Annons

Canon 550D vs Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Suss

Aktiv medlem
Hej!
Jag är precis i startgroparna att köpa min första systemkamera och har fastnat lite mellan dessa två, Nikon D90 och Canon 550D.
Jag är inte så bra på att fota än men ganska kräsen på bildkvalitet då jag stått modell en del och har jobbat med bilder och redigering i samband med det.

Jag har egentligen inget intresse av filmfunktionen mer än att den kunde vara kul att ha för att filma små snuttar vid familjetillfällen osv men inget som jag ska jobba med och utveckla inom fotograferingen. Funkar filmfunktionen i dessa kameror till det eller är det bortkastade pengar o bättre att välja en kamera utan filmfunktion och satsa på separat filmkamera istället?

I övrigt så vill jag ha en bra kamera som ger bra bilder med bra kvalitet som jag kan arbeta med i PS och trycka upp i lite större storlekar osv. Jag har tänkt att fota en del natur till en början men också lite porträtt och djur. Så vilken av dessa är bäst för mig?

Sen så funderade jag också på vilket objektiv jag skulle välja till dem, nikon har AF-S DX nikkor 18-105, F/3,5-5,6G ED VR och canon har EF-S 18-135, F/3,5-5,6 IS som jag har tittat lite på.
Är dessa bra till det som jag vill fota? Vilket tillsammans med kameran ger det bästa köpet?

Jag vill ha en kamera att utvecklas med, som jag inte "växer ur" om ett år eller två...
Min budget är 10 000kr
Tack på förhand!
MVH Susanne
 
Hej ! Ska du köpa en kamera att utvecklas med så är det absolut D90 du ska köpa ! Den har snabbknappar till alla viktiga inställningar vilket lätt kan överskådas på toppdisplayen.550D är mer utav en avancerad instegskamera men för den skull inte dålig och bildkvaliten är ungefär detsamma på båda två.Canon 50D kan nog mer jämföras med D90:n även om 50D här är lite mer påkostad med bl vädertätning och lite snabbare,men mellan 550D och D90 är det nog den sista du ska köpa om du vill ha en kamera att "växa" med. MVH.
 
Hej ! Ska du köpa en kamera att utvecklas med så är det absolut D90 du ska köpa ! Den har snabbknappar till alla viktiga inställningar vilket lätt kan överskådas på toppdisplayen.550D är mer utav en avancerad instegskamera men för den skull inte dålig och bildkvaliten är ungefär detsamma på båda två.Canon 50D kan nog mer jämföras med D90:n även om 50D här är lite mer påkostad med bl vädertätning och lite snabbare,men mellan 550D och D90 är det nog den sista du ska köpa om du vill ha en kamera att "växa" med. MVH.

Jag skulle nog säga precis tvärtom. 550D är kamera du kan växa väldigt mycket med både inom fotografering och filmning den bör ha bra mycket bättre isoegenskaper än D90. Sen är det en smaksak vilken man tycker är bäst att hålla i. Tycker det blir trist när samma person svarar varje gång att det är D90 folk ska köpa, visst det är en jättebra kamera men börjar bli aningen till åren och är nog rätt långt från 550D på många områden (iso-filmning osv). Vad det gäller optik skulle en 18-135 fungera som allround optik även om det inte är det skarpaste. Något att titta på är Canons otroligt prisvärda 50/1.8 II (runt 1000:- ny) som komplement. Vad det gäller filmingen så ger det en fantastisk kvalite om man lär sig använda den (klart bättre än vad en videokamera för hobbybruk kan ge). Till sist Lycka Till med ditt val.
 
Jag skulle nog säga precis tvärtom. 550D är kamera du kan växa väldigt mycket med både inom fotografering och filmning den bör ha bra mycket bättre isoegenskaper än D90. Sen är det en smaksak vilken man tycker är bäst att hålla i. Tycker det blir trist när samma person svarar varje gång att det är D90 folk ska köpa, visst det är en jättebra kamera men börjar bli aningen till åren och är nog rätt långt från 550D på många områden (iso-filmning osv). Vad det gäller optik skulle en 18-135 fungera som allround optik även om det inte är det skarpaste. Något att titta på är Canons otroligt prisvärda 50/1.8 II (runt 1000:- ny) som komplement. Vad det gäller filmingen så ger det en fantastisk kvalite om man lär sig använda den (klart bättre än vad en videokamera för hobbybruk kan ge). Till sist Lycka Till med ditt val.



Håller helt klart med på den punkten.
D90 ÄR en suverän kamera med extra display på ryggen osv osv.
Men 550D är en mycket mer modern kamera och det känns direkt att Nikon-varianten har nått år på nacken om du står och jämför dom rakt av hur design/grafisk utsnitt osv är utformat.
Tills Nikon släppt en ny variant får jag säga att i startfältet 500D och D90 är det favör Canon. För tillfället. :)
 
Hej,

Tester skall kanske tas med en nypa salt men i de tester jag läst så har inte Canon 550D någon fördel gentemot Nikon D90 gällande ISO-prestanda, snarare tvärtom. Däremot är videofunktionen bättre hos 550D om man nu tycker detta är viktigt. Sett till byggkvalité och ergonomi är D90 dock i en helt annan klass. Detta gör dock att den blir lite tyngre om detta är en faktor som är viktig.

En utförlig jämförelse av Canon 550D VS Nikon D90 kan du läsa på www.digitalreview.ca. Enligt denna är det ingen som helst tvekan om att Nikon D90 är en "bättre" kamera, bättre AF, bättre sökare, ja faktiskt bättre på allt förutom video och att den har snart 18 månader på nacken behöver du inte ta notis om, den är fortfarande en ypperlig kamera med överlägsen byggkvalitet jämfört med Canon 550D.

Men det bästa är nog om du känner på bägge kamerorna sida vid sida och ser vilken du tycker känns bäst i handen, bildkvalitén lär du inte bli missnöjd med oavsett vilken du väljer.

MVH // Anders
 
Håller helt klart med på den punkten.
D90 ÄR en suverän kamera med extra display på ryggen osv osv.
Men 550D är en mycket mer modern kamera och det känns direkt att Nikon-varianten har nått år på nacken om du står och jämför dom rakt av hur design/grafisk utsnitt osv är utformat.
Tills Nikon släppt en ny variant får jag säga att i startfältet 500D och D90 är det favör Canon. För tillfället. :)

Jo du ? På vilka sett är 550D en bättre kamera än D90 ?
 
Det är Nikon D90 som ger bäst bild för det trådskaparen tänker använda den till
Canon 550/500/450 ligger inte långt efter. Fotar man i JPEG så lär man inte märka någon skillnad alls.

Däremot tror jag inte de uppräknade objektiven räcker för att ge den bildkvalitét som önskas.

Foto är en materialsport och 10000kr räcker inte långt...

Faktum är att jag tror att skillnaden mellan D5000 och D90 är såpass liten så man lika gärna kan välj den billigare D5000 och lägga mellanskillnaden på ett 50mm 1.8 objektiv.

Men man ska komma ihåg att dessa grejer inte klarar att jämföras med proffsens...
 
Utskrattad?

Blir man inte utskrattad om man kommer med 12 megapixelutrustning?
 
Blir man inte utskrattad om man kommer med 12 megapixelutrustning?

Absolut inte. Det är vad Nikon har i sin proffsutrustning förutom i D3X, och det finns folk här som gör 1,5 x 1 meters utskrifter av bilder från sina 12 MPix Nikonkameror. Risken att bli utskrattad är nog större om man kommer med ett 24MPix proffshus och endast ett enkelt kitobjektiv...


Det är Nikon D90 som ger bäst bild för det trådskaparen tänker använda den till
Canon 550/500/450 ligger inte långt efter. Fotar man i JPEG så lär man inte märka någon skillnad alls.

Däremot tror jag inte de uppräknade objektiven räcker för att ge den bildkvalitét som önskas.

Foto är en materialsport och 10000kr räcker inte långt...

Faktum är att jag tror att skillnaden mellan D5000 och D90 är såpass liten så man lika gärna kan välj den billigare D5000 och lägga mellanskillnaden på ett 50mm 1.8 objektiv.

Men man ska komma ihåg att dessa grejer inte klarar att jämföras med proffsens...

Håller med rätt långt, men att köpa 50/1,8 till D5000 är inte så smart eftersom kameran saknar den fokusmotor som behövs. Vill man satsa på bra begagnade objektiv så är D90 det bästa valet idag, i alla fall om det gäller Nikon.
 
Hjälp

Nu har jag lyssnat och läst massor samt varit i det stora varuhuset och klämt och jag är fortfarande helt vilse!
Jag har fastnat för Nikons reglage och känsla av kvalitet, men tyngden var inte så kul, jag vill inte att det ska vara jobbigt att bära med mig kameran för då kommer den antagligen bara ligga på hyllan...

Canon var lättare och smidigare, dock så satt inte rätt objektiv på utan var ett 18-55 på den jag höll. Sedan så satt det iof inte rätt objektiv på Nikon heller där var det ett 18-65 som tydligen skulle vara lite tyngre.

Är jag helt fel ute när jag väljer mellan dessa kameror? Ska jag helt tänka om? Har läst att många rekommenderar beg.marknaden. Jag har varit lite feg på beg för jag vill ha tryggheten i en garanti, men hur viktigt är det?

På det stora varuhuset så rekommenderade dom Nikon D90 framför canon 550D dels för att det var motor till objektivet i D90 men oxå att det var fler fokuspunkter (11 ist för 9). Hur viktiga är dessa grejerna för prestationen? Vet att motorn i Nikon gör att jag har en större marknad på billiga objektiv då jag inte behöver tänka på AF, men annars då?

//TOTALT vilsen kameraköpare....
 
Hej
Befann mig i exakt samma situation som dig till i fredags, valde mellan samma kameror, kände samma vånda...
Vad som fällde avgörande för mig var ergonomi och knappar och en magkänsla att detta var rätt (Har dock funderat i 2 månader så det var inget snabb beslut)

Så mitt råd till dig... du väljer mellan två likvärdiga kameror... Vilken känns bäst för dig? när den magkänslan infinner sig då skall du köra på det, det är ju ändå du som skall använda kameran...

Vad jag valde... för mig föll valet på en Nikon D90 med 18-200 objektiv, vilket täcker in det mesta jag fotar i dagsläget.
Ytterligare ett tips är att du köper en oberoende bok om kameran också, jag köpte "Mastering the Nikon D90, Darrell Young" Då får man de där tipsen man kommer på efter 1år eller så direkt och får mer ut av kameran från början :)

Lycka till i ditt val och tänk på att valet skall kännas rätt för dig oavsett vad andrar tycker.

/Stefan

Nu har jag lyssnat och läst massor samt varit i det stora varuhuset och klämt och jag är fortfarande helt vilse!
Jag har fastnat för Nikons reglage och känsla av kvalitet, men tyngden var inte så kul, jag vill inte att det ska vara jobbigt att bära med mig kameran för då kommer den antagligen bara ligga på hyllan...

Canon var lättare och smidigare, dock så satt inte rätt objektiv på utan var ett 18-55 på den jag höll. Sedan så satt det iof inte rätt objektiv på Nikon heller där var det ett 18-65 som tydligen skulle vara lite tyngre.

Är jag helt fel ute när jag väljer mellan dessa kameror? Ska jag helt tänka om? Har läst att många rekommenderar beg.marknaden. Jag har varit lite feg på beg för jag vill ha tryggheten i en garanti, men hur viktigt är det?

På det stora varuhuset så rekommenderade dom Nikon D90 framför canon 550D dels för att det var motor till objektivet i D90 men oxå att det var fler fokuspunkter (11 ist för 9). Hur viktiga är dessa grejerna för prestationen? Vet att motorn i Nikon gör att jag har en större marknad på billiga objektiv då jag inte behöver tänka på AF, men annars då?

//TOTALT vilsen kameraköpare....
 
ISO egenskaper

Hej
Jag har prövat båda och att iso egenskaperna skulle va BRA MYCKET BÄTTRE i 550D är enligt mej rent nonsens. Låter som du fått se "tillklantade" bilder med en D90. Sen tycker jag att en D90 "känns" som en kamera när man tar i den....canonkamerorna har lite mer "plastighet" över sej. Nikon känns mer rejäl att ta i.


Jag skulle nog säga precis tvärtom. 550D är kamera du kan växa väldigt mycket med både inom fotografering och filmning den bör ha bra mycket bättre isoegenskaper än D90. Sen är det en smaksak vilken man tycker är bäst att hålla i. Tycker det blir trist när samma person svarar varje gång att det är D90 folk ska köpa, visst det är en jättebra kamera men börjar bli aningen till åren och är nog rätt långt från 550D på många områden (iso-filmning osv). Vad det gäller optik skulle en 18-135 fungera som allround optik även om det inte är det skarpaste. Något att titta på är Canons otroligt prisvärda 50/1.8 II (runt 1000:- ny) som komplement. Vad det gäller filmingen så ger det en fantastisk kvalite om man lär sig använda den (klart bättre än vad en videokamera för hobbybruk kan ge). Till sist Lycka Till med ditt val.
 
Sluta oroa dig :D
Det är två oerhört bra kameror båda två, så du vinner lite och förlorar lite på båda, vilken det än blir.
Men i grund och botten, så ska det kännas RÄTT.

550d finns i några andra kit med, men blir såklart dyrare.
Nikons paket med 16-85, och 18-105, tycker jag är bättre val än 18-55 och 18-200.

Du måste inte köpa kamera direkt. Ta hur många vändor in i butikerna och fortsätt klämma och tänka efter. Kamerorna blir inte sämre av det :)


Ang garantin så, är jag feg jag med.. Inget fel med att vilja ha garanti.
Själv är jag påväg att köpa ett 100-400.. Folk har dom ute för 12000-13000 kr. Då lägger jag hellre till 3000 extra och får garanti. Det känns helt enkelt bättre, hur bra kvalitet det än är. Sån är jag :)
 
Nu har jag lyssnat och läst massor samt varit i det stora varuhuset och klämt och jag är fortfarande helt vilse!
Jag har fastnat för Nikons reglage och känsla av kvalitet, men tyngden var inte så kul, jag vill inte att det ska vara jobbigt att bära med mig kameran för då kommer den antagligen bara ligga på hyllan...

Canon var lättare och smidigare, dock så satt inte rätt objektiv på utan var ett 18-55 på den jag höll. Sedan så satt det iof inte rätt objektiv på Nikon heller där var det ett 18-65 som tydligen skulle vara lite tyngre.

Är jag helt fel ute när jag väljer mellan dessa kameror? Ska jag helt tänka om? Har läst att många rekommenderar beg.marknaden. Jag har varit lite feg på beg för jag vill ha tryggheten i en garanti, men hur viktigt är det?

På det stora varuhuset så rekommenderade dom Nikon D90 framför canon 550D dels för att det var motor till objektivet i D90 men oxå att det var fler fokuspunkter (11 ist för 9). Hur viktiga är dessa grejerna för prestationen? Vet att motorn i Nikon gör att jag har en större marknad på billiga objektiv då jag inte behöver tänka på AF, men annars då?

//TOTALT vilsen kameraköpare....

Hur menade dom att det är motor i objektivet i D90???? D90 kräver ingen motor i optiken utan det är Nikons enklare modeller som gör det. Canon 550D klarar alla Canon anpassade optiker med AF med reservation för vissa äldre Sigma så där är det alltså noll skillnad mellan dessa två kameror. Hur som helst så är det två bra kameror så välj den du tycker passar dig bäst, optik utbudet är enormt till båda.
 
Hur menade dom att det är motor i objektivet i D90???? D90 kräver ingen motor i optiken utan det är Nikons enklare modeller som gör det. Canon 550D klarar alla Canon anpassade optiker med AF med reservation för vissa äldre Sigma så där är det alltså noll skillnad mellan dessa två kameror. Hur som helst så är det två bra kameror så välj den du tycker passar dig bäst, optik utbudet är enormt till båda.

Dom menade fokusmotorn i huset... uttryckte mig lite klumpigt..... :)

Ta den som känns bäst?.... Jo Nikon känns ju bäst i handen men den var sjukt tung! Vänjer man sig vid det eller är det skäl nog att välja Canon som kändes plastigare men inte helt fel den heller??
 
http://www.digitalreview.ca/content/Canon-Rebel-T2i-EOS-550D-Compared-to-Nikon-D90.shtml

Har inte läst hela tråden men enligt detta test så verkar dom inte vara jämförbara..

Nikon d90 är en otrolig kompetent kamera med stort dynamiskt omfång .
Vad det gäller högisoegenskaper som någon skrev så håller den måttet även där.
Se DXO

vad det gäller färgegenskaper och jpg motor i kameran så tycker jag att man skall jämföra kamerorna, det finns klara skilnader sedan år tillbaka hur vissa färger och nyanser återges och där Nikon klarar exv rött, röda färger och nyanseroch blåa nyanser bättre, det röda är översatueras, en orange vägarbeteskon återges som röd en blå himmel går mot magenta, jag har precis jämfört en d3s mot mina 5dmk2 och jag blir alltid lika förvånad hur bra Nikon återger vissa färger och nyanser utan att dessa behöver justeras .
Även i raw interpoleras en d90 bild fram snyggare vad det gäller vissa färger/ nyanser och efterarbetet blir mindre. Nikons evauerade mätning och inlagda tonkurvor är också något som man bör uppleva genom att fotografera sida vid sida med de två systemen.

Längre ner på sidan http://www.digitalreview.ca/content/Canon-Rebel-T2i-EOS-550D-Compared-to-Nikon-D90.shtml så illustreras detta med några bilder, även jag har visat ett antal gånger här på Fotosidan vilka skilnader som kan ses och upplevas mellan de två systemen.
 
Jag skulle valt 550D. I slutändan är det vikten som avgör om kameran tas med eller inte. Åtminstone är det så för mig. Sen beror vikten förstås på vilka objektiv du väljer till.

Nu är det väl ingen jätteskillnad viktmässigt mellan dessa kanske? Jag har provat att greppa både D90 och 7D men har tyvärr för små händer för att det ska kännas bekvämt för mig så jag får hålla mig till instegsmodellerna. Nu finns ju som sagt 550D som top of the line och som lillebror/syster till 7D tycker jag att den är ett utomordentligt val.

Lycka till!
 
Dom menade fokusmotorn i huset... uttryckte mig lite klumpigt..... :)

Ta den som känns bäst?.... Jo Nikon känns ju bäst i handen men den var sjukt tung! Vänjer man sig vid det eller är det skäl nog att välja Canon som kändes plastigare men inte helt fel den heller??

Tyngden beror ju på något, och att en kamera är "lätt" brukar man inte anse gör den bättre, hållbarare eller stabilare. Be att få känna på D90:s storebror D300s innan du bestämmer dig om kameran är tung eller lätt...

Det är en egenskap som följer med modellnivån - en motsvarande Canon är inte lättare i sig, mer än marginellt. Däremot är de litet enklare modellerna lättare, men det är normalt inte av godo.

Har du sedan känt på D90 med 16-85-optiken (skall vara ett "bra" objektiv, men har inte provat) så jämför gärna objektivens vikt också.
 
Ta den som känns bäst?.... Jo Nikon känns ju bäst i handen men den var sjukt tung! Vänjer man sig vid det eller är det skäl nog att välja Canon som kändes plastigare men inte helt fel den heller??

Man vänjer sig :) Jag föredrar iofs också grejor som inte väger så mycket, men samtidigt vill man ju ha med sig en bra kamera som man gillar + ett bra objektiv när det gäller. Jag är en ganska klen lättviktare på ca 50 kg men har t ex ofta ett kamerahus på ca ett kilo och en zoom på ca 1,5 med mig. Det är faktiskt till en del en vanesak. En skön ryggsäck och en skön, elastisk kamerarem får man skaffa förstås :) Jag har förresten precis skaffat Nikon efter att ha haft Canon, och visst är Nikonhuset liite tyngre, men det märkte jag bara första dan. Jag tycker inte att en liten viktskillnad ska avgöra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.