Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
fhe skrev:
Samma sak med datorn du använder, tänkte du på det?

Om man nu är så otroligt insöad på att konsumtion är skadligt för miljön (vilket i huvudsak är skitsnack) så har man kanske vägt det mot nyttan och behovet av att sitta på fotosidan och gnälla på alla andra som konsumerar, eller också är det roligast att vara "miljömedveten" åt andra. Det är otroligt mycket mer skadliga ämnen i den dator du använder än i en ny dSLR.

Det roliga är att du just motargumenterade något som är ett stort problem, i en parantes. Som om det vore självklart det du skriver. Du har helt fel men jag tänker inte gå vidare med det här.

Mitt inlägg ville främst poängtera att det inte bara är den gamla kameran som miljöförstör.
 
Makten skrev:
Vad i halva friden grundar du det på?
Att det inte är en given sanning, du måste också väga in faktorer som att tillverkningen med största sannolikhet bidrar till ett välstånd både för landet där tillverkningen sker och för den som faktiskt har ett jobb (även om det välståndets varande får anses relativt).

Dylikt välstånd är inte bara dåligt för miljön utan även något av en förutsättning för att det överhuvudtaget ska vara intressant med miljötänkande. Det relativa välståndet som föds av konsumtionen ökar också successivt kravet på arbetskraft som kan läsa, skriva och räkna vilket i sin tur också har en obestridlig inverkan på om miljötänk ens kan komma på agendan.

Riktigt tydligt blir det i de fattiga regionerna i världen som är betydligt mer benägna att (för sin kortsiktiga överlevnad) bortse från miljöaspekten och tillåta folk att dumpa och bränna sitt avfall hos dem på bekostnad av överlevnad och hälsa hos både nu levande och framtida generationer, både där och här.

Ovanstående bara ytskrap, ekvationen är enormt mycket mer komplicerad.
Men med huvudargumentet "förstår du inte själv så är det ingen idé att jag förklarar" så blir ett argument att "konsumtion är skadligt för miljön" helt enkelt i huvudsak ogrundat skitsnack.

Tobias Jakobsson:
Det roliga är att du just motargumenterade något som är ett stort problem, i en parantes
Parentesens expansion ser du ovan och jag håller inte med om att det är ett stort problem att det förekommer skitsnack från folk som tror de vet vad som är bäst för världen. De stör men hade säkert ändå inte klarat av att göra någon nytta för mijön ändå. Om du trodde att jag seriöst menade att du var en miljöbov som köpt en dator så var det mer en naturlig konsekvens av ditt haltande miljöbovsargument, du bör väl leva som du lär?

Jag avslutar också mitt deltagande i tråden, på tok för långrandigt och helt off topic.
 
Slutsatsen blir alltså:

Ingen vet ngt om 40d. Bara att det verkar logiskt att Canon släpper en uppföljare. Och att många är sugna på en 40D om den kommer ngn gång. Annars har Nikon en som heter D40 som man kan köpa.

suck...
 
Hittade lite info om den och inte så mycket som är uppdaterat, som en 400D i större format bara, skönare i handen.

1.6x 10.1M CMOS senor (30D has 1.6x 8.2M CMOS Sensor)
Anti-dust feature New!
2.5 inch LCD (30D has 2.5 inch LCD)
9 focus points (30D has 9 focus points)
5 fps (30D has 5fps)
Compact flash based memory cards (same as 30D).
 
Allt detta är bara spekulationer tills det finns en officiell release från Canon.
 
fhe skrev:
Att det inte är en given sanning, du måste också väga in faktorer som att tillverkningen med största sannolikhet bidrar till ett välstånd både för landet där tillverkningen sker och för den som faktiskt har ett jobb (även om det välståndets varande får anses relativt).

Dylikt välstånd är inte bara dåligt för miljön utan även något av en förutsättning för att det överhuvudtaget ska vara intressant med miljötänkande. Det relativa välståndet som föds av konsumtionen ökar också successivt kravet på arbetskraft som kan läsa, skriva och räkna vilket i sin tur också har en obestridlig inverkan på om miljötänk ens kan komma på agendan.

Riktigt tydligt blir det i de fattiga regionerna i världen som är betydligt mer benägna att (för sin kortsiktiga överlevnad) bortse från miljöaspekten och tillåta folk att dumpa och bränna sitt avfall hos dem på bekostnad av överlevnad och hälsa hos både nu levande och framtida generationer, både där och här.

Ovanstående bara ytskrap, ekvationen är enormt mycket mer komplicerad.
Men med huvudargumentet "förstår du inte själv så är det ingen idé att jag förklarar" så blir ett argument att "konsumtion är skadligt för miljön" helt enkelt i huvudsak ogrundat skitsnack.
Och allt detta gör alltså att konsumtionens inverkan på miljön skulle vara "skitsnack"? En mycket obegåvad slutsats. De positiva effekterna upphäver naturligtvis inte de negativa.

Ursäkta OT:n, men detta var mitt sista inlägg. Ajö.
 
Flightspotter89 skrev:
Ja men de lär nog inte ändra allt för mycket mot vad de säger nu.
Precis som Anders undrar jag vilka du anser vara "de" respektive "de" i den meningen?

Listan du klistrade in kan man läsa här och man har helt enkelt tagit specifikationerna för 30D och kombinerat med nyheterna från 400D. [ironi]Vilken fantastiskt avancerad förutsägelse[/ironi]. Samma ryktesspridare säger ju också att kameran skall presenteras den 26/9 förra året vilket ger en vink om trovärdigheten.

Nu krävs det ju knappast någon doktorshatt i Canonologi för att ana den aktuella kameran sannolikt hamnar någonstans i närheten av de specifikationerna men att många ryktesspridare gissar på ungefär samma saker gör det ändå inte till mer än just bara gissningar från webbplatser som vill ha uppmärksamhet.
 
var in på en affär idag (28 Januari 2007) för att köpa 30D.. där sa säljaren till mig att dem fått nyheter om att 40D är på väg och det dröjer inte länge, så du kanske ska vänta på en sån.
han sa oxå att Canon skall ha presskonferens om cirka 2 veckor för att avslöja informationen om kameran för omvärlden.
Därav har jag inte en 30D med mig hem.. väntar på 40D helt enkelt..
 
Det är nog smart att vänta, det är ju inte så långt till mässor m.m.
Att en säljare fått information om nya kameror tror jag dock inte på.
 
Nepp inte långt till Elmia Foto nu..


Då antar jag att säljaren ljög för mig då för att inte få sälja en kamera för 13 000 till mig. ? makes no sense..
 
Makes perfect sense... om säljaren vill ha en bra relation till dig och du frågar om/när det är något nytt på gång så kommer han att ta det säkra före det osäkra och upprepa samma rykten som vi alla har hört en längre tid.

Tyvärr går det ju inte att bevisa att han visste något om det nu kommer en 40D, däremot kan vi ju vänta och se om det inte kommer nåt (andra rykten säger att enbart 1D-serien kommer att ersättas), i vilket fall vi då vet att säljaren inte hade någon info. :)

Återförsäljare får vad jag vet ingen info innan Canons officiella pressreleaser går ut.
 
säljaren kanske bara hade läst på internet va vet ja.. det verkade som han hade fotointresse iallafall..

hursomhellst så väntar jag.. för jag vill inte göra bort med å stå med en 30D om 40D nu komer om nån månad.. så äre.. Gjorde samma sak me 350D när ja köpte den så dröjde det INTE länge tills 400D fanns.. :/
 
Inget är som väntans tider

Den eviga frågan ... Ska jag köpa ny kamera (dator) nu eller vänta tills nästa modell kommer?

Både 350D och 20D är fortfarande mycket bra kameror och 30D tycker jag är ett bra köp dvs. mycket kamera för pengarna.
30D kommer fortfarande att vara en bra kamera när efterföljaren kommer.

Har man en bra kamera och inte så bråttom så kan man väl vänta in den nya modellen. Kanske blir det så att man i alla fall beslutar sig för den äldre modellen (30D i stället för 40D) för att den blir mycket prisvärd.
 
ErikNygren skrev:
var in på en affär idag (28 Januari 2007) för att köpa 30D.. där sa säljaren till mig att dem fått nyheter om att 40D är på väg och det dröjer inte länge, så du kanske ska vänta på en sån.
han sa oxå att Canon skall ha presskonferens om cirka 2 veckor för att avslöja informationen om kameran för omvärlden.
Därav har jag inte en 30D med mig hem.. väntar på 40D helt enkelt..

Fan! Jag hade precis övertalat mig att 40D lär dröja och ha ett högt pris (vilket kanske gör att jag köper 30D i alla fall), så jag skulle gå och köpa en 30D idag. Jag får väl vänta ett tag till... Hoppas att inte 30D och cashback försvinner. Då flippar jag ut.
 
Enligt en säljare i sthlm som hade haft besök av Canon för inte särskilt länge sen så kommer en 40D. Enligt honom snart. Sen om det innebär till sommaren eller tidigare vet jag inte. Men har du en kamera som funkar idag hade jag nog väntat lite. Dels för att se om det kommer, och OM den gör det så har du ju en 30D på utförsäljning då! Om du inte vill satsa på den nya.
 
bune skrev:
Enligt en säljare i sthlm som hade haft besök av Canon för inte särskilt länge sen så kommer en 40D. Enligt honom snart. Sen om det innebär till sommaren eller tidigare vet jag inte. Men har du en kamera som funkar idag hade jag nog väntat lite. Dels för att se om det kommer, och OM den gör det så har du ju en 30D på utförsäljning då! Om du inte vill satsa på den nya.

Min 350 blev stulen, så jag har lite kamera sug.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.