Annons

Canon 5D mark II - "Överkurs" för en amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu en Canon eos 450D som jag är rätt så less på. Har haft den i 3 år och känner att jag vill uppgradera mig. Funderade först på 60D, sen 7D:n, men började läsa trådar där den (7D) jämfördes med 5D och alla (?) som har 5D verkar ju gräsligt nöjda! ...

MEN, det känns lite överkurs av mig att köpa en så proffsig kamera? Det är ju inte så att jag har någon hemmastudio eller tar betalt för bilder osv Även om det är en dröm jag har och skulle vilja göra i framtiden!

ÄR det överkurs av mig att köpa en så dyr och proffsig kamera?? Jag vill göra ett rejält uppsving från min 450D. Vill ha en rejälare och tåligare kamera, som "klarar" mer.

Satt med en 350D som första kamera, sedan en 20D (ett rejält uppsving) och nu en 5DMk2. Lite pryltokig kanske men övergången till fullformat tyckte jag var lyckat för mig. Det ÄR en annan känsla och bild. Jag kanske skulle blivit lika lycklig över en begnagad 5D, jag tror det. Är en nyfiken amatör och 5Dmk2 har inte gjort mig mindre nyfiken på vad man kan göra. Amatör innebär inte FF-förbud:)

Tack för alla svar! Det blev så många att jag inte orkar svara på alla. Men jag tar till mig allt och grubblar vidare: ) Skönt att få åsikter och feedback från fotofolk och slippa sitta här själv och fundera mig gråhårig och kanske ta ett heltokigt beslut... Tyvärr har vi inte så mycket till fotoaffärer här på Gotland, där jag bor (om jag inte missat någon!). Det är mest Elgiganten och Expert osv Brukar dom ens ha så mycket kamerahus hemma?? Jag ska givetvis kolla och hoppas att det finns någon kamera jag kan klämma och känna på... Har inte kännt på någon av modellerna jag nämnde!

Hej!

Jag har testat samtliga kameror utom just 5:an och var helt inställd på att skaffa 7d när den lanserats - tills jag höll i den! Det framgår inte om du har fysiskt provat kamerorna. Det blev en 60D eftersom bildkvaliteten är likvärdig och jag inte fotograferar sport. 7D var för stor och klumpig för mig, 60D ligger bra i mina händer (även den är större än 450D). Jag hade inte alls fotograferat med eller tagit med mig 7:an i samma utsträckning.

Håll i dem, känn på dem. Och tänk på att du inte kan använda ditt zoomobjektiv på 5:an.

Lycka till!
Jessika

Kan jag INTE använda mitt zoomobjektiv på 5:an alltså?? : ( jag trodde det jag...

Tyvärr har vi inte så mycket till fotoaffärer här på Gotland, där jag bor (om jag inte missat någon!). Det är mest Elgiganten och Expert osv Brukar dom ens ha så mycket kamerahus hemma?? Jag ska givetvis kolla och hoppas att det finns någon kamera jag kan klämma och känna på... Har inte kännt på någon av modellerna jag nämnde!
Du får väl ta båten till Hufvudstaden då.

Canon EF 70-200mm f4L USM kan du använda. EF-S 18-55/3,5-5,6 IS fungerar inte.

Ja jag tänkte väl det!: ) Kitobjektivet visste jag att jag inte kunde använda, och det bryr jag mig inte om när jag ändå inte vill ha det...

Ja, det blir väl någon tur till fastlandet i sommar så får jag åka på någon affär då och klämma!

Och tänk på att du inte kan använda ditt zoomobjektiv på 5:an.

Enligt Annelis sida här på Fotosidan har hon dessa två zoomobjektiv:
  • Canon EF 70-200mm f4L USM
  • Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Det första av dem fungerar alldeles utmärkt på EOS 5DII, men det andra går inte att montera.

Hej igen!

Ursäkta om zoomen.

En annan tanke; du har ingen fotograf i bekantskapskretsen eller sjysst lokal fotograf vars kamera/or du skulle kunna få hålla i?

Jessika

Hej igen!

Ursäkta om zoomen.

En annan tanke; du har ingen fotograf i bekantskapskretsen eller sjysst lokal fotograf vars kamera/or du skulle kunna få hålla i?

Jessika

Ingen fara alls!: )

Nä, ingen som jag känner... Det finns en fotoklubb som jag inte vågat mig till (än). Kanske att det går att få tag på någon vänlig själ där. Men jag ska kolla först vad det finns för utbud i affärerna här!: )

Efter lite mer grubblerier så har jag insett att 7D kan jag nog skippa iom att jag så sällan fotar sport o action. Så då står det mellan 5D eller 40,50 eller 60D. Hittade en begagnad 40D som endast gjort 1500 exponeringar. Han ville ha 3500 kr för den... Kanske vore något? Så kan jag ju köpa någon sjysst glugg till den som jag sen kan ha på en 5:a (för förr eller senare misstänker jag att det blir en sådan).

[..]Så då står det mellan 5D eller 40,50 eller 60D. Hittade en begagnad 40D som endast gjort 1500 exponeringar. Han ville ha 3500 kr för den... Kanske vore något? Så kan jag ju köpa någon sjysst glugg till den som jag sen kan ha på en 5:a (för förr eller senare misstänker jag att det blir en sådan).

Om du redan nu inser att du kommer att vilja ha en kamera med större sensor, och egentligen har råd med en 5D mk2, så kanske du skulle fundera på en 5D (alltså den första, utan mk2). 3500 är nog schysst pris för en 40D i fint skick, men för runt 6000 tror jag du kan få tag på en bättre begagnad 5D här på fotosidan. Prisläget är nog över huvud taget väldigt bra både för 40D och 5D just nu.

Om du redan nu inser att du kommer att vilja ha en kamera med större sensor, och egentligen har råd med en 5D mk2, så kanske du skulle fundera på en 5D (alltså den första, utan mk2). 3500 är nog schysst pris för en 40D i fint skick, men för runt 6000 tror jag du kan få tag på en bättre begagnad 5D här på fotosidan. Prisläget är nog över huvud taget väldigt bra både för 40D och 5D just nu.

Ja det vore kanske en bättre idé: ) ska ta och kolla upp det lite senare...

Tack för alla svar! Det blev så många att jag inte orkar svara på alla. Men jag tar till mig allt och grubblar vidare: ) Skönt att få åsikter och feedback från fotofolk och slippa sitta här själv och fundera mig gråhårig och kanske ta ett heltokigt beslut... Tyvärr har vi inte så mycket till fotoaffärer här på Gotland, där jag bor (om jag inte missat någon!). Det är mest Elgiganten och Expert osv Brukar dom ens ha så mycket kamerahus hemma?? Jag ska givetvis kolla och hoppas att det finns någon kamera jag kan klämma och känna på... Har inte kännt på någon av modellerna jag nämnde!

Vänta tills septembers utgång Anneli om du ska köpa nytt oavsett FF eller annan! Jag kan nästan lova att du kommer att tacka mig!

Ingen skillnad på bildkvalitet

Ingen fara alls!: )

Nä, ingen som jag känner... Det finns en fotoklubb som jag inte vågat mig till (än). Kanske att det går att få tag på någon vänlig själ där. Men jag ska kolla först vad det finns för utbud i affärerna här!: )

Efter lite mer grubblerier så har jag insett att 7D kan jag nog skippa iom att jag så sällan fotar sport o action. Så då står det mellan 5D eller 40,50 eller 60D. Hittade en begagnad 40D som endast gjort 1500 exponeringar. Han ville ha 3500 kr för den... Kanske vore något? Så kan jag ju köpa någon sjysst glugg till den som jag sen kan ha på en 5:a (för förr eller senare misstänker jag att det blir en sådan).

Du kan inte räkna med att se någon skillnad på bildkvaliteten mellan din kamera och 40D. Möjligtvis till det sämre. 40D är ingen höjdare om du inte räknar med att fota i RAW och pilla en hel del i PS efteråt. Det är dock en ganska tålig och robust kamera med relativt bra AF och snabb seriematning.

Du kan inte räkna med att se någon skillnad på bildkvaliteten mellan din kamera och 40D...
Det beror på vad du menar med "bildkvalité". 40D har bättre sökare och om man ser motivet bättre tar man bilder med högre kvalité. 40D har bättre och snabbare AF och om fler bilder har skärpan där man vill ha den så har de högre kvalité. 40D gör det lättare att ändra inställningar och t ex få den tid, bländare och/eller exponeringskompensation man vill ha -- och rätt exponerade bilder innebär att de har högre kvalité.

Jag rekommenderar att klämma och känna på kameror, kan ju faktiskt - ve och fasa ;) - hända att du finner en Nikon trevligare än Canon.

Angående storlek/klumpighet på de kameror som tagits upp i den här tråden så har jag små (kvinno)händer och finner varken min 1 eller 7D - med batterigrepp - klumpiga på något sätt! Enligt mig handlar det mer om en tillvänjningsperiod mer än någonting annat.

Sist men inte minst så handlar möjligheten att kunna ta betalt för sina fotoalster inte om vilken kamera man håller i sin hand utan vilken hand som håller i kameran..

Det går att byta mattskiva på EOS 60D, men inte på EOS 7D.

Rätt ska vara rätt - det går visst att byta mattskiva på 7D!

Det går på 1000D också, och på många modeller av Canon. Men de är inte byggd för att enkelt skifta mattskiva, och inga utbytesskivor säljs av Canon. Men det finns andra-parts leverantörer. Exempelvis KatzEye. Med en skruvmejsel och pincett kan man fixa det.

http://www.katzeyeoptics.com/cat--Canon-DSLRs--cat_canon.html

Petter ...

Hoppas du inte blir förvirrad av alla disparata svar!

Nu ska jag förvirra lite till. Någon skrev att en 40D ger sämre bildkvalitet än 450D. Det betvivlar jag starkt. Tittar man på DxO Mark Sensor Ranking så får 40D värdet 64 medan 450D får 61. Föregångaren 400D har 62. Det är marginella skillnader, men rätt ska vara rätt!

När jag nu ändå är där och tittar så kan jag berätta att 550D, 600D, 60D och 7D, som alla har samma sensor, här värdet 66. Ingen uppseendeväckande skillnad det heller. 50D har värdet 63.

Fullformataren 5D har 71 och 5D MkII har 79. Det är en signifikant skillnad, åtminstone för MkII.

Nu säger många att man ska ta DxO Mark med en nypa salt, men något säger det säkert ändå. Det är kanske förvånande att 450D och 50D har sämre värden än sina föregångare, men enligt flera tester är det så, antagligen för att det ökade antalet pixlar, som blir tätare packade, försämrar vissa egenskaper något. Med 550D och framåt lanserades en helt ny sensor som klarade att ha täta pixlar med bibehållen kvalitet.

Det här var lite nördigt.

Men jag kan av egen erfarenhet säga att jag tycker 40D klarar brus vid höga ISO bättre än 400D, två kameror som jag har egen lång erfarenhet av. Men skillnaden är hårfin. De stora fördelarna att går från xxxD till xxD är handhavandet och kontrollmöjligheterna. Och det är mycket en smaksak vad man gillar. Tycker man det är jobbigt med en stor kamera så kanske den blir liggande hemma och det är ju inge bra. Själv släpar jag nästan jämt med mig min 40D, mycket mer än när jag hade en 400D. Det är mycket roligare att fota med en kamera som 40D än en 400D, men jag påstår inte att bilderna alltidblir så mycket bättre. Chansen att man får till en bra bild är dock mycket större med en halvproffskamera som 40D, och troligen ännu större med en 5D eller 5D MkII. En 7D tror jag däremot inte ger så mycket mer än en 40D, om man inte är inne på film.

Mattskivor ja. Ännu mer överkurs! Jag var en gång van vid att plåta med analoga systemkameror och de hade alltid mattskivor med snittbild och/eller microprismor. Det var nästan nödvändigt för att kunna sätta skärpan. Eftersom man körde med ljuskänsliga fasta gluggar på den tiden var det inget problem att sökarbilden blev mörkare. Nu när man använder zoomar med max kanske bländare 2,8 eller 4, och alla kameror har autofokus, har kameratillverkarna valt bort snittbild/microprismor. Men de finns att köpa från tredjepartstillverkare.

Om du inte bryr dig om film, skaffa dig en beganad 40D eller 5D, så får du pengar över till fina objektiv. Det är mycket roligare!

Ett litet tips bara, gå in på youtube och sök på dom olika kamerorna du tänkt dej, finns massor av filmer där folk visar hur dom funkar och vilka finneser dom har. Väldigt bra faktiskt. Så brukar jag alltid göra när jag ska köpa nått nytt, antingen mobil eller som nu sist, då jag köpte min 7d.
Det är många som testar olika kameror mot varann också, väldigt matnyttigt. Jag såg ett sånt test igår faktiskg, där en fotograf testar just mkll, 7d och 60d mot varann och säger vad han tycker. Kolla det. Det han kom fram till I just det testet var att 60 d var väl en dålig blandning av dom andra två. Bla så var knapparna på 60d inte tryckvänliga, och det är ju en gansk viktig sak då man använder knapparna ganska mycket. Men men, kolla upp det, är ett hett tips. Sök bara på canon 7d så ser du, en japan som heter Kay. Lycka till;)

Rätt ska vara rätt - det går visst att byta mattskiva på 7D!

Det går på 1000D också, och på många modeller av Canon. Men de är inte byggd för att enkelt skifta mattskiva, och inga utbytesskivor säljs av Canon. Men det finns andra-parts leverantörer. Exempelvis KatzEye. Med en skruvmejsel och pincett kan man fixa det.

Med tillräckligt mycket våld och verktyg kan man förstås byta mattskiva på vilken kamera som helst (kanske t.o.m. på en mätsökarkamera. :)

Det handlade väl om tillverkarsupportat byte av mattskiva i frågan som ställdes?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar