Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vet jag med säkerhet canon börjat leverera hus, minst en stor elektronikkedja har varuhus med hus i lager. Går väl säkert till kundbeställningar men ändå. Har de dykt upp hos Scandinavian osv? Någon som hämtat sina hus?

Uppsala fotokompani har också fått in hus. Nån som vet om denna adapter funkar om man ska köra manuella optik från nikon till min 5D? Det är så att många av canons motsvarigheter saknar elektroniska kontakter, därför vill jag ha nikonvarianten så att jag kan få fokusconfirm http://kaffebrus.com/adapter-nikon-canon-ef-427.html tacksam för svar.

Uppsala fotokompani har också fått in hus. Nån som vet om denna adapter funkar om man ska köra manuella optik från nikon till min 5D? Det är så att många av canons motsvarigheter saknar elektroniska kontakter, därför vill jag ha nikonvarianten så att jag kan få fokusconfirm http://kaffebrus.com/adapter-nikon-canon-ef-427.html tacksam för svar.

Hur menar du nu? På en EOS måste där finnas kontakter om du ska få focus confirm såvitt jag vet, och den där har inga. Vad menar du med Canons motsvarigheter - Canon gör väl inga adaptrar (och inte Nikon heller)?

Det lär ska finnas adaptrar för Nikonobjektiv som ger focus confirm på EOS, men enligt min erfarnhet är focus confirm ändå inte särskilt exakt. Bättre att byta till en mattskiva som gör det möjligt att se skärpan ordentligt (så körde i alla fall jag på min EOS 5D).

Hur menar du nu? På en EOS måste där finnas kontakter om du ska få focus confirm såvitt jag vet, och den där har inga. Vad menar du med Canons motsvarigheter - Canon gör väl inga adaptrar (och inte Nikon heller)?

Det lär ska finnas adaptrar för Nikonobjektiv som ger focus confirm på EOS, men enligt min erfarnhet är focus confirm ändå inte särskilt exakt. Bättre att byta till en mattskiva som gör det möjligt att se skärpan ordentligt (så körde i alla fall jag på min EOS 5D).

Tjena Anders. Tack för svar, jo t.e.x samyangs manuella 35 1.4 och 14 2.8 till Canon har ju inga elektroniska kontakter. Så därför tänkte jag köpa nikonvarianten för att få det och få fokusconfirm :) funkar det som jag har tänkt eller är jag ute och cyklar?

Tjena Anders. Tack för svar, jo t.e.x samyangs manuella 35 1.4 och 14 2.8 till Canon har ju inga elektroniska kontakter. Så därför tänkte jag köpa nikonvarianten för att få det och få fokusconfirm :) funkar det som jag har tänkt eller är jag ute och cyklar?

Det ska funka som du tänkt. Bara du hittar rätt adapter. Dessvärre så vet jag inte vilken du skall ha. Men du tänker rätt.

Bättre att byta till en mattskiva som gör det möjligt att se skärpan ordentligt (så körde i alla fall jag på min EOS 5D).

På mark 3 så kan man inte byta mattskiva tyvärr.

Det ska funka som du tänkt. Bara du hittar rätt adapter. Dessvärre så vet jag inte vilken du skall ha. Men du tänker rätt.

På mark 3 så kan man inte byta mattskiva tyvärr.

Härligt, då är det bara att hitta rätt adapter bara? Men du tror inte den som jag länkade till i inlägg #1988 fungerar då?

Härligt, då är det bara att hitta rätt adapter bara? Men du tror inte den som jag länkade till i inlägg #1988 fungerar då?

Funkar gör den nog, men den har såvitt jag kan se inga kontakter. Vet inte varför Canon kräver sånt för att lysa grönt då det fungerar med Nikon utan elektriska kontakter. - Men som sagt, den gröna lampan kan man inte lita på om bländaröppningen är större än 2,8 eller så.

/afe

Tror det, det syns inte på bilden men på Fotofyndet finns det en liknande adapter (förmodligen samma adapter) med en större bild och då ser man tydligt det lilla chippet som sitter på adaptern.

Det är ju inte så dyrt att testa :)

Dessutom skall man komma ihåg att en standard mattskiva ungefär motsvarar skärpedjup på 5.
Med en Ef-s mattskiiva som är dålig för ljussvaga objektiv men bra för ljusstarka är vi nere på 3,5-4,5.
De är alltså långt ifrån att kunna komma ner i den exakthet man behöver för att ställa skärpan på ett Canon 85/1,2. Det var tur och snittbild som gällde. Smittbilden var liten och sökaren mörk.
Så tro inte att man kunde nagla skärpan med en Leica SL och en Summicron 4.0 21 mm.
De AF och den exakhet de har idag kunde man bara drömma om på en gammal SL kamera från t.e.x. Leica.
Allt var inte bättre förr.

Funkar gör den nog, men den har såvitt jag kan se inga kontakter. Vet inte varför Canon kräver sånt för att lysa grönt då det fungerar med Nikon utan elektriska kontakter. - Men som sagt, den gröna lampan kan man inte lita på om bländaröppningen är större än 2,8 eller så.

/afe

Nej men dock så står det att den har af confirm, jag har noll koll på adapter och vill köpa rätt på en gång =)

Tror det, det syns inte på bilden men på Fotofyndet finns det en liknande adapter (förmodligen samma adapter) med en större bild och då ser man tydligt det lilla chippet som sitter på adaptern.

Det är ju inte så dyrt att testa :)

Nej det är klart att det inte är dyrt att testa =) Men drygt om man köper fel produkt när man sitter hemma med objektivet och vill prova. Ringde till flera olika fotobutiker idag och dom hade inte så bra koll på vilken adapter det ska vara, det är ju gränsen till skandal. Vilken adapter ska jag ha till min canon 5d om jag vill köra objektiv med nikonfattning, typ samyang 14 2,8, voigtländer 58 nokton, ingen hade liksom koll =/ måste ju finnas adapter som funkar med fokusconfirm. Det är det enda jag vill att adaptern ska ha. Ska ringa nån som var mer instatt i frågan på kaffebrus i alla fall =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar