Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Var är like knappen?

Stämmer bra med mina första ovetenskapliga tester, var nyfiken på om ISO 6400 var användbart så jag tog några snabba...
www.sorkin.se/temp/_D3_0005.zip
En zippad råfil (den femte från min kamera) på ISO 6400 i ljussättning av en glödlampa.
Du behöver camera raw i beta eller DNG converter...
http://labs.adobe.com/downloads/cameraraw6-7.html
http://download.macromedia.com/pub/labs/cameraraw/6-7/dngconverter6-7_r1_win_030612.exe
För att se den.

Kolla hur den blir med en måttlig brusreducering och fundera på om den är användbar.

Körde RAW i nya DPP med lens optimizer, lyfte lite skuggor... ser ju riktigt skapligt ut, trots 0 NR. Kikar jag på min HD-skärm ser det toppen ut, även om det finns lite brus när man zoomar in 100%

Här kommer en till, tagen i galet usla förhållanden med min nya 5D3 (bild 8) med 50 1,4 på och ISO 6400.

Min son Johan tittar på TV (don't mess witgh the Zohan) och det är den som är ljuskällan förutom en lampa BAKOM honom i trappan. Jag kan knappt se honom men AF sätter direkt och resten får ni titta på bilden efter...
www.sorkin.se/temp/_D3_0008.zip

Visst finns det tekniskt bättre bilder men ljusförhållandena är minst sagt mediokra.

Lycklig 5D3 ägare, dyr men värd det :)

det tror jag nog om du hade provat en d800
och det har du ju inte

Jag har inte provat någon av kamerorna, och är kanske inte direkt målgruppen, men jag hade mycket hellre sett en fullframe på mindre upplösning, så länge bruset vid höga ISO var mindre. Jag förstår inte riktigt suget efter stora bilder som ska kunna beskäras in absurdum. Om det är något jag saknar på min 7D så är det inte större upplösning. Redan som det är nu så är diffraktionsgränsen nådd på APS-C för vissa bländare, och snart behöver man stacka bara för att få ett vettigt skärpedjup. Visst, man vill ha ett tunt skärpedjup ibland, men jag vill gärna ha valfriheten.

Sen har det inte jämförts tillräckligt än för att säga vilken som har bäst DR, hur stor detaljupplösning är det mellan dom, videokvalitén sinsemellan, hur upplevs dom att arbeta med, hur känns kontrollerna, jämförande höga/låga isobilder, hur uppför dom sig ute i fält mm

Jag tror inte att man får så mycket tillbaka på pengarna om man satsar på att D800 vinner matchen DR. Notera att D800 har den bästa sensor som DxOMark någonsin testat, och då ingår mellanformatssensorer.

Det här är förstås surt för oss Canonägare, men jag vänder kappan efter vinden och tänker köpa en D800 när den finns tillgänglig. (Det verkar vara bättre tillgång på EOS 5D Mk III än D800).

Bra, nu kan du njuta av din nya leksak i frid. Bra start på våren för dig, var inne en sväng på SP Sthlm runt lunchtid, dom sa att det var ungefär 250 före mig i kön :)

Vill ju bara dela med mig av mina observationer.
Håll ögonen öppna, idag har det funnits några obokade till salu, bla Japanfoto har haft 5D3 i lager för såna som inte förbokat,

Tack för bildexemplen Björn!

Det ser bra ut tycker jag men jag tycker fortfarande att skillnaden i brus mot 7D inte är så extremt stor som jag hade hoppats på, men alltid svårt att jämföra din bokhylla med min! :)

Har du hunnit testa serie-hastigheten ännu?

Levererar den 6 b/s i RAW eller?

Vad har du för skruttobjektiv som inte är bättre än så?

Den frågan lägger jag mer än gärna karbonpapper under? Nu ställde PMD den först men jag är minst lika ivrig över svaret eftersom D800 torde kräva mindre av objektiven än de pixelstinnaste APS-C kamerorna.
"Skruttobjektiv" blir inte sämre för att de hamnar på en D800. Snarare bättre.

//Lennart

Tack för bildexemplen Björn!

Det ser bra ut tycker jag men jag tycker fortfarande att skillnaden i brus mot 7D inte är så extremt stor som jag hade hoppats på, men alltid svårt att jämföra din bokhylla med min! :)

Har du hunnit testa serie-hastigheten ännu?

Levererar den 6 b/s i RAW eller?

Du behöver nog jämföra själv för att se det klart. Jag har också en 7D och skillnaden är stor, minst två steg på 6400.

Ja, det är nog enda chansen att kunna avgöra.

Om ISO 6400 på mkIII är som ISO 1600 på 7D så blir jag nog nöjd!

Jag ska göra någon uppställning där jag tar samma bilder i olika ISO med samma inställningar och objektiv med 5D3, 5D2, och 7D när jag kommer lite längre. Delar med mig av det till andra som också vill nörda sig. Det får bli i kväll när solen gått ner så jag kan få konsekvent ljus i rummer.

Jag ska göra någon uppställning där jag tar samma bilder i olika ISO med samma inställningar och objektiv med 5D3, 5D2, och 7D när jag kommer lite längre. Delar med mig av det till andra som också vill nörda sig. Det får bli i kväll när solen gått ner så jag kan få konsekvent ljus i rummer.

Det ser jag fram emot!!

Om du har möjlighet att mäta/uppskatta antal bilder per sekund vore det kanon. Jag tycker Canons specar och manual är lite svävande med "upp till 6 b/s" och det vore skönt att få det verifierat att man verkligen får ut 6 b/s i RAW under "normalt" fotande.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar