Annons

Canon 50mm f/1.8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidsfoto

Medlem
Är Canon 50mm f/1.8 II något att ha som objektiv efter kit-objektiv? Jag har haft kit-objektivet 18-55 till canon 1000d i 3-4 månader. Det sägs att 50mm ska vara skarpt och bra men tvivlar lite. Samtidigt borde jag inte förvänta mig så mycket av en tusenlapp. :eek:)
 
Det är skarpt å ja tycker ända problemet me det är att det är för lång brännvidd på en 1,6x kamera..Beror ju såklart va man vill fota men för dom pengarna får man mycke å skarpt är det, spec om man bländar ner lite..
 
Jag har både kitobjektivet (med IS) och 50/1.8 II och jag tycker inte att det senare är särskillt mycket skarpare, däremot är det ljusstarkt.
Som nästa objektiv skulle jag nog kanske istället rekommendera Canon 55-250 IS eller ett makroobjektiv.
 
Vad och var vill du fota med det?

Vad som gör canons 50mm 1.8 tråkigt är byggkvalitén.
Rasslande AF och plastigt som fasen.
Men absolut värt den dryga tusenlappen det kostar.

Köp det och ha i väskan. Tar ingen plats.
Trivs du inte med det så får du sålt det på ett nafs ändå för det är ganska poppis.
 
Jag har haft en canon 450 D med kitobjektivet 18-55 ett tag.

Jag ville ta bättre bilder på cheerleading (sport) och det stod antingen mellan canon 50 1.8 II eller canon 85 1.8 usm. Valet blev 50an då jag inte hade råd med 85. Jag är sjukt nöjd med objektivet och tycker att det ger jättebra bilder när det är lite dåligt ljus, speciellt snabba rörelser. Köpte det i lördags och tog ca 500 bilder på en tre-timmars lång träning. hehe

Jag kan iaf varmt rekommendera objektivet fastän jag bara har haft det några dagar. Dock spelar det väl en stor roll vad du vill fota mest?

Visst, objektivet låter väldigt mycket men jag tycker ändå inte att autofokusen är särskild seg (som det sägs)
 
Jag har fotograferat rätt mycket med min 50:a och jag är väldigt nöjd med bilderna. Mitt exemplar är tokskarpt från bländare 4, väldigt skarpt vid bländare 2.8 och sisådär skarpt vid bländare 1.8. Men något att tänka på är att det är svårare att få till perfekt fokusering vid bländare 1.8 eftersom minsta lilla fel också ger större avvikelser i var skärpan ligger (skärpedjupet, http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare#Sk.C3.A4rpedjup).

Det är många som gillar objektivet, men så finns det de som anser att bokehn som objektivet ger bilderna är trist och dålig. Ja, det är den kanske om man jämför med riktigt fina objektiv.

Alla brukar tipsa om det här objektivet eftersom det är optiskt väldigt bra och Canons billigaste objektiv, ca 1200 kr eller mindre går det att hitta det för och kanske 700-800 kr begagnat i bästa skick.

Men, jag ställer mig frågan varför man ska köpa det! Är det så att man ska köpa det för att det är billigt och har bländare 1.8? Att det är billigt behöver ju inte betyda att man ska springa och köpa det. Skulle en vegan köpa 1 kg oxfilé bara för att priset är rätt? (Kanske något långsökt analogi här, men ni förstår väl?) Bländare 1.8 är trevligt, men inte alltid nödvändigt, även om man får fin bokeh så är det nog vanligare att man fotograferar vardagliga motiv med bländare 4-11 (högst personlig uppskattning). Det går ju att gå upp ett till två ISO-steg för att få (ungefär) samma slutartider mellan 1.8 och 2.8.

Jag skulle nog råda någon som ställer frågan att kanske spara de där pengarna och köpa en riktigt bra zoom som är ljusstark, det ligger nog ändå på inköpslistan för de flesta. En sådan gör lite mer nytta i vardagsfotograferandet. Några förslag är i så fall en begagnad Tamron 28-75/2.8 eller ett Sigma 17-70/2.8-3.5 för ca 2500 kr, eller kanske ett Canon 17-55/2.8 IS för åtskilligt mer. Här finns massor med bra objektiv, som definitivt klår kitobjektiven.

Missförstå inte mitt inlägg. Jag gillar verkligen min lilla plastbit med det där charmiga glappet och långsamma och högljudda AF-motorn. Jag satte ut en annons på den för att sälja den men valde att behålla den när jag stod inför faktum att snart skiljas från den. Det är bara det att den inte kommer på särskilt ofta då jag har mitt 17-55 som ger fler fördelar. Jag tog ut min 50:a förra sommaren och gick en promenad, mest för att prova fotografera med det nya motljusskyddet som jag köpt till den. Bilderna blev klart bättre och kameran vägde mindre och jag fick mer motion för att komponera bilderna. Möjligen blev de bättre för att jag fick röra på mig och fundera mer, men sedan dess har jag inte haft det på kameran och jag fotograferar gärna porträtt, men det går att göra även med bländare 2.8.
 
Men, jag ställer mig frågan varför man ska köpa det! Är det så att man ska köpa det för att det är billigt och har bländare 1.8? Att det är billigt behöver ju inte betyda att man ska springa och köpa det. Skulle en vegan köpa 1 kg oxfilé bara för att priset är rätt? (Kanske något långsökt analogi här, men ni förstår väl?) Bländare 1.8 är trevligt, men inte alltid nödvändigt, även om man får fin bokeh så är det nog vanligare att man fotograferar vardagliga motiv med bländare 4-11 (högst personlig uppskattning). Det går ju att gå upp ett till två ISO-steg för att få (ungefär) samma slutartider mellan 1.8 och 2.8.

Jag skulle nog råda någon som ställer frågan att kanske spara de där pengarna och köpa en riktigt bra zoom som är ljusstark, det ligger nog ändå på inköpslistan för de flesta. En sådan gör lite mer nytta i vardagsfotograferandet. Några förslag är i så fall en begagnad Tamron 28-75/2.8 eller ett Sigma 17-70/2.8-3.5 för ca 2500 kr, eller kanske ett Canon 17-55/2.8 IS för åtskilligt mer. Här finns massor med bra objektiv, som definitivt klår kitobjektiven.

Intressanta tankar, mycket bra skrivet och jag håller med dig i så gott som allt. Jag älskar 50:an men du har ju rätt i att en bra normalzoom kanske är ett vettigare köp än bara ett kitobjektiv och en 50:a!
 
Senast ändrad:
+1 där.

50mm 1.8 är som sagt trevligt. Funkar till porträtt och utomhus.
Men du klarar dig långt ifrån med bara det.
Dock är mitt argument att det är såpass billigt att det är värt att prova.
 
Jag har både kitobjektivet (med IS) och 50/1.8 II och jag tycker inte att det senare är särskillt mycket skarpare, däremot är det ljusstarkt.
Jag vet inte hur bra ditt kitobjektiv är, men jag tappade hakan efter att jag hade jämfört bilder från min 5D Mk II tagna med ett kitobjektiv EF 24-105 L IS mot EF 50 1,8.
EF 50 1,8 är oslagbart skarpare objektiv trots att det kostar bara en bråkdel av det andra!
 
Kitobjektiv... ja det är ju skillnad på kitobjektiv och kitobjektiv, men 24-105 IS verkar vara lite ojämn i kvalitén. Jag var inne på att köpa ett sådant för ett år sedan och läste och läste. En del skrev att det objektivet var kanonskarpt och andra tyckte att det var lite mjukt i skärpan. Det verkar som om det beror på vilket exemplar man har.

Jag har också sett någon recenssion av alla tre 50:eek:r från Canon med EF-fattning, dvs. 50/1.2, 50/1.4 och 50/1.8. Den recenssionen kom fram till att 1.2 var fantastisk, men att 1.8 inte var långt efter och ibland faktiskt bättre, speciellt bra blir 1.8 om man jämför bildkvalité per krona. Då är 50/1.8 helt outstanding, sedan fanns det ju andra saker som AF-snabbhet, byggkvalité, vinjettering mm. som skiljer.

Jag framhåller fortfarande att man ska inte köpa Canon 50/1.8 enbart för att det är prisvärt med tanke på bildkvaliténs skull. En fast 50:a är trevligt att ha, men man kan ju lägga pengar på andra objektiv som har fler fördelar än bildkvalité per krona.

Det är nog möjligt att ett 55-250 IS skulle kunna vara ett trevligt fortsättningsobjektiv för att få lite större omfång i brännvidd. Eller kanske ett begagnat 70-200/4L som är ett väldigt trevlig objektiv.

Det känns lite lustigt att rekommendera 70-200/4L eftersom den tillsammans med 50/1.8 troligen är de två objektiv som rekommenderas oftast av alla objektiv här på FS. Jag som försöker säga att det är bättre att ägna tid åt fotografering med enklare utrustning och lära sig och sedan upptäcka sina behov än att välja proffsprylar där sista skärpan in på varje enskild pixel kostar en slant.
 
Om du är nöjd med skärpan du får med kitobjektivet så finns det väl ingen anledning att köpa ett fast 50mm. Själv blev jag inte alls imponerad av kitobjektivet och trodde först att det var ett dåligt hus jag fått. Sedan provade jag med ett fast 50mm och insåg att det var kitobjektivets fel. I mitt fall är det en otrolig skillnad.
Om du tror att du kommer att fota makro så kan dock ett Canon 60mm vara ett alternativ. Det är nästan lika skarpt och har bättre fokusering. Fast priset är ju därefter.
En fara med att prova fasta objektiv är att man vill ha lika bra skärpa men med zoom och då blir det dyrt........
 
Jag har en EF-S 60 mm f/2,8 macro USM, men måste säga att jämfört med EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och EF 24-105 f/4L IS USM använder jag min 60 mm väldigt sällan. EF-S 10-22 mm f/3.5-4,5 USM och EF 70-200 mm f/4L IS USM är betydligt vanligare på kameran.

Detta innebär inte alls att jag är missnöjd med vad 60 mm kan åstadkomma. Tvärtom. Jag använde den när dottern tog studenten, exempelvis, och de porträttbilderna (40D RAW tuggat genom DPP och utskrivna på Canons Pixma MP 970 i A4-format) är så skarpa att man kan skära sig på dem. Men behövdes 100 mm för att få rätt beskärning är det ändå oftast bättre att använda 24-105 än att beskära något från 60 mm. Behövdes 35 mm fick det ju inte plats med 60 mm.

Jag är ändå frestad att köpa EF 50 mm f/1,4 USM och EF 85 mm f/1,8 USM, eller kanske EF 100 mm f/2 USM, just för att ha bättre ljusstyrka när inget annat hjälper. Men generellt ser jag ingen annan anledning.
 
Jag har 450 och dess kitobjektiv. KÖpte ett 50 /1.8II för en månad sedan och jag kan säga att jag är vääldigt nöjd,

det är verkligen snorskarpt om man bländar ned det lite. Fotar inte så mycket på 1.8 för att det är knepigt att få rätt grejer skarpt med den af som är inbyggd i objektivet. Och det är väl det enda jag har synpunkter på, just AFen.

AF är långsam och inte så exakt som man är van vid, man får sikta noggrant och den är lite rasslig.

Men för de här pengar är det väl inte ens att reflektera över ifall du skall köpa eller inte? det är lätt att sälja begg och då har du förlorat ett par hundra...
 
Jag har både kitobjektivet (med IS) och 50/1.8 II och jag tycker inte att det senare är särskillt mycket skarpare, däremot är det ljusstarkt.
Som nästa objektiv skulle jag nog kanske istället rekommendera Canon 55-250 IS eller ett makroobjektiv.

Har du jämfört dom på f/5,6? Jag tror att 50/1,8 är skarpare redan vid f/2,8 än vad 18-55IS är vid 50mm & f/5.6.
 
50 f/1.4 har iaf ett mycket trevlig uppträdande mellan F/4 och f/8. Redan ifrån f/4 så är det mycket skarpt - 50mm f/1.8 är tämligen likt optiskt så det torde gälla även för det objektivet.

Jag drog lite felaktiga (?) slutsater när jag började bli sur på mitt Sigma 18-50 f/2.8 MACRO, men det jag jämnförde det var mitt EF 50 mm f/1.4 som jag "alltid" haft och sett som norm - det är en rätt bra norm måste man nog konstatera.... De flesta normalzoomar prestear sämre än canon fasta 50mm - även de som anses som bra. 17-40 är inte så långt ifrån dock, men man får rätt lätt en sned bild om man använder fasta obejektiv som referens har jag konstaterat - är inte ditt EF 50mm f/1.8 rejält skarpt vid f/4 så är det fel på ditt objektiv för även om jag spytt galla över af, mjukhet fullt öppen och plastighet hos det objektivet så kan ingen ifrågasätta att det är skarpt och bra vid f/4 !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.