Tätning eller inte?
Tätning eller inte är ingen stor fråga för mig.
Men jag undrar ändå om det är vanligt förekommande att folk haft problem med regn eller fuktskador med sina "otätade" kameror?
Nån gång har jag råkat låna ut min 20D med Sigmaobjektiv på, den hamnade i en regnskur. Fungerade klockrent efter avtorkning.
De flesta klarar sig nog med regnskydd av olika slag. Plastpåsar eller specialskydd från fackhandeln.
För min del är den nya kamerans autofokus mest intressant. Grovhugget så klarar jag mig med en 20D som har ett klart bättre autofokussystem för rörliga och oberäkneliga motiv.
Det har skett en snabb och positiv utveckling av optik som är anpassad till lilla sensorn. Det finns nu många fina vidvinkelzoomar, standardzoomar, superzoomar etc. att välja på. Med eller utan IS. Teleobjektiven blir verkligen teleobjektiv och den lilla sensorns utsnitt bidrar till att man kommer nära svårfångade motiv.
Jag hoppas och tror nog också att nya 40D blir en mycket bra kamera och "ledande" i klassen.
Man kan nog glömma allt småtjafsande och nördig pajkastning mellan olika förespråkare för 30D, 5D, 1D.
Canon konkurrerar med Nikon och de andra drakarna och är säkert mycket måna om att komma med en attraktiv och säljande 40D.
Mvh J O