ANNONS
Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Eller plåtar saker som inte kräver någon fart. Har svårt att tänka mig att stilleben eller dylikt blir så himla mycket bättre med mk3 kontra 20D. Men nu jäklas jag lite. Går alltid att hitta situationer och göra generaliseringar bäst man vill såklart. Olika personer har olika behov.

Damocles skrev:
Eller plåtar saker som inte kräver någon fart. Har svårt att tänka mig att stilleben eller dylikt blir så himla mycket bättre med mk3 kontra 20D. Men nu jäklas jag lite. Går alltid att hitta situationer och göra generaliseringar bäst man vill såklart. Olika personer har olika behov.

Jo det är så, jag kör alltid med ai-servo och nästan alltid utan stativ förutom med 500mm då kommer stativet fram ibland för det är så tungt... Men självklart så deror det högst avsevärt vad man fotograferar för något vilken kamera som är bäst.

Eventuell vädertätning

Om det fortfarande finns någon som orkar följa den här tråden så är jag påtal om det lite intresserad av hur mycket vädertätningen på t.ex 1D är värd (ihop med vädertätad glugg naturligtvis).

Att man inte kan bada med kameran är givet. Att man kan vara ute i ruskväder borde också vara givet. Samtidigt har jag (både i karibien och storbritannien) varit med om regnväder som bara skiljer sig från att bada ytterst marginellt (dyngsur rakt igenom allt på några sekunder).
Fixar vädertätningen på en 1D en sån sak?

Hur är det med t.ex varma växthus och andra ställen där man normalt får passa sig för kondens... Är det med vädertätad glugg monterad bara att knata in och fota?

Berätta gärna den som vet.

Re: Eventuell vädertätning

fhe skrev:
Om det fortfarande finns någon som orkar följa den här tråden så är jag påtal om det lite intresserad av hur mycket vädertätningen på t.ex 1D är värd (ihop med vädertätad glugg naturligtvis).

Att man inte kan bada med kameran är givet. Att man kan vara ute i ruskväder borde också vara givet. Samtidigt har jag (både i karibien och storbritannien) varit med om regnväder som bara skiljer sig från att bada ytterst marginellt (dyngsur rakt igenom allt på några sekunder).
Fixar vädertätningen på en 1D en sån sak?

Hur är det med t.ex varma växthus och andra ställen där man normalt får passa sig för kondens... Är det med vädertätad glugg monterad bara att knata in och fota?

Berätta gärna den som vet.

När jag frågade Canon har jag för mig att dom svarade 250mm/timme i regn men rätta gärna mig om jag har fel, någon som vet, Jeppe tex..

Det blir imma på frontlinsen så det går endå inte att plåta ;) men jag har för mig att spegeln tex klarade sig. Detta med en 1Dmk2n och 70-200/2,8IS.

SM0SBI skrev:
Jo det kanske finns dom som inte har förstått sitt bästa eller har ont i ryggen ;)

Finns hur många yrkesfotografer som helst som kör 30D eller 20D eller 5D.

Alla plåtar ju inte sport precis.

Jag kör numer 5D och 30D. Har bara behövt Eos 1D mark II en gång sedan jag sålde den förra hösten - och då kunde jag låna en gratis.

Men visst vore bättre autofokus i konsumentklassen välkommet

Klart som f_n att 40D ska ha vädertätning, bättre fokus, snabbare serietagning, högre ISO, större sökare m.m. oavsett hur bekymrade 1DIII-ägare blir. Den ska vara bättre än Nikons D200-ersättare och den ska vara billigare.

Men de är ju bara vad jag tycker...

Nikon kan stoppa in 50 o-ringar till, jag köper inte
deras ypperligt ergonomiska kameror så länge det ser ut som skit på iso 500 och uppåt.
(Nu blir jag halshuggen)
Jag plåtar sällan i ösregn. Bilderna blir liksom lite trista i det ljuset.

Jordi skrev:
Nikon kan stoppa in 50 o-ringar till, jag köper inte
deras ypperligt ergonomiska kameror så länge det ser ut som skit på iso 500 och uppåt.
(Nu blir jag halshuggen)
Jag plåtar sällan i ösregn. Bilderna blir liksom lite trista i det ljuset.

Kan inget om Nikon´s systemkameror, mer än modellbeteckningen, men nog anser jag att bla. motorsportbilder (mc/bilar) ger action vid regn. Men det är ju inte det tråden handlar om och dessutom min allra högst personliga uppfattning! Eftersom jag dock står i begrepp att handla D-SLR och D40:an är intressant så önskar naturligtvis jag att den blir vädertätad. Om inte får jag väl köra med lösa skydd (finns några former av överdrag har jag sett i någon anonns, det funkar kanske tillräckligt för regn!?).

Mvh!
// Niklas

NiklasÖ skrev:
Eftersom jag dock står i begrepp att handla D-SLR och D40:an är intressant så önskar naturligtvis jag att den blir vädertätad.
Sikta på en 40D istället, D40 är en Nikon :)

Om inte får jag väl köra med lösa skydd (finns några former av överdrag har jag sett i någon anonns, det funkar kanske tillräckligt för regn!?)
De här verkar vara poppis i staterna http://www.stormjacket.com/
Antar att man bör ha en glugg som tål vatten längst fram dock. Vet inte om någon säljer dem i Sverige.

fhe skrev:
Sikta på en 40D istället, D40 är en Nikon :)

Pekfingervalsen är väl den vals jag får dra med för att bortförklara mig här då! ;-) Hade för avsikt att skriva 40D men...

... chefen kom in och gjorde mig nervös!
... tangentbordet hakade upp sig varpå jag slog det i huvudet på kollegan.
... Pamela Andersson gick förbi fönstret.
... Nikon släpper en västingmodell med EXTRA ALLT med samma modellbeteckning gratis till den som först kan reta upp en Canonist!
... jag fick precis beskedet att jag fått lönepåökt med 100%.

Äh, välj vilket som allt är lika (o)troligt! ;-)

Tack för tipset om väderskydd! Skall undersöka detta närmare när jag vet om jag behöver eller inte (vädertätning på 40D eller ej, det mest troliga är väl dock att det INTE blir)

Mvh!
// Niklas

Tätning eller inte?

Tätning eller inte är ingen stor fråga för mig.
Men jag undrar ändå om det är vanligt förekommande att folk haft problem med regn eller fuktskador med sina "otätade" kameror?

Nån gång har jag råkat låna ut min 20D med Sigmaobjektiv på, den hamnade i en regnskur. Fungerade klockrent efter avtorkning.

De flesta klarar sig nog med regnskydd av olika slag. Plastpåsar eller specialskydd från fackhandeln.

För min del är den nya kamerans autofokus mest intressant. Grovhugget så klarar jag mig med en 20D som har ett klart bättre autofokussystem för rörliga och oberäkneliga motiv.

Det har skett en snabb och positiv utveckling av optik som är anpassad till lilla sensorn. Det finns nu många fina vidvinkelzoomar, standardzoomar, superzoomar etc. att välja på. Med eller utan IS. Teleobjektiven blir verkligen teleobjektiv och den lilla sensorns utsnitt bidrar till att man kommer nära svårfångade motiv.

Jag hoppas och tror nog också att nya 40D blir en mycket bra kamera och "ledande" i klassen.
Man kan nog glömma allt småtjafsande och nördig pajkastning mellan olika förespråkare för 30D, 5D, 1D.
Canon konkurrerar med Nikon och de andra drakarna och är säkert mycket måna om att komma med en attraktiv och säljande 40D.

Mvh J O

imajica skrev:
Man får hoppas att det är nåt speciellt med dem, annars tycker jag 36 dollar för en plastpåse känns lite väl dyrt...
Man skulle kunna tänka sig att den är gjord i ett aningen slitstarkare material och att vanliga plastpåsar saknar något att sluta tätt med runt glugg och hus.

Jag brukar ta upp en hundpåse ur fickan om jag behöver skydda kameran i störtregn men de är att betrakta som engångs.
$36 är ju ungefär på samma skala som t.ex en Omnibounce och sånt köper ju folk. Finns väl ingen anledning att sätta priset lägre än folk är beredda att betala.

fhe skrev:

$36 är ju ungefär på samma skala som t.ex en Omnibounce och sånt köper ju folk. Finns väl ingen anledning att sätta priset lägre än folk är beredda att betala.
Nä, tyvärr är det ju så. Men även om det är ett bättre material och det finns nån typ av snodd eller så, har jag svårt att se att det skulle behöva kosta mer än en tjugolapp.
Men det är ju samma sak med till exempel motljusskydd och stativfästen - iallafall till Canons grejer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar