fhe
Aktiv medlem
IMHO, IRL och andra väldigt vedertagna förkortningar kom till långt innan IM dök upp som brett koncept (jag använde dem på 80-talet). När det gäller IM/SMS har förkortningarna snarare varit på formen "lr" (eller) och "d" (det/de) vilket jag absolut tycker att man ska undvika (såväl i sms/im som på webb-forum).PMD skrev:
(Fast nu handlade det inte om skrivfel, utan om att skriva fullständiga meningar och ord istället för att använda IM-förkortningar.)
När det gäller just IMHO så fungerar det enligt min ringa mening betydligt bättre i forum-texter att skriva just IMHO än att skriva t.ex "enligt min ringa mening". I stort sett alla förstår och eftersom det ändå är uppenbart att det är skribenten som vill ge sin syn på saken så är det bättre att låta texten i övrigt behandla saken och inte huruvida skribenten ödmjukast vill lägga fram sin åsikt i frågan eller om han bara tycker i största allmänhet.
Detta trots att jag aldrig skulle skriva dylika förkortningar i formell text eller i bokform.
I sak tycker jag faktiskt inte att det är värre än att skriva FEC, AF, ETTL och allt annat som man ser regelbundet. Det ena är fackförkortningar men det andra är gränsöverskridande och förekommer i alla fora. Hursomehelst är det en fråga om tycke och smak, lika lite som någon har rätt att tvinga på dig uppfattningen att det är ok är det ok att tvinga på folk den motsatta uppfattningen. Problemet är marginellt jämfört med särskrivningar, användande av konstruktioner som "dem där pressfotograferna" och annat direkt felaktigt.
Snaskiga spekulationer om 40D känns mycket meningsfullare