Det handlar om vilket sätt du uttrycker dig på, personligen så har jag själv både nikon och canon, och jag har en d5100 som har den berömda sony sensorn som är riktigt riktigt bra. Men tror du den har nåt att sätta emot min 5D3? Gällande skärpa,brus,autofokus,filmning, cropmöjligheter etc etc... D800 har lite bättre DR på lågiso, men sen då? Sen blir den ju omkörd. D800 kommer att ha fantastisk bildkvalité, tror att det märks mest vid hårt beskurna bilder. Men 5D3 har också fantastisk bildkvalité, ska det vara så omöjligt att bara kunna acceptera det trots att man inte kör Canon? Jag tycker att det är nästan pinsamt när nån hoppar in i en tråd bara för att säga att "varför är ni så nöjda? Det finns plats för förbättringar i era kameror" Jag är inte dum, ditt inlägg var ett sätt att försöka "sätta oss på plats" när pratet går om nöjda 5D3 ägare. Du säger ju indirekt att vi inte ska vara nöjda, för att sonysensorn kanske har ett steg högre DR på lågiso. Hur löjligt är inte det? Det rycker mycket i mina mungipor också. Joakim är superduktig och all respekt, men vad har han med ditt inlägg att göra?
Andas in nu annars får ni hjärnskador!
Har du aldrig frågat dig om du förstått innan du sätter igång? Det är väl ingen som påstått att en D5100 skulle kunna mäta sig på alla plan med en 5DMK III och att den senare inte skulle leverera fantastiska bilder. Konstigt vore det väl annars med en senare sensorgeneration och dessutom en sensor med mer än två ggr större yta. Det har bara varit möjligt för APS-C-kameror att mäta sig med FF fram till nu just därför att man tidigare där utvecklat sensortekniken i kameror som kom ut på marknaden för flera år sedan. Den tekniken kommer ju först nu i Nikons nya kameror.
Mitt inlägg handlar f.ö. inte alls om att beröva er glädjen över era nya kameror, utan möjligheten att föra en sansad diskussion i ett ganska extremt fanboyforum som detta. Det är längesedan jag jag varit i något möte här på F.S med så lågt i tak som här. Det gillar jag inte alls så jag ska inte bli långvarig
. Trivs bättre i mer öppna landskap. Det ni emellertid har all anledning att glädja er åt som säkert betyder mycket mer för många än det mesta, är väl upptäckten att JPEG direkt ur kameran är så pass suveräna som de är. Det kommer att effektivisera MK III-fotografers liv markant om det håller vad det lovar mer än något annat. Suveräna färdiga bilder direkt med ett minimum av ansträngning. Jag har alltid undrat över varför DSLR-tillverkare inte satsat på detta fullt ut förrän nu. Det borde ju tilltala stressade proffs. Det är bara entusiaster som har ttid att fila på bilder i RAW-konverterare i timmar per bild.
Baksidan är dock att även kreti och pleti kommer att få tillgång till den tekniken och då kan "vem som helst" som är beredd att betala vad det kostar, få fram bildtekniskt högklassiga bilder med ett klick. Resultatet blir ännu hårdare proletariseringstryck på yrkesfotograferna. Men glad över kameran, finns stora skäl att vara dock kanske inte över det många entusiaster främst talar om. Jag har emellertid klippt ut innehållet i det inlägg som berörde den fina JPEG-kvaliteten i 5D MK III som ett exempel på att dagens moderna kameror fått allt fler JPEG-orienterade verktyg som ger så pass fina JPEG direkt ur kameran att omvägen över RAW kommer vara lite mindre självklar att rekommendera framöver kanske. Jag har klistrat in det i ett Sony-forum där det pågått en "JPEG v.s.RAW"-diskussion igen.
Ni kan ju annars gå till DxO och välja Camera Sensor Ratings och sedan slå på filter för Canon och Sony så att bara dessa tillverkares kameror visas. Det ni då kommer att se är att NEX 7 med Sonys senaste APS-C-sensor kommer att ha det högsat samlingsvärdet (81) av alla kameror i den jämförelsen inklusive Canons samtliga FF-prestigemodeller. En sketen APS-C-toycamera är alltså i topp i det startfältet. Är inte det konstigt? Skälet till detta är mycket att viktningen av denna nya sensors DR-prestanda slår igenom. Det handlar alltså om att teknik slår råstyrka (större sensor men äldre och sämre teknik ger sämre resultat än en mindre sensor ger med nyare effektivare teknik). Men mot D800 har en NEX 7 ingen chans för den sensorn är även den en generation två sensor från Sony. Den klockar in på det högsta värde som någonsin uppmätts (95) inklusive de i dessa avseenden tekniskt sett ännu sämre mellanformatssensorerna. 5D MK III kommer att hamna någonstans däremellan och ordningen kommer vara återställd ett tag tills nästa tekniksprång sker mellan FF-generationerna i APS-C-systemen.
Högst upp bland de 10 första platsserna finns fyra Nikon-kameror FF idag bland ett antal mellanformatare från Phase One och Hasselblad. Den första Canon-kameran kommer på tolfte plats idag bakom två APS-C kameror t.o.m. (Pentax K-F är bäst av dessa). --men det blir snart lite ljusare när siffrorna för Canons nya modeller kommer.
. Så Canon har lite att bevisa för man har väl fortfarande ambitionen att ligga i topp antar jag.
Produktcyklerna kommer fortsatt att vara längre för FF än för APS-C, så passa på att njut nu för sedan kommer inget att hända på tre år igen med FF, medan de kortare cyklerna på APS-C-sidan ånyo kommer att börja sluta det gap som nu uppstått igen. Jag bara uppmärksammade er på att Canon i ett slag förra teknikgenerationen hamnade två hela steg efter med sin APS-C-prestigemodell i det paradigmskifte som skedde då och det är väldigt mycket på ett bräde.. Mycket talar för att de fortfarande inte lyckats sluta det gapet men istället för att sura så ska ni vara väldigt glada att Canon nu måst lyfta sig lite i kragen ur sin dvala. Det gynnar er faktiskt allihop och det verkar ju som om Canon 1Dx presterar högisobilder som t.o.m. imponerar på både Risedal och Joakim. Vi väntar på testvärden från dessa nya Canon-kameror allihop som är lite intresserade av detta.