Jag har haft en 5D och har nu en 5D mkII. Jag fotograferar mest natur där det blir mest landskap. Jag kör nästan alltid i det manuella läget och för det mesta på ISO 100. Bägge modellerna ger hög bildkvalitet. Skillnaden är att mkII har nästan dubbelt så mycket pixlar, vilket gör att man kan beskära bilderna hårdare om så behövs och ändå har en hyfsat stor bild kvar. Fast det är sällan jag gör så eftersom jag inte fotograferar några djur där man kanske behöver beskära bilden mer.
När jag tänker efter så är det bara två saker jag uppskattar mest på mkII när det gäller min fotografering. Den automatiska dammbortagningen. Sensorn på mkII är betydligt renare än den gamla modellen, som jag tyckte hade en förmåga att dra till sig damm. Det mesta gick ofta att blåsa bort med en lite blåsbälg.
Den andra är att mkII har Live View. Först tyckte jag det var något onödigt när man har en fin och ljus sökare, men idag använder jag den ofta. Jag har ställt in Live View så ljusheten ändras när jag ändrar bländare och slutartid. Det gör att jag kan få Live View ljus även om jag använder mörka filter.
Skärpan ställer jag ofta manuellt med hjälp av Live View. Det är bara att placera den lilla rutan där du vill zooma in och zooma in till 10ggr förstoring. Ofta praktiskt om man kör med mörka filter eller det börjar bli mörkt, har man ställt in Live View som jag skrev tidigare så är det inga problem att se när skärpan sitter där den ska. Man slipper höra autofokus jaga fram och tillbaka.
Sen tycker jag att det är lättare att komponera med Live View. Grovinställningen gör jag med sökaren och sedan gör jag fininställningen med Live View. Jag tycker det är lättare att kontrollera de viktiga kanterna i bilden med hjälp av Live View, så att inget sticker in. Jag tycke dessutom det är lättare att se var det tonade gråfiltret ska börja. Det här gäller förstås när jag kör med stativ, vilket jag gör för det mesta.
Om dessa saker är värda den skillnaden i pris, det vet du bara själv. Jag tror priset på mkII kommer gå ner när väl mkIII börja komma ut i större antal på marknaden och fotografer vill byta upp sig.
/Gunnar