annelito skrev:
Det känns lite som att vi kommer ifrån ämnet i fråga, att fokusera på vidvinkeloptik...eller är det bara jag som inte är fullständig nörd...?
Jag förstår ditt inlägg, men vill förtyliga "nördigheten". Vidvinklar är kritiska på 5D och andra FF-kameror. Och kamera plus objektiv utgör ju en enhet. Därav diskussionen.
Ang om 5D är old news: Definitivt nej om man är nöjd med dess egenskaper vad gäller detaljåtergivning, brus, dynamiskt omfång och är beredd att vara kritisk när det gäller objektivval. Det sista nämnt för att man ska dra nytta av kamerans stora sensor.
Men: Ja, språkligt sett är ju 5D old news med tanke på att den aviserades i mars-april 2005. fast den är, i skrivande stund, fortfarande outstanding vad gäller prestanda och pris, om man inte ska ha en "kulsprutekamera" med jättehög sekvens. Och priset är på väg nedåt.
Hur den står sig efter att Canon lanserat en efterföljare och Nikons D3 (eventuellt D300) väl kommit ut på marknaden är en annan fråga där vi ännu så länge mest kan spekulera.
Men sedn är det ofta så att det tar en lång tid innan en kamera kommit ut på marknaden så att den blir tillgänglig för var och en. Exempelvis pratades det i dec 2006 om en efterföljare till Canon 1DsMkII som skulle komma "snart". Snart visade sig vara att den inte kommit ännu. Däremot aviserats. När den kommer ut riktigt på marknaden är svårt att sia om.
Min åsikt: Tycker man om en kamera och tycker den fyller de behov man har finns det ingen anledning att vänta på nya modeller. Då går ju tiden åt till att vänta långa tider istället för att fotografera.
Lennart