Jag har fotograferat rätt mycket med min 50:a och jag är väldigt nöjd med bilderna. Mitt exemplar är tokskarpt från bländare 4, väldigt skarpt vid bländare 2.8 och sisådär skarpt vid bländare 1.8. Men något att tänka på är att det är svårare att få till perfekt fokusering vid bländare 1.8 eftersom minsta lilla fel också ger större avvikelser i var skärpan ligger (skärpedjupet,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare#Sk.C3.A4rpedjup).
Det är många som gillar objektivet, men så finns det de som anser att bokehn som objektivet ger bilderna är trist och dålig. Ja, det är den kanske om man jämför med riktigt fina objektiv.
Alla brukar tipsa om det här objektivet eftersom det är optiskt väldigt bra och Canons billigaste objektiv, ca 1200 kr eller mindre går det att hitta det för och kanske 700-800 kr begagnat i bästa skick.
Men, jag ställer mig frågan varför man ska köpa det! Är det så att man ska köpa det för att det är billigt och har bländare 1.8? Att det är billigt behöver ju inte betyda att man ska springa och köpa det. Skulle en vegan köpa 1 kg oxfilé bara för att priset är rätt? (Kanske något långsökt analogi här, men ni förstår väl?) Bländare 1.8 är trevligt, men inte alltid nödvändigt, även om man får fin bokeh så är det nog vanligare att man fotograferar vardagliga motiv med bländare 4-11 (högst personlig uppskattning). Det går ju att gå upp ett till två ISO-steg för att få (ungefär) samma slutartider mellan 1.8 och 2.8.
Jag skulle nog råda någon som ställer frågan att kanske spara de där pengarna och köpa en riktigt bra zoom som är ljusstark, det ligger nog ändå på inköpslistan för de flesta. En sådan gör lite mer nytta i vardagsfotograferandet. Några förslag är i så fall en begagnad Tamron 28-75/2.8 eller ett Sigma 17-70/2.8-3.5 för ca 2500 kr, eller kanske ett Canon 17-55/2.8 IS för åtskilligt mer. Här finns massor med bra objektiv, som definitivt klår kitobjektiven.
Missförstå inte mitt inlägg. Jag gillar verkligen min lilla plastbit med det där charmiga glappet och långsamma och högljudda AF-motorn. Jag satte ut en annons på den för att sälja den men valde att behålla den när jag stod inför faktum att snart skiljas från den. Det är bara det att den inte kommer på särskilt ofta då jag har mitt 17-55 som ger fler fördelar. Jag tog ut min 50:a förra sommaren och gick en promenad, mest för att prova fotografera med det nya motljusskyddet som jag köpt till den. Bilderna blev klart bättre och kameran vägde mindre och jag fick mer motion för att komponera bilderna. Möjligen blev de bättre för att jag fick röra på mig och fundera mer, men sedan dess har jag inte haft det på kameran och jag fotograferar gärna porträtt, men det går att göra även med bländare 2.8.