dano skrev:
Jag har hela tiden avsett skillnaden mellan Dmax och Dmin. Jag förstår mycket väl skillnaden mellan X- och Y-axeln, men använder kanske inte alltid termerna rätt (ungefär som de flesta andra här på fotosidan). Med 14 bitar får du större skillnad mellan Dmax (16384) och Dmin (1) jämfört med 12 bitar Dmax (4096) och Dmin (1).
/Daniel
Det finns många medlemmar i dessa diskussioner som vill förstå och utveckla sambanden, som bidrar med logiska följder, specialkunskap eller praktiska tillämpningar och som ställer intressanta frågor. Och så finns det medlemmar som bara vill tala om för andra hur det fungerar – ofta utan att erkänna (eller ens känna till) sina egna brister. Den senare kategorin ställer aldrig en fråga till någon annan medlem av forumet eftersom det skulle kunna tolkas som en svaghet.
Du tillhör den senare kategorin Daniel. Och det får du hemskt gärna göra, jag har inga invändningar mot det. Problemet är att du ställer till det för den första kategorin, de som verkligen vill lära sig något och bidra till utvecklingen. När någon, i brist på hållbara argument, är snabb med att förklara att han/hon ”mycket väl förstår” hit och dit, eller hänvisar till sin auktoritet, brukar jag dra öronen åt mig.
Jag ställde en rak fråga till dig och du svarade – och avslöjade att du inte förstår. Jag skall försöka förklara skillnaden, inte för att jag tror att du Daniel kommer att säga något annat än att ”det var precis det jag menat hela tiden”, utan för att de medlemmar som verkligen vill lära sig något inte skall låta sig förvirras av dina tirader.
Omfång: NE hänvisar till ”tonomfång” som betyder ”omfång av ett visst avsnitt av tonskalan”. Omfånget kan sedan beskrivas fint eller grovt (i meter eller millimeter exempelvis). Det kan också beskrivas binärt och om vi väljer 14 bitar så kan det givna omfånget beskrivas i drygt 16000 nyanser. Samma omfång kan också beskrivas med 12 bitar och har då endast 4000 nyanser. Men, och det är viktigt att förstå, det är samma omfång i båda exemplen. Omfånget ökar inte med antalet bitar. Man måste alltså skilja på omfång och nyansrikedom. Dmax för Velvia är cirka 3,7 – oavsett om vi binärt väljer att beskriva filmens svärtningsomfång med 12 eller 14 bitar. Med 14 bitar kan vi beskriva nyanserna mer exakt än med 12 bitar.
Det finns en ”begreppsfälla” som det är lätt att (likt bland annat Daniel) hamna i, och det är att man lite slarvigt använder bitar när man beskriver sensorns dynamiska omfång. Först en förklaring av begreppet dynamiskt omfång för sensorer (och för film): förmågan att registrera luminansskillnader (ljushetsskillnader) i motivet. Hur många EV-steg som kan registreras så att det går att skilja dem från varandra. En pixel i en sensor har en undre och en övre gräns för ljusmängder som kan registreras. Den undre gränsen är bottenbruset som kan beskrivas med ett antal elektroner. Den övre gränsen är max antal elektroner innan det börjar ”rinna över”.
Låt oss använda exemplet med Kodak KAF39000 eftersom det är en högkvalitetssensor och eftersom Kodak publicerar dess data. Bottenbruset ligger på 16 och mättnadskapaciteten på 60000 elektroner. För att kunna registrera en mörk motivton och skilja den med ett EV från de toner i motivet som är ännu mörkare skall vi komma upp i 32 elektroner. Nästa EV-steg kommer att ge dubbelt upp = 64 e. Sedan följer för varje EV 128, 256, 1024, 2048, 4096, 8192, 16384, 32768 och 65536 elektroner. Nästan 12 EV-steg mellan botten och topp. Kvoten mellan den övre och den undre gränsen i elektronantal talar om hur många nyanser (nivåsteg) som kan återges. 60000/16 = 3750. Man kan även räkna om detta omfång till dB och får då 71,5. Hur många bitar krävs för att återge 3750 nivåsteg? Jo, 11,9. Man kan alltså säga att denna sensor har 12 bitars omfång. Det vi då egentligen avser är att vi måste använda minst 12 bitar för att få med alla nivåsteg. Här är det viktigt att förstå att det är elektronerna som sätter den övre gränsen för dynamiskt omfång, inte bitarna. Vi kan, om vi vill, beskriva samma omfång med 14 bitar, och förbättra exaktheten i beskrivningen av det allra mörkaste i bildfilen, men detta ger inget väsentligt utökat dynamiskt omfång.