Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Eeros skrev:
Varför inte bara låta folk vara intresserade av ny teknik?
Du glömmer en sak. Konsumtion är inte bara av godo. Att vi i västvärlden köper nytt och slänger fullt fungerande saker till vansinne sliter på Jordens resurser och förstör miljön. Det är inte vettigt att hela tiden byta upp sig så fort det kommer nåt nytt.
Nu säger jag inte att man inte får vara en teknikintresserad nörd som dreglar över dyra apparater, men att byta kamera varje år är ju helt sjukt. Snacka om att slänga pengar och resurser i sjön.

/Hälsar Martin som åtminstone rastade sin dyra kamera i 4 timmar i den mörka iskalla skogen nyss.
 
Cyberphoto har "kampanjpris" på 30D, kan vara en indikation att något "lurar" om hörnet.

/Jonas
 
URSPÅRNING!

Tycker att den här tråden börjar såra ur från sitt ursprung nu!

Bättre att starta en ny tråd i ämnet Skryt - Antiskryt om det nu är så intressant att diskutera.
 
paul innergård skrev:
Svaret är givet. Självklart är utrustningen skrytobjekt, åtminstone för oss glada entusiaster som inte lever på fotograferandet. En skvätt ångestlindring får man nog också lägga till. Just nu känner jag att när ångesten börjar träda in så krävs förmodligen uppföljaren till D2Hs för att lindra den. Egentligen inget konstigt med faktumet att prylarna i sig är entusiastens stora behållning, vid sidan av fotograferandet. Många som har bilar som intresse köper de minst lika mycket för att skruva o meka med som att åka i. En som köper en vass Porsche behöver inte vara tävlingsförare utan njuter av körkänslan och vetskapen om den potentiella prestandan. Skall nog tilläggas att om gemene man hade råd så skulle nog många bilintresserade köpa tävlingsbilar och köra med till stormarknaden för helghandlingen. Som tur är har bara drömvinst-miljonärer råd med dylik vardagslyx. Prylarna har betydelse och jämförelsevis med andra intressen så är det även för fotonördar både angeläget och befogat. Jag har märkt att just inom fotografins värld så blir man ofta lite påhoppad som prylnörd. Jag har sällan hört liknande argument om biltokar eller folk som köper segelbåtar för miljontals kronor. När sen någon köper en Harley för att skruva ca 80% av tiden vid umgänge med den, tycks det vara helt ok i de flestas ögon.

Ångestlindring? Jag får snarare ångest av att köpa dyra saker. Usch, jag blev helt skakig och hade ont i magen inne hos kameradoktorn när jag köpte min digitalkamera. "Är han alltid sådär" frågade försäljaren min kompis. Hoppas det dröjer mycket länge tills mina kunder tycker att mina bildfiler inte duger. Jag har jättesvårt att förstå hur konsumtion kan lindra ångest. Jag skulle gärna få en lång förklaring på det, men det vore verkligen att sno tråden. Ursäkta utflykten, men urspårningen är väl redan ett faktum...
 
saab skrev:
Cyberphoto har "kampanjpris" på 30D, kan vara en indikation att något "lurar" om hörnet.

/Jonas

Canon har ju förlängt sitt cashback-erbjudande. Samtidigt har väl dollarn sjunkit en aning sista tiden.
Det pris med återbäring som nu finns på EOS 30D tycker jag är helt OK.


Det ska bli intressant om 40D nu verkligen kommer och i så fall vilka förändringar som är gjorda.
Rimligt att anta är väl att en del funktioner från 400D finns med.

Jag skulle vilja se:
Bättre dynamiskt omfång (gärna med mindre brus på högre ISO)
Ökad snabbhet, både med autofokus och sekvenstagning i RAW ( även större buffert).
Kanske även bättre vädertätning.

Men, man vet aldrig. Ev. kommer bara en smärre uppdatering från 30D ungefär som att 30D var en mindre uppdatering av 20D
 
JanOlofHärnström skrev:
...................
Jag skulle vilja se:
Bättre dynamiskt omfång (gärna med mindre brus på högre ISO)
Ökad snabbhet, både med autofokus och sekvenstagning i RAW ( även större buffert).
Kanske även bättre vädertätning.

Men, man vet aldrig. Ev. kommer bara en smärre uppdatering från 30D ungefär som att 30D var en mindre uppdatering av 20D

Jag tväkar, Jan Olof! 10-12 Mp med DigicIII processor. Mera brus på hög ISO och elendig dynamisk umfång.
Nu har Canon gått åt fel håll med sin fina G-serie. Jag är rädd för att dom gör det samma med nya XXD........
Några funksioner som man inte har använding av kommer säkert.

Men; jag tager gärna fel.
/Erik J
 
Vädertätning är ju frågan om, det finns ju inte ens på 5D och jag skulle gissa att om nån får det så är det väl 5d mkII.

//M
 
Ok, here we go....historien upprepar sig. Det är samma visor varje gång Canon släpper en ny DSLR.

Nån som vill sälja sin 30D? Jag köper den för...3500..MAX :)

Får jag önska mig några uppdateringar ligger tystare slutare (som 10D) och dammborttagning högt på listan.
 
Jo, vädertätning kanske är tveksamt.
Men konkurrenterna ligger ju på där.
Med några extra o-ringar och packningar så kanske det går att fixa?

Men, jag blir ändå inte förvånad om de visar upp en ny sensor. En som är lite vassare än den i 400D. Antal Mpixlar är väl inte så primärt för den avancerade amatörfotografen, men trots allt är det nog ett säljargument som väger tungt.
Ett ökat dynamiskt omfång lockar kanske en del men för det stora flertalet har det nog underordnad betydelse.
Jag tror benhårt på att APS-C formatet har kommit för att stanna. Det har hänt väldigt mycket med optiken till formatet senaste tiden. Då ökar säkert också kraven på sensorn.
 
Linmajon skrev:
Ok, here we go....historien upprepar sig. Det är samma visor varje gång Canon släpper en ny DSLR.

Nån som vill sälja sin 30D? Jag köper den för...3500..MAX :)

Får jag önska mig några uppdateringar ligger tystare slutare (som 10D) och dammborttagning högt på listan.

Jag adderar ISO-auto på listan i RAW-fotoläge
 
SM0SBI skrev:
Förstår inte alls vad man ska ha det till, skulle bli galen om kameran drog upp ISO't utan att jag vet om det.
Jag förstår inte alls hur man kan bli galen på det. Man ser ju hela tiden vad kameran väljer för ISO, och man kan själv välja vid vilken slutartid den ska sätta in, och hur högt den ska gå som max. Kör man i manuellt läge kan man dessutom "exponeringskompensera" så att ISO behålls lågt men tiden istället ökar.
Auto-ISO är en av de bästa funktionerna hos min kamera skulle jag säga. Sjukt smidigt att slippa mecka med ISO hela tiden när ljuset skiftar.
 
Jag skulle nog hellre ha en ISO-ratt på kameran så att det går snabbt att ändra men utan automatik. Fast på 1D-husen går det rätt fort ändå och utan att behöva ta bort ögat ur sökaren.
 
Iso auto är kanonbra! Sätt kameran i manuellt läge och välj den bländare du vill ha och den tid du behöver. Iso-auto sköter resten. Du kan sätta en maxgräns på iso om du vill. Kanonbra vid t.ex. konsertfoto med snabbt växlande ljus.

Iso-auto är vanebildande och det är ett mysterium att Canon inte har det.
 
Att det alltid skall gnällas på vad folk gör med sina pengar i detta land, vad beror det på igentligen ?

Avundsjuka är väl det första man tänker på, men är det verkligen så illa ?

Har man tillräckligt med pengar (gud förbjude i detta land) så skall man väl kunna få köpa vad man vill utan att behöva bli påhoppad för det !

/kent
 
Anders Östberg skrev:
Jag skulle nog hellre ha en ISO-ratt på kameran så att det går snabbt att ändra men utan automatik. Fast på 1D-husen går det rätt fort ändå och utan att behöva ta bort ögat ur sökaren.
Det har man ju också, fast man måste hålla ner en knapp och vrida på ratten;-)
Auto-ISO är bara en extra finess, och jag tror att de flesta skulle uppskatta den bara de orkar lära sig hur det funkar.

En annan sak som är enormt bra hos Nikon (D200) är programmerbara "banker" med inställningar. Man ställer in knappfunktioner och grundinställningar för 4 olika banker, och sen kan man snabbt välja en uppsättning inställningar för olika typer av fotografering istället för att gå in och gräva i alla menyer. Jag vet inte om Canon har nåt liknande, men det är också en sån där finurlig grej som jag älskar. Det tar två sekunder att gå från "gatufoto" till "stativfoto" med helt olika inställningar och knappfunktioner:)

Zoso skrev:
Har man tillräckligt med pengar (gud förbjude i detta land) så skall man väl kunna få köpa vad man vill utan att behöva bli påhoppad för det !
Javisst, men man bör ju ha i åtanke vad det är man pysslar med tycker jag. Konsumtionssamhället är ganska sjukt, och nån form av moralisk aspekt är inblandad i min mening. Det är sunt att folk höjer på ögonbrynen inför överkonsumtion och "onödiga byten".
Jag faller delvis själv i den fållan när det gäller kamerautrustning, men så konsumerar jag å andra sidan extremt lite av annat.

Edit: Här är tydligen en ny tråd om det hela:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=72038
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.