Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Zoso skrev:
Att det alltid skall gnällas på vad folk gör med sina pengar i detta land, vad beror det på igentligen ?

Avundsjuka är väl det första man tänker på, men är det verkligen så illa ?

Har man tillräckligt med pengar (gud förbjude i detta land) så skall man väl kunna få köpa vad man vill utan att behöva bli påhoppad för det !

/kent

Min lösning på det är att fullständigt sk-ta i vad folk tycker, har dom synpunkter på mina prylar så det är deras problem, inte mitt. :)
 
Makten skrev:
Jag förstår inte alls hur man kan bli galen på det. Man ser ju hela tiden vad kameran väljer för ISO, och man kan själv välja vid vilken slutartid den ska sätta in, och hur högt den ska gå som max. Kör man i manuellt läge kan man dessutom "exponeringskompensera" så att ISO behålls lågt men tiden istället ökar.
Ok, det var ungefär det jag undrade. Kan man inte ställa in regler för hur ISO ska justeras är det ju värdelöst, annars är det nog helt OK. Auto-ISO på min Ixus lever helt sitt eget liv...nästan. I den formen är det oanvändbart på en DSLR anser jag.
 
Makten skrev:
...
En annan sak som är enormt bra hos Nikon (D200) är programmerbara "banker" med inställningar.
...

Det är något som jag skulle vilja ha, för att t.ex. snabbt hoppa från ett "kort skärpedjup-läge" till ett "panorerings-läge" för motorsport.

Det går att trixa till det genom att kombinera PF/CF-inställningar på 1DII/1DsII men det blir inte helt bra.
 
Zoso skrev:
Att det alltid skall gnällas på vad folk gör med sina pengar i detta land, vad beror det på igentligen ?

Avundsjuka är väl det första man tänker på, men är det verkligen så illa ?

Har man tillräckligt med pengar (gud förbjude i detta land) så skall man väl kunna få köpa vad man vill utan att behöva bli påhoppad för det !

/kent
Rätt. Det är ganska typiskt Svenskt att alltid väga in pengar i precis allt. Det första folk frågar om man köpt nåt är vad det kostar...oavsett allt annat. Först då kan man ta ställning till om man är riktigt klok...
Själv "glömmer" jag alltid bort vad prylarna kostat och är enbart glad att ha riktigt bra grejor. (typ L-optik och annat som man blir glad av..)
 
Kan tillägga att Auto-ISO är fullständigt briljant vid blixtfoto! Räcker inte blixten till, så höjer kameran ISO, och D200 gör detta i 1/6 steg, så det blir aldrig "onödigt" högt ISO.

(Och självklart definierar du själv längsta acceptabla tid och högsta acceptabla ISO, vid användande av Auto-ISO).
 
Jag har slutat svara på frågor om vad prylarna kostar. När mina minneskort kostar mer än personens hela kameraväska, och min kameraväska mer än dennes bil så finns liksom ingen gemensam värdegrund för en diskussion. :-D
 
Anders Östberg skrev:
Det är något som jag skulle vilja ha, för att t.ex. snabbt hoppa från ett "kort skärpedjup-läge" till ett "panorerings-läge" för motorsport.

Det går att trixa till det genom att kombinera PF/CF-inställningar på 1DII/1DsII men det blir inte helt bra.
Riktigt så enkelt är det inte, för man måste ändra från AF-S ("konstant" AF) till AF-C (följande AF) med en knapp.
Skärpedjupet ställer man ju med bländaren, så om det är relevant vete fasen.

Jag saknar en egen knapp för att välja mellan dessa banker, då man faktiskt måste in i menyerna för att ändra. Men det går ändå snabbt, då dessa inställningar ligger "överst" i menyn.

Det finns också banker för bildinställningar, vilket är fint om man vill ändra mellan förinställda alternativ, såsom från RAW till JPG med vissa kontrastkurvor och dylikt.
 
Makten skrev:
Riktigt så enkelt är det inte, för man måste ändra från AF-S ("konstant" AF) till AF-C (följande AF) med en knapp.
Skärpedjupet ställer man ju med bländaren, så om det är relevant vete fasen.

Jag saknar en egen knapp för att välja mellan dessa banker, då man faktiskt måste in i menyerna för att ändra. Men det går ändå snabbt, då dessa inställningar ligger "överst" i menyn.

Det finns också banker för bildinställningar, vilket är fint om man vill ändra mellan förinställda alternativ, såsom från RAW till JPG med vissa kontrastkurvor och dylikt.

Det närmaste man kommer på 1D-husen är väl att man kan spara hela kamerans inställningar på minneskortet som en personlig profil, och den senaste inställningen av allting kommer då tillbaka när man laddar från kortet. Så med ett par olika kort (använd t.ex. SD-kortplatsen) så kan man byta hela kamerans inställningar. Det tar dock en del knapptryckningar och menybläddrande.
 
Är det en risk för att fotografen blit överflödig??

jorgene skrev:
Kan tillägga att Auto-ISO är fullständigt briljant vid blixtfoto! Räcker inte blixten till, så höjer kameran ISO, och D200 gör detta i 1/6 steg, så det blir aldrig "onödigt" högt ISO.

(Och självklart definierar du själv längsta acceptabla tid och högsta acceptabla ISO, vid användande av Auto-ISO).

Auto hit och Auto dit...Jag så en Robot på nyheterna i kveld. Skicka ut en sånn för at fota?
Nej tack! Fan skal jag hålla styr på bländare, lukkartid och "film-type"..
Är det roligt med en kamera som gör brorparten av jobbet?
En F1 med digital FF! ( Ja + AF, bracketing,7 fps, histogram, 12EV DF, o lite till månne).....
 
Anders Östberg skrev:
Det närmaste man kommer på 1D-husen är väl att man kan spara hela kamerans inställningar på minneskortet som en personlig profil, och den senaste inställningen av allting kommer då tillbaka när man laddar från kortet. Så med ett par olika kort (använd t.ex. SD-kortplatsen) så kan man byta hela kamerans inställningar. Det tar dock en del knapptryckningar och menybläddrande.

Så du menar att det inte finns Custom banker som man kan lagra olika inställningar på Canons proffskameror ?

Det tycker jag är märkligt, dom är ju gjorda för proffs trots allt, Canon behöver tydligen mer kontakt med dom som använder deras kameror.

Usel ergonomi, ingen auto-iso, inga custom banker mm mm....

Det är dags för en uppryckning på dom här områderna nu, och 40D vore en bra kamera att börja med.

/kent
 
Jordi skrev:
Vad får man som Nikonägare ut av att läsa och skriva
under rubriken Canonkameror?
Missionera?
Man kanske kan GE något? Tänkt på det? Egna erfarenheter till exempel.
Men håll dig du i Canonforumet och kom aldrig och hälsa på hos oss Nikoniter, för vi har ju "fel" utrustning.
Själv är jag lika intresserad av alla kameramärken som har intressanta kameror. Både Nikon och Canon hör dit.
 
Re: Fattar jag rätt...

fujicanon skrev:
...så väntar Kent bara på att byta till nåt annat....

Ja så fort det kommer något bättre än det jag redan har, jag har så mycket pengar att det inte spelar någon roll i allafall :)

/kent
 
Zoso skrev:
Så du menar att det inte finns Custom banker som man kan lagra olika inställningar på Canons proffskameror ?

Det tycker jag är märkligt, dom är ju gjorda för proffs trots allt, Canon behöver tydligen mer kontakt med dom som använder deras kameror.

Usel ergonomi, ingen auto-iso, inga custom banker mm mm....

Det är dags för en uppryckning på dom här områderna nu, och 40D vore en bra kamera att börja med.

/kent

Dom har väl satsat på annat... bildkvalitet, t.ex. ;-)
 
Re: Re: Fattar jag rätt...

Zoso skrev:
Ja så fort det kommer något bättre än det jag redan har, jag har så mycket pengar att det inte spelar någon roll i allafall.

/kent
Så sant! Min "halvgamla" EOS funkar bäst med en Fuji-rulle.
Om inte Canon rycker upp sej; så blir det full rulle med S5.

Måsste tillägga: Tråkigt med den Nikon-fattningen bara...
 
Re: Re: Re: Fattar jag rätt...

fujicanon skrev:
Så sant! Min "halvgamla" EOS funkar bäst med en Fuji-rulle.
Om inte Canon rycker upp sej; så blir det full rulle med S5.

Skämt och sido, jag är rätt nöjd med min D200 och den får nog tjänstgöra tills nästa modell kommer ut, men visst är S5'an ett intressant alternativ, speciellt för Nikon ägare.

/kent
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.