Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Utklassa den på vissa punkter och matcha den på andra var vad jag sade.

De flesta punkter du listade är likvärdiga utom möjligtvis antalet bilder per sekund och att 36Mpx ger mer än dubbelt så stora bildfiler. Det ligger i sakens natur, i gengäld får jag därtill dubbelt så mycket bildinformation.

Ens för samma pris så tycks det omotiverat att köpa en mark3?

Då tycker jag du skall köpa en D800. Eller så behåller du den kameran du har och går ut och fotar i den fina vårvädret!

Själv har jag beställt en Mk III av följande skäl:

- Jag har massa Canon objketiv och att byta till Nikon skulle vara väldigt tungt. Flera av de Canon gluggar jag älskar saknar motsvarande på Nikon sidan.

- Jag gillar verkligen handhavandet på min 7D och förväntar mig att mk III är lika bra.

- 4 b/s som D800 har är för lite för mig. Att den kan ge mer i beskuret läge är mindre intressant, då kan jag likga gärna fota med med 7D.

Jag tycker att specen på 5D mkIII är nära nog optimal. Priset är åt h-vete men det har jag förhoppningsvis glömt om några veckor! :)

- Jag betvivlar att den fördel som D800 har i upplösning och sensorteknoloig kommer att betyda något för mina bilder som mest hamnar i mail, webbsidor och på A3 utskrift som betraktas på normalt avstånd.

Då tycker jag du skall köpa en D800. Eller så behåller du den kameran du har och går ut och fotar i den fina vårvädret!

Själv har jag beställt en Mk III av följande skäl:

- Jag har massa Canon objketiv och att byta till Nikon skulle vara väldigt tungt. Flera av de Canon gluggar jag älskar saknar motsvarande på Nikon sidan.

- Jag gillar verkligen handhavandet på min 7D och förväntar mig att mk III är lika bra.

- 4 b/s som D800 har är för lite för mig. Att den kan ge mer i beskuret läge är mindre intressant, då kan jag likga gärna fota med med 7D.

Jag tycker att specen på 5D mkIII är nära nog optimal. Priset är åt h-vete men det har jag förhoppningsvis glömt om några veckor! :)

- Jag betvivlar att den fördel som D800 har i upplösning och sensorteknoloig kommer att betyda något för mina bilder som mest hamnar i mail, webbsidor och på A3 utskrift som betraktas på normalt avstånd.

Jag förstår hur du tänker, jag vill inte heller sälja bort mina gluggar och jag vill heller egentligen inte byta system. Men jag är trött på att Canon de senaste 2-3 åren legat efter i designfilosofi och nytänkande. Jag gillade verkligen att mark2:an tog mark inom film när den kom men nu är konkurrenterna ikapp och bryter mark på andra sätt.

För mig är det oförlåtligt att man tar för mycket betalt för en kamera som inte på något plan är banbrytande. Det känns som att Mark III'an har det som alla saknade från Mark II'an, men inget mer än så. När konkurrenterna då presenterar en kamera som är likvärdig i prestanda och t.om. bättre på flera sätt för lägre pris så blir det någonstans som att man kanske borde byta av det skäl att man vill stötta tillverkare som faktiskt satsar på sina kunder.

Jag förstår hur du tänker, jag vill inte heller sälja bort mina gluggar och jag vill heller egentligen inte byta system. Men jag är trött på att Canon de senaste 2-3 åren legat efter i designfilosofi och nytänkande. Jag gillade verkligen att mark2:an tog mark inom film när den kom men nu är konkurrenterna ikapp och bryter mark på andra sätt.

För mig är det oförlåtligt att man tar för mycket betalt för en kamera som inte på något plan är banbrytande. Det känns som att Mark III'an har det som alla saknade från Mark II'an, men inget mer än så. När konkurrenterna då presenterar en kamera som är likvärdig i prestanda och t.om. bättre på flera sätt för lägre pris så blir det någonstans som att man kanske borde byta av det skäl att man vill stötta tillverkare som faktiskt satsar på sina kunder.

Köparna kommer att tvinga Canon att anpassa priset till vad andra (Nikon) tar för likvärdiga produkter. Jag tror inte att man vill riskera att många lämnar Canon för Nikon. När man v'äl gått över är de kunderna troligen förlorade för rätt lång tid framöver.
Om Nikon hade haft motsvarande objektiv som jag helst använder med Canon idag så hade jag gått till Nikon även om det skulle kosta rätt många tusenlappar. Trots att jag fotat med Canon i 40 år!

Eller så ser man det så här. Dom fyra bästa Canonkamerorna som finns tillgängliga idag är:
1DX: 60.000:-
1DsIII: 60.000:-
1DIV: 42.000:-
5DMKIII: 32.000:-

Jag vet iallafall vilken av dom 4 jag tycker är mest prisvärd...

Eller så ser man det så här. Dom fyra bästa Canonkamerorna som finns tillgängliga idag är:
1DX: 60.000:-
1DsIII: 60.000:-
1DIV: 42.000:-
5DMKIII: 32.000:-

Jag vet iallafall vilken av dom 4 jag tycker är mest prisvärd...

Det säger tyvärr mer om Canons oförmåga att prissätta efter kvalitet och funktion. Men det kanske har blivit lite med Canon som det till viss del är med Apple, att man betalar mer för en särskilt etikett än för vad man faktiskt får ut per krona.

Utan att egentligen ha riktigt koll på det, men känns det inte som att Canon överlag går ut med högre priser, fast sänker dom mer än Nikon som går ut lägre, men i gengäld så sänker dom inte lika mycket vad det lider? Men som sagt, jag har egentligen inget belägg för detta. Tänker spontant på D700:a kontra 5d MkII där D700:a introducerades på typ 25 och 5d:n på åtminstone en 26-27.
Nu hittar du rent generellt 5d:n till lägre priser. Ja den var ju tom och dippade under 15', medans jag aldrig sett D700 under typ 16.5-17'.

Själv hoppas

jag att Canon sänker priset på 5d MkIII så att den kommer under gränsen för direktavskrivning. Det är en rätt viktig faktor för mig med enskild firma. Och jag tror faktiskt att vi kommer nå den nivån till sommaren eller senast i höst. Men det får vi ju se :)

jag att Canon sänker priset på 5d MkIII så att den kommer under gränsen för direktavskrivning. Det är en rätt viktig faktor för mig med enskild firma. Och jag tror faktiskt att vi kommer nå den nivån till sommaren eller senast i höst. Men det får vi ju se :)

Hade fel här så jag har strukit inlägget.
Men det går att hävda en ekonomisk livslängd på 3 år så det bör gå att direktavskriva ändå.

Senast ändrad:
För produkter med en livslängd på längre än tre år, så är det den övre gränsen.
Men! För produkter som har en maximal livslängd på längre än tre år så finns det ingen övre gräns.

Så Björn har rätt här.

Jo jag vet, men då riskerar man trots allt att hamna i en diskussion med SKV om livslängden. Nu kanske det finns prejudicerande fall, men jag känner inte till dom. Så jag föredrar att handla under gränsen om jag har möjlighet.

Förlåt för det här, en smula OT...

Nu ska vi vara lite positiva.

D800 passar sig utmärkt för studio och den typen av foto. Med 36mpix medföljer problemet att optiken inte håller bildmässigt längre = dyra merköp. Tänk på att ni får plats med hela 220raw-filer på ett 16gb kort, inget för bröllopsfotografen direkt

5D Mark III passar till allt. Action, bröllop osv.

Vettigt ISO-test
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_5D_Mark_III/high_ISO_noise.shtml

Engadget
http://www.engadget.com/2012/03/22/canon-eos-5d-mark-iii-review/

Jo jag vet, men då riskerar man trots allt att hamna i en diskussion med SKV om livslängden. Nu kanske det finns prejudicerande fall, men jag känner inte till dom.
...

För att avsluta den här OT-delen i tråden.
Det finns gott om fotografer som utnyttjat, och utnyttjar "3-års-regeln", dvs kör med direktavskrivning, och inte fått några problem med det.

För min rent personliga del, eftersom jag kör mycket sport, så är det ingen tvekan om att jag sliter så hårt på grejerna att det är motiverat att byta efter ca 2 år.

Fortfarande, prestandan hos d800 tycks ju utklassa 5D Mark III på flera punkter och matcha den på flera andra, det enda Mark3:an är bättre på tycks ju vara bilder per sekund:

* ISO-prestanda/upplösning
* Bildkvalitet/dynamiskt omfång
* FX/DX-switch
* AF ner till f/8
* Bättre ljusmätning
* Ren video-ut (HDMI)

Ens för samma pris så tycks det omotiverat att köpa en mark3?

Hur vet du att ljusmätningen är bättre?? Clean-HDMI ut på Nikon D800 har visat sig inte vara bättre upplösningsmässigt än 5D Mark3...dessutom måste man nu köpa en dyr recorder för att dra nytta av den funktionen.
FX/DX-switch är väl inte så mycket att bryr sig om...lika bra att beskära i efterhand.

Någon som fått sin 5D Mark3 o testat om AF fungerar med f8 eller om det är så att den inte fungerar alls...tex Nikon har ju tidigare inte officiellt haft AF vid f8 men det har trotts det fungerat ok.

Senast ändrad:
Jaså? Jag tycker precis att det är problemet med Canon MkIII, funktioner, prissättning och filosofi som jag diskuterar.

Vad är det som säger att en lägre specad produkt inte kan vara dyrare....detta är knappast något unikt.
Om man anser den vara för dyr ja då är det bara till att vänta tills den sjunker i pris eller avstå den helt/byta system o köpa D800 istället(eller någon annan kamera för den delen)...dock finns det som sagt en vs-tråd där denna diskussionen lämpar sig bättre.

Vad är det som säger att en lägre specad produkt inte kan vara dyrare....detta är knappast något unikt.
Om man anser den vara för dyr ja då är det bara till att vänta tills den sjunker i pris eller avstå den helt/byta system o köpa D800 istället(eller någon annan kamera för den delen)...dock finns det som sagt en vs-tråd där denna diskussionen lämpar sig bättre.

Huh? Det är uppenbart att en lägre specad produkt är dyrare, och visst är det icke unikt, men det är knappast särskilt konkurrenskraftigt om man bryr sig om sina kunder. Det sätt som Canon valt att prissätta på visar (åtminstone för mig) att man inte bryr sig om sina konkurrenter när man tillverkat 5D Mark III, utan kör med skygglappar. Som kameraproducent som har ett kundintresse så räcker inte detta i mina ögon.

Detta lämpar sig utmärkt eftersom just 5D Mark III är ett typexempel på den här typen av "miss" som Canon uppvisat med denna kameramodell. Vilket företag med överlevnad på agendan vill inte vara bäst i sin kategori?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar