Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ajdå.. ja då förstår jag ditt begär! Ja vad ska man säga. Du har ju en jättefin kamera i 30D, och priset är mer än bra nu när det är cashback på den. Att vänta på 40D kan innebära att du måste lägga mer pengar än du tänkt dig. Och vilka uppdateringar som kommer kan ju bara spekuleras i. Du kanske ångrar dig att du väntade rent av.
 
Anders Östberg skrev:
Det är nog smart att vänta, det är ju inte så långt till mässor m.m.
Att en säljare fått information om nya kameror tror jag dock inte på.

Det tror jag på. Själv var jag på Scandinavian Photo i somras när Nikons produktdemonstrant kom ut från de bakre regionerna av affären med en kameraväska i handen och sa hejdå till personalen. Man fattade direkt vad det handlade om. "Var den fin D80:n?" frågade jag säljaren. Han blev röd i ansiktet och stammade "öh, vi får inte säga något". Två veckor senare kom kameran.

Visst blir butikerna informerade och får en kamerademonstration. Hur skulle de annars kunna demonstrera den för kunden första dagen de får den?
 
Jag köper en 30D i dag, för cashbacken är slut i övermorgon, samt att YFO säljer 30D för 11395-1400=9995:- Och det är ju ett ganska bra pris eftersom folk vill ha 14000:- för en begnagad.
 
Jag är farligt frestad av en 30D nu också, mycket prisvärt och en kanonkamera, men jag ska nog vänta till efter nästa omgång produktreleaser ändå.
 
Anders Östberg skrev:
Jag är farligt frestad av en 30D nu också, mycket prisvärt och en kanonkamera, men jag ska nog vänta till efter nästa omgång produktreleaser ändå.

Då missar du cashbacken. Men det kommer kanske fler. Tänk om Canon drar in alla 30D, så att man bara kan köpa 40D för 15000:-. Läskigt va? Typiskt att Canon skall behandla sina kunder på detta vis. Vin blir ju galen. Kan dom inte sluta vara så jkla hemliga.
 
Jag behöver egentligen inte en kamera till just nu. Däremot till våren skulle jag vilja ha en 1.6x kamera igen för fågelfotot, ångrar lite att jag sålt min 20D. Därför ska jag nog vänta, jag tror det kommer att finnas bra priser på både nya och begagnade 30D om några månader, eller så kommer en vädertätad 40D... snälla Canon. :)
 
Anders Östberg skrev:
Jag behöver egentligen inte en kamera till just nu. Däremot till våren skulle jag vilja ha en 1.6x kamera igen för fågelfotot, ångrar lite att jag sålt min 20D. Därför ska jag nog vänta, jag tror det kommer att finnas bra priser på både nya och begagnade 30D om några månader, eller så kommer en vädertätad 40D... snälla Canon. :)

Vädertätat hade ju varit en d200 dödare. Gäller bara att ens optik är tätad också...
 
Å vad jag är glad att jag bytte upp mig till en beg. 20D (från 350D) strax före jul.
Nu slipper jag oja mig och fundera på om det är "för sent" att köpa en 30D.
Duktigt va? :)
 
Anders Östberg skrev:
Det är nog smart att vänta, det är ju inte så långt till mässor m.m.
Att en säljare fått information om nya kameror tror jag dock inte på.


Jag försöker ju inte lura någon. Jag bara återberättar vad säljaren sa med en mystisk min på ansiktet. Jag stod nämligen där som en möjlig kund på 30D, men han gjorde definitivt sken av att han visste något om uppföljaren. Dessutom är killen en inte helt okänd profil i fotovärlden. Så varför han skulle ljuga har jag ingen aning om. Sen om du tror på mig eller inte bryr jag mig inte om så värst.
 
Nej nej.. det förstår jag. Men det är väl föga oväntat att det dyker upp en efterföljare till 30D:n inom en snar framtid. Hur den ser ut och vilken spec den kommer ha kan vi alla bara spekulera i. Såvida vi inte jobbar på utvecklingsavd. hos Canon.

För att jag ska välja en 40D istället för en Nikon d200 kommer det krävas av Canon att de tänker om på många punkter. Enligt mig måste de förändra det uråldriga kamerahuset i design först o främst. Jag tycker att Nikon ligger betydligt bättre i handen. Mindre meny-plockande och fler snabb-knappar på huset. Gärna inbyggt antiskak, men definitivt måste de ju ha sensorrengörning. Annars blir de omseglade av lillebrorsan 400D.

Hade gärna sett att de flyttar rullhjulet som man kör med pekfingret. Antingen framför avtryckaren eller på baksidan av huset. Som ni hör är jag en stor fan av hur Nikon bygger sina hus. Men så är det. Jag tycker det känns bäst helt enkelt.
 
Det är väl jättebra att det finns flera att välja bland, annars skulle inte alla kunna hitta sin favorit. :)
 
bune skrev:
Mindre meny-plockande och fler snabb-knappar på huset.

Hade gärna sett att de flyttar rullhjulet som man kör med pekfingret. Antingen framför avtryckaren eller på baksidan av huset.
Du kan via Custom functions "programmera" om knapparna så att du i stort sett aldrig behöver använda menyerna. Det finns gott om möjligheter att anpassa funktionerna så att de passar ditt sätt att fotografera. Visst, vissa knappar har dubbla funktioner ibland, men det vänjer man sig snart vid. Speciellt som nästan alla ändringar du gör syns i sökaren.
Det främre rullhjulet sitter bra där det sitter. Tummen är sysselsatt med det stora hjulet och joysticken på baksidan, och framför avtryckaren finns det inte plats.

Mvh, Ulf
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.