Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Skarin

Avslutat medlemskap
Har tänkt att köpa en ny digitalkamera och har kollat på detta,

CANON EOS 30D DIGITAL SYSTEMKAMERA + OPTIK 18-55
Efter otaliga tester i tidningar och på internet så har jag kommit fram till att den nog skulle passa mig som handen i handsken. En D200 skulle nog passa bra den med men jag tycker inte dens fördelar var förenliga med priset. Objektivet som man får med duger som allroundobjektiv hoppas jag.

CANON OBJEKTIV EF 50/F1.8 II TILL EOS
Ett kanske plastigt och skramligt objektiv men ger bra bilder till ett lågt pris har jag uppfattat det som. Kommer att andvändas vid porträtt och konserter.

CANON OBJEKTIV EF 55-200/4.5-5.6 II USM
Jag vill ha en zoom och den verkar vara bra, har inte läst allt för mycket om den så det skulle vara bra om någon kunde säga ett par ord.

CANON BLIXT SPEEDLITE 430 EX
Är den nått att ha eller ska man satsa på den dyrare blixten.

(SUNPAK PZ40X SVART TILL CANON CA-EII)
Som ett billigare alternativ till Canon´s blixt, någon som har erfarenheter av den?

Skulle gärna att ni kommer med åsikter och förslag till ändringar.
Jag har också kollat på att beställa ifrån tyskland till ett billigare pris men undrar hur det fungerar med garantier. Min tyska sträcker sig till att räkna till tio.

Tack på förhand/Erik Skarin
 
Hmmm.. Det enda objektivet som är "bra" är EF50/1.8. Inget av de övriga matchar kameran, vare sig i mekanisk eller optisk kvalitet. Det kommer du att märka.
Om pengarna är ett hinder, varför inte köpa en 350D och bättre objektiv? Det kommer garanterat att ge dig skarpare, finare bilder.
Om du har gott om stålar finns det mycket bättre optik att välja på.
Blixten är bra.
 
Hur menar du att dom inte skulle passa mekaniskt?
Min första systemkamera var en d50 som jag tycker är en bättre kamera än 350d. Men jag är inte riktigt nöjd med utskrifter i större format. Du har inga tips på andra bra objektiv,
 
Jag som tyckte att 350D var bättre än både d50 å d70, men det är väl för att jag är canonist. Jag har ju inte testat nikonkamerorna, men jag gick på specarna.
Angående 30D och något objektiv så är väl 50/f1.8 som du nämner. Vet inte hur stor budget du har. Det finns ju alltid Sigma och Tamron som alternativ, om man är ute efter lägre priser. Canon 70-200/4L är trevlig och "billig".
 
Hej

Canon o blixtar e ju ett speciellt förhållande. Så håll dig till canon. 420EX är smidig o bra, har haft en o man kommer långt med den. antar 430EX e en efterförjare

Ang objektiv har jag haft ett 50/1.8 o det var inte sepiellt användbar med 1,6 ggr crop.

Köp hellre tex Sigmas 24-70/2.8 eller nått liknande.
 
Erik! Jag har ägt alla de tre objektiv du frågar om. Det som brukar anses vara bäst i samlingen är 50/1.8 men personligen kom jag inte överens med det. Jag var heller inte imponerad av dess prestanda (men det är det många som är). Priset är helt rätt och du får mycket för pengarna.

18-55 är plastigt och rickigt och måste bländas ned rejält för skärpa men når ändå inte upp till Canons bästa (så klart, med tanke på priset). Många rekommenderar istället t ex Sigma 18-50/2.8 (men det har inte jag provat). Tamron 28-75/2.8 är mycket bra, har ett väldigt rimligt pris men ligger kanske lite "fel" brännviddsmässigt med tanke på crop-faktorn - du tappar på vidvinkelsidan. Vissa vill ha lite större brännviddsomfång än 18-55 och köper 17-85 som dessutom har IS (men kostar mera).

55-200 II är lätt, snabbfokuserat, går lätt ned i fickan och har hyggliga prestanda (men inte mer). 70-200/4L är betydligt bättre och väldigt bra men kostar förstås mera.

Därmed inte sagt att det inte går att skapa bra fotografi med billig utrustning. Läs t ex om Alain Briot (känd landskapsfotograf) och hans erfarenheter av 300D med 18-55 (som han visserligen envisas med att kalla 17-55): http://www.luminous-landscape.com/reviews/paris-rebel.shtml.
 
Det verkar vara många som tror att om jag köper ett bättre hus så kommer mina bilder bli bättre :)

Alla objektiv som du räknat upp är skräp, 50/f1.8 är bra optiskt, men mekaniskt är det en katastrof.

Titta istället närmare på...

Canon 17-40/f4L
Canon 85/f1.8
Canon 70-200/f4L

Tre mycket bra och prisvärda orginal objektiv till en 30D, om det nu är orginalobjektiv du är ute efter.

kent.
 
Tack för alla svar.
Det verkar som ni alla tycker man borde investera i lite bättre objektiv. Tyvärr är inte min pengapung så stor att det räcker till både 30d och bra objektiv. Och för att inte slänga ut massa pengar på objektiv som jag senare säkerligen kommer byta ut kanske jag borde satsa på att köpa nya gluggar till min d50 och senare byta upp mig till en ny kamera, en d200 t.ex. Nu bytte jag visserligen ämne från canon till nikon men jag hoppas det går bra. Vad jag skulle vilja ha är ett bra objektiv till porträttfoton och en zoom,

NIKKOR OBJEKTIV AF 50/1.4D

TAMRON OBJEKTIV AF 18-200/3,5-6,3 DI II
alt.
SIGMA OBJEKTIV 18-200/3.5-6.3 DC

Är det något bra?

Mvh/Erik
 
Erik Skarin skrev:
Tack för alla svar.
Det verkar som ni alla tycker man borde investera i lite bättre objektiv. Tyvärr är inte min pengapung så stor att det räcker till både 30d och bra objektiv. Och för att inte slänga ut massa pengar på objektiv som jag senare säkerligen kommer byta ut kanske jag borde satsa på att köpa nya gluggar till min d50 och senare byta upp mig till en ny kamera, en d200 t.ex. Nu bytte jag visserligen ämne från canon till nikon men jag hoppas det går bra. Vad jag skulle vilja ha är ett bra objektiv till porträttfoton och en zoom,

NIKKOR OBJEKTIV AF 50/1.4D

TAMRON OBJEKTIV AF 18-200/3,5-6,3 DI II
alt.
SIGMA OBJEKTIV 18-200/3.5-6.3 DC

Är det något bra?

Mvh/Erik
Tycker du gör helt rätt i att inte byta system. Du skrev att du inte var nöjd med bilderna vid större utskrifter & jag har en känsla av att det mer sitter i optiken än i din D50 (sitter även ofta i en själv:)), så svindlande stora skillnader är det nämligen inte mellan en 30D & en D50 om man bara tittar till husen alltså optiken däremot gör stor skillnad.

Om du idag inte är nöjd vid större utskrifter så ska du hålla dig ifrån zoomarna du listar ovan. Kika i stället på objektiv typ Sigma 18-50/2.8, Sigma 17-70/2.8-4, Tamron 17-50/2.8 eller Tamron 28-75/2.8. Den sistnämnda är bäst optiskt men du förlorar en del vidvinkel & de andra är också bra. Finns säkert andra alternativ som andra får fylla på med...

//Larsa
 
Om du fortfarande lurar på 30D kanske du ska byta ut 18-55 och 55-200 mot den Sigma 18-200 du nämner i samband med Nikon. Den kan väl i stort sett allt som dom båda andra tillsammans och har fått bra kritik för att vara en superzoom.
Då har du bra brännviddstäckning tills du får råd med kvalitetsgluggar och sedan ett bra semesterobjektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.