Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Anders Östberg skrev:
Om det gör någon lycklig att få ta 12 Mpixels familjebilder så är det väl jättefint. Det är ju inte dina pengar som används så vad har du med det att göra?


Problemet enligt lyckoforskarna är ju att "lyckan" bara håller i sig ett kort tag när vi byter upp oss. Sedan sneglar vi åt nästa modell som kommit och som gör oss missnöjda med det vi har. Jodå, det är faktiskt så reklam funkar: att skapa missnöje med det man har.

Men jag går tyvärr själv på det gång på gång. Och visst är det kul att bli lycklig i ett par veckor ;-)
 
Slowfinger skrev:
Problemet enligt lyckoforskarna är ju att "lyckan" bara håller i sig ett kort tag när vi byter upp oss. Sedan sneglar vi åt nästa modell som kommit och som gör oss missnöjda med det vi har.
Många verkar bortse från att det finns rätt många som förvisso är rätt nöjda med sina gamla 10D/300D (eller ännu äldre) men som känner att en uppgradering skulle ge dem en massa saker de är beredda att betala för i form av spot-mätning, stor display, kanske större sökare, ännu mindre brus.

Jag har lite svårt att se varför det inte skulle vara motiverat att byta till något bättre trots att det man har fortfarande fungerar.

De som har inställningen att det skulle vara skadligt för miljön puttrar säkert fortfarande omkring i ruskigt nersmutsande och bensinslukande bilar från 80-talet på väg mellan fotostället och labbet där de ska framkalla med sin "miljövänliga" kemi, allt för att "konsumtion är skadligt för miljön" (fast inte när de konsumerar el och datorer för att kunna besöka fotosidan.se helt i onödan). Helt befängt.
 
Är det någon som vet när den kommer? Direkt efter mässan i mars eller dröjer det till december?
Köper snart en 30D av ren frustration. Eller skall jag köpa en D200?
 
dysseldorf skrev:
Är det någon som vet när den kommer? Direkt efter mässan i mars eller dröjer det till december?
Köper snart en 30D av ren frustration. Eller skall jag köpa en D200?
OM den lanseras i mars, så tror jag att den kommer i svenska affärer innan sommaren. Har för mig att alla "amatör" och "semipro" modeller (typ 300D, 350D, 400D, 20D och 30D) kom ut i affär ganska snart efter lansering. Brukar ta längre tid för 1 och 5-modellerna.
 
dysseldorf skrev:
Är det någon som vet när den kommer? Direkt efter mässan i mars eller dröjer det till december?
Köper snart en 30D av ren frustration. Eller skall jag köpa en D200?

En 30D är en jättebra kamera... behöver du den nu så är det inget dåligt val. Att köpa den av frustration är inte så klokt, har du tid så du kan väl åtminstone vänta till efter mässorna så du vet lite mer om vad som är på gång, eller t.ex. köpa en begagnad DSLR som du kan ha tills vidare. En 20D börjar bli rätt prisvärd nu och är i stort sett samma kamera som 30D.

Valet mellan Canon eller Nikon tycker jag inte ska göras baserat bara på en enskild ny kameramodell, du köper ju in dig i ett helt system, olika användargränsnitt m.m. så i det valet behövs lite mer underlag och fundering.
 
dysseldorf skrev:
Är det någon som vet när den kommer? Direkt efter mässan i mars eller dröjer det till december?
Köper snart en 30D av ren frustration. Eller skall jag köpa en D200?

Varför vänta?
De kameror som finns idag är säkert tillräckligt kompetenta.
Vilket system (märke) man ska välja brukar handla om gammal vana eller att man har med sig grejor sen tidigare. T.ex objektiv, blixtar etc.

Det är väl bra att det finns fina kameror att välja på av olika märken, även Pentax, Sony, Olympus m.fl.

Jag tycker att EOS 30D idag är ett bra köp, hyfsat pris och cashback. Massor av optik och blixtar att välja på.

Mvh J O
 
Kommer nog att bli en 30D. Men nog bäst att vänta till mässan, så man inte missar ngt. Typ: Vädertätat, guttigare Censor, flådigare hus och fler megapixlar. Men om det bara blir antismuts och 2 megapixlar till, så kan jag lika gärna köpa en 30D.

Antismutsen handlar ju bara om att skiten fastnar på en klisterlapp i kamerahuset (blir nog fint när skiten släpper från klibbet efter ngt år).

2 megapixlar till känns inte som ngt megalyft...
 
dysseldorf skrev:
Antismutsen handlar ju bara om att skiten fastnar på en klisterlapp i kamerahuset (blir nog fint när skiten släpper från klibbet efter ngt år).
Finns förvisso inget som säger att Canon skulle välja något annat än den lösning de har i 400D. Fast jag håller med, blir det inte mer uppgradering än antidust och några megapixlar jag ändå inte vill ha så uppgraderar jag nog till en otroligt prisvärd 30D.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Det bästa med 40D är att utbudet av begagnade 30D kommer att öka! :)
//A

Ja, till helt orimliga priser ;)

Man kan idag köpa en 30D för 8700 efter cash-back. Vilket borde innebära ett pris på ca 5-6000:- på beg. marknaden. Efter den höjda momsen i tyskland (19%) så är man ju lite frestad att köpa en som backup. 7200:- ex moms är inte mycket pengar alltså...
 
Synd att folk som säljer sina 30D begagnat vill ha mellan 8000 och 14000 fortfarande. Man kan ju som ni säger komma undan med 10000:- med moms för en sprillans ny. Även 20D ligger ju ganska högt i pris begnagat typ 7000:- vill folk ha för den. I det prisläget köper jag helre en ny för några extra 1000-lappar (så vet man att kameran inte har varit i golver eller att ngn hund inte har pissat på den)...
 
dysseldorf skrev:
Synd att folk som säljer sina 30D begagnat vill ha mellan 8000 och 14000 fortfarande.

Eller som 350D med kitobjektivet.
Ny hos FotoVideo 6350:-

Samtliga begagnad på blocket med kitobjektivet:
7000:-
6500:-
6500:-
6300:-
6300:-
6300:-
6000:-
5700:-

Snittpris på 6325:-
Vad ska man säga......
 
Att kameror tydligen ökar sitt värde när man använt dem. Det är väl det som kallas patinerat. Eller som att rockstjärnors begagnade instrument brukar vara dyrare än nya. Skönt att nypriset sjunker i alla fall. Konstigt bara när begagnatpriset är högre än nypriset.

Man brukar ju i o f alltid få med lite extra prylar till de begnagade kamerorna. T ex objektiv som man inte vill ha och skit på censorn.
 
Ärligt?

Vet inte riktigt om ni alltid menar det ni skriver här...
ser att det är mycket prat om naturen, såklart är det bra men tänker ni SERIÖST på detta sätt när ni ska köpa en ny kamera?

- Jag vill ha den nya 40D....esch det går ju inte, tänk så mycket som naturen får ta stryk av detta!?

Snälla...ni som skriver så här. Så ni har bara haft en enda kamera i hela ert liv eller vad är det frågan om!?

Visst jag kan hålla med om innerst inne att det är dumt att byta kamera varje halvår, men om nu någon/några blir glada av detta så låt dom va det. Varken du eller jag tänker på naturen direkt när man vill köpa en ny kamera eller har jag helt fel?

Inget illa, bara min åsikt. Kommentera gärna men bli inte aggrisiva av att ni/du inte kan ta emot andras åsikter.
 
dysseldorf skrev:
Synd att folk som säljer sina 30D begagnat vill ha mellan 8000 och 14000 fortfarande. Man kan ju som ni säger komma undan med 10000:- med moms för en sprillans ny. Även 20D ligger ju ganska högt i pris begnagat typ 7000:- vill folk ha för den. I det prisläget köper jag helre en ny för några extra 1000-lappar (så vet man att kameran inte har varit i golver eller att ngn hund inte har pissat på den)...

Det är ju ytterligare ett bevis för att äldre kamerahus inte blir sämre bara för att det kommer nytt hela tiden...

Jag tänker inte avyttra mitt kamerahus förrän det är tekniken som verkligen sätter gränsen och att jag kräver något vassare för att överhuvudtaget kunna utveckla mitt fotograferande. Det lär dröja. Kamerorna idag är ju ruskigt kompetenta om man utnyttjar dem till max. "vill-ha-diskussionen" är en helt annan sak.... Men jag håller med om att det är kul att följa utecklingen.

Mvh /Peter
 
Det är väl trevligt med ny kamera om man vill ha det. Man behöver ju inte kasta den gamla i pandareservatet eller elda upp den på BB.
 
dysseldorf skrev:
Det är väl trevligt med ny kamera om man vill ha det. Man behöver ju inte kasta den gamla i pandareservatet eller elda upp den på BB.

Haha nej det är ju dumt. Men TILLVERKNINGEN av kameran förstör miljön också.. Tänkte du inte på det?
 
tobias- skrev:
Men TILLVERKNINGEN av kameran förstör miljön också.. Tänkte du inte på det?
Samma sak med datorn du använder, tänkte du på det?

Om man nu är så otroligt insöad på att konsumtion är skadligt för miljön (vilket i huvudsak är skitsnack) så har man kanske vägt det mot nyttan och behovet av att sitta på fotosidan och gnälla på alla andra som konsumerar, eller också är det roligast att vara "miljömedveten" åt andra. Det är otroligt mycket mer skadliga ämnen i den dator du använder än i en ny dSLR.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.