The_SuedeII
Aktiv medlem
Visst är det bättre men jag upplever faktiskt inte den där enorma skillnaden. Spontant skulle jag säga att ISO 3200 på 7D är som som ISO 8000 på 5D mk III. Alltså lite drygt ett steg.
Men som sagt - det är egentligen bara en känsla eftersom jag inte kunnat lägga två bilder bredvid varandra för jämförelse. Jag kanske är helt fel ute?
3200 > 8000 är väl ändå en ganska stor skillnad?
Sen får man ju tillägga att detta är vid "godartade" jämförelser, desto trickigare situationen / belysningen blir, desto mer tjänar man på mer sensoryta. När man arbetar i bättre ljus tycker jag den stora skillnaden är att man oftast kör objektiven ett steg mer nerbländat (och dessutom kör längre brännvidder) - detta ger MYCKET bättre korrigering, så kan man bara hålla rätt på sin egen teknik finns det enormt mycket att vinna i ren bildskärpa och detaljering på detta.
Som exempel kan jag ju nämna att 135L på 5D2 ger samma bildvinkel, kortare skärpedjup och MYCKET skarpare bild än 85L1.2 på 7D. Samma sak gäller om man jämför 85/1.8 på 5D2 vs 50L1.2 på 7D - och så vidare.