ANNONS
Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste medge att jag inte vet mycket om dessa DXO tester. Men det jag har sett förr bland sensorer är att de som har hög DR har det främst i låga ISOn, och i höga ISOn så är DR mycket sämre och inte större skillnad gentemot andra "sämre" (sämre DR egenskaper i låga ISOn) sensorer? Så att MK III kommer ikapp ISO 800 och uppåt kanske inte är så konstigt?

DX0 Mark förklarar tydligt att dom inte bedömmer dom olika kamerornas optimala bildkvalitet, då så mycket annat spelar in, som olika objektiv, kunnandet hos den som fotograferar osv.

Men DX0 ger en vink om sensorns kapacitet, och man kan själv klicka in på dom olika parametrarna och lägga upp för att jämföra om man vill. Hur som du själv skriver att kolla DR vid olika Isotal och se vad som händer.

Jag har tidigare inte hittat så tydliga och smidiga fönster att öppna som här med DX0 Mark. vid ett test som DX0 gjorde hade dom Pentax nya K01 med och jämförde med två konkurenter, sumeringen av bästa Iso vid Raw föll till en fördel att K01 hade c:a 120 punkter högre än dom övriga, men DX0 skriver att den skillnanden gick inte att se vid en utskrift.

//Bengt.

Läser du noggrannare så ser du att jag menar att man inte kan göra jämförelser av hur många DR man har i en färdig bild eftersom det inte har något att göra egentligen med en sensors tekniska begränsningar. I övrigt tycker jag precis som du. Är man nöjd med sina utskrifter så är man.

Det är dock lite antiintellektuellt att vifta bort "en massa kurvor" på DxO som en del ägnar sig åt. DxO mäter ett antal variabler som tillsammans bygger bildkvaliteten och de har definitivt med er färdiga bild att göra allihop. DxO gör sin egen viktning av sammanvägda siffrorna och det är bara här jag har mina dubier för där handlar det om att utse en vinnare och dessa motiv leder nästan alltid vilse.

I övrigt kurva för kurva (så finns en möjlighet till normaliserad jämförelsen som inga andra testinstitut tillämpar vad jag vet) mäter man det man mäter. Det du som användare måste bestämma är bara vilken/vilka av alla dessa variabler just du tycker är viktigast - egentligen handlar det om vilken typ av fotograf det är. Man kan ha synpunkter på allt men vad hade vi innan DxO? Yra testare på olika fotoblaskor?

Det är klart att skillnaderna i kurvorna också avspeglar sig i våra bilder på olika sätt även om det kan vara svårt att veta exakt hur i enskild bild men vi vet art och riktning och magnitud och det kan vara gott så i många fall.

Ja minns annars att du var först med att påpeka att vid iso-400 var 7D i kapp vad gällde DR-jämförelse mot D7000, att som 7D faktiskt var ovanligt stabil från Iso-400 och uppåt i skalan, medans D7000 hade en en ganska skarp fallande skala. Jag försökte att få lite svar på detta fenomen men fick det aldrig.

Därimot så gick diskussionerna höga om läsbrus, och olika typer av brus som påverkade bildresultatet av vad man kunde göra i en bra Raw-hanterare, Där kom även testare som Fröderberg ( Canonägare ) fram till att möjligheterna att lyfta skuggor hade förbättras.

Men å andra sidan så tar Bruno Östling superkanonbilder med sin MKIV ( som inte hamnar högt hos DX0 ) och han säljer väl till världens ledande naturmagasin. DX0 ger en hygglig vink om sakernas tillstånd, men lite förbryllad blir man allt.

//Bengt.

Det handlar om vilket sätt du uttrycker dig på, personligen så har jag själv både nikon och canon, och jag har en d5100 som har den berömda sony sensorn som är riktigt riktigt bra. Men tror du den har nåt att sätta emot min 5D3? Gällande skärpa,brus,autofokus,filmning, cropmöjligheter etc etc... D800 har lite bättre DR på lågiso, men sen då? Sen blir den ju omkörd. D800 kommer att ha fantastisk bildkvalité, tror att det märks mest vid hårt beskurna bilder. Men 5D3 har också fantastisk bildkvalité, ska det vara så omöjligt att bara kunna acceptera det trots att man inte kör Canon? Jag tycker att det är nästan pinsamt när nån hoppar in i en tråd bara för att säga att "varför är ni så nöjda? Det finns plats för förbättringar i era kameror" Jag är inte dum, ditt inlägg var ett sätt att försöka "sätta oss på plats" när pratet går om nöjda 5D3 ägare. Du säger ju indirekt att vi inte ska vara nöjda, för att sonysensorn kanske har ett steg högre DR på lågiso. Hur löjligt är inte det? Det rycker mycket i mina mungipor också. Joakim är superduktig och all respekt, men vad har han med ditt inlägg att göra?
Det komiska är ju, att du var tio gånger värre själv, för bara några veckor sedan. I stort sett ingen har väl någonsin uttryckt sig så spydigt och nedvärderande om Canon i allmänhet, och 5Dmk3 i synnerhet...

Sedan orkade du inte vänta -- och då var Canon och 5Dmk3 tydligen "helt OK" igen?

Apropå att det "rycker i dina mungipor", alltså...

Jag tycker det är konstigt att ni så förringar sakernas tillstånd. Canon har en del att bevisa. Redan för några år sedan kom ju Sonys 16 Megapixel sensor (Nikon D7000, Sony A580 m.fl) som i jämförelse med Canons 7D gav över två hela steg bättre DR på basiso. Två hela steg i ett enda tekniskt språng.

......

......

Det finns ju siffror jag sett som jag tror kommer från dPreview, där Canon inte verkar lyckats sluta detta gap i jämförelse med D800 på låga ISO. Sensorn i D800 är Sonys andra generation med den nya sensortekniken som introducerades i 16 megapixelsensorn. Den nya generationen är ytterligare förbättrad.

Så frågan kokar väl ner till om det då är helt meningslöst att ha två stegs bättre DR på basiso. Grejen är ju trots allt att jag förmodligen tar över 80% av mina bilder på ISO 100-200 om inte mer och säkert mer än 95% mellan ISO 100 och 400. Jag är nog ganska typisk i det tror jag. Kör ni här alltid på ISO 800+ där kurvorna börjar gå ihop bara för sakens skull eller?

Att prata om hur det ser ut i färdig bild blir väl konstigt. I RAW-konverterare eller i kamerans JPEG-rendering så går man ju ner på ett DR kring 8-9 för att det tycks passa våra ögon bättre (det är ju populärt med kontrastrika bilder idag), men det måste väl ändå var bättre att få tillgång till dessa valörer i bildskapandet än att inte ha det. Att jämföra DR i färdig bild verkar ju rätt svårt av detta skäl att få någon mening i.

Den sonysensor som sitter i D7000, A580, K5 m.fl. kameror är utan tvekan mycket bra. Den sensor som sitter i 7D m.fl. canonkameror är oxå mycket bra. Likaså är det med de sensorer som sitter i D800 och 5DIII. Det som skiljer Sonys och Canons sensorer åt idag är nog ändå mest utläsningstekniken där Sony idag har den bättre tekniken som möjliggör ett högre DR på låga iso.

Jag blir däremot väldigt förvånad att du i den här tråden räknar upp en mängd fördelar med högt DR på lågiso vid rå-format samt de du skriver i sista stycket ovan samtidigt som du i en sonytråd ivrigt propagerar jpg-formatet direkt ur kameran! För mej är 5DIII den bästa kamerakompormissen som finns idag.

Nu är ju både du och jag glada över de vi har och de tekniker vi använder i vår hobby. Jag tänker ju inte kritisera ditt jpg-tänk som mindre värt eller sämre för fotografering men man kan väl säga att rent tekniskt utskåpar alla rå-format jpg-formatet ;-)

Senast ändrad:
Måste den här tråden hela tiden spåra ur i jämförelser mellan 5D3 och D800 när det finns en egen tråd för det. Såna jämförelser kan vara relevanta om man går i valet och kvalet mellan kamerorna men då kan man väl läsa i VS tråden i stället.

Jag är själv helfrälst i min 5D3 men har ingen kunskap eller anledning att jämföra den med D800, det är heller inte relevant i den här tråden. Tycker bara det är trist att det spårar ur på samma sätt gång på gång.

Den sonysensor som sitter i D7000, A580, K5 m.fl. kameror är utan tvekan mycket bra. Den sensor som sitter i 7D m.fl. canonkameror är oxå mycket bra. Likaså är det med de sensorer som sitter i D800 och 5DIII. Det som skiljer Sonys och Canons sensorer åt idag är nog ändå mest utläsningstekniken där Sony idag har den bättre tekniken som möjliggör ett högre DR på låga iso.

Jag blir däremot väldigt förvånad att du i den här tråden räknar upp en mängd fördelar med högt DR på lågiso vid rå-format samt de du skriver i sista stycket ovan samtidigt som du i en sonytråd ivrigt propagerar jpg-formatet direkt ur kameran! För mej är 5DIII den bästa kamerakompormissen som finns idag.

Nu är ju både du och jag glada över de vi har och de tekniker vi använder i vår hobby. Jag tänker ju inte kritisera ditt jpg-tänk som mindre värt eller sämre för fotografering men man kan väl säga att rent tekniskt utskåpar alla rå-format jpg-formatet ;-)

En intressant anekdot kring DR-tal är faktiskt när Foto testade MKIIan när den kom, redan då framhävde Foto att MKII hade för den tiden ett bra DR så att man kunde lyfta skuggorna, så lyfta skuggor är inget som kom på tapeten igår så att säga.

Måste den här tråden hela tiden spåra ur i jämförelser mellan 5D3 och D800 när det finns en egen tråd för det. Såna jämförelser kan vara relevanta om man går i valet och kvalet mellan kamerorna men då kan man väl läsa i VS tråden i stället.

Jag är själv helfrälst i min 5D3 men har ingen kunskap eller anledning att jämföra den med D800, det är heller inte relevant i den här tråden. Tycker bara det är trist att det spårar ur på samma sätt gång på gång.

Vore bäst så klart att DR-teknik med mera hade sin egen tråd, det uppstår lätt kollisioner och feltolkningar av vad som igentligen skrivs. En kameramodell som MKII ( den äldre ) har man läst allra mest om eftersom den funnits några år, och jag tror inte att det kan ha undgått någon fotointresserad, Vad mycket höga beröm den kameran har fått, den lilla palavern var väl endast att AF-systemet kanske inte var helt upp to date med en korspunkt i mitten ( lite ovanligt för att vara Canon som annars tillhör den absoluta toppen vad gäller AF-system ) Men det har dom rättat till nu med MKIII:an.

Jag är imponerad av hur god plats det är för tummen på baksidan, och den finurliga avsatsen som hindrar att man kommer åt knappar oavsiktligt, det ligger tre st på rad där ovanför tummen på sin egen hylla.

//Bengt

En intressant anekdot kring DR-tal är faktiskt när Foto testade MKIIan när den kom, redan då framhävde Foto att MKII hade för den tiden ett bra DR så att man kunde lyfta skuggorna, så lyfta skuggor är inget som kom på tapeten igår så att säga.

Jo och sen dess har det bara blivit bättre och vi ska nog glädjas över den utveckling som sker, oavsett vem som för tillfället leder den, för över tid är den till nytta för alla.

För mej gör Canon bra kameror, med bra bildkvalitet, bra hantering, bra objektiv o.s.v. Det räcker för mej och hade jag använt ett annat kamerasystem än Canons så hade jag ju som hobbyfotograf resonerat på samma sätt. Mitt hobbybehov bygger inte på "bäst" utan mer att inför mej själv bli lite bättre dag för dag i vad det än må vara.

Hade jag varit yrkesfotograf så hade jag nog haft system från flera olika kameratillverkare så vilken tillverkare som för tillfället anses som "bäst" ur någon aspekt är helt ointressant i båda fallen då jag som hobbyfotograf är nöjd med den kompromiss jag har och som yrkesfotograf skulle jag ju alltid ha tillgång till de bästa aspekterna av flera system. Det finns ju flera yrkesfotografer här på FS som kör med flera system parallellt.
Klokt tycker jag :)

5DIII blir med stor säkerhet min nästa kamera till sommaren/hösten :)

Det är klart att skillnaderna i kurvorna också avspeglar sig i våra bilder på olika sätt även om det kan vara svårt att veta exakt hur i enskild bild men vi vet art och riktning och magnitud och det kan vara gott så i många fall.

Precis, därför tycker jag man skall ta dessa kurvor med en nypa salt. Jag är i grunden en person som älskar siffror, tabeller och jämförelser men jag tycker bara att dessa mätningar inte bör tillmätas alltför stor vikt. Det är så mycket mer som gör en bra kamera.

Jag instämmer för övrigt med Björn - det finns en vs-tråd för den som vill jämföra 5DmkIII mot D800, här skall vi försöka diskutera 5D.

Det är märkligt att det finns ett sådant behov av att hävda de egna barnens förträfflighet samtidigt som man beklagar sig över andra ungars dåliga uppfostran och brist på goda egenskaper.
Diskussioner som alltid slutar med krig i sandlådan.

Nu har jag i alla fall, och trots alla snälla personer som hoppat in i den här tråden och varnat mig för Canon 5DMKIII och dess usla egenskaper, gått och beställt denna mindervärdiga produkt hos Hegethorns. Nu får man en Canon 430 II med på köpet för 31 990. Har redan 2 blixtar men det är inget fel att kunna använda 3 ibland. I väntan på det nya felköpet som jag ju kommer få ångra länge framöver så får mina 3 befintliga misstag fortsätta göra tjänst. Min 5DMKII får fortsätta tjänstgöra som första kamera, den gamla trotjänaren 1DMKIIN får komma till sin rätt när jag behöver snabb autofokus och fler bilder per sekund och det senaste tillskott Fuji X-10 får hänga med när jag inte orkar släpa på något större. Fast det händer ju att alla tre får följa med samtidigt.
Märkligt nog kan jag sedan sällan se i ett bildspel från turen vilken kamera som tagit bilden i ett bildspel. Det beror väl på min bristande synförmåga eller på att min profilerade och stora skärm inte håller måttet.
Ibland blir några av de bättre bilderna från en sådan tur utskrivna i A3+ på min Epson R3000 och hamnar ramade på väggen hemma. En del okunnigt folk som kommer hem tycker ibland att någon bild är riktigt bra och frågar vilken kamera jag använt. Skamligt att medge kan jag ofta inte svara på det om jag inte råkar komma ihåg det. Det är väl den dåliga synen igen antar jag. Kommer jag när jag får det nya felköpet kunna peka på vilka bilder den tagit. Nej tror inte det för synen är fortfarande lika usel.

Så tack än gång alla överstepräster som har bättre kontakt med den sanne guden och med insyn i hans DXO bibel om den sanna lärans fördelar, för era goda råd. Jag hoppas att ni kan förlåta en som vacklar i tron och igen återfaller till hednatron. En del av oss är och förblir oförbätterliga syndare.

Noterade att du skriver att brorsans jpeg-bilder från 7D ser ut som skräp i jämförelse.... Har din bror kikat på picture styles i 7D? Om jag jämför med min gamla trotjänare 30D och min 7D så får jag betydligt sämre bilder (matta och livlösa) med 7D såvida jag inte går in i picture styles och ändrar om lite inställningar. 7D verkar också kräva lite mer efterjobb i lightroom/photoshop än 30D gör..... Med min 30D så använde jag aldrig Picture styles, men med 7D är jag tvungen om jag plåtar i jpeg om jag ska bli nöjd med resultatet.

Av det jag minns så har inte Canon haft bra jpeg motorer. Jpeg filerna från min brors 7D ser ut som skräp i jämnförelse.

Nu har jag i alla fall, och trots alla snälla personer som hoppat in i den här tråden och varnat mig för Canon 5DMKIII och dess usla egenskaper, gått och beställt denna mindervärdiga produkt hos Hegethorns.

Grattis Mats!
Du kommer att älska "skräpet".
Känner för övrigt igen mig i allt du skriver och min mest visade bild i media är tagen med en EOS 300D. Har inte ens orkat sätta mig in i vad alla dom där diagrammen är tänkta att visa.

Tack Björn. Det var bland annat dina raw-bilder som gjorde att jag blev övertygad om att igen köpa fel kamera.
Det är väl tur för oss att de flesta som vi visar våra bilder för eller gör uppdrag för består av personer som är lika okunnig som vi två.
Annars hade de ju genast kritiserat våra alster för att vi inte använt rätt kamera:).

Det komiska är ju, att du var tio gånger värre själv, för bara några veckor sedan. I stort sett ingen har väl någonsin uttryckt sig så spydigt och nedvärderande om Canon i allmänhet, och 5Dmk3 i synnerhet...

Sedan orkade du inte vänta -- och då var Canon och 5Dmk3 tydligen "helt OK" igen?

Apropå att det "rycker i dina mungipor", alltså...

Ja det var komiskt, tänk vad barnslig jag var. Ja i början tänkte jag faktiskt att jag inte orkar vänta. Men nu skulle jag inte kunna tänka mig att byta min 5D3 mot nån D800 eller nån annan kamera för den delen. Och där är jag väldigt ärlig, den här kameran ska jag ha några år. Kommer inte att sälja den för att köpa en D800 eller nån annan kamera.

Det handlar om vilket sätt du uttrycker dig på, personligen så har jag själv både nikon och canon, och jag har en d5100 som har den berömda sony sensorn som är riktigt riktigt bra. Men tror du den har nåt att sätta emot min 5D3? Gällande skärpa,brus,autofokus,filmning, cropmöjligheter etc etc... D800 har lite bättre DR på lågiso, men sen då? Sen blir den ju omkörd. D800 kommer att ha fantastisk bildkvalité, tror att det märks mest vid hårt beskurna bilder. Men 5D3 har också fantastisk bildkvalité, ska det vara så omöjligt att bara kunna acceptera det trots att man inte kör Canon? Jag tycker att det är nästan pinsamt när nån hoppar in i en tråd bara för att säga att "varför är ni så nöjda? Det finns plats för förbättringar i era kameror" Jag är inte dum, ditt inlägg var ett sätt att försöka "sätta oss på plats" när pratet går om nöjda 5D3 ägare. Du säger ju indirekt att vi inte ska vara nöjda, för att sonysensorn kanske har ett steg högre DR på lågiso. Hur löjligt är inte det? Det rycker mycket i mina mungipor också. Joakim är superduktig och all respekt, men vad har han med ditt inlägg att göra?

Andas in nu annars får ni hjärnskador!
Har du aldrig frågat dig om du förstått innan du sätter igång? Det är väl ingen som påstått att en D5100 skulle kunna mäta sig på alla plan med en 5DMK III och att den senare inte skulle leverera fantastiska bilder. Konstigt vore det väl annars med en senare sensorgeneration och dessutom en sensor med mer än två ggr större yta. Det har bara varit möjligt för APS-C-kameror att mäta sig med FF fram till nu just därför att man tidigare där utvecklat sensortekniken i kameror som kom ut på marknaden för flera år sedan. Den tekniken kommer ju först nu i Nikons nya kameror.

Mitt inlägg handlar f.ö. inte alls om att beröva er glädjen över era nya kameror, utan möjligheten att föra en sansad diskussion i ett ganska extremt fanboyforum som detta. Det är längesedan jag jag varit i något möte här på F.S med så lågt i tak som här. Det gillar jag inte alls så jag ska inte bli långvarig :). Trivs bättre i mer öppna landskap. Det ni emellertid har all anledning att glädja er åt som säkert betyder mycket mer för många än det mesta, är väl upptäckten att JPEG direkt ur kameran är så pass suveräna som de är. Det kommer att effektivisera MK III-fotografers liv markant om det håller vad det lovar mer än något annat. Suveräna färdiga bilder direkt med ett minimum av ansträngning. Jag har alltid undrat över varför DSLR-tillverkare inte satsat på detta fullt ut förrän nu. Det borde ju tilltala stressade proffs. Det är bara entusiaster som har ttid att fila på bilder i RAW-konverterare i timmar per bild.

Baksidan är dock att även kreti och pleti kommer att få tillgång till den tekniken och då kan "vem som helst" som är beredd att betala vad det kostar, få fram bildtekniskt högklassiga bilder med ett klick. Resultatet blir ännu hårdare proletariseringstryck på yrkesfotograferna. Men glad över kameran, finns stora skäl att vara dock kanske inte över det många entusiaster främst talar om. Jag har emellertid klippt ut innehållet i det inlägg som berörde den fina JPEG-kvaliteten i 5D MK III som ett exempel på att dagens moderna kameror fått allt fler JPEG-orienterade verktyg som ger så pass fina JPEG direkt ur kameran att omvägen över RAW kommer vara lite mindre självklar att rekommendera framöver kanske. Jag har klistrat in det i ett Sony-forum där det pågått en "JPEG v.s.RAW"-diskussion igen.

Ni kan ju annars gå till DxO och välja Camera Sensor Ratings och sedan slå på filter för Canon och Sony så att bara dessa tillverkares kameror visas. Det ni då kommer att se är att NEX 7 med Sonys senaste APS-C-sensor kommer att ha det högsat samlingsvärdet (81) av alla kameror i den jämförelsen inklusive Canons samtliga FF-prestigemodeller. En sketen APS-C-toycamera är alltså i topp i det startfältet. Är inte det konstigt? Skälet till detta är mycket att viktningen av denna nya sensors DR-prestanda slår igenom. Det handlar alltså om att teknik slår råstyrka (större sensor men äldre och sämre teknik ger sämre resultat än en mindre sensor ger med nyare effektivare teknik). Men mot D800 har en NEX 7 ingen chans för den sensorn är även den en generation två sensor från Sony. Den klockar in på det högsta värde som någonsin uppmätts (95) inklusive de i dessa avseenden tekniskt sett ännu sämre mellanformatssensorerna. 5D MK III kommer att hamna någonstans däremellan och ordningen kommer vara återställd ett tag tills nästa tekniksprång sker mellan FF-generationerna i APS-C-systemen.

Högst upp bland de 10 första platsserna finns fyra Nikon-kameror FF idag bland ett antal mellanformatare från Phase One och Hasselblad. Den första Canon-kameran kommer på tolfte plats idag bakom två APS-C kameror t.o.m. (Pentax K-F är bäst av dessa). --men det blir snart lite ljusare när siffrorna för Canons nya modeller kommer. :). Så Canon har lite att bevisa för man har väl fortfarande ambitionen att ligga i topp antar jag.

Produktcyklerna kommer fortsatt att vara längre för FF än för APS-C, så passa på att njut nu för sedan kommer inget att hända på tre år igen med FF, medan de kortare cyklerna på APS-C-sidan ånyo kommer att börja sluta det gap som nu uppstått igen. Jag bara uppmärksammade er på att Canon i ett slag förra teknikgenerationen hamnade två hela steg efter med sin APS-C-prestigemodell i det paradigmskifte som skedde då och det är väldigt mycket på ett bräde.. Mycket talar för att de fortfarande inte lyckats sluta det gapet men istället för att sura så ska ni vara väldigt glada att Canon nu måst lyfta sig lite i kragen ur sin dvala. Det gynnar er faktiskt allihop och det verkar ju som om Canon 1Dx presterar högisobilder som t.o.m. imponerar på både Risedal och Joakim. Vi väntar på testvärden från dessa nya Canon-kameror allihop som är lite intresserade av detta.

Mitt inlägg handlar f.ö. inte alls om att beröva er glädjen över era nya kameror, utan möjligheten att föra en sansad diskussion i ett ganska extremt fanboyforum som detta. Det är längesedan jag jag varit i något möte här på F.S med så lågt i tak som här.

Det här är hallelujatråden om EOS 5DIII. Om du vill diskutera jämförelser av den kameran med andra kameror är den här tråden ett bättre val.

Jag fortsätter den här OT-deltråden i ovanstående möte i inlägg #1089. Du är välkommen att fortsätta diskussionen där.

Nu följer du ju inte våra Sony-forum men i dessa har jag just talat om att jag använder RAW när det passar mig. Vanliga vardagsbilder tar jag inte i RAW men de bilder jag tar på resor spar jag både i RAW och JPEG i kameran. Jag går just igenom tusentals bilder jag tagit på en resa jag gjorde till parkerna i Tanzania i januari i år. JPEG-bilderna ger ett bra underlag för gallringen. Det är så jag använder dem där.

Vad är motsättningen med att ta upp JPEG-kvaliteten i 5D MK III. Jag önskar att jag hade den i min nya kamera också.

Förstår inte alltid detta antingen eller tänk. Vad är fel med både och?

Nu vet jag inte vad du svarat på för inlägg för de du skriver här har jag sagt vare sej bu eller bä till.

Kameran med den fina "JPEG-kvaliteten" finns ju så varför bara önska? 5DIII heter den visst enligt din egna utsaga :))

Jag har inget antingen eller tänk utan föredrar att använda enbart rå-format av prestandaskäl både för bildbehandling och för att kameran ska behålla sin rapphet med minneshanteringen. Att samtidigt köra "RAW+JPEG" i kameran innebär ju oxå bara att kamerans buffert minskar drastiskt samtidigt som du får lagra RAW med inbäddad JPEG + separat JPEG både på minneskort och i datorn. Med rätt bildvisare så kan du granska bara den inbäddade JPEG-bilden och när du sen raderar den inbäddade JPEG-bilden så raderas ju även tillhörande rå-fil. Vill jag granska och sortera snabbt och enkelt så tittar jag igenom rå-bilderna med t.ex. IrfanView, som visar den inbäddade jpeg-filen.

Köp en 5DIII Sten-Åke och bli lycklig med JPEG. Jag kommer lika litet som nu påpeka felaktigheter i ditt arbetssätt och de dina kameror brister i vid någon jämförelse på något sätt så se ovanstående bara som ett tips :)

Senast ändrad:
Noterade att du skriver att brorsans jpeg-bilder från 7D ser ut som skräp i jämförelse.... Har din bror kikat på picture styles i 7D? Om jag jämför med min gamla trotjänare 30D och min 7D så får jag betydligt sämre bilder (matta och livlösa) med 7D såvida jag inte går in i picture styles och ändrar om lite inställningar. 7D verkar också kräva lite mer efterjobb i lightroom/photoshop än 30D gör..... Med min 30D så använde jag aldrig Picture styles, men med 7D är jag tvungen om jag plåtar i jpeg om jag ska bli nöjd med resultatet.

Ja, samma inställningar i bildstil. Jpeg motorn i nya 5D är på en annan nivå.

Sen är det kanske lite dumt att jämföra en 7D mot en mycket nyare kamera som har mer än dubbelt så stor sensor och betydligt bättre bildkvalité.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar