Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollade pris på 5dMKII här i Brasilien, de tar "bara" 28700 kr(gav väl c.a 25000 hemma med en 24-105 i somras), det har med andra ord gått ner med c.a 10 000 ..och då får man bara huset... :) .Jag säljer min 5dMKII till min fru när jag far mot Sverige, såvida det blir en 5dMKIII eller inte får vi se. ;-) För mig är väl redan 5dMKII overkill.Hade väl hoppats på ett pris runt 25000 , och hoppas väl att det kan sjunka åt det hållet.
 
När jag lyfter skuggorna så lite om 10 steg så syns bruset otroligt tydligt, helt oacceptabelt ;)

LOL! ;)

Jag är inte så lite sugen på den här kameran nu, hade bestämt att inte köpa tidigt men kan nog inte stoppa mig själv. Var rädd att det skulle bli en D800 kopia men dom har ju gjort den som om jag hade fått bestämma själv hur den skulle vara. Jag hade kanske nöjt mig med 16 mp till förmån för 8 fps men det är nära nog.
 
Jag blir mörkrädd när jag läser tråden. Herregud vilket vuxendagis det tenderar att bli. Inte undra på att man krigar lite varstans i världen..
 
Undrar om det ligger på samma nivå när två skulptörer diskuterar den senaste leran :)

Inte vad jag har erfarit (min mor är skulptör)...

Över lag verkar den här tendensen vara vanligare i teknologiska sammanhang (ni skulle bara höra datornördar diskutera förträffligheten i Unix/Linux, Windows och VMS!)

Mvh,
Richard
 
Hudtoner och färgåtergivning

Enligt Brent Stirton har nya 5D3 bäst hudtoner jämfört med samtliga kameror han arbetat med genom tiderna. Vidare skall färgbalansen vara avsevärt bättre och konsekvent. Ljuv musik i mina öron!

"When I take a picture I ask ‘Is this a realistic skin tone?’ as skin tone matters a great deal to me. The skin tone quality I’m getting out of the 5D Mark III is by far the most realistic that I’ve ever had. It produces better skin tone than any other camera I’ve ever used.

When I was photographing the Radball players I was astonished at the lack of colour cast across different conditions, different lighting etc. It was very consistent and very accurate colour reproduction. This is great for me because it means less work in post production."
 
Jag ser inte riktigt problemet vid fototillfället. En nyare kamera kommer antagligen kunna skriva snabbare på kortet och får större buffertminne.

Med "avvägning" syftar jag till mycket stor del på upplösning som gör verklig nytta för den tilltänkta målgruppen.
Ser personligen väldigt få skäl att ha högre upplösning på 7D mkII än på 1Dx.

Det är för övrigt ytterst ovanligt att jag "slår i taket" med bufferten på 7D, så på den punkten är jag övertygad om att du har rätt.
Självklart kommer buffertminnet att bli större på uppföljaren, men jag anser att det är en dålig avvägning att öka upplösningen till t.ex. 25MP.

Ser betydligt hellre att Canon gör som med 5D mkIII, dvs behåller i princip samma upplösning, men förbättrar DR och ISO-prestanda.

Just det faktum att 5D mkII "bara" har 22MP är en av de saker som verkligen lockar mig med det huset.
 
Auto-ISO

Dpreview hade inte fått klarhet i det. Kolla deras preview.

Hm. Auto-ISO vore i och för sig onödigt om sensorn är lika linjär som sensorn i Nikon D7000. Då behöver man aldrig ställa in annat än bas-ISO, och sen ljusa up bilden till lagom nivå i efterbehandlingen.

Men det är nog att hoppas lite för mycket på Canon-sensorn.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.