Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Riktigt lökigt av canon. Anser att dem gjort en riktig dundertabbe med filmfunktionen. Jag nyköpte en 5d mark 2 när Rajala sålde dem för 14 bloss och sålde den gamla nyligen. Inser vilken bra affär detta var framför 5d mark 3:an.
Fan vad det känns skumt att ett företag hämmar utvecklingen så kraftigt i en kamera. Sonys kameror och sensorer kommer troligtvis gå om nu med hästlängder. Då inser canon att de måste släppa ut teknik som briljerar i sin nästa kamera.
Grymt udda att 5d mark 2 som jag plåtat med i snart 4 år fortfarande är på topp.
/D

Om man läser på dpreview om dom som hunnit testa kameran verkar höga iso med RAW inte mycket bättre än MKII, i jpg däremot är det betydligt mycket mindre brus, men på bekostnad av färre detaljer.. DR verkar samma som MKII..
Trist om allt är sant.

Andrew på EOSHD skriver ju enbart ut en video-vinkel. Inte foto.

Man kan ju vänta i evigheter men man blir ju helt klart osäker.
Lågt brus vid hög iso är en selling point för mig som musikfotograf men undrar ju. Det är iofs alltid samma sak när nya grejer kommer.

Hög iso + nytt af kommer göra underverk känns det som. Men vill verkligen testa själv eller se tester.

Har precis fått min. Satan vilken grym kamera! Canon har löst allt det jag tyckte var dåligt med Mark 2. Nu skal det bli spännande och se om dom gjort något sämre. Men mitt första intryck är: WOW!

En nybliven III-ägare är riktigt besviken på Videodelen (med några undantag). Trist om det är sant..
http://www.eoshd.com/content/7551/canon-5d-mark-iii-review

Det är ju det som EOSHD testar/sysslar med...just filmning så det är klart det är en besvikelse att det inte blivit något större lyft när det gäller upplösningen vid filmning mm..verkar dock som att det är något som strular med ALL-I codecen(färg brus som uppkommer på grund av komprimeringen)...kör man den vanliga codecen så verkar det faktiskt vara en klar förbättring när det gäller bruset jämfört med MarkII.
Han va inte heller speciellt imponerad av D800 videokvalité där man tydligen inte ens uppnår bättre upplösning via clean HDMI ut än vad Canon MarkIII ger.
I övrigt så har det ju kommit en del nya o bra saker som kommer underlätta/göra filmandet bättre...tex hörlusuttag.

Att Canon 5D MarkIII inte fick clean-HDMI out sägs vara på grund av konflikt med video/film-divisionen.

Om man läser på dpreview om dom som hunnit testa kameran verkar höga iso med RAW inte mycket bättre än MKII, i jpg däremot är det betydligt mycket mindre brus, men på bekostnad av färre detaljer.. DR verkar samma som MKII..
Trist om allt är sant.

Det lär stämma....Mikael R har en tråd på Dpreview där han jämfört 5D MarkII,5D MarkIII och D800....ingen större skillnad i RAW mellan MarkII och MarkIII tyvärr....dock verkar MarkIII vara bättre när det gäller bandling.
Personligen tycker jag 5D MarkIII är en bra uppgradering då Canon i princip har uppfyllt alla önskemål/klagomål som fanns på 5D MarkII men dom måste helt klart göra framsteg när det gäller sensorn för dom ligger en bra bit efter Sony nu...kanske dags för Canon att lägga ut tillverkningen hos någon av dom stora sensortillverkarna.

Precis hämtat min från Japanphoto och bara lekt runt lite än så länge..
Menu systemet är väldigt enkelt och den lilla fokusering jag har hunnit med är grymt
snabb och väldigt enkel... Nu blir det till att läsa manualen för 332423 gången och se om nåt fastnar... :)

Det enda jag har märkt är att piratbatterier inte fungerar..
Eller ja.. dom kan driva kameran utan problem men du får ett felmeddelande
och mätaren visar noll....

Klart han är nöjd....han är ju en canon-fotograf(betald,sponsrad mm)

Jo, det förstod jag också, men ville väga upp den negativa jag först hade (antagligen för att jag själv önskar att den är super).

Fast egentligen är det viktigaste för mig bättre AF och dubbla minneskort, och dom två är ju relativt oomtvistade :)

Jag är just nu i någon slags stadie av antiklimax. 5D Mark III är en helt OK uppgradering av Mark II:an med fler autofokuspunkter och en något bättre bildsensor, däremot känns priset helt omotiverat till en sådan grad att jag nu funderar på att sälja bort min mark2 samt gluggar för att köpa en Nikon D800 och objektiv. Jag begriper mig inte på hur Canon har mage att ta 32000 för en kamera som har sämre prestanda än en som kostar 7000 kronor mindre.

Hade man tagit dryga 20000 kronor för huset så hade jag sett det som motiverat, men i dagsläget så blir jag bara besviken.

Det är bara det rekommenderade priset. Kommer ligga på runt 25 i sommar tror jag. Lätt.

Fortfarande, prestandan hos d800 tycks ju utklassa 5D Mark III på flera punkter och matcha den på flera andra, det enda Mark3:an är bättre på tycks ju vara bilder per sekund:

* ISO-prestanda/upplösning
* Bildkvalitet/dynamiskt omfång
* FX/DX-switch
* AF ner till f/8
* Bättre ljusmätning
* Ren video-ut (HDMI)

Ens för samma pris så tycks det omotiverat att köpa en mark3?

Fortfarande, prestandan hos d800 tycks ju utklassa 5D Mark III på flera punkter och matcha den på flera andra, det enda Mark3:an är bättre på tycks ju vara bilder per sekund:

* ISO-prestanda/upplösning
* Bildkvalitet/dynamiskt omfång
* FX/DX-switch
* AF ner till f/8
* Bättre ljusmätning
* Ren video-ut (HDMI)

Ens för samma pris så tycks det omotiverat att köpa en mark3?

Tycker nog inte utklassa är rätt ord. Vi kan ju vända på steken, vad som är bättre med Canon än Nikon

Canon vs Nikon:
Antal fokuspunkter 61 vs 51
RAW, sRAW1 och sRAW2 vs endast RAW
Skärm 1.04MP vs 0,921 MP
Sökare 0,71x vs 0,70x
6bilder/sek vs 4,6bilder/sek
Batterikapacitet 950 vs 850
Storlek på bildfilerna
Brus vid höga iso

Tycker nog båda har sina för och nackdelar.
Canons största nackdel är helt klart priset, vilket man tycker borde ligga på samma som D800.
Canons största fördel (för mig) är att den tar EF-objektiv :)

En fråga, nån som vet maxiso för D800 vid filmning? Hittar inget i manualen om den är begränsad till normaliso eller ej.

Tycker ärligt att 25" eller 32" är kusligt mycket pengar för en kamera.
Men å andra sidan får man liknande prestanda eller bättre i båda än vad tidigare proffshus från respektive tillverkare tidigare haft, och dom har ju legat på minst det dubbla i pris. Så trots allt får man ganska mycket för pengarna.

Sen har det inte jämförts tillräckligt än för att säga vilken som har bäst DR, hur stor detaljupplösning är det mellan dom, videokvalitén sinsemellan, hur upplevs dom att arbeta med, hur känns kontrollerna, jämförande höga/låga isobilder, hur uppför dom sig ute i fält mm

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar