Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En sak som jag undrar nu när Live View har kommit till 1DMKIII. Vad jag förstått så kan man bara fokusera manuellt med den funktionen påslagen? Ngt som jag skulle tycka om extremt mkt är om Live View kommer på EOS 40D med autofokus och vridbar uppåt iallafall så att det blir extremt mkt enklare att ta kort på föremål nära marken. Det var en stor besvikelse när jag fick min 350D o tidigare haft en S1 IS å ta kort på en vitsippa i jämnhöjd med den.

Men visst finns det ju Zigview skärmar, men ändå.
 
Robin Gyllander skrev:
hur många pixlar blir då utanför en ff sensor med is?

Inga! Det finns ingen plats för en ff-sensor att röra sej så vida inte dom gör husen mycket större och skulle dom göra de så räcker inte objektivens bildcirkel till ändå...
 
Allemyr skrev:
Ngt som jag skulle tycka om extremt mkt är om Live View kommer på EOS 40D med autofokus
Då skulle de få göra en helt ny plattform för AF:en eftersom AF-sensorn som konstruktionen är idag inte får någon bild att titta på när LiveView är påslaget.
Vad gäller vitsippan borde LiveView och MF göra sig väldigt bra, du kan ju (som det är gjort på 1DmkIII) zooma upp bilden till 100% på displayen när du gör din manuella fokusering. Eftersom vitsippan inte springer speciellt fort borde det vara i det närmaste idealiskt för just sådant foto.
 
elbe skrev:
Inga! Det finns ingen plats för en ff-sensor att röra sej så vida inte dom gör husen mycket större och skulle dom göra de så räcker inte objektivens bildcirkel till ändå...


Det är väl bara att göra en 1,05-crop-kamera då. Kan inte behövas mycket crop för att eliminera det problemet. Någon som vet hur mycket sensorn behöver kunna röra sig?
 
Slowfinger skrev:
Det är väl bara att göra en 1,05-crop-kamera då. Kan inte behövas mycket crop för att eliminera det problemet. Någon som vet hur mycket sensorn behöver kunna röra sig?

Minns KM's stabiliseringslösning från mässorna, den rörde sig säkerligen uppemot 3mm i varje riktning vid max last.

Det innebär alltså en svängning på 6mm som bildcirklen måste klara av. Alltså bör man klara det med en 30x18mm sensor. Canons APS-H är som bekant 28.7x18.7mm, alltså ganska nära. Även med en mindre rörelse, säg 1mm, så är det alltså en 34x22mm sensor nödvändlig. 1.06x crop således.

Canons EF-objektiv har en bildcirkel på 43.2mm. Men de sista millimetrarna har av naturliga anledningar inte så bra kvalité. Det är förmodligen därför som Canon envist hävdar att IS inte funkar bra med FF-sensorer. Det finns ju en anledning att de valde den storleken på bildcirkeln, redan 1987. Eftersom den digitala sensorn är känsligare för skarpa ljusvinklar så vill man förmodligen inte gå längs den stigen.
Men rent teoretiskt så skulle Canon kunna implementera IS i huset på FF-kameror. Men det skulle ju skapa ett ramaskri i leden av pixelpeepers... ;)

Så, om vi återgår till vad man får förmoda att Canon anser är möjligt, så skulle IS i huset innebära sensorer med 1.125-1.25x crop. Eftersom de redan gar en väl fungerande 1.25x så skulle denna vara ganska optimal för en Canonkamera med IS.

Men vad det jag. Vad jag däremot vet, är att det är pressvisning den 20:e augusti, och då om inte tidigare får vi se Canons nya modeller.
 
Slowfinger skrev:
Det är väl bara att göra en 1,05-crop-kamera då. Kan inte behövas mycket crop för att eliminera det problemet. Någon som vet hur mycket sensorn behöver kunna röra sig?

tan 0,7 grader * 600 mm objektiv ger ~ +/- 7,3 mm.
tan 0,6 grader * 600 mm objektiv ger ~ +/- 6,3 mm.
+/- 0,7 grader skakamplitud är det värde Canon använt som max tillåtna amplitud i första IS-objektivet

Källa: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EF-lenses/EF75300mm/index2.htm

Men även mekaniken runt sensorn kräver plats. Se bild nedan på Pentax sensor med mekanik.

Det framgår inte hur mycket sensorn kan röra sej vid Pentax lösning men ramen framför verkar ge plats för max 6 mm runt om...troligtvis mindre med tanke på magneterna m.m.

Källa:
http://www.pentaxslr.com/files/scms_docs//PENTAX_SR_Description_091506.pdf

Troligtvis är maxstorleken en 1,5-crop sensor för att få någorlunda effekt.
 

Bilagor

  • pentaxsensor.jpg
    pentaxsensor.jpg
    66 KB · Visningar: 617
Senast ändrad:
Om det kommer is på 40d så kommer det väl bara dunka med ef Gluggar och inte med ef-s EOS då borde dom hamna utanför cirkeln pga ef-s har mindre cirkel . Hamnar inte sensorn utanför på alphan om man använder 1.5 Gluggar?
 
In-Camera v.s In-Lens Image Stabilization

Jag hittar just nu inte vart jag läste artikeln så jag får återkomma när jag hittar den.

Artikeln var i alla fall en intervju med en Canon-anställd som förklarade varför de inte valde att sätta IS i kamerahuset. En av anledningarna var att det skulle krävas ett helt nytt objektivfäste med betydligt större diameter. En föga trolig väg att gå då det inte skulle ses med blida ögon hos de som idag har en betydande säck med pengar bundna i EF-systemet.

Lite annan läsning i väntan på att jag hittar igen artikeln kanske nedanstående kan vara...

-----------------------------

Canon explains why it doesn’t use in-body image stabilization in the “Rebel XTi White Paper”. The following is extracted from the white paper:

“Some of Canon’s competitors have chosen to use in-body image stabilization.

The technique involves moving the image sensor in a controlled fashion, based on signals from movement detecting sensors in the camera body.

The obvious advantage of this system is that users have some sort of stabilization available with almost any lens they connect to the body.

Short focal length lenses require smaller sensor deflections; 24 or 28 mm lenses might need only 1 mm or so. Longer lenses necessitate much greater movement; 300 mm lenses would have to move the sensor about 5.5 mm (nearly 1/4”) to achieve the correction Canon gets with its IS system at the same focal length. This degree of sensor movement is beyond the range of current technology. Short and ‘normal’ focal length lenses need stabilization much less often than long lenses, so the lenses that need the most help get the least.”

In-Lens Systems

Advantages
1. More effective with longer lenses
2. You don’t pay for it except with the lenses you need it for
3. You see the stabilization effects through the viewfinder

Disadvantages
1. More expensive, especially if you want the feature in more than one lens
2. Not available with all lenses

In-Body Systems

Advantages
1. Works with every lens you mount to the body, and may be the only option for many shorter and faster lenses
2. Less expensive, especially if you want the feature with more than one lens

Disadvantages
1. Progressively less effective with longer and longer lenses
2. Progressively harder to implement with larger image sensors.

Whitepaper http://www.dslrphoto.com/wp-content/uploads/2007/01/Canon_Rebel_XTi_White_Paper.pdf
 
Robin Gyllander skrev:
Om det kommer is på 40d så kommer det väl bara dunka med ef Gluggar och inte med ef-s EOS då borde dom hamna utanför cirkeln pga ef-s har mindre cirkel . Hamnar inte sensorn utanför på alphan om man använder 1.5 Gluggar?
Så borde det absolut vara.

Tror tyvärr inte på IS i 40D.
Så länge Canon har stor del av marknaden och säljer IS-objektiv som aldrig förr lär det nog dröja.
Om man tittar på Cyberphotos 10 i top mest sålda Canonobjektiv senaste månaden, är hälften IS.

Skillnaden med och utan IS verkar vara 4-6.000:- för en och samma modell, så Canon tjänar säkert mycket på sina IS objektiv.
 
Re: In-Camera v.s In-Lens Image Stabilization

Svedlund skrev:
Jag hittar just nu inte vart jag läste artikeln så jag får återkomma när jag hittar den.

Artikeln var i alla fall en intervju med en Canon-anställd som förklarade varför de inte valde att sätta IS i kamerahuset. En av anledningarna var att det skulle krävas ett helt nytt objektivfäste med betydligt större diameter. En föga trolig väg att gå då det inte skulle ses med blida ögon hos de som idag har en betydande säck med pengar bundna i EF-systemet.

Lite annan läsning i väntan på att jag hittar igen artikeln kanske nedanstående kan vara...

-----------------------------

Canon explains why it doesn’t use in-body image stabilization in the “Rebel XTi White Paper”. The following is extracted from the white paper:

“...
Short focal length lenses require smaller sensor deflections; 24 or 28 mm lenses might need only 1 mm or so. Longer lenses necessitate much greater movement; 300 mm lenses would have to move the sensor about 5.5 mm (nearly 1/4”) to achieve the correction Canon gets with its IS system at the same focal length. This degree of sensor movement is beyond the range of current technology. Short and ‘normal’ focal length lenses need stabilization much less often than long lenses, so the lenses that need the most help get the least.”...

....
In-Body Systems

Advantages
1. Works with every lens you mount to the body, and may be the only option for many shorter and faster lenses
2. Less expensive, especially if you want the feature with more than one lens

Disadvantages
1. Progressively less effective with longer and longer lenses
2. Progressively harder to implement with larger image sensors.

Whitepaper http://www.dslrphoto.com/wp-content/uploads/2007/01/Canon_Rebel_XTi_White_Paper.pdf

Ser fram mot mer info!

Lennart "Pupillen" Nilsson fick fram i denna tråd,
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=80540&perpage=15&pagenumber=4 ,
att vid själva exponringstillfället behöver en sensor röra sej +/- 2 mm för att kompensera för skaket i syftet att få en skarp bild.

Vid 300 mm behöver sensorn, med en skakamplitud på 0,5 grader, +/- 3,7 mm för att befinna sej på rätt ställe vid vid exponeringen. Utrymmesbehovet för en sensor skulle alltså vara +/- 3,7 mm + +/- 2 mm vid exponeringstillfället för full effekt.

Canons värde på ca 5,5 mm bör alltså stämma för en 300 mm glugg...

IS i gluggarna blir nog bara billigare och billigare med antalet gluggar med IS. Kostnaden för Canons IS i gluggarna i kompaktkamerorna är nog inte allt för betungande.

Tror heller inte på IS i huset på 40D. Tror mer på att Canon slänger in IS i i huset i en superbillig instegskamera.

En annan nackdel med IS i husen är att tekniken tror jag är att det blir en "avsevärd" tyngd att flytta kring i ett kamerahus.

Men som Jepper skriver... 20 aug vet vi mer.
 
Oj oj... ser ut att kunna bli en killer-cam
om nu spec är korrekt! Men han har tydligen haft 100% korrekt med 400D och 1D3... men ta det för vad det är...

http://www.dsmcomunicacion.net/blog/?m=200708

Sigo aportando algún detalle más sobre la nueva Canon EOS 40D y en este caso voy a ampliar los datos sobre los tamaños de imagen que ofrecerá, confirmando que los archivos en formato RAW son de 14 bits, excelente noticia a mi modo de ver y que nos deja claro que la Canon EOS 40D hereda parte del “alma” de la EOS 1D Mark III:

El tipo de imagen que utiliza la 40D es JPEG y RAW (14 bits) permitiendo grabación simultánea de RAW+JPEG, además de sRAW (un nuevo formato de RAW reducido)+JPEG.

El tamaño aproximado de los archivos es de:

JPG PEQUEÑO
Pequeña/Normal : 0,7 MB
Pequeña/Fina : 1,2 MB

JPG MEDIO
Medio/Normal : 1,1 MB
Medio/Fina : 2,1 MB

JPG GRANDE
Grande/Normal : 1,8 MB
Grande/Fina : 3,5 MB

RAW : 12,4 MB
sRAW (RAW pequeño): 7,1 MB

Estos tamaños de archivo son aproximados, ya que los tamaños exactos dependen de factores como la sensibilidad ISO que hayamos seleccionado, de los Picture Styles aplicados a las imágenes, el motivo que hayamos fotografiado, etc.

Haciendo una recopilación de los datos que tengo, las características de la nueva cámara son:

* Sensor 1,6x de 10,1 Mpx
* Sistema de autolimpieza de sensor
* LiveView
* ISO 100 a 1600 en incrementos de 1/3. Expandible hasta ISO 3200
* Velocidad de disparo 6,5 fps, 75 JPG o 17 RAW
* 24 funciones personalizadas (C-Fn) y 3 modos de grabación de ajustes de usuario (C1,C2 y C3)
* 2 modos de ráfaga con posibilidad de seleccionar entre 6,5 fps y 3 fps
* Formato RAW y sRAW, con lo que tendremos la opción de un RAW de 12 MB (3888 x 2592) y un sRAW de 7 MB (1936 x 1288)
* Sistema de AF con 9 puntos.
* Modos de enfoque: AF simple, AF AI Servo, AF AI Foco y MF
* Pantalla LCD de 3″ con 230.000 pixels y 7 ajustes de luminosidad seleccionables
* Velocidad de obturación de 1/8000 a 30 seg (incrementos de 1/3 y 1/2 de punto), sincronización a 1/250 de seg.
* Información ISO mostrada en el visor
* Visor con una cobertura aproximada del 95 %
* Nuevo transmisor inalámbrico de archivos WFT-E3
* Nuevo grip BG-E2N (se podrá usar también el antiguo BG-E2)
* Nuevo kit con el objetivo Canon 18-55 f3,5-5,6 IS
 
WebDog skrev:
Oj oj... ser ut att kunna bli en killer-cam
om nu spec är korrekt!
Ursäkta min dåliga spanska men baserat på vad som är språkneutralt tycker jag inte att han spekulerar sig fram till något annat än resten av världen pratat om i snart en månad.
Eller hittade du något som inte redan skrivits om i tråden?
 
fhe skrev:
Ursäkta min dåliga spanska men baserat på vad som är språkneutralt tycker jag inte att han spekulerar sig fram till något annat än resten av världen pratat om i snart en månad.
Eller hittade du något som inte redan skrivits om i tråden?

Det var tydligen denne spanjor som var först ut.

Inget om AF annat än nio punkter.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.