cihlin skrev:
Så du menar då att det tekniskt sett inte skulle fungera med ett stativ efter språngmarchen??
Nej det menar jag inte, men det är inte alltid det är praktiskt att hålla på med stativ och även om stativet också ger dig en stabil sökarbild så blir kameran väldigt mycket mer orörlig.
Springer jag ifrån mitt sällskap för att ta en bild när de kommer gående mot mig är det sista jag vill att de ska stanna och vänta på att jag ska hitta ett bra läge på stativet. I andra fall använder jag gärna både stativ och monopod men var sak har sin plats, det är därför IS inte är "istället för" utan helt enkelt ett komplement.
Funktionen är i sig som ett stativ
Det är där jag inte håller med, resultatet må bli det samma i många fall men funktionen är långt ifrån likvärdig.
Att man inte kan komma i valet mellan IS och stor bländar öppning är väl inte riktigt sannt heller.
Jag har aldrig sagt att man inte kan komma i valet men om du står och väljer mellan ett 70-200/4 IS och 70-200/2.8 (för de råkar kosta ungefär lika mycket pengar) så är det knappsat IS:en som är det avgörande för de flesta. Det lilla steget från f/2.8 till f/4 kommer de allra flesta att kunna kompensera för genom att gå upp från ISO100 till ISO200 i vanligt dagsljus. Har du behov av 70-200/2.8 (och är villig att släpa på monstret) så är det nog snarare så att du överväger om du ska välja modellen med eller utan IS. Detsamma gäller f/4-varianten, 75-300 när den fanns i versioner med och utan som i övrigt var identiska eller för all del sigmas senaste tillskott.
och då lägger jag hellre pengarna på ett f2,8 objektiv än ett 5,6 med IS.
Men seriöst, var hittar du sådana extremvarianter? Den jämförelsen låter snarare som om du väljer mellan t.ex 70-200/2.8 och en 70-300/4-5,6 för att skjuta på 200mm.
Att göra valet mellan de gluggarna baserat på om man får IS eller stor bländaröppning är ju som att stå och välja mellan en Volvo Amazon eller Audi TT och bestämma sig för att man föredrar automatlåda framför kromade lister. Det är lixom inte relevant.
Nu lämnar jag det här, du kommer att förstå den dag du får tillfälle att använda en riktig IS-glugg, tills dess spelar det säkert ingen roll.