Anmälda eller upptäckta personangrepp raderas naturligvis.
Off topic rensas om vi upptäcker det eller om det anmäls. Det finns mycket som borde raderas, men vi har inte resurser att sitta och läsa allt som skrivs eller gå tillbaka långt bak i tiden.
Vill du ha något raderat får du anmäla det. Det funkar inte att knyta näven i byxfickan.
Du är välkommen att diskutera vår moderering i forumet för Fotosidan.se. Men då får du vara mer konkret om du vill ha ett svar. Moderering är naturligtvis delvis subjektivt, verkligheten är ju inte svart eller vit.
Levande diskussioner har ofta små inslag av sidospår utan att det stör från ämnet och plockas det bort inlägg lite som jag uppfattar det hipp som happ blir flödet svårt at följa, speciellt om det citeras inlägg som är raderade osv.
Vart ska man anmäla att man inte vill att ot-inläg ska plockas bort?
Jag förstår att det rensas lite när det ibland blir stora avvikelser, som t.ex. diskussionen om Volvo 240 vs. vs Koenigsegg CCR, men samtidigt verkar barnet ha kastats ut med badvattnet.
Jag tog upp en ganska intressant frågeställning om autofokus i de nya FF-kamerorna. Jag kommer inte ihåg vilken tråd det var, om det var här eller Nkon-tråden, men frågan är generell.
5DMkIII har ju samma AF som i 1DX, men är bättrre i 5D-kameran för att den har långsammare fps, eller egentligen AF fungerar bättre när fps minskar eftersom den får mer tid på sig mellan exponeringarna. Fick svar här att det var stor skillnad, men Agfors tror jag det var har tidigare förklarat att det är försumbart för att fasdetektions-sensorerna är så snabba så att det räcker den korta tid spegeln studsar i nedläget i 10 fps att det i praktiken inte har någon betydelse.
Alltså två diametralt skilda uppfatttningar. Frågan är om den gamla DSLR-tekniken har nått vägs ände och utvecklas till så snabbt i de nya presskamerorna att det finns begränsningar jämfört med andra tekniska lösningar som kan sköta AF kontinuerligt även under snabb serietagning.
Varför togs de inläggen bort? Det var väl knappast OT.
Det diskuterades också i Nikontråden om hur video fungerar med D800, men det var tydligen alldeles OT för det ska istället diskuteras i forumet för filmning.
Någon måtta måste det väl ändå vara och man kan ju inte smala ner ämnen hur mycket som helst.
Dessutom kan det vara lite flexiblare så att eftetrsom det har utvecklats lite olika kultur i olika forum hur man vill ha det och en regel kanske inte passar överallt helt enkelt.
Jag är i alla fall intresserad av hur den hyllade AFen i 5DmkIII fungerar och hur det hänger ihop med hur snabbt den följer med upp i fps beroende på motivets rörelse och då jämfört med t.ex. 1DX som har samma AF-system fast snabbare fps. Hoppas inte frågan raderas den här gången också, för det förstår jag inte varför.
/Mats