Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 550D vs begagnad 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade min 5d i knappt två år och har nu sen snart ett år en 550d..

Att tänka på med 5d är dess ålder, och att de ofta har använts flitigt. Min behövde lagas och det kändes inte lönt att laga. 5d med 24-105 l is byttes mot 550d och 17-55 is..
Det enda jag saknar är den större sökaren och bättre bildvinkel med mitt 50mm objektiv.

Det är dock skönt med lägre vikt och modernare kamera!

Att skärpedjupet är bättre på 5D än på t ex 550D är ju nonsens. Det är däremot mindre. Om det är bra eller dåligt beror givetvis på vilken typ av bild man ska ta.

Med dom objektiv som Canon har för tillfället så blir faktiskt skärpedjupet inte alltid kortare med FF vs Crop och samma bildvinkel. Tex:
550D + 85/1.2 vs 5D + 135/2 ger samma bildvinkel + skärpedjup
550D + 200/2 vs 5D + 300/2.8 ger nästan samma vink + skdj
Däremot på vidvinkelsidan skiljer en hel del, tex:
550D + 20/2.8 vs 5D + 35/1.4 skiljer så mycket som 3.5 steg i skärpedjup.

Med dom objektiv som Canon har för tillfället så blir faktiskt skärpedjupet inte alltid kortare med FF vs Crop och samma bildvinkel. Tex:
550D + 85/1.2 vs 5D + 135/2 ger samma bildvinkel + skärpedjup...
Jag tänkte mig iofs "allt annat lika", dvs samma bländare/tid/iso och samma motiv/bildvinkel.

Vad, med fullformat, gör att man får överlägset bättre skärpedjup?

Det de flesta menar med bättre skärpedjup är kortare skärpedjup.
Skärpedjupet är beroende av sensorns och bländarens storlek. Man kan få kortare skärpedjup med större sensor och större bländare, mindre bländarvärde.

Köper du en 4-5 år gammal kamera så kommer du säkert att få byta slutare om ett tag, om det inte redan är gjort. Det kostar nog en 2-3 tusen. Plus att man inte har tillgång till kameran på några veckor.

Kostar 5D runt 5000 har den förmodligen gått ett bra tag med slutaren. Går tyvärr inte att kolla själv på den modellen.
Sitter på 7D och 5D. 5D är den kameran som jag sparar flest bilder från, om jag säger som så. 7D är bättre på allt, men när det kommer till skärpedjupet och sökaren slår 5D den.

Vad jag vet släpper fullformat in mer ljus. Rätta mig om jag har fel.

Ja när du klämmer in 10-12 megapixel på en större sensor (än APS-C) blir givetvis varje individuell pixel större och således mer ljuskänslig :)

Om man vill ha något rejält att hålla i kan en begagnad 40D eller 50D vara ett alternativ också. Visserligen inte fullformat, men på många andra sätt bättre än 5D och jämfört med 550D är de rejälare och har snabbare serietagning och mycket bättre kontrollmöjligheter. Pris 3000 - 4000:-.Hyfsat vädertätade.

När det gäller objektiv så kan ju hela FF-sortimentet användas på en cropkamera också. Det är bara kraftig vidvinkel som blir knepigt, men EF-S 10-22 är ett utmärkt objektiv, om det inte räcker med EF 17-40L.

Om man vill ha något rejält att hålla i kan en begagnad 40D eller 50D vara ett alternativ också. Visserligen inte fullformat, men på många andra sätt bättre än 5D och jämfört med 550D är de rejälare och har snabbare serietagning och mycket bättre kontrollmöjligheter. Pris 3000 - 4000:-.Hyfsat vädertätade.

Denna var den enda 50D'n i området. Är det paketet prisvärt?

*
http://www.blocket.se/goteborg/Canon_EOS_50D___Tamron_28_75_2_8___tillbehor_32777724.htm?ca=15&w=1

Denna var den enda 50D'n i området. Är det paketet prisvärt?
Det är kanske inte så dyrt, men frågan är väl om man skulle vara nöjd med det objektivet som normalzoom på en 50D. Jag tror inte det är något fel på kvalitén, men brännviddsomfånget kan kännas lite begränsande -- det ger dig ingen vidvinkel öht.

Ok. Jag tror jag gör som så att jag åker och köper mig en 550D för 5500:- och köper till ett 50mm 1,8. Just nu känner jag att jag bara blir mer och mer förvirrad angående vilken kamera jag ska välja och jag tror inte jag blir missnöjd vilken kamera jag än väljer. :) Dessutom tror jag att jag skulle sakna filmfunktionen om jag inte hade den.

Massor med tack för alla synpunkter och åsikter!

Nu gick det inte riktigt som jag tänkt...

Jag är hemma från jobbet pga av att jag är sjuk men jag kände mig genast lite friskare när jag släpade mig in i bilen för att åka till Mediamarkt. Jag gick in i butiken och gick rakt mot fotoavdelningen och fann direkt "min" kamera. Jag blev lite förvånad för nu satt det en annan prislapp bredvid. Det var tydligen ett kampanjpris jag såg häromdagen och det gällde bara den dagen så nu kostade den 1200:- extra... Jag blev så besviken att jag gick därifrån och gick in på Elgiganten istället där min besvikelse blev förvandlad till upprymdhet eftersom de hade en ännu bättre deal. En stor poster berättade att för 5990:- fick man en 550D + 18-55 IS + en Canon kameraväska + UV-filter + 8GB minneskort + minneskortläsare och nån rengöringsduk! Jag haffade en säljare och sa att jag ville ha det paketet men tydligen gällde det bara i tisdags. Han började då propsa för att jag skulle köpa en Sony men min feber gjorde sig påmind och jag åkte hem så nu sitter jag här utan kamera. Och jag är fortfarande sjuk..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar