"-skärmar så är det: Det går att zooma så långt på dem att man i de sista lägena hamnar förbi displayens upplösning och upplever bilden som oskarp eller detaljfattig fast den inte är det.

Är du nöjd med kameran i övrigt tycker jag du ska behålla den för det är ett av de mest gedigna kamerabyggen som gjorts någonsin. Kanske för gedigen, då tyngden är betydande. men det är faktiskt batteriet på nästan 400 gram som skapar vikten. Och detsamma gäller 1DsMkII/1DMkII/1DMkIIn. Ibland är tyngden en stor fordel. Med en lätt kamera och tung glugg är det lättare att få skakningsoskärpa, anser jag.

Mvh/Lennart
Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu men en uppdelning av displayen i nio lika stora delar tror jag inte motsvarar 9X zoom. Tänker på att bildutsnittet från en bild som är zoomad 10X känns väldigt litet. Rätta mig om jag har fel nu.

Re: Re: Re: Re: Re: 1ds modellerna

paul innergård skrev:
Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu men en uppdelning av displayen i nio lika stora delar tror jag inte motsvarar 9X zoom. Tänker på att bildutsnittet från en bild som är zoomad 10X känns väldigt litet. Rätta mig om jag har fel nu.

Nej, du kan nog stiga av cykeln, Paul! Det känns väldigt litet. Jag kommer ju inte ihåg exakt. Men huvudsaken för mig då var att det räckte för mig.

Då är det viktigt att veta att jag körde 1Ds i combo med 1DsMkII på den tiden. Och det jag enda minns med säkerhet är att jag inte led av 1Ds-displayens prestanda i alla fall.

Ett tips till Daniel. Gå in på www.dpreview.com eller www.steves-digicams.com och kolla specarna på 1Ds. Phil Askey har i alla fall bättre koll på detta än mitt minne. Här är adressen som leder direkt till displayfunktionen:
www.dpreview.com/reviews/canoneos1ds/page9.asp

Lennart

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar