Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
imajica skrev:
har jag svårt att se att det skulle behöva kosta mer än en tjugolapp.
Du behöver nog läsa på om marknadsekonomi :)
Om jag tillverkar något som folk vill ha så är det inte tillverkningskostnaden på 2 kronor som avgör om jag kan sätta en prislapp på 400 spänn eller inte.
Det är kombinationen av hur många alternativ marknaden har, hur gärna den vill ha varan och vad den är beredd att betala. Så fort man fått tillbaka vad det har kostat att göra prylen är produktionskostnaden ute ur bilden.

Edit: Sorry, jag såg att du höll med mig, du behöver naturligtvis inte alls läsa på om marknadsekonomi. Det var bara en kommentar till den väldigt isolerade meningen slitet ur sitt sammanhang.
 
Jo, jag vet att det är så det fungerar :) Men det behöver ju inte betyda att jag tycker det är bra i alla lägen...
 
Mitt favoritexempel på det där är när Volvo sålde en bilmodell för 27000 kronor mer än en annan, trots att den dyrare var billigare att tillverka. Men den hade ett häftigare emblem där bak...
 
jysm skrev:
Verkar ju kanonbra. Om man har LiveView i kameran. Kika genom sökaren med det där plastöverdraget, och med glasögon på, verkar inte vara något vidare bekvämt.

Man kan nog göra en öppning för ögonmusslan.
Jag ska nog ta en titt på skyddet. Öppningen för filterinfattningen verkar ju intressant.
 
Är bilderna som läkt ut äkta så är 40D vädertätad, det syns ju tydligt att det sitter tätningar runt knapparna, även runt blixtskon, precis som på 1D modellerna.

/kent
 
jaha!!

ständigt detta tjöt tror nån där ute att du utvecklas som fotograf bara för att kammeran gör det i så fallå ge mig då ett exempel på sådana underverk!!!! jag tror nog att 200 bilder i sekunden å sen parkinsinsmedicin livet ut kan säkert nån läkare skriva ut vattentät skall den ju vara man kan ju ha den som livboj åxå å gps sökare bara å printa in på ett litet tangentbord (tillbehör)vad du vill så lotsar kameran dig till platsen för fotograferande tex älg då talar kameran om var det finns älg är inte detta underbart tänkande å så 500 miljoner megapixlar jag längtar så efter denna kamera med en liten container som all antidust fångar (passa bara fingrarna) å vem orkar titta i igenom gluggen nej omodernt nej jag vill inte ut å fota idag det regnar ju bättre vi går in i datorn å får några ps manipulerade bilder på sånt folk vil se på har jag glömt nåt det kommer inom 3 år var så säkra å så kameratilverkarna sliter ut mitt högra pekfinger det måst dom ju lösa inte sant nä väntar nog 10-12 år när kammeran är färdigbyggd för det verkar den ju aldrig bli enligt fotosidans proffskrönikörkommitte"
 
Ahhh.. kommateringens mästare, Steve är tillbaka. Välkommen tillbaka, fast.. det här med teknikutveckling verkar du ha fått hybris på. Fast du kanske har ett så bekymmersfritt liv att du måste bekymra dig över nya kameror. Man behöver liksom inte köpa ny. :)
 
Re: jaha!!

steve eilertsen skrev:
ständigt detta tjöt tror nån där ute att du utvecklas som fotograf bara för att kammeran gör det i så fallå ge mig då ett exempel på sådana underverk!!!!

OK, håll till godo:
- Analog fotografi tar, för den genomsnittliga fotografen flera dagar, kanske till och med upp till en vecka att få resultatet av en experiment-exponering.

- Digital fotografi, med fungerande skärm på kameran som visar nyss tagna bild, tar någon sekund.

Eftersom vi människor, hur intelligenta vi än må vara, endast lär EN sak åt gången så är chansen/möjligheten att utvecklas snabbare med en digital kamera än med en analog!

De som är snabblärda hinner då naturligtvis lära FLER saker på samma tidsenhet som vi andra dödliga, men likväl lär den snabblärde/intelligenta enbart EN sak åt gången!

Digitalkameran, med fungerande skärm och visning av nyss tagna bild, var just en sådan utveckling som du verkar finna osannolik! ;-)

Mvh!
// Niklas
 
Re: jaha!!

steve eilertsen skrev:
ständigt detta tjöt tror nån där ute att du utvecklas som fotograf bara för att kammeran gör det i så fallå ge mig då ett exempel på sådana underverk!!!!
Steve, dels så måste ju folk få spekulera bäst de vill kring saker, som i detta fall hur den nya Canon kameran kommer att bli. Sedan är det ju så att vissa har teknik inom foto som intresse, alltså hur kameror fungerar, nya tekniska finesser.

Vi vet nog alla att en kamera inte gör bilden, att fota handlar mycket om känsla, men man måste förstå och behärska verktygen.

Jag personligen blir inspirerad av att använda saker jag trivs med och som jag upplever som bra. Det är säkert så att jag enligt många har för dyra gluggar i förhållande till vad jag presterar, det får folk tycka, inte mig emot, huvudsaken är ju att jag trivs med mina saker, tycker det är kul att fota osv.

Slutligen, om det nu finns folk som tycker det är kul att spekulera och drömma om den nya kameran, vad är felet i detta, enklaste lösningen är kanske att du struntar i att följa ämnet? Så slipper du irritera dig.
 
Re: Re: jaha!!

NiklasÖ skrev:
OK, håll till godo:
- Analog fotografi tar, för den genomsnittliga fotografen flera dagar, kanske till och med upp till en vecka att få resultatet av en experiment-exponering.

- Digital fotografi, med fungerande skärm på kameran som visar nyss tagna bild, tar någon sekund.

Eftersom vi människor, hur intelligenta vi än må vara, endast lär EN sak åt gången så är chansen/möjligheten att utvecklas snabbare med en digital kamera än med en analog!

De som är snabblärda hinner då naturligtvis lära FLER saker på samma tidsenhet som vi andra dödliga, men likväl lär den snabblärde/intelligenta enbart EN sak åt gången!

Digitalkameran, med fungerande skärm och visning av nyss tagna bild, var just en sådan utveckling som du verkar finna osannolik! ;-)

Mvh!
// Niklas
Utan att vara analog förespråkare vill jag ändå poängtera att många nog lärde sig mer av de få inlärningstillfällena med analog utrustning. Man var tvungen att ta till sig av misstagen. Idag tror jag många knäpper utan speciellt mycket eftertanke, och att många intressanta möjligheter till inlärning går fotografen förbi. Det är ibland lite för enkelt att bara knäppa om bilden. Jag har tyvärr blivit mindre nogrann, fast jag har å, andra sidan fortfarande lika kul. Min teori är att det finns fler personer idag som tar bra bilder, men att många av de egentligen inte vet eller kan förklara sitt hantverk. Svårt att avgöra om det är en bra eller dålig utveckling. Lite off topic, ber om ursäkt för det.
 
Artikelnr 568494940-39 D/A omvandlare för Canon. Gör om ditt digitala hus till analogt. Består av filmhållare för 35mm film och winder, automatisk återspolning och ISO. xxx:-
 
Re: Re: Re: jaha!!

paul innergård skrev:
Utan att vara analog förespråkare vill jag ändå poängtera att många nog lärde sig mer av de få inlärningstillfällena med analog utrustning. Man var tvungen att ta till sig av misstagen. Idag tror jag många knäpper utan speciellt mycket eftertanke, och att många intressanta möjligheter till inlärning går fotografen förbi. Det är ibland lite för enkelt att bara knäppa om bilden. Jag har tyvärr blivit mindre nogrann, fast jag har å, andra sidan fortfarande lika kul. Min teori är att det finns fler personer idag som tar bra bilder, men att många av de egentligen inte vet eller kan förklara sitt hantverk. Svårt att avgöra om det är en bra eller dålig utveckling. Lite off topic, ber om ursäkt för det.

I know! Och du har säkerligen rätt. Dvs. allt går så himla lätt/fort att resonemanget (i den mån det nu ens förekommer) blir i stil med "äh, blir den inte bra prövar jag bara att ändra lite och tar en till..." typ!

Hur vi, som användare, av en ny teknik väljer att använda den var dock inte andemeningen i mitt inlägg utan endast en kommentar om vilka möjligheter den nya tekniken ger. Om vi, som användare, sedan väljer (medvetet eller undermedvetet) att inte utnyttja den till fullo rår ju inte utvecklingsansvariga hos kameratillverkaren för! ;-)

Nog om detta minst sagt "of topic"-ämne!

Mvh!
// Niklas
 
Helt otroligt =)
Bara att ladda med chips och dricka för att sedan vänta på att Steve ska vakna och logga in.. kan bli en heldag i forumet ; )
 
Al Bundy skrev:
Helt otroligt =)
Bara att ladda med chips och dricka för att sedan vänta på att Steve ska vakna och logga in.. kan bli en heldag i forumet ; )

OK, jag är ny här men jag fattar (tror jag)! Don´t worry jag är nöjd så här!

// Niklas
 
NiklasÖ skrev:
OK, jag är ny här men jag fattar (tror jag)! Don´t worry jag är nöjd så här!

// Niklas
Niklas, att vara ny är nog inget problem. David registerade sig idag och har redan stenkoll på Steve. Eller är kanske David ett troll? Tja, vem vet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.