Annons

Canon 400d el. förslag

Produkter
(logga in för att koppla)

nissep

Ny medlem
Hejsan.
Nu är det dags för mig att köpa min första systemkamera och skulle vilja ha lite tips.

En kompis har en 400d och den känns himla härlig men har även kollat på Nikon D60 och D40X.
Vilken skulle ni rekomendera?

Jag lutar mest åt "kanonen" men har som sagt inte så stor koll. Har Pentax någon fin i denna klass?

nissep skrev:
Hejsan.
Nu är det dags för mig att köpa min första systemkamera och skulle vilja ha lite tips.

En kompis har en 400d och den känns himla härlig men har även kollat på Nikon D60 och D40X.
Vilken skulle ni rekomendera?

Jag lutar mest åt "kanonen" men har som sagt inte så stor koll. Har Pentax någon fin i denna klass?

Ett ganska hett tips är Samsung GX10, samma kamera som dyrare Pentax K10 (som är en klass högre än D60/400d) och är väldigt mycket proffsigare.

Säljs otroligt billigt.

Annars finns väl Canon 450d med nya 18-55 IS som är ett bättre objektiv.

Om du ska köra med det medföljande objektivet så skulle jag undvika Canon 400d.

De är precis lika bra allihopa. Det du bör tänka på är att d40x inte har inbyggd fokusmotor, vilket betyder att du bara kan använda optik med inbyggd motor om du vill ha autofokus. Sen har den elektronisk slutare på korta tider, vilket kan ge lustiga effekter i hårt motljus.

Sen kan det vara bra att välja canon eller nikon i det avseendet att det finns hur mycket som helst att välja mellan, både nytt och begagnat.

k10d har ju annars fått mycket fina betyg. Den är tätad och har inbyggd bildstabilisering, som annars kostar tusenlappar extra att köpa.

Det är bara att köpa den som du känner för. De är som sagt lika bra allihopa.

Okej tack nu har jag fått lite kött på benen.
Och uppföljaren till 400d:n vars kan man läsa om den?
Hittar inget om någon uppföljare förutom då 450d:n.

Men 400d:n känns som en prisvärd och bra nybörjar-kamera.
Funderar på att köpa en med 18-55 objektivet som följer med sen köper jag ett extra om jag inte blir nöjd.

nissep skrev:
Okej tack nu har jag fått lite kött på benen.
Och uppföljaren till 400d:n vars kan man läsa om den?
Hittar inget om någon uppföljare förutom då 450d:n.

Men 400d:n känns som en prisvärd och bra nybörjar-kamera.
Funderar på att köpa en med 18-55 objektivet som följer med sen köper jag ett extra om jag inte blir nöjd.

450d ÄR uppföljaren till 400d.
400d blir ju inte sämre för att det kommit en uppföljare, så det finns ju pengar att spara där. Vänta tills 450d kommer och köp 400d, sen tar du mellanskillnaden och lägger på ett bättre objektiv. Det är ju trots allt optiken som i slutändan bestämmer hur bra bildkvalitet du får.

Om din kompis har Canon så tycker jag nog att du oxå skall ha det, det är lättare att lära av varandra, man kan låna/testa varandras objektiv mm.

//Jan

Hehe okej där ser man, hade ju kunnat lista ut att det var uppföljaren.

Står mellan eos 400d och nikon d60 nu, är d60:in värd dom extra pengarna?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto