Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: När är det beräknat

Batte skrev:
Vilket datum tros det bli?
Canon har kallat till pressträff den 20 (och 21, beroende på land) augusti (om jag inte missuppfattat något).

Någon större mässa är det inte förrän nästa vår.
 
NiklasÖ skrev:
utan mycket väl kan vara ägare av föregående modeller en eller två varför inte tre generationer tillbaks!
Jag säger inte emot dig, jag tror precis samma sak. Jag tror bara inte att det är jätteviktigt att se till att de som har den närmast föregående modellen vill uppgradera för det gör de nog ändå inte i någon större omfattning.
 
fhe skrev:
Jag undrar om uppgraderingar från föregående modell verkligen är en speciellt stor del av försäljningen.
Varenda gång de släpper något så klagar folk (inte personligt riktat mot dig) som har xxD på att (xx+10)D inte är tillräckligt mycket till uppgradering.
Samtidigt känner jag få amatörer som byter kamera (biltelefon, bil, stereo, TV, whatever) varenda gång leverantören kommer med en uppdaterad modell. Hur många här har t.ex haft D30, D60, 10D, 20D, 30D och funderar på en 40D? Har man haft alla tidigare modeller är väl chansen stor att man är en sådan som uppgraderar direkt men det känns som om det är betydligt vanligare att folk står över en eller två modeller.

Jo, vi 20D ägare stod över 30D eftersom uppdateringarna inte motiverade ett byte. Själv var jag inte besviken den gången då jag ändå inte tänkt uppgradera då. Nu är situationen annorlunda för mig och jag hoppas få en del reella förbättringar vid en uppgradering.
Jag tror att Canon kommer med tillräckligt mycket för att D200 inte ska locka över fler till Nikon.
 
fhe skrev:
Jag säger inte emot dig, jag tror precis samma sak. Jag tror bara inte att det är jätteviktigt att se till att de som har den närmast föregående modellen vill uppgradera för det gör de nog ändå inte i någon större omfattning.

OK!

Om uppgraderingen från föregående modell är tillräckligt intressant kanske Canon ÄNDÅ lyckas locka över några. Ta exemplet Mark III! Skulle gissa att det finns både en och annan som har/har haft tidigare modell och vill byta! Fast det å andra sidan en kamera som i första hand riktar sig till de som kanske inte själv slantar upp! ;-)

Mvh!
// Niklas
 
cihlin skrev:
Personligen tycker jag vädertätning då är ganska ointressant. Jag har använt min gamla 300D i de flesta väder och miljöer och aldrig haft minsta problem.
Det brukar gå ganska bra att skydda en kamera mot regn, och dessutom tål en vanlig ickevädertätat EOS ganska mycket fukt. Däremot skulle jag vilja ha dammtätning så man slapp få in damm i sökaren (bl.a.). Gärna en dammavskakningsfunktion som fungerar på utsidan av kameran. :)
VAd jag dock skulle önska canon anamade från nikon är en fullt inställningsbar auto-iso funktion. Fick man sen önska något nytt så vore "lägre ljuskänslighet" i form av ett ISO 50 eller kanske till och med ISO 25 tacksamt.
Jag tror inte att lägre ISO-inställningar skulle medföra mindre brus, så det enklaste att göra om det är för ljust är att montera ett ND-filter.
 
PMD skrev:
Det brukar gå ganska bra att skydda en kamera mot regn, och dessutom tål en vanlig ickevädertätat EOS ganska mycket fukt. Däremot skulle jag vilja ha dammtätning så man slapp få in damm i sökaren (bl.a.). Gärna en dammavskakningsfunktion som fungerar på utsidan av kameran. :)Jag tror inte att lägre ISO-inställningar skulle medföra mindre brus, så det enklaste att göra om det är för ljust är att montera ett ND-filter.

Jag har iof klarat mig förvånandsvärt bra från dam och dylikt oxo, har inte rengjort censorn på 3år och märker inga damartefakter på bilderna. detta trotts att jag rätt ofta byter objektiv.

Jag skulle gärna se funktionen med 50 eller 25 ISO även om det inte inebar mindrebrus just för att slippa släpa runt på ND filter. Faktiskt skulle jag till och med kunna acceptera något större brus bara funktionen fanns.
 
Ja, men inte på bekostnad av sämre bildkvalitet. Jag undrar lite över när man behöver ISO 50 (eller 25)?

När jag använde film så använde jag ofta Kodachrome, men aldrig Kodachrome 25, utan oftast Kodachrome 64 eller 200. ISO 25 var oftast oanvändbart för mig eftersom det krävdes så mycket ljus.
 
ISO 50 finns på 5D som pressat L läge.
Effekten är rena lågdagrar på bekostnad av visst dynamiskt omfång, blir lättare att bränna ut högdagrar.

Jag använder det enbart i studiosammanhang där man har full kontroll över ljuset, men då är det bra.
 
Vädertätning

Funderade på om 40D har vädertätning eller ej.

Har varit mycket diskussioner här i forumet om att Canon inte vill göra 40D FÖR bra, för att då riskera marknadsandelar från 1DMKIII.

Håller med och tror att Canon inte vill förlora över 1D kunder till 40D (eller dom 1D-ägare som ev vill ha 40D som andrakamera).

Så, kan man gissa att det finns många som uppgraderar sin 20D/350D till 40D för vädertätningens skull? Tror inte det.

Jag tror att följande parametrar ligger högre i kurs hos dom flesta av ovanstående potentiella 40D köpare:
- hög upplösning (10Mp eller mer)
- större och ljusare sökare
- fler b/s
- bättre ergonomi
- bättre bilder med blixt
- 14bitars färgdjup
- mindre brus
- bättre ljusmätning
- högre ISO
- större LCD-skärm, gärna med högre upplösning
- Live View
- bättre AF
och att en vädertätning för dom allra flesta av dessa kunder inte är avgörande för köpet.

MEN, jag tror att många av dagens 1D (I och II) inte skulle vilja vara utan vädertätning eftersom dom vill kunna använda sin yrkeskamera oavsett väder och kunna lita på den till 100% (gäller även backupkameran). Så om 40D INTE har vädertätning är nog "risken" för att 1D ägare är intresserade av 40D liten, oavsett övrig spec.

Därför är jag helt övertygad om att 40D inte kommer att vara vädertätad (däremot kan dom ändå gjort en viss förbättring mot tex fukt jämfört med tidigare modeller).
 
Jag tror också att de inte vill göra den så att den hamnar alltför nära deras andra modeller. Men för deras egen skull hoppas jag de koncentrerar sig mer på hotet från andra konkurrenter, och bygger en kamera som är minst lika bra och lika "billig" som vad till exempel Nikon eller Pentax erbjuder.

Visst tar 400D säkert en hel massa marknad av 30D, och 30D tar en del av 1D, men jag tror ändå Canon är glada så länge kunderna håller sig inom märket.
 
Själv hoppas jag på två nya EF-S gluggar:
EF-S 50/1.2
EF-S 300/2.8 IS

vore inte helt fel....
 

Bilagor

  • 40d5012.jpg
    40d5012.jpg
    38.3 KB · Visningar: 433
Re: Re: rykte om tillförlitlighet

Robin Gyllander skrev:
vad e listning?

Dvs. modellen finns med på BestBuy´s produktlista över säljbara produkter. Fast någon sådan lista kan ju vi vanliga dödliga inte hitta (läs jag).

Men Bob Atkinson påstår att produkten (med artikelnummer och allt) finns med på BestBuy´s interna produktlista! Tja, varför inte...datumet när nyheterna skall lanseras närmar ju sig och vem vet, de stora kedjorna, á la BestBuy, kanske redan har fått in ett parti från Canon alt. fått info om vad som komma skall för att på så sätt kunna ta emot ordrar samma dag pressinformationen släpps.

Den som väntar får se... ;-)

Mvh!
// Niklas
 
Låter som rimliga odds. För (långa) teleobjektiv tvivlar jag starkt på att Canon kommer att satsa på EF-S-fattning överhuvudtaget. Det finns inte så jättemycket att vinna på det, och en hel del att förlora.
 
Jordi skrev:
Enl. mina beräkningar är chansen att det kommer att
hända 1 på 65 000 000
Ja, ungefär.
Men isåfall är odsen att ETT av dom kommer att lanseras nästa vecka ungefär 1 på 8062 (roten ur 65.000.000)...

Kan däremot hoppas på att dom sneglar på tex Sigma som gör ljusstarka "normaler" för motsvarigheten till EF-S objektiv.
Vore inte fel med ett EF-S 30/1.2....
 
PMD skrev:
För (långa) teleobjektiv tvivlar jag starkt på att Canon kommer att satsa på EF-S-fattning överhuvudtaget. Det finns inte så jättemycket att vinna på det, och en hel del att förlora.
Å andra sidan har Canon satt EF-S-fattning på de gluggar som inte är fulltecknande, inte för att de behöver ta sig längre in i huset. Man skulle kunna tänka sig att det finns en del att vinna kostnadsmässigt på att göra ett tele med IS som inte är fulltecknande till de stora massorna med 400D och 40D och då skulle det nog få EF-S.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.