Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Personligen skulle jag kunna tänka mig att knappen också var programmerbar, men jag tror att vitsen med knappen är att den är direkt och blinkar vacker när det ar klart att skriva ut.

En snabb koll på mina 30D och 5D visar att det finns flera knappar som just jag inte använder.
Ljusmätningsknappen, jumpknappen och papperskorgen, skärpedjupsknappen och ON/Off knappen är inte direkt utnötta.

På stora vredet skulle jag tänka mig att ta bort allt utom A och M. Resten är ju bara tjafs.
Det jag skulle vilja ha är en ISO-ratt som på G7.
Annars är jag nöjd, jag gillar färgen på printknappen när den lyser.

50D 60D 70D

Har det inte dragit iväg lite väl långt .. När kommer..När kommer..Nu kommer..Var nöjda med era prylar istället..o framför allt använd prylarna.Snacka om att fallit helt i tillverkarnas fälla! Det är just SÅ dom vill att vi SKA tänka. Visst 30D var ju inte mycke till Ögonbrynshöjare,Men tekniken är mer än helt ok för dagen fotografi.

Amatörfotograf Joakim S

Easy, easy. Bara att man skriver i en tråd betyder ju inte att man ska byta. Jag ska själv absolut inte byta på minst ett par år. Det är bara kul att följa hur marknaden utvecklar sig och kriget mellan de olika tillverkarna.

Numera haglar ironierna och sarkasmerna fastän ingen ens har frågat något i stil med "Bör jag byta min 30D mot en 40D?" Intressant utveckling av mentaliteten på FS... (och ändå säger vissa att all utveckling är av godo!)

Varför inte bara låta folk vara intresserade av ny teknik? Om tråden inte är intressant, sluta surfa in på den, vet jag! (Konstigt förresten att just personer med sarkastiska åsikter om nya kameramodellers betydelse för kameraägare, är de första som surfar in här.) Förvandla inte även denna tekniktråd till en sarkastisk gubbröra där ingen vågar begrunda/beundra/rosa/kritisera ny teknik.

Edit: Förresten så kan inte jag se något om 40D på länken som trådskaparen bifogade. Är screendumpen fake eller har Canon plockat bort infot eller är det något vajsing med min webbläsare?

Senast ändrad:
nikitin skrev:
Canons Hong Kong hemsida nämner dom 40D! Dock ingen annan information...

-- Nicke

Eftersom denna knapphändiga skylt låg inne på en av Canons officiella sidor så kan man väl tolka signalen som om att det är något på gång.

Det har ju hänt förut att Canon och Nikon har råkat läcka ut fragment några dagar innan en verkligt släpp kommer.

Emil-G skrev:
Skynda er att sälja alla 20D och 30D innan de blir värdelösa! När 40D kommer duger de nätt och jämnt till självförsvar...

(Lätt ironi över alla som nu kommer starta trådar med titlar som "Byta 30D mot 40D?"/"Köpa 40D nu eller vänta på 50D?"/"När kommer 50D?")
Precis, vad tycker ni? Skall man slå till på 40D när den kommer eller är det bättre att hoppa över den och 50D, för att slå till på 60D. Jag har ingen kamera i nuläget men undrar om det kanske är bättre att vänta i fem år på 60D. Den lär inte vara omodern de närmsta 5-6 åren.

Varför inte ha is i magen och vänta tills helvetet har tjälat ihop? :)

Att 30D förr eller senare får en efterföljare är väl ganska naturligt och självklart. Men kommer den att duga åt "experterna" på fotosidan.se?

Man kan ju med fog ställa sig frågan om de så flitiga "debattörerna" verkligen fotografera eller om det enbart skaffar sig utrustningen som skrytobjekt.

paul innergård skrev:
Precis, vad tycker ni? Skall man slå till på 40D när den kommer eller är det bättre att hoppa över den och 50D, för att slå till på 60D. Jag har ingen kamera i nuläget men undrar om det kanske är bättre att vänta i fem år på 60D. Den lär inte vara omodern de närmsta 5-6 åren.

Om jag hade varit som du skulle ja väntat på 70d, den ska enligt säkra källor endast ha en knapp, printknapp och avtryckare i ett.

paul innergård skrev:

Du ska inte slå till alls Paul. Du har ju redan en Nikon D200. Eller sviktar du ;-)

KMZ2 skrev:

Att 30D förr eller senare får en efterföljare är väl ganska naturligt och självklart. Men kommer den att duga åt "experterna" på fotosidan.se?

Man kan ju med fog ställa sig frågan om de så flitiga "debattörerna" verkligen fotografera eller om det enbart skaffar sig utrustningen som skrytobjekt.

Är på fotosidan lite titt som tätt. Anledningen är mest för att få inspiration och för att få lära mig mer.

Men mest känner jag att fotosidan är en kanal där människor kan ge uttryck sin prylsnobbism. Precis som gunnar skriver, ingenting duger.

Jag skulle vilja påstå motsatsen, "anything goes" ;D

Sitter själv och trycker på en 350d. Har ännu inte hittat en enda anledning som motiverar ett köp av en dyrare och finare kamera. Det är inte kameran som begränsat mig, det är jag själv. Lägger hellre pengarna på objektiv som möjligör nya typer av bilder.DOck skulle jag aldrig få för mig att lägga ut de summor på objektiv som många här gör. Jag har fler nöjen i livet =)

För mig gör det inget om autofokusen låter lite, om bajonetten inte är gjord i metall, om kameran är gjord i plast istället för magesium, eller om objektivet har en lite lite snabbare motor.

Begränsningen sitter i en själv, och mitt mål med besök på denna sida är att arbeta med begränsningen, inte allt annat runtomkring.

Vill jag skryta, så finns de många andra ställen att göra det.

Jag upplever att det finns lika mycket "anti-skryt", en sorts omvänd snobbism som går ut på att man är bättre om man använder enklare grejer. Det är klart att man kan göra mycket med vilken kamera som helst, en 350D är ju en mycket kompetent maskin. Det beror dock ändå lite grann på vad man fotograferar, mycket blir enklare att göra med t.ex. en 1D Mark II, t.ex. flygande fåglar och sport. Alla här är inte bara prylsnobbar utan har faktiskt relevanta skäl till att vilja uppgradera. Vad som är värt pengarna är också mycket individuellt, ibland tror jag att "anti-snobbarna" letar efter argument för att dom helt enkelt inte har råd eller för att dom väljer att lägga pengarna på annat. Jag tycker det är trist att höra dom som lite reflexmässigt kallar dom som gör andra prioriteringar i livet för snobbar eller prylfanatiker. Varför ska det alltid behöva vara "vi och dom"...

Det är en gammal motsättning det där: konst kontra teknik. Underförstått: om man inte är intresserad av det tekniska är man konstnärlig. Ibland stämmer det, men ibland är det bara en mask man tar på sig: jag väljer konsten, jag tar bra bilder och bryr mig inte om tekniken.

Sanningen är ju ändå att fotohistorien är full av mästerfotografer som hade full koll på tekniken. Även om det var för att kunna fullända sina bildvisioner.

Huvudsaken att man tycker det är kul. Det är ok att "bara" vara teknikintresserad. Alla kan inte vara Picasso.

KMZ2 skrev:

Svaret är givet. Självklart är utrustningen skrytobjekt, åtminstone för oss glada entusiaster som inte lever på fotograferandet. En skvätt ångestlindring får man nog också lägga till. Just nu känner jag att när ångesten börjar träda in så krävs förmodligen uppföljaren till D2Hs för att lindra den. Egentligen inget konstigt med faktumet att prylarna i sig är entusiastens stora behållning, vid sidan av fotograferandet. Många som har bilar som intresse köper de minst lika mycket för att skruva o meka med som att åka i. En som köper en vass Porsche behöver inte vara tävlingsförare utan njuter av körkänslan och vetskapen om den potentiella prestandan. Skall nog tilläggas att om gemene man hade råd så skulle nog många bilintresserade köpa tävlingsbilar och köra med till stormarknaden för helghandlingen. Som tur är har bara drömvinst-miljonärer råd med dylik vardagslyx. Prylarna har betydelse och jämförelsevis med andra intressen så är det även för fotonördar både angeläget och befogat. Jag har märkt att just inom fotografins värld så blir man ofta lite påhoppad som prylnörd. Jag har sällan hört liknande argument om biltokar eller folk som köper segelbåtar för miljontals kronor. När sen någon köper en Harley för att skruva ca 80% av tiden vid umgänge med den, tycks det vara helt ok i de flestas ögon.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar