Annons

Canon 5D - old news eller köpa?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Roligt du hänvisar till photozone för att styrka dina påstående.
De testade 4 stycken och bara ett gick att använda. De andra tre var så dåliga att de inte ens håll sig inom specifikationerna för objektivet, och därför knappt gick att använda.

Lars Johnsson skrev:
Roligt du hänvisar till photozone för att styrka dina påstående.
De testade 4 stycken och bara ett gick att använda. De andra tre var så dåliga att de inte ens håll sig inom specifikationerna för objektivet, och därför knappt gick att använda.

Lars
Se värdena på 24/1,4 35/1,4 hur de uppträder på en APS stor sensor.
Jag fick testa ut 3 st 24-70 zoomar innan jag fick en som jag ansåg var skarp tillräcklig.
Jag ser att du bor i Lund och inbjuder dig härmed till att vara med att testa ut följande optik 24/1.4 och 35/1.4 att jämföra dessa mot 24-70.
ring mig så kan vi göra upp om en tid.

Mikael

Lars Johnsson skrev:
Ska jag nu skita i photozone ???

För 10 minuter sen hänvisade du till deras tester.

Godnatt...jobb tidigt i morgon
Ja du kan skita i Photozone eftersom du och jag kan rigga ett testmotiv,se min profil, jag är van och du kan vara med att testa objektiven mot varandra, jag skall även jämföra 1dmk3 och 5d vad det gäller brus samt även nya 40d
Du bor väl i Lund

Mikael

macrobild skrev:
Jag tror nog det har mer med att göra på en övertro på objektiv med en röd linje och ett stort L .

Mikael

Självklart! Men efter ett jäkla testande valde jag ändå 24-70/2.8 usm med röd ring. Varför? Ja, den frågan har du själv besvarat.

Sedan har jag några EF-optiker utan röd ring som slår ut min 24-70 vid full öppning och upp till bländare 4.0-5.6.

EF 50/2.5 macro t ex.

Min 24-70 är inte så vass nere i 24-området, men vid 35, 50 och 70 har jag samma resultat som du.

Försöker bygga ett litet Nikonsystem parallellt med Canonsystemet och har hittat en verklig pärla i den gamla AF 85/1.4D. Har du samma positiva erfarenhet från det?

Lennart

Ett av mina tidigare favoritobjektiv, lite flarekänsligt men det är ofta ljuskänsliga gluggar.
Finns ett i mycket bra skick på Mattssons Foto i Lund
Mikael

PS det är inte svårt att hitta bra Canongluggar över 50mm. 85/1.8 85/1.2 100/2 135/2 70-200/4 is (utmärkt bra) 70-200/2.8 is (nästan lika bra). 200/2.8 300/2,8
Därutöver så har jag ingen erfarenhet med Canons längre telen så det lämnar jag till andra.

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Min 24-70 är vassare på 24mm än L 24/1,4
Min 24-70 är vassare på 35mm än L 35/1,4
Min 24-70 är bättre på 24mm än nya 16-35
Min 24-70 är bättre på 35mm än nya 16-35
Min 24-70 är lika vass på 50mm som 50mm/1,4.

På bländare 2.8-5.6, hur står sig:

24/2.8 vs 24/1.4L
35/2.0 vs 35/1.4L
50/2.5 vs 50/1.4

Mig veterligen innebär inte extrem ljusstyrka att objektivet också är skarpast vid nedbländning. Tex så var väl 50/1.0L inte lika skarp som 50/1.4 på samma bländarvärden.

Det känns lite som att vi kommer ifrån ämnet i fråga, att fokusera på vidvinkeloptik...eller är det bara jag som inte är fullständig nörd...? ;)

Flera av de fasta objektiven jag har testat har inte varit bättre över hela bildytan än exv zoomen 24-70. Och kom ihåg, jag talar om hela bildytan, inte bara i mitten.
Exempel 24mm/1,4 är på 2.8 likvärdigt med 24mm och 24-70 och bl 2.8.
24/1,4 och 35mm/1,4 har något högre kontrast i mitten men faller kraftigt i hörn och kanter ,vilket kan ses på exv photozone uppmätning och då på en APS stor sensor, på en 5d blir skilnaden än mer markant. 35/1.4 http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_35_14/index.htm

24/1,4 http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_24_14/index.htm

I inget av fallen matchar kanstskärpan mittskärpan särskilt väl.24/1,4 har mediokra kantvärden.På en 24 x 36mm stor sensor ses detta tydligt vilket jag har visat flertal gånger här på Fotosidan.

50mm/1.2 provade vi för några dagar sedan, resultatet var så märkligt att vi tror att det måste vara något fel på gluggen, varför ha 1,2 om resultatet ser ut som det gör och
resultate blir bra först när objektivet är nerbländat till bl 4.(här kan vi ha skilda uppfattningar om vad som är bra eller dåligt)

Till sist en illustration hur kant och hörn skärpa kan ses. 24-70 på 35mm nerbländat till 5.6 och nya 16-35 mk2 nerbländat till 5.6 och 35mm

24-70 till vänster

Bilagor

• 24-70.16-35-35mm.jpg
    24-70.16-35-35mm.jpg
    30 KB · Visningar: 377
BugEyes skrev:
Tycker dock att AF kan vara skum på 5D och då speciellt när jag använder någon annan fokuspunkt än den mittersta. Missar ofta och sätter fokus på bakgrunden i stället, även i bra ljus.
Mycket intressant observation. Har följt tråden eftersom jag upplever lite samma AF-problem med min A100 och har funderat på om en Canon 5D skulle vara lösningen, men eftersom jag annars oftast är nöjd med skärpan hos min APS-C kamera med optiken jag har så kanske jag bör satsa på att uppgradera inom mitt system istället där nya APS-C modellen just prioriterat AF. Tackar.

Nörd? Det står ju jättemycket om zoomar och en del jämförelser med vidvinklar. Fast det står inte så mycket om hur modern 5D upplevs…
Förresten, är det inte lite besynnerligt att du funderar på att köpa en 5D när det redan ligger en sådan i din kameraväska?
/Harald

annelito skrev:
Det känns lite som att vi kommer ifrån ämnet i fråga, att fokusera på vidvinkeloptik...eller är det bara jag som inte är fullständig nörd...? ;)

pareli skrev:
Jag tror nog att du skall testa ett annat exemplar av 16-35 II innan du uttalar dig.
Vi har testat 2 stycken, en kollegas 14 dagar gammalt och ett nytt lånat direkt ut ur boxen från Canon.
Likvärdigt resultat. Även en annan medlem här på fotosidan har 16-35 och fått samma resultat.
Du menar att vi har haft oturen att ha testat tre dåliga exemplar?

Jag brukar inte uttala mig utan att först ha kontrollerat om fynden aviker, dvs återupprepat testet med annat ex.

Mikael

Senast ändrad:
annelito skrev:

Jag förstår ditt inlägg, men vill förtyliga "nördigheten". Vidvinklar är kritiska på 5D och andra FF-kameror. Och kamera plus objektiv utgör ju en enhet. Därav diskussionen.

Ang om 5D är old news: Definitivt nej om man är nöjd med dess egenskaper vad gäller detaljåtergivning, brus, dynamiskt omfång och är beredd att vara kritisk när det gäller objektivval. Det sista nämnt för att man ska dra nytta av kamerans stora sensor.

Men: Ja, språkligt sett är ju 5D old news med tanke på att den aviserades i mars-april 2005. fast den är, i skrivande stund, fortfarande outstanding vad gäller prestanda och pris, om man inte ska ha en "kulsprutekamera" med jättehög sekvens. Och priset är på väg nedåt.

Hur den står sig efter att Canon lanserat en efterföljare och Nikons D3 (eventuellt D300) väl kommit ut på marknaden är en annan fråga där vi ännu så länge mest kan spekulera.

Men sedn är det ofta så att det tar en lång tid innan en kamera kommit ut på marknaden så att den blir tillgänglig för var och en. Exempelvis pratades det i dec 2006 om en efterföljare till Canon 1DsMkII som skulle komma "snart". Snart visade sig vara att den inte kommit ännu. Däremot aviserats. När den kommer ut riktigt på marknaden är svårt att sia om.

Min åsikt: Tycker man om en kamera och tycker den fyller de behov man har finns det ingen anledning att vänta på nya modeller. Då går ju tiden åt till att vänta långa tider istället för att fotografera.

Lennart

Hej Anne,

Jag blir ibland galen på att folk struntar trådstartarens fråga och istället börjar käbbla om annat!

Angående din fråga om 5D fortfarande är ett bra köp så skulle jag definitivt svara ja på den frågan. Du får full småbildssensor till ett pris på runt 20 000kr idag, och det är en mycket bra kamera även om det kommer nyare nästa år, med fler finesser. För mig känns det som att den kommer att räcka bra i flera år till. Jag har pillat på min mans 40D och sånt som blixtinställning på kamerans display är trevligt, men inte jätteviktigt. Jag antar att det är en av de saker som 5D's uppföljare kommer att ha. Bildkvalitén från en 5D är mycket, mycket bra.En del har problem med att den "bara" tar tre bilder per sekund, men för många av oss är det mer än tillräckligt. Jag har aldrig känt mig begränsad av det. Ett stort plus för mig och andra som inte är så starka i rygg och armar är att det är en relativt liten och lätt kamera utan batterigrepp. Jag hade inte tvekat en sekund att köpa en 5D fortfarande, om jag skulle köpa kamera idag.

Om man vill komma billigt undan med objektiv så är Tamron 28-75/2.8 ett bra val. Ultravidvinkel är svårare, och jag har inte hittat något som jag känner mig helt nöjd med. Jag använder ett 17-40 och ett Sigma 15mm fisheye. Ordentligt nedbländat blir resultaten okej för de flesta. Kanske byter jag mitt 17-40 mot ett fast 20mm på sikt. Någon i den här tråden nämner Sigma 20/1.8 som ett bra alternativ.

Lycka till!

ok

Jag förstår att canon kommer med en uppföljare till 5D fast att det skulle bli just februari?
Är det en inarbetad månad för releaser från canon?

Jag har hört en del diskutera om att det inte kommer en uppföljare till 5D vilket jag tycker är skrattretande.
En bra utförd uppföljare hade sålt som smör är jag helt övertygad om. Säkert många som
väntar i det längsta nu för att äntligen ta klivet in i fullformatsvärlden igen.

Releasetid

Det är två stora fotomässor nästa år: PMA 08 (31/1-2/2) i Las Vegas, samt Photokina 2008 (23/9-28/9) i Köln. Det är mycket vanligt att nyheter presenteras på någon av de stora mässorna. Spekulationerna är i full gång när/om Canon ska presentera en efterföljare till 5D.

så är det värt 7000 till?

eftersom man får 5D för 2299 dollar i USA nu motsvarar det ca 16000 inkl deras moms vid inhandlande på B&H vilket gör den troligtvis ca 7000 billigare än efterföljaren. Jag skulle gärna vilja höra mer ang era åsikter om det är värt väntan eller om 7000 gör att det inte råder ngn tvekan om att köpa idag?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar