Annons

Canon 400/5.6L vs 100-400L

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Lustigt, har läst så mycket om att den fasta är så mycket bättre och skarpare. Har båda, ingen äldre än två år från tillverkningen. Kan konstatera att båda är kalas, men faktiskt verkar zoomen vara skarpare än den fasta, i centrum i alla fall, kanterna kanske inte lika märkbart. Skall det vara så? Trodde att den fasta skulle glänsa, men det gör den verkligen inte. Detta har inget med skakningsoskärpa att göra, snackar korta slutartider. Jag är glad åt 400:an pga den snabba autofokusen och toppresultat även på full öppning, men hade ju trott att den skulle glänsa över min zoom, men det gör den faktiskt inte. Fler med samma erfarenhet eller är det bara så att jag har en fantastisk 100-400L (tillverkad december 2009), eller en ordinär 400:a (tillverkad september 2010)?

vet att det skall vara så, men inte övertygad, i kanterna ja, men inte den extra plingkänsla jag eftersträvade. Å andra sidan af-hastighet är topp

Har 100-400:an och tycker nog att den är ganska bra förutom i 400-läget, där har den nog en del övrigt att önska... Är inte den fasta bättre där så skulle jag nog bli förvånad.

400 fast är oftast skarpare, men det finns ett och annat 100-400 som är otroligt bra. Troligtvis har du jämfört ett av de bättre 100-400 med ett av de mindre bra 400 fast.

Jag har båda och mitt 400/5.6 är definitivt bättre än mitt 100-400 dock. :) Men båda ligger efter 500n...

Ocentrerad glugg?

Har själv varit med om att ett par av mina gluggar blivit ocentrerade pga att jag pga klantighet utsatte dem för ett par smällar.
Resulterade i att glugga förvisso fokuserade på rätt ställe.
Men skärpa blev lidande.

Högst troligt att den fasta gluggen behöver justeras på något sätt.

Suck ... och jag skall lämna in mitt felfokuserande 100-400 nästa vecka. Men skall bli skoj att få det bra, för det verkar vara väldigt bra trots att vara ett långt zoom.

Hmm, nu är mitt problem löst, mitt 400/5.6 är precis så skarp som den skall vara. Jag brukar alltid säga att UV-filter inte påverkar i någon större mån på skärpan, även om det är billigare variant, men tänk vad fel jag hade just vad gällde denna glugg. Hade ett billigare Hoya-filter på, och när jag tog bort det så kom superskärpan fram. Skönt, men faktiskt bara på denna som jag märkt av det, inte på något annat av mina objektiv.

Hmm, nu är mitt problem löst, mitt 400/5.6 är precis så skarp som den skall vara. Jag brukar alltid säga att UV-filter inte påverkar i någon större mån på skärpan, även om det är billigare variant, men tänk vad fel jag hade just vad gällde denna glugg. Hade ett billigare Hoya-filter på, och när jag tog bort det så kom superskärpan fram. Skönt, men faktiskt bara på denna som jag märkt av det, inte på något annat av mina objektiv.

Är det inte hoya som tillverkar linsglas till både canon och nikon? kan ha helt fel..

Är det inte hoya som tillverkar linsglas till både canon och nikon? kan ha helt fel..

Hoya är enligt egen utsago världens största producent av optiskt glas, så det är nog inte helt omöjligt att de även levererar till Canon och Nikon. Även om i vart fall Canon producerar sina flouritlinser sjäva.

Sedan får vi inte glömma bort att Hoya tillverkar och säljer glas i alla tänkbara kvaliteter, inklusive en hel del mediokra varianter. Som så ofta gäller att du får det du betalar för.

Hoya är enligt egen utsago världens största producent av optiskt glas, så det är nog inte helt omöjligt att de även levererar till Canon och Nikon. Även om i vart fall Canon producerar sina flouritlinser sjäva.

Sedan får vi inte glömma bort att Hoya tillverkar och säljer glas i alla tänkbara kvaliteter, inklusive en hel del mediokra varianter. Som så ofta gäller att du får det du betalar för.

Tänk sån tur att din sort finns, som ger svar på tal. Tackar.

ANNONS